Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 117

Cum arata colacul de salvare pentru piata constructiilor? - partea 1

20.11.2015
Cum arata colacul de salvare pentru piata constructiilor? - partea 1
La ce importanta au achizitiile publice in Romania, ar trebuie sa existe un minister dedicat acestora in exclusivitate. Cifrele furnizate de CSNSC (Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor) ne arata diferente majore fata de cifrele pe care le inregistram in urma cu un an. La o prima vedere, am putea zice ca numarul contestatiilor s-a redus din cauza numarului mai mic de licitatii, sau pentru ca nu a mai existat fundament sau justificare pentru licitatii. Insa acestora li se mai adauga doua componente importante, garantia de buna conduita dar si neasumarea deciziilor de catre persoane din cadrul autoritatilor contractante din cauza anchetelor derulate de catre Directia Nationala Anticoruptie.


Dupa ce in primul semestru al acestui an volumul lucrarilor de constructii a crescut fata de perioada similara din 2014, presedinte ARACO a avertizat ca baza respectiva de raportare indica un nivel relativ scazut si ca, pentru o majorare pe baze sustenabile, ar fi necesar ca autoritatile centrale sa implementeze in mod real reforma pietei de achizitii publice, prin adoptarea regulilor contractuale de tip FIDIC si prin stabilirea "celei mai avantajoase oferte din punct de vedere economic" drept principal criteriu de atribuire, in defavoarea "celui mai mic pret". "In plus, statul – prin diversele autoritati centrale si locale - datoreaza creante constructorilor, intarziind de cele mai multe ori achitarea contravalorii unor lucrari deja executate. Proiectul de modificare a legislatiei achizitiilor publice, aflat initial pe portalul ANRMAP pentru dezbatere publica a fost retras, insa guvernantii trebuie sa tina cont de faptul ca, de la 1 ianuarie 2016, trebuie sa armonizeze normele nationale specifice cu prevederile noii directive europene privind achizitiile publice".


Situatia contestatiilor formulate in 2013 si 2014 de catre operatorii economici in functie de tipul contractului sursa: cnsc.ro



- Cele 3.753 de contestatii formulate de operatorii economici la C.N.S.C. in anul 2014, a rezultat ca 1.294 (34,48%) dintre acestea au vizat documentatiile de atribuire, iar 2.459 rezultatul procedurii (65,52%). In urma cu un an, procentul detinut de contestatiile ce vizau documentatiile de atribuire era de 41% in timp ce la rezultatul procedurii de atribuire 59%.





PIATA ACHIZITIILOR PUBLICE DIN 2014, O PIATA DE 17,4 MLD EURO


Comparand numarul contestatiilor formulate in perioada 2013 – 2014 cu numarul procedurilor initiate in S.E.A.P. (Sistemul Electronic de Achizitii Publice) se observa o scadere a numarului de contestatii formulate la C.N.S.C. in anul 2014 cu 35% comparativ cu anul precedent, in conditiile in care numarul procedurilor initiate in SEAP in anul 2014 s-a diminuat cu doar 5% fata de anul 2013. In anul 2014 numarul contestatiilor formulate de operatorii economici la C.N.S.C. raportat la procedurile de atribuire initiate in S.E.A.P. a scazut semnificativ, atat din cauza masurilor sanctionatorii impuse prin modificarile legislative aduse O.U.G. nr. 34/2006 - respectiv verificarea "ex ante", cat mai ales ca urmare a introducerii obligarii constituirii, incepand cu 30.06.2014 a garantiei de buna conduita.


GARANTIA DE BUNA CONDUITA, A INJUMATATIT CONTESTATIILE

Si acest lucru se observa cel mai bine in evolutia semestriala a contestatiilor formulate. 70% din cele 3753 contestatii au fost depuse in primul semestru si doar 30% in al doilea semestru, dupa introducerea garantiei de buna conduita. Raportul anual intocmit de CNSC pentru 2014 Contestatiile formulate de catre operatorii economici, in cadrul procedurilor de atribuire, pot fi clasificate si in functie de obiectul contractului de achizitie publica, situatie care in anul 2014 s-a prezentat astfel:
- proceduri de atribuire a contractelor de achizitie publica avand ca obiect executia de lucrari - 1.491(39,73%);
- proceduri de atribuire a contractelor de achizitie publica avand ca obiect prestarea de servicii - 1.259 (33,55%);
- proceduri de atribuire a contractelor de achizitie publica avand ca obiect furnizarea de produse - 1.003 (26,72%).

Facand o analiza a obiectului contestatiilor formulate impotriva cerintelor impuse in cadrul documentatiei de atribuire s-a observat ca cel mai des contestate sunt:
- cerinte restrictive cu privire la experienta similara, criterii de calificare, specificatii tehnice;
- criterii de atribuire si factori de evaluare fara algoritm de calcul, cu algoritm de calcul netransparent sau subiectiv;
- mentionarea in cadrul documentatiei de atribuire a unor denumiri de tehnologii, produse, marci, producatori,fara a se utiliza sintagma "sau echivalent";
- lipsa unui raspuns clar, complet si fara ambiguitati din partea autoritatii contractante, la solicitarile de clarificari vizand prevederile documentatiei de atribuire;
- forma de constituire a garantiei de participare;
- impunerea de clauze contractuale inechitabile sau excesive;
- nedivizarea achizitiei pe loturi, in cazul produselor/lucrarilor similare;

Situatia contestatiilor formulate la documentatia de atribuire si la rezultatul procedurii in 2014 sursa: cnsc.ro



Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI