Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 119

Made in Romania: La executia metroului din Riad contribuie si compania romaneasca Hiarom Invest

28.01.2016
Made in Romania: La executia metroului din Riad contribuie si compania romaneasca Hiarom Invest
Hiarom Invest este una din aceste companii care produce deja de ani buni echipamente la comanda pentru diverse aplicatii. In ultimul timp, divizia "Hiarom Railway" s-a dezvoltat puternic, produsele sale ajungand sa fie apreciate si peste hotare, unde se "bat" de la egal la egal cu a altor producatori recunoscuti pe plan mondial.

Chiar daca infrastructura feroviara din Romania este asa cum o stim cu totii, echipamente care ar permite modernizarea acesteia se fabrica...in Romania. Doar ca, in lipsa unor comenzi interne, acestea iau calea strainatatii. In cazul acestui echipament pentru sudarea sinei de cale ferata, prezentat in premiera de revista Masini si Utilaje pentru Constructii, beneficiarul este consortiul FAST, responsabil pentru proiectarea si executia a trei dintre magistralele de metrou din Riad (Arabia Saudita). In total, este vorba de 64 de km de linie (din totalul de 176 km), 24 de statii (atat la suprafata cat si subteran), doua depouri, 69 de trenuri autonome si 2 santiere de prefabricate, unde sectiuni de tuneluri si viaducte vor fi produse.

La ora actuala, este considerat unul dintre cele mai importante proiecte de constructii din lume. Consortiul de companii FAST este condus de grupul spaniol FCC si include ca parteneri Samsung C&T, Alstom, Strukton, Freyssinet Saudi Arabia, Atkins, Typsa si Setec. Compania romaneasca Hiarom Invest este furnizor agreat Alstom, pentru care a mai livrat in trecut doua camioane sina-sosea cu echipament de sudura, un vehicul special pentru transportat sina, un excavator echipat cu sistem de rulare pe calea ferata si echipament de sudura, precum si doua carucioare autopropulsate pentru transportul muncitorilor. De asemenea, a mai executat lucrari de modernizare si reparare pentru excavatoare, camioane s.a.

In aceste conditii, cand au inceput achizitiile de noi echipamente pentru acest proiect, Hiarom a fost una din companiile carora li s-a solicitat oferte, iar, in final, si cea care si-a insusit proiectul. "Am castigat o reputatie buna in urma colaborarilor anterioare cu Alstom, ceea ce ne-a ajutat cu siguranta. Dar cel mai important a fost ca am putut oferi atat un pret avantajos pentru beneficiar, cat si un termen de livrare mai scurt decat concurenta" ne-a declarat Cristian Ionescu, Directorul de productie Hiarom Invest.


LA A TREIA GENERATIE

Livrarea de masini pentru cale ferata a inceput acum 4 ani. Compania este deja la ceea ce poate fi considerata a treia generatie de vehicule sina-sosea. Intr-o prima faza, evolutia conceptului a presupus, printre altele, imbunatatiri aduse la nivelul suspensiilor, precum si implementarea unor motoare hidraulice variabile, ceea ce a permis o folosire mai buna a puterii disponibile. Ca efect direct s-a imbunatatit modul de urcare pe sina si rampa maxima. Ulterior, boghiul fata a fost inlocuit cu o axa libera, cu doua avantaje: pe de o parte raza minima de inscriere in curbe a fost redusa, iar pe de alta solutia se poate folosi si pe camioane EURO 6.

La modelele noi, Hiarom a inlocuit si transmisia prin frictiune cu una hidrostatica. In primul caz, camionul este doar ghidat pe sina. Deplasarea presupune un contact permanent al pneurilor cu sinele, propulsia realizandu-se cu ajutorul transmisiei standard. Desi este in principiu o solutie mai simpla constructiv si, in final, mai ieftina, are cateva dezavantaje: nu poate fi folosita in zone cu macazuri si intersectii, iar unde exista senzori pe calea ferata, acestia pot fi avariati de rotile camionului - de aceea se foloseste pe distante scurte si numai pentru cai ferate in constructie.

Pe de alta parte, transmisia hidrostatica elimina aceste dezavantaje, utilajul putand fi folosit fara restrictii. In plus, aceasta permite si rularea cu spatele cu aceeasi viteza maxima ca in cazul deplasarii frontale (35 km/h), in timp ce in cazul celei prin frictiune aceasta era limitata la 10 km/h. Solutia a fost dezvoltata de asemenea „in house” de Hiarom Invest. Modul de comanda a vitezei pe sine se face prin intermediul unei solutii similare celei intalnite la comanda locomotivelor, cu sase trepte de viteza prestabilite. Unele companii concurente din strainatate folosesc controlul prin intermediul unui joy-stick, insa echipa de dezvoltare a Hiarom a gindit aceasta configuratie pentru pentru a fi sensibil mai confortabila pentru operator, mai ales in cazul distantelor lungi. Practic, acesta roteste maneta de comanda in pozitia corespunzatoare vitezei alese, iar sistemul electronic regleaza automat viteza de deplasare. Exact ca la locomotive, exista si o functie de verificare la mici intervale de timp.

Sistemul este dotat si cu un "touchscreen" de unde se pot regla vitezele pentru fiecare treapta precum si rampele de accelerare si franare. Depasarea cu viteza mica poate fi controlata si dintr-o telecomanda radio, caracteristica foarte utila in santier, cand operatorul poate deplasa masina intre imbinarile sinei fara a mai fi nevoie sa se urce in cabina camionului. Macaraua capului de sudura este comandata tot prin telecomanda radio. Macaraua are o sarcina maxima de 5 tone si se poate roti in lateralul camionului, permitand astfel sudarea sinei alaturate. Intregul proces de sudare este controlat electronic de un computer. Acesta face si inregistrari ale parmetrilor din timpul sudarii si genereaza rapoarte pentru fiecare sudura. Echipamentul de sudura dispune de un generator de 350 kW.


INSTRUIRE SI SERVICE

Pornindu-se de la un camion standard, din punct de vedere legislativ vehiculul nu are nicio restrictie suplimentara pentru circulatia pe drumurile publice. Totusi, operatorul echipamentului de sudura trebuie sa aiba o pregatire in domeniul sudarii sinelor. Instruirea operatorilor este asigurata tot de Hiarom - spre exemplu, pentru utilajul din aceste pagini, va fi efectuat un instructaj de o saptamana la santierul din Riad. Desigur, Hiarom asigura si partea de servisare. Masina este dotata cu un modem GPRS, care permite monitorizarea permanenta a starii tehnice, a modului de utilizare etc. Un operator experimentat poate urca camionul pe sina in 5 minute. La acest lucru contribuie si telecomanda radio care controleaza atat ridicarea si coborarea rotilor de cale ferata, cat si deplasarea masinii. De asemenea, boghiul spate se poate roti, permitand masinii sa se "traga" singura pe calea ferata.

Intreaga conversie a fost realizata de Hiarom, care a colaborat pe partea de automatizare/ electronica cu firma Aurocon, iar pe cea de echipament de sudura cu firma Contrail. In proiectarea camionului a fost implicata o echipa de 4 ingineri, alti patru colaborand pentru echipamentul de sudura. Livrarea acestui echipament este prevazuta pentru sfarsitul lunii ianuarie 2016. Suplimentar, comanda include si patru camioane sina-sosea cu macara.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI