Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Machinery

"ALPINISM UTILITAR" CU MAȘINILE DE FREZAT LA RECE DE LA WIRTGEN

La nord de Sacramento, capitala statului California – S.U.A., mașinile de frezat la rece Wirtgen au făcut față cu succes unei provocări de excepție. Două echipamente Wirtgen de mari dimensiuni, un W 210i și un W 2100, au fost utilizate pentru frezarea precisă a stratului de beton de pe fundul canalului deversor al barajului Oroville, cea mai înaltă construcție de acest fel din Statele Unite. La această lucrare, antreprenorul ce a furnizat serviciile de frezare a beneficiat de vasta experiență în frezarea pantelor abrupte a specialistului în frezarea la rece, Wirtgen.

SCURTĂ ISTORIE

Ridicat în perioada anilor '60 ai secolului trecut și având o înălțime de 235 m, barajul de terasament reține apa râului Feather, în spatele lui formânduse lacul de acumulare Oroville, cu un volum maxim de reținere de aproximativ 4,3 miliarde m3 de apă. Primul eveniment de proporții, care se putea sfârși prost pentru structura barajului, a avut loc spre sfârșitul iernii anului 2017, când nivelul apei din lacul de acumulare a crescut foarte mult din cauza precipitațiilor abundente din California, timp de mai multe săptămâni, după ani de secetă severă. Nivelul apei din lacul Oroville a atins volumul maxim de reținere al barajului după numai 50 de zile. În încercarea de a se goli lacul, apele acestuia trecând deja peste creasta barajului, Departamentul de Resurse de Apă din California, care avea în subordine barajul, a anunțat că va deversa până la 2.830 m3/s de apă prin canalul deversor care, până atunci, nu fusese niciodată folosit. Totodată, s-a luat măsura evacuării a aproximativ 190.000 de oameni din avalul barajului.

Înainte de a intra în scenă, mașinile de frezat la rece au fost mutate de pe vehiculul de transport în canalul deversor cu ajutorul unor macarale pe șenile cu braț zăbrelit.

Având în vedere debitul și presiunea extrem de ridicate ale apei evacuate, forța uriașă exercitată de apa deversată a provocat distrugerea unei părți a canalului deversor, cu o lățime de 55 m. A fost pentru prima oară când barajul Oroville s-a confruntat cu o astfel de situație, de la construcția barajului, iar reabilitarea canalului deversor a devenit inevitabilă, lucrările începând imediat în 2017 și au fost încheiate în totalitate până la sfârșitul anului 2018.

O PRIMĂ MĂSURĂ PROVIZORIE: FREZAREA ÎN DOUĂ TRECERI
Inițial, după refacerea structurii distruse a canalului deversor, deteriorările de suprafață ale stratului de beton au fost rezolvate rapid prin umplerea craterelor de eroziune cu beton compactat „astfel încât sistemul de deversare să poate fi deschis din nou în lunil e de iarnă, dacă este necesar”, explica la acea vreme Chris Anderson, director de proiect la furnizorul de servicii de fr ezare, compania Anrak, subcontractant responsabil de lucrare. Însă, pentru a asigura calitatea dorită a suprafeței fundului canalului de deversare, ulterior, întreaga suprafață a trebuit să fie frezată, inclusiv acest material turnat provizoriu, pentru a permite turnarea unui nou strat de beton cu ciment Portland. Pentru această lucrare s-a apelat la două mașini de frezare la rece de la Wirtgen, un W 210i și un W 2100.

Frezele la rece de mari dimensiuni de la Wirtgen au pregătit canalul deversor al barajului Oroville, înainte de reabilitarea finală a suprafeței de beton.

SISTEMUL INTEGRAT DE NIVELARE WIRTGEN ȘI DESIGNUL TAMBURULUI DE FREZARE AU CONVINS CONTRACTORUL
Au fost planificate opt zile de lucru pentru frezarea primului strat de beton compactat. Secțiunea inferioară a canalului deversor are aproximativ 300 m lungime, iar adâncimea de frezare a fost de aproximativ 5 cm. Echipamentul folosit a fost freza la rece W 2100, pe care a fost instalat un tambur de frezare ECO Cutter. Pe acest tambur de frezare, comparativ cu un tambur de frezare standard, sunt cu până la 50% mai puțini dinți de frezare, situați la distanțe mai mari între ei. Mai puțini dinți de frezare înseamnă o rezistență mai mică întâmpinată în timpul procesului de frezare, ceea ce facilitează frezarea suprafețelor dure, precum betonul compactat.

Pe urmele frezei W2100, a doua etapă de îndepărtare a betonului a fost continuată de freza la rece W 210i, echipată cu un tambur de frezare standard (LA15), la care distanța dintre dinții de frezare era de 15 mm, pentru a se obține o suprafață de frezare cu textură mai fină, optimă pentru turnarea noului strat de beton. Pe parcursul executării lucrărilor, ambele mașini au utilizat sistemul automat de păstrare a adâncimii de frezare, Level Pro™, dezvoltat de Wirtgen. Asocierea celor două mașini s-a dovedit optimă, după cum a confirmat Tom Schmidt, directorul general al companiei Anrak: „Am folosit până acum aproape fiecare mașină de frezat la rece din câte există, dar nici una nu poate ajunge la nivelul mașinilor de frezat la rece de la Wirtgen și a sistemului Level Pro. Ele se dovedesc foarte fiabile și precise. Valorile de planeitate sunt constante, iar mașina oferă în orice moment o tracțiune excelentă. Acest ultim factor este foarte important pentru frezarea betonului compactat cu compresorul său a betonului cu ciment Portland. Vibrațiile, generate inevitabil la frezarea suprafețelor dure, nu afectează în nici un fel sistemul Level Pro.”

PROVOCĂRI LOGISTICE
Odată ce cele două mașini de frezat la rece au fost aduse la capătul superior al canalului de deversare, până acolo transportul lor fiind efectuat pe semiremorci cu platforma coborâtă, ele au fost coborâte de pe mijloacele de transport, cu ajutorul unor puternice macarale pe șenile cu braț zăbrelit, direct în canalul deversor, pentru ca apoi, prin propriile mijloace, să se deplaseze în canalul deversor spre zona ce necesita reabilitare. Aici, frezele Wirtgen au avut de înfruntatprovocarea cea mare, respectiv frezarea suprafeței dure de beton pe o pantă de peste 30 de grade. Soluția găsită pentru asigurarea mașinilor de frezat pe perioada efectuării lucrărilor de frezare a fost una simplă, dar eficientă: de spatele mașinilor de frezat au fost fixate cabluri de oțel cu o lungime de peste 450 m, care apoi au fost agățate de benele unor încărcătoare frontale pe roți de mare capacitate. Totodată, pentru a nu se freca cu solul, cablurile au fost așezate pe câteva sute de mici platforme de cărucioare pe rotile, folosit în mod curent pentru transportul mărfurilor grele, în depozite. „Am folosit cărucioarele pentru a preveni deteriorarea texturii suprafeței de beton proaspăt frezate”, a explicat Tom Chastain, specialist în aplicații ale produselor la Wirtgen America.

Cabluri de oțel, atașate la un încărcător pe roți, au asigurat fiecare din cele două mașini de frezat la rece de la Wirtgen

EXPERIENȚA ȘI SIGURANȚA MERG MÂNĂ-N MÂNĂ ÎN APLICAȚIILE WIRTGEN
Frezarea suprafeței de beton pe o bandă cu lățime de lucru de 2,2 m, pe întreaga lungime planificată, a durat în medie două ore. „Pentru a obține calitatea dorită a suprafeței, dar și din motive de siguranță, mașinile de frezat la rece au fost operate cu o viteză de avans redusă, de aproximativ 3 m/minut,” spunea Chastain. La finalul lucrării, cele două mașini de frezat la rece aveau fiecare câte 28 de benzi frezate. Materialul frezat a fost încărcat direct în benele basculante de 5 m3 ale unor vehicule specializate, pe șenile, care, în principal, sunt utilizate în exploatări miniere deschise, în zone cu terenuri dificile, dar care, datorită manevrabilității excelente și posibilității de a aborda pante abrupte, s-au dovedit extrem de valoroase pentru lucrările de la barajul Oroville.

După încărcarea materialului frezat, acesta era transportat până la capătul inferior al canalului deversor, unde era descărcat. De aici era preluat de alte autobasculante, care îl transportau la o fabrică de beton din apropriere. Acolo, materialul frezat a fost reciclat pentru a fi folosit la fabricarea noului beton destinat reabilitării canalului deversor. După ce proiectul intermediar de frezare a fundului canalului deversor a fost finalizat la termen, proiectul de reabilitare a canalului deversor, care a reprezentat o investiție de 1,1 miliarde de dolari, a fost finalizat în întregime după doi ani de muncă.

Siguranța a jucat un rol esențial pe șantier. Pentru a proteja lucrătorii și mașinile, containere de marfă au fost fixate la capătul de jos al canalului deversor.

Machinery

Recent Posts:

Cât de grea este această sarcină? Aceasta este una dintre întrebările pe care operatorii de macarale le aud des atunci când își fac treaba. Uneori oamenii pun această întrebare din curiozitate, uneori acestea sunt informații foarte importante. Cu PALFINGER ai &ici...


Citeste mai mult

Exploatarea minieră de suprafață Aitik a fost înființată în 1968, fiind situată la sud de localitatea Gällivare, în nordul Suediei. Această mină este cea mai mare mină de cupru din Suedia și, totodată, este considerată cea mai eficientă exploatare minieră de supr...


Citeste mai mult

La începutul lunii iulie, peste râul Lippe, în zona Ruhr din Germania, la noul pod de pe tronsonul drumului național B233, între orașele Werne și Bergkamen, au fost instalate trei grinzi de oțel de 168 de tone, cu o lungime de 58 de metri. Pentru această operațiune prov...


Citeste mai mult

Societatea JK Sorajaloste, cu sediul în l ocalitatea Jokioinen, Finlanda, a el ectrificat recent instalația sa de concasare, achiziționând pentru concasarea primară un concasor mobil cu fălci Lokotrack® LT120E™, cu acționarea diesel-electrică.Având în vedere c...


Citeste mai mult