Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 120

Proiect "la cheie" Sandvik pentru Sylc Con Trans

02.03.2016
Proiect
La jumatatea lunii februarie am calatorit pana la Arad pentru a vedea un exemplu de solutie complexa, adaptata de specialistii Sandvik la nevoile clientului Sylc Con Trans - o statie fixa de concasare si sortare pentru producerea agregatelor pentru constructii si un setup mobil pentru noua cariera de piatra ce deserveste statia.

Grupul suedez Sandvik este unul dintre cele mai importante nume din segmentul utilajelor exploatarilor miniere si a celor pentru concasarea si sortarea rocilor destinate materialelor pentru constructii. Produsele sale sunt recunoscute pentru calitatea deosebita si fiabilitatea excelenta in medii dificile de lucru. Tehnologiile de varf folosite in proiectare se imbina cu materialele de cea mai buna calitate utilizate - si aici trebuie sa amintim intai de celebrul "otel suedez".

Sylc Con Trans este o firma cu sediul in Arad care, incepand cu anul 2011, are ca principal domeniu de activitate constructiile de infrastructura. Compania opereaza o statie de asfalt in Lipova, la circa 30 km de Arad, si, mai recent, o cariera de piatra in Batuta, cu o suprafata de 20 de hectare. Pentru procesarea eficienta a rocilor in agregate, Sylc Con Trans a ales o colaborare cu Sandvik, care s-a materializat intr-o statie de cribluri complet echipata, ridicata in aceeasi locatie cu cea de asfalt, cat si doua echipamente mobile pentru cariera.

Vizita echipei Masini si Utilaje pentru Constructii a inceput in Arad, la sediul beneficiarului, unde l-am intalnit pe Bogdan Faur, administrator Sylc Con Trans, care a avut bunavointa de a dezvolta subiectul pentru noi: "Cea mai noua etapa in dezvoltarea afacerii a fost utilarea cu aceasta statie de la Sandvik, cu scopul de a obtine cribluri folosite la constructiile de drumuri, in asfalt, respectiv betoane, precum si piatra pentru constructii feroviare, asa zisa piatra CFR. Locatia este intr–un punct strategic, la jumatatea distantei dintre Arad si Deva, cu acces din DN 7 si la 100 de metri de calea ferata, pe Coridorul IV Pan European care leaga Bucurestiul de Budapesta si Viena." Compania este si "principalul client" pentru agregatele rezultate, utilizand circa 80- 90% din productie, ceea ce ii confera un avantaj net in fata concurentei: "Ne-am decis sa integram costul de productie, pentru a-l controla cat mai eficient."

Contractul cu Sandvik a fost semnat in vara anului 2014 iar livrarea a debutat chiar in luna august. Avand in vedere anvergura proiectului, livrarea tuturor echipamentelor, montajul si punerea in functiune a durat circa sase luni, incluzand perioadele de iarna in care nu s-a putut lucra. In februarie 2015 a inceput productia, iar anul trecut au fost concasate in jur de 235.000 de tone de roci extrase din cariera, cu diferite grade de concasare si sortare. Dintre acestea, pe la statia fixa din Lipova au trecut efectiv 147.000 de tone, o cifra situata peste estimarile initiale. Estimarea pentru 2016 este de asemenea peste 150.000 - 160.000 de tone, insa rezultatul final depinde si ce lucrari isi vor gasi finantare in zona, in special Coridorul IV.

"Valoarea initiala a investitiei a fost 9.200.000 lei, dar au existat si investitii ulterioare, unele inca in curs de finalizare. Daca adaug si costurile cu amenajarile, deschiderea de acces din drum national, curentul, utilitatile plus deschiderea carierei, toata investitia se ridica la peste 3,5 milioane de euro. La baza au fost fonduri europene, fara acestea nu ne-am fi putut apropia de aceasta valoare, dar o parte importanta s-a realizat si din surse proprii." spune Bogdan Faur. La nivel interuman, se poate spune ca legatura intre Sylc Con Trans si Sandvik este mai veche, pornind de la modernizarea unui obiectiv de care unul din actionarii companiei romanesti era responsabil in a doua jumatate a anilor 2000.

Totusi, pentru acest proiect a existat competitie. Bogdan Faur subliniaza: "Reprezentantii Sandvik s-au dovedit cei mai interesati de nevoile noastre si au propus o solutie optima atat in ceea ce priveste statia fixa cat si echipamentele mobile. Au fost aproape de noi si ne-au sfatuit la fiecare pas ce trebuie sa facem, care sunt costurile etc. Nu a fost vorba de o relatie rece, distanta, rezumata la o simpla oferta, ci a implicat o consultanta extinsa. Astazi suntem multumiti de solutia la care s-a ajuns, caci lucram deja de mai bine de un an iar treburile functioneaza, si functioneaza foarte bine."


O STATIE ULTRA MODERNA


In locatia din Lipova am fost ghidati de Ladislau Bende, Project Manager Sandvik, cu ajutorul caruia am mai descoperit in trecut si o alta lucrarea de anvergura a companiei suedeze in Romania, in zona Alba Iulia, si de Ioan Nafareanu, responsabilul pentru buna functionare a ansamblului, cel care cunoaste fiecare utilaj, banda sau surub al statiei si de asemenea cel care exploateaza, intretine, ba chiar si repara eventualele mici defectiuni. Statia poate lucra non-stop, iar calificarea personalului este un aspect foarte important. Materialul vine pe cale rutiera de la aproape 40 km si ajunge intr-un buncar de primire, respectiv un depozit tampon.

Fiind vorba de transportul pe un drum european, pot aparea
unele incidente care sa blocheze temporar fluxul de alimentare, astfel ca statia are astfel asigurata o independenta de minimum doua ore in care poate lucra neintrerupt, asigurata de cele 300- 400 de tone gazduite de depozitul tampon. In conditii optime de lucru, in functie si de calitatea materialului, statia poate procesa circa 200 tone/ ora de material.

Din depozitul "tampon" materialul este evacuat prin intermediul unui tunel echipat cu doua alimentatoare vibrante montate deasupra transportorului cu banda, ajungand in primul concasor fix, un Hydrocone CH440 de mare capacitate, dar cu o amprenta redusa raportata la aceasta. Cu o masa totala de peste 14 tone si putere de 200 kW, acesta are o capacitate cuprinsa intre 65 si 415 t/h. Fanta (CSS) este intre 8 si 44 mm, iar dimensiunea de alimentare chiar 215 mm. Concasorul este echipat cu blindaj extra grosier, pentru a putea prelua piatra preconcasata de concasorul primar, unul mobil cu falci, care lucreaza in cariera.

In urma prelucrarii se poate deja scoate un produs finit, piatra CFR. Materialul care vine din cariera poate sa fie putin murdar, motiv pentru care aici se mai scoate o fractie 0-4, pentru a nu infecta criblurile. Daca se alege sa nu se produca piatra CFR, materialul prelucrat de concasorul secundar intra in concasorul tertiar unde se produc criblurile: 0-4, 4-8, 8-16, 16-25 mm. Este vorba tot de un Hydrocone CH440, dar de data aceasta echipat cu un blindaj fin si care lucreaza cu fanta relativ mica 18mm, pentru ca prelucreaza fractii initiale de maxim 63 mm. Refuzul de ciur, in speta fractiile de peste 25 mm reintra in concasor, fiind vorba de un circuit inchis. Se poate recircuita si o parte din fractia 8/16 si 16/25 mm!

Fiind vorba de o cariera nou deschisa, care a furnizat initial piatra mai putin dura, de unde si singurele probleme initiale. "Practic, concasorul nu simtea ca macina" ne lamureste seful de statie. Statia este deservita si de doua ciururi, unul secundar, de tip CS108T, cu trei niveluri si altul tertiar CS108Q, cu patru niveluri, unde se realizeaza sortarea agregatelor. Fiecare concasor dispune de un calculator propriu prin intermediul caruia se poate regla fanta de intrare in functie de necesitati.

Toata statia este comandata de un soft care vizualizeaza incarcarea concasoarelor, frecventa de la alimentatoarele vibrante din tunel sau de la buncarul principal. Operatorul are posibilitatea de a interveni pentru a mari sau sa micsora frecventa la alimentatoarele vibrante, prin intermediul unui ecran tactil. "Importanta softului este ca elimina factorul uman, tinand sub control toata statia pentru a lucra la parametrii proiectati" ne declara Ladislau Bende.


 LA CARIERA

Dupa cum am pomenit deja, la aproape 40 de km de Lipova se gaseste si Batuta, unde se afla cariera operata de Sylc Con Trans, care alimenteaza statia fixa, unde se gasesc doua echipamente mobile furnizate de Sandvik. "Avand in vedere distanta si faptul ca este vorba de o cariera nou deschisa am stabilit ca cea mai buna solutie este, pentru inceput, echiparea cu utilaje mobile, care pot fi rearanjate in functie de frontul de lucru" ne explica Ladislau Bende solutia.

Este vorba de un "scalper" mobil QE341, unul dintre cele mai avansate echipamente de acest tip de pe piata, echipat cu un motor de 74,5 kW care consuma mai putin de 15 l/h de combustibil, precum si de un concasor mobil cu falci QJ331, de asemenea un rezultat al experientei deosebite a lui Sandvik in acest domeniu, care inglobeaza tehnologie de ultima ora: transportor principal mobil cu sistem hidraulic, banda de steril, sistem de control eficient cu PLC, proces de lucru autonom. Ladislau Bende ne explica: "Tinand cont cat de mult steril este in zacamant, cea mai buna solutie a fost achizitionarea unui scalper, cu ajutorul caruia se face o presortare inainte ca materialul sa intre in concasorul cu falci. Astfel, se indeparteaza roca alterata si pamantul inainte de intrarea in concasorul mobil cu falci. Apoi, datorita acestuia, in statia de la Lipova ajunge doar material pre-concasat curat. Calitatea produsului final a crescut astfel spectaculos, iar costurile s-au eficientizat inclusiv prin prisma transportului pana la statia fixa."

Viorel Ilca, responsabilul de cariera, adauga: "Am inceput cu concasorul mobil iar in vara trecuta am convins administratia ca este necesar si un scalper. Astfel am putut incepe sa livram si piatra CFR pentru statia de la Lipova. Practic, impreuna cu reprezentantul Sandvik am ajuns la concluzia ca acesta este cel mai scurt flux tehnologic care asigura productivitate maxima. In plus, obtinem si calitatea necesara pentru piatra de asfalt, care este mai pretentioasa." O data cu lasarea serii, este timpul sa parasim cariera, nu inainte de a ne reconfirma faptul ca, in orice afacere, stabilirea unor parteneriate solide pot face diferenta intre succes si esec. In acest caz, solutiile furnizate de Sandvik au intarit competitivitatea firmei Sylc Con Trans, mai ales intr-o zona ca Valea Muresului, cu cea mai mare densitate de cariere din tara.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI