Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 119

MAN TGX D38 devine si mai interesant!

03.02.2016
MAN TGX D38 devine si mai interesant!
Incepand cu modelele anului 2016, MAN ofera clientilor sai la modelul TGX D38 o dotare imbunatatita din multe puncte de vedere. Modelul de varf este predestinat pentru o rulare suverana, eficienta si toate acestea la o turatie redusa. La modelul emblematic, MAN se concentreaza in mod consecvent asupra costurilor totale de operare (TCO).

Grupul de transmisie al lui TGX D38 a fost imbunatatit consecvent si dispune, incepand cu vara anului 2015, prin MAN TipMatic TX, de o noua generatie de transmisie, completata cu functii extinse de confort. Asistentul EfficientCruise din noile generatii de modele, utilizeaza si mai multe functii pentru a economisi combustibil.


EFFICIENTCRUISE SI EFFICIENTROLL

De la introducerea pe piata a tempomatului GPS EfficientCruise, sistemul convinge atat clientii cat si mediile de specialitate cu functiile sale adaptate la nevoile soferului, previzualizarea rutelor si circa sase procente economie de combustibil. MAN a vandut deja aproape 9.000 de autovehicule echipate cu EfficientCruise. MAN a optimizat suplimentar la EfficientCruise adaptarea prevazatoare a vitezei. La modelele din generatia 2016, sistemul controleaza si modul de croaziera EfficientRoll, combinand astfel avantajele celor doua sisteme. In combinatie cu EfficientRoll, noul EfficientCruise activeaza intotdeauna functia de rulare, atunci cand prin aceasta se poate realiza o reala economie de combustibil. Pentru aceasta, sistemul utilizeaza materialul 3D al traseelor din hartile salvate.

Pe de alta parte, noul EfficientCruise intervine activ si anticipativ in selectarea treptelor de viteza, cupland inaintea sectoarelor de drum cu urcare in treapta de viteza potrivita, pentru ca panta sa poata fi trecuta fara intreruperi ale fortei de tractiune. La urcusuri scurte, autovehiculul evita, daca este posibil, chiar total, treceri in trepte inferioare de viteza. Pentru a economisi in plus carburant, la sfarsitul unei rampe, autovehiculul cupleaza din timp intr-o treapta superioara de viteza.

Principiul sistemului este reprezentat de previzualizarea rutei in baza datelor geografice 3D, stocate in calculatorul de bord, precum si de localizarea autovehiculului prin intermediul semnalelor de satelit (GPS). Astfel, autocamionul are posibilitatea de a rula in mod automat
deosebit de anticipativ, deci cu acumularea de avant inainte de rampa si, la finalul urcusului, sa ruleze cu viteza redusa peste culme.
Implementarea sistemului EfficientCruise in circulatia de cursa lunga si in cea de distributie dispune de capacitatea de a reduce consumul unui autocamion cu pana la sase procente, fara a lua in calcul pentru traseu vreo pierdere de timp. Acest asistent il sustine pe sofer in cursele lungi, preluand sarcina solicitanta, de a accelera intotdeauna deosebit de prevazator.

Operarea cu eficienta certificata a asistentului nu se modifica la modelele din generatia 2016: In cadrul unei viteze alese de catre sofer, precum si al unei tolerante de viteza, ce poate fi selectata in patru trepte, sistemul EfficientCruise calculeaza viteza adecvata in vederea urcarii si coborarii unui deal, adaptand viteza de circulatie in mod corespunzator. Intervalul de abatere de la viteza preselectata poate fi adaptata permanent de catre sofer, in functie de situatia de trafic existenta in acel moment. Patru trepte, ce si-au dovedit eficienta in practica, ii faciliteaza soferului alegerea reglajelor potrivite. La activare este intotdeauna preselectata treapta 3, care corespunde unor intervale de +/- 7 km/h. La o aglomeratie redusa in circulatie, treapta 4 permite limite si mai mari in sus si in jos, treptele  1 si 2 pot fi foarte bine selectate atunci cand circulatia se desfasoara in trafic mai aglomerat.


GRUP DE TRANSMISIE OPTIMIZAT, ECHIPAT CU NOI FUNCTII DE CONFORT

Modelul de varf MAN imbina fara compromisuri dinamica de mers cu eficienta consumului de carburant. Datorita supraalimentarii turbo a motorului, cu doua trepte, cuplul maxim este pus la dispozitie deja la o turatie de 930 rotatii pe minut. Cuplurile maxime de 2500 Nm (520 CP), 2700 Nm (560 CP) si 3000 Nm (640 CP autovehicule pentru sarcini grele) sunt disponibile in toate treptele de viteza.

Astfel, modelul TGX D38 este predestinat pentru o rulare suverana, eficienta, absolvind curse lungi la turatii reduse. Clientii pot alege raporturi de demultiplicare economice, lungi, fara a fi nevoiti sa renunte la confortul de plecare de pe loc si la elasticitate. Pentru aceasta, MAN a imbunatatit in mod consecvent grupul de transmisie al lui TGX D38, integrand in autovehicul generatiile de transmisie MAN TipMatic TX, ce dispun de noi functii de confort. Varianta cu priza directa a transmisiei TipMAtic

TX este adaptata la cuplul puternic de la 2500 pana la 2700 Nm al motoarelor D38. Prin aceasta, MAN ofera pentru toate treptele de putere din cursele lungi si pentru autovehiculele de tractiune, cu o greutate maxima totala de tractiune de pana la 70 tone, configuratii ale grupului de transmisie deosebit de economice din punct de vedere al consumului. MAN TipMatic TX prezinta o deschidere deosebit de mare ale celor 12 trepte de viteza (16,69 - 1).

O treapta, "cea mai mare", lunga, in combinatie cu un raport de demultiplicare optimizat pentru cursele lungi, face posibila rularea economica la turatii foarte reduse. In acelasi timp, o treapta, „cea mai mica”, cu un raport de demultiplicare scurt, permite rularea la viteze reduse si o manevrare confortabila la un astfel de raport de transmisie lung pe osia posterioara.  Aceasta reduce uzura ambreiajului. Clientilor modelului de varf au la dispozitie o serie de functii de confort integrate in grupul de transmisie. Acestea contribuie la eficienta deosebita a lui TGX D38, concomitent cu o putere crescuta.


SENZOR DE INCLINARE SI ACTIVE DAMPING: La selectarea treptelor de viteza, prin intermediul unui senzor de inclinare, TGX D38 ia in considerare topografi a actuala. Grupul de transmisie gaseste intotdeauna la plecarea de pe loc treapta de viteza potrivita - fie ca este vorba de urcari, curse fara incarcatura sau la incarcare maxima. Dispersarea larga a transmisiei, precum si reglajul nou dezvoltat al ambreiajului, contribuie la un excelent comportament la plecarea de pe loc si in timpul operatiunilor de manevra. Noua functie "Active Driveline Damping" permite si faciliteaza o plecare lina de pe loc chiar si in conditii dificile de pornire. Pentru aceasta, o pozitionare pulsatorie anti-ciclica a ambreiajului combate aparitia vibratiilor.


MODUL DE MANEVRARE SI ELIBERARE PRIN BALANSARE: La noua generatie, MAN a optimizat modul de manevrare: Conlucrarea pozitiei acceleratiei cu controlul ambreiajului este configurata si mai sensibila, astfel incat la rampa de incarcare sau la preluarea diferitelor tipuri de suprastructuri, soferul va putea efectua operatiunile de manevra cu si mai mare exactitate. MAN TGX D38 ofera suplimentar o functie de eliberare prin balansare. De exemplu, pe drumuri inzapezite sau pe santiere, aceasta functie faciliteaza plecarea de pe loc a unui autovehicul ramas impotmolit. Atunci cand functia este activata, ambreiajul se deschide foarte rapid daca soferul ia piciorul de pe acceleratie. Daca pedala este actionata din nou, ambreiajul se inchide. Astfel, soferul va putea elibera autovehiculul sau prin balansare. Selectarea treptei adecvate de viteza se realizeaza in mod automat, in scopul de a reduce cuplul de la rotile motrice si pentru a evita patinarea rotilor.


SPEED SHIFTING: Printr-o configurare speciala intre sistemele de control ale motorului, ambreiajului si a transmisiei, MAN TipMatic TX cupleaza si mai rapid intre treptele cele mai inalte 10, 11 si 12. Astfel, la urcare, transmisia poate cupla de exemplu mai rapid intr-o treapta inferioara si momentul de intrerupere a tractiunii devine mai scurt. Prin aceasta se pastreaza mai mult avant, iar autovehiculul economiseste combustibil.


EFFICIENTROLL: Functia transmisiei EfficientRoll este special conceputa pentru sectoare de autostrada si de sosele interurbane, situate intr-o usoara panta. Economisirea de combustibil se poate realiza chiar si in etape de rulare aproape plane, atunci cand autovehiculul cupleaza automat in punctul mort, ruland fara ca efectul franei de motor sa reduca viteza autovehiculului. Noua generatie a asistentului EfficientCruise activeaza intotdeauna EfficientRoll, automat si anticipativ, atunci cand exista posibilitatea de a economisi combustibil.


IDLE SPEED DRIVING: Functia Idle Speed Driving se foloseste de cuplul puternic al motorului de 15,2 litri la cele mai reduse turatii, permitand ca rularea la viteze mici sa fi e mai confortabila si cu economie de combustibil. Aceasta functie este deosebit de practica in circulatia Stop-and-Go, sau la rularea inspre un sens giratoriu. In asemenea situatii de traseu, atata timp cat soferul nu franeaza, autovehiculul ruleaza la turatii de ralanti si cu ambreiaj cuplat.


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI