Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 124

Energoutilaj - proiectele de infrastructura sunt "Fata Morgana" pentru companiile locale de servicii cu echipamente

27.06.2016
Energoutilaj - proiectele de infrastructura sunt
Energoutilaj este o companie romaneasca de servicii cu macarale mobile si transport agabaritic – un bun furnizor pentru lucrarile de infrastructura, asa cum a dovedit de multe ori in cele aproape sapte decenii de existenta. Cu convingerea ca vom afla o opinie avizata despre ultimele evolutii din santiere, am abordat echipa Energoutilaj, aflata in plin sezon de lucrari.

"Este adevarat ca am lucrat cu succes in lucrari de infrastructura" - ne-a declarat dl. Dorel Bajaliu, managerul Energoutilaj - "insa din pacate aceste proiecte au generat in ultimii ani sub 10% din cifra de afaceri”. In opinia Energoutilaj, exista un imens deficit intre nevoia de infrastructura (in toate formele sale) si capacitatea companiilor de a sustine astfel de proiecte, pe de o parte, si capacitatea sau dorinta autoritatilor de a genera si a urma strategii realiste de dezvoltare.


'In ultimii doi ani, singurul proiect amplu de infrastructura in care Energoutilaj a fost constant implicat a fost cel al extinderii retelei de metrou din Bucuresti", ne-a declarat dl. Ion Avram, manager de operatiuni al Energoutilaj. "Suntem incantati sa participam la un proiect pe care sa il vedem evoluand catre o structura durabila si utila. Este un proiect complex, in care am investit multa munca si am castigat experienta si notorietate. Participarea in aproape toate fazele proiectului a antrenat un numar mare de macarale de tonaje diverse (de la 30 la 300 tone, functie de necesitatile antreprenorului general), dar si servicii de transport agabaritic pentru piesele grele utilizate in proiect. Ne-am dori sa fim implicati mai des in astfel de proiecte, insa in ultimii ani acestea au fost foarte rare in zona noastra de proximitate. Prin urmare, ne-am orientat catre alte domenii, cu precadere catre cel industrial si al constructiilor nerezidentiale".

In ceea ce priveste lucrarile de infrastructura, echipa Energoutilaj oscileaza intre dezamagire si speranta – un mix prezent de altfel in multe alte companii locale de constructii. “Contributia lucrarilor de infrastructura la cifra de afaceri a companiilor de servicii pentru constructii este sub asteptari” – este de parere dna. Marina Toma, director general adjunct al Energoutilaj. “Energoutilaj, ca de altfel multi parteneri si competitori, a investit intr-o flota de utilaje capabila sa sustina proiecte de infrastuctura complexe. Toate variantele de pana acum ale Masterplan-ului de transport au prevazut rute montane, reabilitari de poduri, extinderi de retele rutiere si feroviare pentru integrarea in coridoarele europene, dar din pacate niciunul dintre aceste programe nu a devenit realitate. Este o stare de fapt resimtita de intreaga economie, nu doar de companiile de constructii. Energoutilaj si alti furnizori similari au gasit alte nise generatoare de venit, insa companiile producatoare, cele de transport si in final intreaga economie absorb din plin socul mobilitatii scazute generate de actuala retea de infrastructura. Dorim sa ne integram intr-o civilizatie a carei viteza creste in fiecare zi, in care timpul este o resursa esentiala, dar avem autoritati incapabile sa asigure macar cadrul legal minimal pentru atragerea investitiilor in infrastructura. In ultimii ani am lucrat in proiecte de infrastructura in mai multe state ale peninsulei balcanice si nu este greu de prevazut ca finalizarea prioritara de catre acestea a segmentelor ce le revin din coridoarele IV, IX si X vor face neatractiva traversarea unei Romanii fara autostrazi, accentuand izolarea si subdezvoltarea economica a tuturor regiunilor tarii”. 

“Ne-am mentinut moralul ridicat prin lucrarile – nu prea numeroase, dar frumoase – pe care le-am executat chiar si intr-o astfel de piata lipsita de dinamism”, ne-a asigurat dl. Bajaliu.  “O lucrare complexa si recenta in care utilajele Energoutilaj au fost vizibile a fost reabilitatea soselei de la Gura Siriului, in special a viaductului Stanca-Teherau, in judetul Buzau. Proiectul a implicat inlocuirea vechilor grinzi din anii ’70 cu grinzi prefabricate pretensionate noi pe cele doua sensuri de mers. In cele 4 etape ale proiectului au fost implicate cinci automacarale din gama 30-220 tone, care au lucrat intr-un spatiu restrans, cu suprafata de calare redusa si in conditii meteo de toamna-iarna, adica nu tocmai favorabile. Suntem satisfacuti ca am finalizat cu bine aceasta lucrare complexa”.

"O alta lucrare relativ recenta de infrastructura care a implicat echipamente Energoutilaj a fost cea de transport a celor 50 de grinzi prefabricate cu lungimea de 35 de metri, utilizate la constructia pasarelei ce supratraverseaza Splaiul Unirii pe Centura Bucuresti Sud. Am folosit in acest proiect semiremorci triplu extensibile Faymonville model Telemax TL-Z-4L-AAAX-25-17.80-17.5-2.54, care se extind pana la 49 m, dedicate pentru grinzi prefabricate de lungime mare", ne-a declarat dl. Bajaliu.

Echipa Energoutilaj considera ca este pregatita pentru marile lucrari de infrastrura anuntate, cum de altfel sunt pregatite si alte companii similare sau companii specializate in constructia de drumuri. Sectorul privat a facut un efort financiar semnificativ si a investit cu incredere in echipamente performante, de care beneficiaza insa alte tari din regiune, mai rapide in decizii si in alocarea de fonduri. In ultimii trei ani Energoutilaj a investit 4,85 milioane de EUR in macarale mobile si mijloace de transport moderne, capabile sa sustina lucrari complexe in orice sector de constructii. “Am utilizat aceste echipamente cu precadere in proiecte de constructii comerciale, de birouri, facilitati industriale si militare. Toate aceste bijuterii tehnologice ar fi putut sa participe cu succes in constructia de autostrazi, poduri si viaducte care sa genereze la randul lor crestere economica si profit pentru noi investitii; pana acum raspunsul autoritatilor a fost inconsistent, dar inca speram in conectarea acestora la realitate si in implementarea unor strategii publice viabile. Daca schimbarea de strategie asteptata nu se va produce rapid costul va fi exorbitant atat pentru companiile private, cat si pentru autoritati; singura diferenta este ca doar companiile private vor reusi sa treaca peste un astfel de esec, nu si autoritatile“.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI