Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Newsletter nr. 52 / 2013

Hidrocentrala de la Baixo se construieste cu macarale Linde Comansa

 Hidrocentrala de la Baixo se construieste cu macarale Linde Comansa 15 macarale turn Linden Comansa sunt angrenate in constructia hidrocentralei de la Baixo Sabor, in Portugalia. Distribuitorul oficial al lui Linden Comansa in Portugalia, Ibergru, a furnizat conducerii antreprenoriale a santierului toate informatiile in alegerea echipamentului de constructii adecvat acestui proiect.

In anul 2008, Energias de Portugal (EDP) cea mai mare companie de constructii portugheza implicata in furnizarea si distribuirea energiei electrice din tara, a inceput constructia complexului hidroenergetic  Baixo Sabor situat in apropierea orasului - municipiu Torre de Moncorvo, pe raul Sabro, ultimul mare rau din Peninsula Iberica fara baraje de la izvoare pana la gura de varsare in raul Douro. Introdus in Planul National de Baraje cu Inalt Potential Hidroenergetic, acest complex energetic este planificat sa intre in serviciu in august 2014, cu o capacitate instalata de 170 MW care va genera o productie medie anuala de energie electrica de 444 GWh, evitandu-se astfel generarea unei cantitati de aproape 1.037 kt de emisii de CO2. Compus din doua baraje, cel principal fiind situat in amonte pe raul Sabor, la circa 5,5 km de confluenta cu raul Mašas, iar celalalt baraj la 9,5 km in aval. Intre cele doua baraje se va forma un lac de acumulare cu o suprafata de peste 50 kmp, care va fi al treilea ca marime din Portugalia.

Lucrare de mare anvergura

Consortiul temporar Baxio Sabor ACE, format din antreprenorii Odebrecht / Bento Pedroso Construšões si Lena Construšões, este responsabil pentru ridicare acestor baraje, cu un buget de peste 840 milioane de euro. Pe acest santier au lucrat pana la 1.675 de persoane pentru a realiza un volum de excavatii de 3.000.000 mc si a turna 1.100.000 mc de beton peste cele 15.000 t de armatura din fier beton.

Amploarea lucrarilor a impus, de asemenea, utilizarea unui foarte mare numar de masini si utilaje pentru constructii. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care Ibergru, distribuitorul oficial al lui Linden Comansa in Portugalia, a furnizat pentru santierul de lucru 15 macarale turn „flat-top” de la producatorul din Spania, cu o capacitate maxima de ridicare de la 5 pana la 48 tone.

Peretele cu dubla curbura al barajului principal, situat in amonte, va avea in final o inaltime de 123 metri si o latime de 505 metri. Patru macarale turn sunt angajate in constructia sa, toate Linden Comansa, modelul 10LC140, cu o capacitate maxima de ridicare de 8 tone.

Macarale au fost asamblate cu un transport aerian cu cabluri

Din cauza accesului dificil la locatia de lucru, montajul a doua dintre aceste macarale a constituit o adevarata provocare. Cu toate aceste, Ibergru a gasit solutiile tehnice necesare care au permis utilizarea resurselor disponibile la fata locului, pe santier, reducand astfel costurile de montaj. Pentru turnarea de cantitati mari de beton, la constructia multor baraje, inclusiv la Baixo Sabor, se foloseste un sistem de transport aerian cu cabluri, similar funicularului sau telecabinei, numite „Blondin“ in onoarea celebrului echilibrist francez al secolului al 19-lea, Charles Blondin. Aceste macarale funiculare numite „Blondin-uri“ au reprezentat solutia tehnica pe care Ibergru a propus-o antreprenorilor santierului pentru asamblarea celor doua macarale 10LC140, o solutie care a parut foarte neobisnuita, dar care a fost nu numai de succes, dar, de asemenea, a fost deosebit de eficienta si s-a realizat cu costuri reduse.

La punctul de lucru situat pe santierul barajului din amonte o macara turn LC52111 5t este folosita la constructia unei cladiri care va fi parte din facilitatile administrative oferite de constructia barajului. Alte doua macarale, model 5LC5010, cu o capacitate maxima de ridicare de 5 tone, sunt folosite ca macarale de serviciu intr-o locatie ce serveste drept depozit si atelier pentru materiale de constructie.

Barajul secundar situat in aval, mai aproape de gura de varsare a raului, este de tip arc gravitational din beton armat si va avea in final o inaltime de 45 metri si o latime de 315 metri. Cele mai mari cinci macarale turn care lucreaza la acest proiect sunt repartizate aici: doua, model 21LC750, cu pana la 48 tone capacitate de ridicare si trei, model 21LC550 cu o capacitate maxima de ridicare de 18 tone. O alta macara model 5LC5010, cu o capacitate maxima de ridicare de 5 tone este utilizata ca macara de serviciu, ajutand la ridicarea si descarcarea in alte locatii ale santierului, a masinilor si a materialelor de constructie necesare.

In plus, cu doua macarale turn Linden Comansa 21LC290, cu o capacitate maxima de ridicare de 18 tone, se lucreaza la construirea unui nou pod cu o lungime de 268 metri si 40 metri inaltime. Acest pod, localizat in apropierea uzinei energetice din aval, va permite drumului national N102 (E802) sa traverseze raul Sabor, actualul pod Portela fiind in final acoperit de apele lacului de acumulare.

Ibergru, distribuitorul oficial Linden Comansa in Portugalia din anul 2002, participa in cadrul proiectului nu numai cu furnizarea unor macarale inchiriate, dar, de asemenea, contribuie cu experienta sa in proiecte de anvergura, oferind servicii de consultanta pentru managementul de santier in alegerea celui mai indicat echipament pentru fiecare tip de activitate. Ibergru a planificat, coordonat si executat toata logistica generata de ridicarea acestor macarale in conditii de accesibilitate dificila, avand in vedere topografia complexa a santierului.


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
PARTENERI