Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Newsletter nr. 67 / 2015

Analiza M&U: Ready to roll!

Analiza M&U: Ready to roll! Straturile de asfalt ale unui drum ar trebui sa fie in masura sa suporte sarcinile de trafic si totodata sa le descarce in infrastructura, pentru a preveni deformarea. In afara de compozitia materialului, compactarea amestecului are o importanta foarte mare in ceea ce priveste calitatea si durata de viata a drumului. Astfel, pe santier, o compactare buna depinde in principal de tehnica de lucru, de cunostintele si experienta operatorului. Dar foarte importante sunt si utilajele folosite in aceste aplicatii.

Procesul compactarii presupune utilizarea de echipamente si utilaje in diferite etape si pentru aplicatii precise. Astfel, principalii producatori acopera piata cu produse pentru compactarea terasamentelor si a straturilor de mixturi asfaltice, de dimensiuni variate, precum: maiuri, placi vibratoare re/nereversibile, cilindri cu protap, cilindri compactori articulati usori, cilindri compactori micsti, cilindri pe pneuri, cilindri tandem. In randurile ce urmeaza ma voi opri asupra noutatilor si ofertei din gama de cilindri articulati tandem usori pentru asfalt.

Cilindrii vibratori sunt puternici si versatili, necesitand mai putine treceri decat cei statici. Vibratiile reduc frecarea interna in mixul de material, astfel incat interactiunea dintre masa cilindrului si incarcarea dinamica duce la cresterea densitatii. Pe langa sarcina liniara statica, alti factori precum masa vibratoare, frecventa si amplitudinea sunt decisivi in procesul de compactare. In extrema cealalta, prea multe treceri cu vibrare pot dauna, slabind materialul si afectand structura.

Design ergonomic si control electronic
In aprilie, INTERMAT a fost scena potrivita pentru producatorul elvetian Ammann, care si-a prezentat gama usoara de cilindri articulati tandem, ce consta in 13 modele diferite, bazate pe 3 tipuri de sasiu, in categoria de greutati intre 1,4 ai 4,6 t si cu latimi de lucru cuprinse intre 820 si 1380 mm. Domeniile lor de utilizare cuprind in principal santiere de dimensiuni mici si medii, lucrari la retelele de drumuri urbane, trotuare si diferite lucrari de reparatii. Toate modelele sunt disponibile cu motoare compatibile cu norma de emisii Stage IIIA. Sunt dotate cu servodirectie electronica si manete cu comanda electronica, ce impreuna fac mai usoara operarea masinii. De asemenea, accelerarea si decelerarea usoare previn eventualele erori, ajutand utilajul sa nu lase urme nedorite pe stratul proaspat de asfalt. In plus, sistemul vibrator cu doua amplitudini ale vibratiei si doua frecvente de pe modelele ARX 36, ARX 40 si ARX 45 suporta un spectru mai larg de aplicatii cu o adaptare precisa a parametrilor de compactare. Sistemul ACEforce ofera informatii detaliate despre intregul proces de compactare, asigurand astfel controlul continuu al procedeului de lucru. Noul design se dovedeste foarte ergonomic, operatorul avand o vedere optima asupra marginilor cilindrilor, iar inginerul de service are acces usor la punctele de intretinere. De asemenea, motoarele Yanmar de generatie noua asigura costuri scazute de operare. La noi in tara, utilajele Ammann se gasesc in oferta MemImpex, gama usoara pentru asfalt fiind reprezentata de modelele AV, cu greutati operationale intre 1,4 si 3,6 t si latimi ale tamburilor intre 820 si 1300 mm.

Foarte bine reprezentata la INTERMAT a fost si compania germana Bomag, standul sau intinzandu-se pe o suprafata insemnata si gazduind numeroase echipamente. In gama usoara de cilindri vibrocompactori, Bomag ofera mai multe modele, cu greutati operationale cuprinse intre 1,5 si 4,1 t, latimi ale cilindrilor intre 800 si 1380 mm si puteri de la 15 la 33,3 kW. Insa, la acesti cilindri vibrocompactori, ceva anume mi-a captat atentia: ECONOMIZER! O tehnologie unica ce indica electronic gradul de compactare, permitandu-i astfel operatorului sa obtina rezultate optime de compactare. Aceasta este foarte usor de utilizat, deoarece nu este nevoie de vreo activare sau calibrare prealabila. ECONOMIZER determina automat desfasurarea procesului de compactare. O banda luminoasa indica operatorului daca procesul este incheiat, evitand astfel supracompactarea, iar un martor de avertizare anunta din timp daca exista riscul supracompactarii. Gradul de compactare este masurat continuu si afisat operatorului pe un display. Mai putine treceri nu doar economisesc timp, bani si combustibil, dar reduc si uzura si asigura o operare flexibila si fara stres la punctul de lucru. Acolo unde exista riscul supracompactarii sau cilindrul incepe sa sara, se aprinde un martor luminos pentru a indica faptul ca procesul de compactare trebuie incheiat. Distribuitor Bomag in Romania este Genco93, care are in oferta o gama variata de echipamente: maiuri si placi vibrocompactoare, cilindri usori si mari (cu tamburi sau pneuri), finisoare si stabilizatoare de sol.

Gama de compactoare pentru asfalt Caterpillar acopera o varietate de aplicatii si cerinte de lucru. Sunt utilajele care asigura forta de compactare potrivita pentru densitatea de compactare solicitata, permitand operatorului sa obtina densitatea de compactare prin cat mai putine treceri. In categoria de greutati operationale cuprinse intre 1,4 si 3,8 t, Cat ofera 8 modele de utilaje din seria CB, gata sa faca fata cerintelor ridicate si competitiei de pe aceasta piata – CB 14B (cu 2 latimi ale cilindrilor, de 900 si 1000 mm), CB 22B, 24B si B XT, 32B, 34B si B XW. De pilda, primul model al gamei CB (CB 14B) este un utilaj care se manevreaza cu multa usurinta in spatii inguste, avand insa o productivitate buna si in spatii mai largi. Acest compactor este potrivit atat pentru compactarea materialului granular, cat si a asfaltului, cele doua dimensiuni ale tamburilor asigurand latimea potrivita in functie de nevoile de lucru. Motorul in 3 cilindri si racire cu lichid Kohler KDW1003 asigura o putere de 16,8 kW la 2850 rpm si respecta standardul Stage IIIB privind emisiile de noxe. Trenul de putere dual ofera o tractiune continua si completa a tamburilor pe materiale moi, avand rezultate foarte bune pe suprafere denivelate si in pante. Printre alte puncte forte ale acestui model se pot aminti: o garda laterala de 45 mm, pentru manevrabilitatea optima in apropiere de curbe si obstacole; o raza exterioara de virare de 2,9 m (cu tambur de 900 mm); un centru de greutate coborat, pentru o stabilitate optima pe orice suprafata. Componentele externe ale motorului si punctele de service sunt grupate pentru un acces cat mai usor, iar lungimea redusa a utilajului permite chiar amplasarea transversala a acestuia pe un trailer. La noi in tara, reprezentantul marcii Caterpillar este compania Bergerat Monnoyeur.

Mai silentioase
Infiintata in Stockholm in 1873 si cu o prezenta la nivel international in peste 180 de tari, compania Atlas Copco este un furnizor de talie mondiala, cu traditie in inovatie de peste un secol, reflectata in eficienta incomparabila a echipamentelor. In 2007, Grupul Atlas Copco a achizitionat compania Dynapac, specializata la nivel mondial in echipamente de compactare, frezare si pavare. Cele 8 decenii de experienta in compactare ale Dynapac inseamna idei inovatoare, transformate in solutii eficiente si echipamente fiabile, contribuind la dezvoltarea marcii suedeze, care are in prezent fabrici de productie in Suedia, Germania, Brazilia, India si China. Gama de compactoare vibratoare usoare pentru asfalt cuprinde modelele seriei CC, cu greutati operationale intre 1,6 si 3,9 t. Chiar daca sunt proiectate in principal pentru compactarea asfaltului, modelele mici Dynapac se comporta bine si pe straturi de baza si secundare. Sunt disponibile mai multe versiuni, atat cu unitate bicilindru si vibratii, cat si mixta, cu tambur vibrator si patru roti de cauciuc. Au latimi ale tamburilor intre 800 (CC800) si 1300 (CC1300) mm si sunt actionate de motoare diesel Kubota racite cu apa, compatibile cu standardele de emisii Tier 4 interim si final (in functie de model). Printre numeroasele caracteristici inovative, producatorul suedez Dynapac pretinde ca noile compactoare sunt mai silentioase ca nicioadata, diametrul mai mare al cilindrilor facandu-i mai eficienti pe asfalt mai moale, modelele seriei CC fiind perfecte pentru lucrari urbane. Ba chiar, modelul mare al clasei, CC1300, este capabil sa compacteze straturi de baza si chiar sa lucreze in urma unui finisor de asfalt. Seria CC dispune de un nou panou de control si transmite niveluri scazute de vibratii si zgomot catre postul de lucru al operatorului. Centrul de greutate scazut pastreaza utilajul stabil, un sistem de blocare previne pornirea accidentala a motorului, iar blocarea automata a franei este aplicata in cazul in care motorul se opreste sau daca apare o problema in circuitele de franare hidraulice sau electrice. Costurile scazute de operare si echipamentele de calitate ridicata duc la rezultate de exceptie in procesul de compactare a asfaltului.

Permanent in avangarda
Hamm, marca a Grupului Wirtgen, ofera o gama larga de masini pentru compactarea  straturilor de mixturi asfaltice si tehnologii de compactare de ultima generatie. Pe langa cerintele tehnice ale utilajelor, conditiile ergonomice si simplitatea de operare sunt primordiale. Seria HD CompactLine cuprinde nu mai putin de 15 modele de compactoare pentru asfalt, din care 10 sunt tandem, iar celelalte 5 sunt mixte (combi rollers), cu greutati ce variaza de la 1,5 la 4,4 t si motoare Stage IIIA/Tier 4 i (doar HD 8 VV, HD 10C VV si HD 10C VT au motoare Tier 4). De asemenea, ofera operatorului o buna vizibilitate asupra marginilor cilindrilor, dar si in fata, lateral si in spatele masinii, gratie unei idei ingenioase de design: amplasarea longitudinala a motorului. Capota motorului are un profil conic, ceea ce a dus la obtinerea unei forme de tipul "talie de viespe". Caracterul compact al acestor rulouri tandem le face suficient de agile pentru majoritatea lucrarilor. Articulatia seriei HD CompactLine lucreaza efectiv ca un amortizor de socuri si ofera o excelenta stabilitate directionala si in viraje, precum si un grad ridicat de siguranta impotriva rasturnarii. Nivelurile ridicate ale performantelor de compactare se combina perfect cu centrul de greutate scazut. In functie de model, forta centrifuga poate fi cu pana la 80% mai mare decat la alte masini comparabile din aceeasi clasa, iar articulatia cu prindere in 3 puncte asigura distributia uniforma a greutatii intre cilindrul din fata si cel din spate. Din 2013 incoace, Hamm a propus o tehnologie "environmentally friendly & cost-effective" pentru compactoarele articulate, dezvoltand 4 noi modele in seria HD CompactLine: HD 10 VO, 12 VO, 13 VO si 14 VO, cu greutati intre 2,6 si 4,4 t si latimi ale cilindrilor intre 1 si 1,4 m. Printre principalele lor avantaje se pot aminti: cresterea rapida a compactarii; compactare optima; emisii minime de zgomot; vibratii minime in mediul iinconjurator.

Gama VMT de cilindri compactori tandem JCB este proiectata pentru productivitate si fiabilitate sporite, cu maximum de economie in operare. Combinatia ideala dintre greutatea statica, fortele centrifuge si amplitudine fac aceste masini perfecte pentru realizarea unei game largi de activitati de compactare, intr-o multitudine de zone, pe sol si asfalt. Toate modelele JCB prezinta o manevrabilitate excelenta si un design compact, fiind disponibile si ca versiuni combinate, cu cilindru si anvelope de cauciuc. Gama VMT cuprinde modelele 160 si 160 TSC, 260, 380, 430 si 500, cu greutati operationale intre 1,7 si 4,7 t si latimi ale cilindrilor intre 800 si 1400 mm. In functie de model, masinile sunt actionate de motoare diesel Kubota (VMT 160 si 160 TSC) sau Kohler, foarte fiabile, ce sporesc performantele de lucru, iar propulsia hidrostatica a tamburilor fata/spate face compactoarele si mai productive. Exista chiar posibilitatea de a alege intre diferite configuratii: cu ambii cilindri vibratori, doar cel frontal sau doar pe spate. In plus, amplitudinea de 0,44 mm ofera o compactare maxima modelelor VMT 380 si 430, iar capacitatea lor de a lucra in plan inclinat pana la 42% le face lideri in clasa lor de operare. La noi in tara, utilajele sub marca JCB sunt distribuite de Terra Romania, ce ofera clientilor o gama larga de solutii in domeniu.

Compactoarele vibratoare de inalta frecventa Volvo sunt ideale pentru compactarea eficienta a asfaltului, a solurilor granulare si a pietrei concasate, oferind o viteza buna si o productivitate sporita. Ele fac fata cu usurinta si versatilitate lucrarilor de rulare a asfaltului de mici dimensiuni, fiind ideale pentru constructorii care efectueaza operatiuni de pavare de diferite dimensiuni, de la aplicatii care includ mixtura asfaltica fierbinte la lucrari de sub-baza a solului, baza de agregate si multe altele. Confera operatorilor un nivel mai mare de comanda, datorita compactarii de inalta frecventa, vitezei mai mari de deplasare, vizibilitatii la 360 grade si tamburilor cu margini tesite. Frecventa de inalta performanta poate fi reglata in functie de cerintele de productie, permitand o deplasare mai rapida si mentinerea unei distante de impact corespunzatoare, iar vizibilitate la 360 grade a marginilor tamburului si a zonei din jurul utilajului permite operatorului sa manevreze masina in siguranta, inainte sau inapoi. Gama Small Asphalt de la Volvo cuprinde utilaje cu greutati operationale intre 1,5 si 3,8 t – modelele CR24 si 30 (cu pneuri in spate si tambur in fata), precum si DD 15, 25, 25B, 31 HF si 38 HF –, cu latimi ale tamburilor intre 900 si 1375 mm. Motoarele care le deservesc sunt produse de Kubota (CR24 si 30 au motoare Tier 4 i, in 4 cilindri, de 31,4 kW), cu exceptia modelului DD25B, ce foloseste motoare diesel Volvo Stage IV, in 3 cilindri. Compartimentul motorului este usor accesibil, avand o capota care se deschide spre inainte, permitand intretinerea completa, inspectarea si accesul la componentele hidraulice pentru operatiunile de service. In Romania, dealer autorizat al marcii Volvo este compania Ascendum Machinery SRL.

Nu in cele din urma, ma opresc asupra celor doua modele de "ride-on rollers" din portofoliul companiei bavareze Wacker Neuson – RD 16 si RD 27. Avand o greutate operationala de 1,48/1,52 t (in functie de echipare), RD 16 e disponibil cu tamburi de 900 sau 1000 mm (560 mm diametru), fiind dotat cu motor diesel Kohler in 3 cilindri, cu o putere de 16.8 kW. De asemenea, RD 16 poate fi folosit in configuratia cu unul sau cu ambrii cilindri vibratori, masina oferind o calitate ridicata a compactarii. La randul ei, noua generatie de RD 27 vine tot cu 2 latimi ale tamburilor (100 si 120 cm si un diametru de 700 mm), in functie de care greutatea operationala este de 2,48/2,7 t. Panoul de control din dotare ofera operatorului informatii utile despre statusul tamburiilor fata/spate, nivelul de apa si ulei, nivelurile de compactare etc. Toate punctele de mentenanta ale motorului sunt usor accesibile din lateral, iar pentru a ajunge la filtrul de apa si la pompa nu e nevoie de scule. Ca si in cazul celorlalte modele de compactoare din aceasta categorie, bara de protectie ROPS se poate plia. Utilajele pot lucra cu usurinta in spatii limitate, gratie designului compact si performantelor pe care le ofera.


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
PARTENERI