Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 115

Made in Romania - Hiarom HCL-690 - O noua macara forestiera portuara

27.10.2015
Made in Romania - Hiarom HCL-690 - O noua macara forestiera portuara
Recent, compania Hiarom Invest a realizat pentru Lessoplast (Cernavoda) un proiect special de macara forestiera portuara, cu graifer pentru lemne si doua brate articulate, montata pe o cale de rulare avand o lungime de 60 de metri.

Text: Dan Scarlat

Firma "Lessoplast" are ca obiect de activitate exploatarea si industrializarea lemnului. Aprovizionarea fabricii din Cernavoda cu materie prima (busteni) se face in principal pe Dunare, cu barje, macaraua HCL-690, proiectata si realizata de Hiarom Invest (Bucuresti), fiind folosita in special la descarcarea acestora, dar si la activitati de sortare a lemnului in depozit si de incarcare a remorcilor cu care se face transferul la fabrica.

HCL-690 se poate deplasa in lungul cheiului cu ajutorul a doua motoare electrice, pe o cale de rulare pe sine avand o lungime de 60 de metri. Cele doua brate sunt actionate de cilindri hidraulici (cate doi pentru fiecare brat). Acestia sunt montati cu ajutorul unor lagare cu rulmenti oscilanti, pentru a asigura un randament crescut, durabilitate ridicata si pentru a nu solicita cilindrii la sarcini laterale date de deplasarile bratului. Doua motoreductoare hidraulice, dotate cu frana de stationare automata, sunt responsabile pentru rotire. Macaraua foloseste o pompa cu debit variabil actionata de un motor electric de 150 kw. Distribuitorul de comanda este pilotat electronic, controlul realizandu-se cu ajutorul a doua joy-stick-uri electrice. 

Cabina este dotata cu aer conditionat, cd-player, incalzire. Pentru a asigura o vizibilitate foarte buna indiferent de pozitia barjei sau a activitatii desfasurate, aceasta se poate lifta hidraulic. De asemenea, pe brat si pe contragreutate sunt montate camere video care permit operatorului sa pozitioneze graiferul pe sarcina si asigura vizibilitate spre spate la deplasarea macaralei.

Macaraua este dotata cu un sistem electronic de limitare a sarcinii si de control, prevazut cu un display color de 7" cu touch-screen. Pe langa limitarea sarcinii, controller-ul asigura si reglarea vitezelor de lucru si a aceleratiilor, operatorul putand selecta mai multe moduri de lucru in functie de operatiile pe care la face. Desigur, modul de raspuns al macaralei la comenzi se schimba in functie de selectia facuta.
Contragreutatea mobila asigura o buna echilibrare a macaralei in functie de raza de lucru, precum si un randament crescut prin echilibrarea greutatii bratului. Astfel, este economisita energia necesara pentru ridicarea bratului. Lungimea acestuia, de 40 de metri, este foarte mare pentru o macara forestiera. In acelasi timp, pentru a nu fi o macara foarte mare, sarcina la varf este de doar 1750 kg, acest lucru permitand montarea pe chei reamenajat.

Proiectarea efectiva a durat aproximativ patru luni. Principala provocare de care s-au lovit proiectantii a fost lungimea foarte mare a bratului pentu o macara forestiera, care are solicitari dinamice foarte mari. De asemenea, a fost dificila executia prelucrarilor mecanice pentru anumite piese cu dimensiuni foarte mari – in acest caz cei de la Hiarom colaborand cu Uzina Mecanica Bucuresti. 

Macaraua a fost pusa in functiune la circa 10 luni de la comanda. Cristian Ionescu, director de productie Hiarom Invest si seful echipei de dezvoltare, ne-a declarat: "Proiectul apartine firmei noastre, cu contributia Aurocon, care s-a ocupat de partea electrica, electronica si software. Inainte de a alege acest produs clientul a analizat mai multe solutii de la diverse firme producatoare de utilaje. Fiind proiectata de la zero special pentru aceasta aplicatie, macaraua noastra a oferit un avantaj net atat economic cat si tehnologic. La proiectare au lucrat trei ingineri din Hiarom plus doi de la Aurocon. De asemenea, beneficiarul si-a adus o contributie importanta, venind cu informatii complete despre amplasament, barje, proiectul cheiului, modul de lucru. Participarea activa la validarea diferitelor stadii ale proiectului si productiei a implicat si idei valoroase de adaptare a produsului la cerintele specifice. Pentru executie a fost necesara o echipa de aproximativ 15 oameni de-a lungul proiectului. Montajul la locul amplasarii s-a facut cu o echipa de trei pana la cinci oameni, in functie de etapa de montaj."

In tara noastra, inainte de Revolutie, s-au produs macarale portuare de capacitate mare, dar, din pacate, ca si in multe alte cazuri, vorbim de o industrie aproape disparuta. "In ultimii ani, nu stiu sa mai fi produs cineva in Romania o macara de acest tip. Nu cred ca in momentul de fata s-ar mai gasi un producator care sa proiecteze si sa realizeze un produs asemanator. Noi avem avantajul unei echipe de proiectare interne, cu experienta in proiecte speciale si mai ales in echipamente de ridicat, precum si o echipa de productie foarte flexibila, care ne permite sa realizam produse unicat." a adaugat Cristian Ionescu.

In trecut, Hiarom a mai realizat diverse proiecte speciale: sasie suplimentare pentru macarale pliabile de capacitate mari (pana la 100 tm), autocamioane special pentru cai ferate, echipamente de constructii pentru cai ferate, echipamente pentru industria petroliera etc. Macaraua HCL-960 este proiectata si realizata in conformitate cu toate reglementarile Europene in vigoare, purtand marcaj CE. 


CASETA TEHNICA

Hiarom HCL 690


Sarcina maxima: 4400 kg la 16 m
Momentul maxim al sarcinii: 70 tm
Raza maxima: 39 metri
Capacitate maxima graifer: 6 t
Viteza deplasare: 30 m/min
Viteza rotire: 3 rot/min
Putere motor electric principal: 150 kW
Putere motoare deplasare: 2x11kW
Masa totala echipament: 79 t
Lungime cale de rulare: 60 m
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI