Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Newsletter nr. 67 / 2015

Energoutilaj a achizitionat trei automacarale Grove de la Marcom RMC 94 - partea I

Energoutilaj a achizitionat trei automacarale Grove de la Marcom RMC 94 - partea I Energoutilaj este una din putinele companii de traditie din Romania, care, depasind perioada de criza economica prin fidelizarea clientilor sai, oferind servicii la standarde inalte de calitate, iata ca reuseste pas cu pas sa mearga mai departe cu planul sau indraznet de achizitii si dezvoltare, pe o piata inca instabila, cum este cea romaneasca. Am stat de vorba cu Directorul General Energoutilaj dl Dorel Bajaliu, cat si cu Directorul Executiv dna Marina Toma, care ne-au expus rand pe rand situatia actuala cu care se confrunta compania in piata, planurile sale de viitor, cat si problemele intampinate, atat din punct de vedere legislativ, cat si din punct de vedere al concurentei nu intotdeauna loiala.

Masini si Utilaje: Cum caracterizati piata inchirierilor si transportului agabaritic din Romania la jumatatea anului 2015? Ati constatat o anumita evolutie la nivelul intelegerii si aprecierii din partea clientilor a importantei calitatii serviciilor oferite versus pret?
Marina Toma: Pentru Energoutilaj - si din cate stim si pentru celelalte companii cu profil similar – inceputul de an a fost foarte bun in comparatie cu aceeasi perioada din 2014. Am lucrat intensiv in proiecte care ne-au satisfacut atat din punct de vedere al volumului, cat si din cel al complexitatii lucrarilor. Ceea ce ne ingrijoreaza intr-o anumita masura este ca statul nu s-a remarcat deloc ca un client activ sau macar ca unul cu potential; proiectele in care am fost implicati au fost integral proiecte private. Sigur, suntem fericiti ca antreprenorii privati – care la selectarea partenerilor au in vedere indicatori de calitate si performanta – apreciaza serviciile noastre si ne-au ales sa le fim furnizori, dar ca operator economic pe o piata cu un imens deficit de lucrari ne asteptam ca statul sa isi ia in serios rolul de investitor, de administrator onest al resurselor natiunii. Companiile private fac efectiv sacrificii pentru a-si plati taxele si impozitele si se simt frustrati de faptul ca autoritatile nu raspund acestui acest efort cu unul similar pentru crearea unui mediu propice businessului. Este inadmisibil ca guvernul sa raporteze ca pe o victorie faptul ca in primul trimestru al lui 2015 a inregistrat o scadere a investitiilor (cheltuielilor de capital) cu 25% fata de trimestrul I 2014, asta intr-o tara ca Romania, in care lipsesc atat de multe lucruri care sa impulsioneze economia: nu avem infrastructura, mediul legislativ este instabil, fiscalitatea este coplesitoare pentru operatorii care actioneaza legal, nu suntem in nici un fel protejati de competitia externa UE sau non-UE. Daca astfel de economii pot fi considerate victorii, atunci special pentru ele ar trebui creata categoria “victorii ale guvernului asupra mediului de business”.  Revenind la a doua parte a intrebarii, am putea sintetiza spunand ca cei care traiesc din bani pe care-i produc prin munca au invatat sa aprecieze calitatea si sa inteleaga ca ceea ce pare ieftin se poate dovedi in final foarte scump. Cei mai multi dintre clientii Energoutilaj accepta ca nu exista servicii de calitate la pret de dumping. Nici unul dintre factorii care concura la crearea unui serviciu de calitate nu este primit gratis si nu poate fi oferit gratis: performanta tehnica este asigurata de utilaje scumpe si mentenanta permanenta, profesionalismul si promptitudinea personalului se obtin cu salarii decente si costuri de instruire, siguranta in exploatare inseamna certificarea si implementarea unor sisteme de management, protectia la risc oferita clientului implica existenta unor polite de asigurare deloc ieftine. Faptul ca in piata exista si alti competitori care ofera un nivel de calitate similar si actioneaza legal este imbucurator pentru noi; nu consideram ca suntem depozitarii calitatii in piata noastra, dorim ca aceasta viziune sa fie impartasita de cat mai multe companii din piata si sa cream impreuna o industrie cu valori si aspiratii comune. Cu cat vor fi mai multe companiile care actioneaza legal si profesionist, cau atat mai multe vor fi beneficiile atat pentru noi, cat si pentru clienti. Provocarile care se intrevad in piata – proiectele care ne sunt atat de necesare, termenele scurte in care va trebui sa actionam – ne arata ca in piata inchirierilor de utilaje epoca rechinilor dispusi la orice risc si orice compromis pentru adjudecarea unui contract se apropie de sfarsit.

Masini si Utilaje: Care este parcul actual de utilaje detinut in prezent, din consta acesta (numar, marci, arie de tonaj)? Utilajele au fost achizitionate second-hand sau noi?
Marina Toma: In prezent avem 20 de macarale mobile din gama 16-300 tone, iar din iunie 2015 acestora li se vor adauga trei automacarale Grove cu sarcini intre 130 tone si 300 tone; intregul parc de macarale este produs de companiile de top din domeniu: Liebherr, Grove, Tadano, Sennebogen. In ceea ce priveste parcul de transport, acestea grupeaza 6 ansamble autotractor si semiremoca cu sarcini de pana la 150 tone; si in acest caz am optat pentru producatori cunoscuti ca Volvo, Scania si Faymonville. Cu cateva exceptii pe care le consideram ca surse de experienta, parcul de macarale a fost achizitionat direct de la producator, nou; parcul de transport – care se uzeaza mult mai rapid decat utilajele de constructii – a fost achizitionat in intregime nou. In cazul ambelor divizii (macarale si transport) am optat pentru producatori consacrati si pentru echipamente de generatie noua, mult mai fiabile si construite dupa cele mai noi standarde in materie in ceea ce priveste tipul de motorizare, emisia de noxe si siguranta.

Masini si Utilaje: Ati decis inoirea parcului cu 3 unitati de macara Grove noi. Cum incadrati aceasta decizie strategica importanta in planurile de dezvoltare ale Energoutilaj?
Marina Toma: Planul de extindere a parcului a fost trasat inca din 2012, dar conditiile din piata nu au fost pana acum propice implementarii lui; in plus, etapizarea programului prevedea completarea prioritara a diviziei de transport, a carei capacitate a fost extinsa in 2012 si 2013 pana la 150 de tone. Macaralele achizitionate in 2015 sunt in gama detinuta pana acum, de maxim 300 tone, dar etapele urmatoare vizeaza o extindere pana la 500 de tone si peste acest tonaj. Achizitiile actuale sunt doar o etapa in planul de dezvoltare si extindere a parcului, pentru ca obiectivul nostru pe termen mediu este sa asiguram intreaga gama necesara in piata de proximitate, la un nivel de calitate cel putin egal cu cel asigurat in prezent. Decizia de a achizitiona utilaje noi a fost determinata atat de experienta acumulata in programele de investitii precedente, cat si de dorinta de a mentine calitatea serviciilor la standard european; ca si alte industrii, constructia de utilaje de constructii are un grad ridicat de inovare, ceea ce face ca macaralele din generatia noua sa inglobeze o multitudine de optiuni tehnice, cu beneficii atat pentru clienti, cat si pentru companie. Dincolo de performanta tehnica propriu zisa (reflectata de diagrama de sarcini), elementele care ne-au convins sa achizitionam utilaje noi au fost usurinta in exploatare, viteza de operare superioara, sistemele de siguranta imbunatatite, consumul redus si confortul asigurat operatorului. (Cititi continuarea in editia de iulie)
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
PARTENERI