Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 122

Hydradig, un echipament inovator de la JCB

20.04.2016
Hydradig, un echipament inovator de la JCB
JCB si-a reconfirmat pozitia de companie inovatoare in domeniul utilajelor de constructii, cu ajutorului unui produs care a fost dezvoltat intr-un secret absolut, pe o perioada de trei ani. Luna trecuta, ceea ce a luat nastere initial sub numele de cod "Project 710" a fost prezentat presei, in cadrul unui eveniment la sediul companiei, la care am participat si noi.

In istoria sa, JCB a fost compania care a rescris de cateva ori regulile segmentului, lansand primul buldoexcavator in anii '50 si primul incarcator telescopic doua decenii mai tarziu. Si, cu toate ca nu intotdeauna a fi primul este garantia succesului, JCB este si astazi lider de piata pe aceste doua segmente.

Astazi insa, concurenta este acerba, utilajele au continuat sa se diversifice iar, cel putin in ceea ce priveste segmentul buldoexcavatoarelor, piata este in scadere in multe zone. De altfel, nu intreaga idee de constructie s-a schimbat - astazi prea putin se mai construieste de la zero, in arii "virgine", multe din lucrari executandu-se urban, in zone aglomerate si/sau limitate ca spatiu, pentru modificari, extinderi etc. In tarile civilizate, cel putin, prea putini mai construiesc autostrazi noi, in schimb se largesc sosele deja existente, de cele mai multe ori fara a se inchide mai mult de o banda de circulatie.

In ultimul timp, clientii JCB au atras atentia asupra necesitatii unei schimbari, ca raspuns la modul in care segmentul constructiilor se schimba. Si astfel, inca o data, JCB a ales sa schimbe modul in care se proiecteaza utilajele. Piata excavatoarelor pe pneuri creste in importanta datorita argumentelor in ridicare si mobilitate, dar produsul, in forma sa actuala, are multe limitari, in special atunci cand este vorba de santiere urbane, inguste si congestionate.

Apoi, chiar daca este vorba de un excavator, excavarea in sine este doar una dintre functii - astazi, multe dintre aceste produse sunt folosite mai mult pentru ridicari, incarcari si alte sarcini generale. Apoi, chiar daca pe roti, un excavator actual nu este la fel de mobil ca un incarcator sau un telehandler, atunci cand vorbim de acceleratii, urcarea de rampe sau viteza maxima de deplasare.

Pe langa aceste idei de baza, JCB a identificat si alte probleme punctuale cu care se confrunta companiile de constructii, astfel ca noul model se vrea o rezolvare mult mai complexa decat poate parea la prima vedere. Astfel, conceptul lui Hydradig are la baza cinci elemente cheie, care au guvernat procesul de proiectare inca de la primele schite: vizibilitatea, stabilitatea, mobilitatea, manevrabilitatea si mentenanta. Dar sa le luam pe rand...




VIZIBILITATE


Din cauza zonelor inguste si aglomerate in care se desfasoara deseori lucrari, inclusiv in zone cu trafic pietonal, masurile de siguranta capata din ce in ce mai multa importanta, insa vizibilitatea operatorului unui excavator clasic este destul de limitata, in special in zona motorului. Problema avea sa primeasca o rezolvare inca de la configuratia de baza a masinii: spre deosebire de excavatoarele clasice, unde motorul, sistemele de racire, transmisia, rezervoarele de lichid hidraulic si de combustibil sau bateria sunt plasate in turela, la Hydradig acestea au fost pozitionate in sasiu, dupa exemplul telehandlerelor.

Creand astfel o noua platforma, JCB a obtinut o vizibilitate excelenta din cabina, mai buna decat a oricarui concurent din segmentul de 10 tone. Am luat loc pe scaunul operatorului si putem confirma ca toate cele patru roti (de fapt, aripile lor) sunt perfect vizibile, neexistand niciun element, rezervor, cadru etc. care sa obstructioneze campul vizual. Acest lucru inseamna ca nu mai sunt necesare montarea de camere sau oglinzi suplimentare, ceea ce face ca manevra sa fi e mult mai naturala si mai rapida. Dar mai ales, inseamna ca riscul ca operatorul sa nu vada un pieton care trece prin zona de lucru sau un muncitor care isi desfasoara activitatea in jurul utilajului este eliminat complet.


STABILITATE


Excavatoarele de astazi au o stabilitate foarte buna, dar vin cu console lungi. Conform JCB, clientii doresc o raza de giratie redusa, dar cu stabilitatea masinilor actuale. In cazul lui Hydradig, punandu-se componentele principale in sasiu, centrul de greutate a coborat cu 1,5 m mai jos decat in cazul altor competitori din segment, efectele asupra stabilitatii fiind esentiale. Inginerii au incercat sa minimalizeze la maxim elementele si greutatea partii superioare, chiar daca, sub forma interesanta a turelei, se gasesc contragreutati de doua tone.

Rezultatul: in configuratie cu bratul dublu articulat si pneurile jumelate, masina poate ridica pana la 1000 kg, la 360 de grade, fara ajutorul niciunui element suplimentar de stabilizare (lame sau stabilizatoare oferite optional).


MOBILITATE

Astazi, masinile trebuie sa se miste cat mai mult, in interiorul santierului sau intre santiere, pe strazile orasului, dar excavatoarele clasice sunt foarte lente, fiind proiectate sa stea si sa lucreze. Am stabilit ca Hydradig are un centru de greutate foarte coborat, dar, in plus, se lauda si cu un ampatament mare, de 2,65 m, precum si cu o distributie optima a maselor pe punti, de 50/50. Motorul este un diesel Ecomax Stage IIIB/Tier 4 Interim, care dezvolta 81 kW (108 CP).

Normele sunt atinse fara ajutorul unui Filtru de particule diesel (DPF), ceea ce reduce costurile si complexitatea. Cu ajutorul unei transmisii hidrostatice foarte usor de operat, se poate accelera lin pana la o viteza maxima de 40 km/h. JCB ofera, printre accesorii, si o rulota speciala pentru Hydradig, pentru transportul intre santiere ale atasamentelor sau materialelor de constructie, oferind o capacitatea maxima de 3,5 tone.


MANEVRABILITATE

Desigur, in cazul unor santiere congestionate, manevrabilitatea ridicata este un imperativ. Datorita platformei similare cu a unui telehandler, Hydradig ofera trei posibilitati de virare: pe puntea fata, integrala si tip "crab". Pe pneuri simple, Hydradig poate intoarce intr-un cerc cu diametrul mai mic de 4 m, care poate creste la 4,51 m daca se alege echiparea cu lama frontala.

Chiar si asa, in cazul in care este imposibila intoarcerea, exista o functie optionala de tip "reverse steer", care permite schimbarea directiei de virare cand turela este rotita cu 180 de grade. Iar raza de giratie este de 120 mm, cu cel putin 29% mai mica decat a competitorilor. Puntea fata, de tip SD70, permite o oscilatie de 16 grade (+/- 8 grade) astfel ca, in ciuda unei garzi la sol nu foarte ridicate, utilizarea in off-road mediu este posibila fara  dificultati.



MENTENANTA

Conform JCB. clientii apreciaza ca utilajele mici si compacte pot fi servisate de la sol. In cazul utilajelor mari, siguranta a fost atinsa cu ajutorul unor grilaje generoase, pe turela, insa nu e o solutie viabila pentru excavatoarele mai mici, in cazul carora operatorul efectueaza operatiuni de intretinere pe structuri superioare mici si neprotejate. In cazul lui Hydramax insa, toate operatiunile de verificare si intretinere se efectueaza de la sol, o "capota" cu deschidere verticala oferind un acces facil.

In plus, atunci cand este nevoie de interventii mai serioase, toata cuva care adaposteste motorul si accesoriile se poate scoate, dupa inlaturarea a patru bolturi. In plus, multiple componente au fost tratate pentru a extinde intervalele de gresaj la 500 de ore.

In lumea auto, producatorii au implementat deja un terment pentru cel mai la moda segment al momentului: crossover. Asa cum ii spune si numele, este vorba de un tip de autoturism realizat din ”incrucisarea” a doua segmente, de obicei turism cu SUV. Pe parcursul prezentarii, oficialii nu au pomenit acest termen, dar el este mai mult decat potrivit si aici.

JCB Hydradig a luat nastere in urma simbiozei intre un excavator clasic si un telehandler, cautand sa ia ce e mai bun din ambele clase. Desigur, succesul de piata va depinde in final de conservatorismul (sau mai degraba lipsa lui) in cazul unora dintre clienti, precum si de pretul de vanzare, despre care nu avem inca informatii. Dar un lucru e cert: Hydradig raspunde cu brio la principalele probleme intalnite astazi in santierele urbane.

Mobil, sigur si multi-talent (este compatibil cu circa 50 de atasamente din oferta JCB), Hydradig are toate argumentele pentru a revolutiona segmentul. In plus, avand la baza componente deja verificate la alte modele ale marcii, fi abilitatea ar trebui sa fi e deja garantata.

P.S. Cu ocazia acestui eveniment, JCB a lansat si alte noi produse, dar despre care vom vorbi in numarul viitor.


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI