Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 125

In spatele fiecarui produs GOMACO se afla filozofia unui design axat pe polivalenta

05.08.2016
In spatele fiecarui produs GOMACO se afla filozofia unui design axat pe polivalenta
Nici un alt produs GOMACO nu exemplifica mai bine aceasta filozofie decat gama de finisoare pentru beton cu cofraj glisant, iar metoda patentata GOMACO de turnare continua si fasonare simultana reprezinta esenta acestei conceptii de lucru. De la borduri si rigole,  pana la parapete de securitate si trotuare ori pavaje de 3 m latime, istoria modului de executie a acestor lucrari de constructii a dovedit ca finisoarele pentru beton cu cofraj glisant de la  GOMACO pot aborda proiecte diverse, spre satisfactia oricarui client.



Fondata in anul 2004, «England Contracting LLC» cu sediul langa localitatea Murray, statul Kentucky, Statele Unite ale Americii, este o companie antreprenoriala mica, specializata in lucrari specifice de amenajare rutiera: amplasare de borduri, rigole si parapete, refugii si insule directionale si de separare, cu borduri denivelate, etc. Pentru executia acestor lucrari, care implica de foarte multe ori raze de curbura stranse, compania avea in dotare un finisor pentru beton cu cofraj glisant GT-3600, de la compania americana GOMACO, companie care, dupa mai bine de 5 decenii de la infiintare, este lider mondial in tehnologia turnarii betonului pentru pavaje.

Referindu-se la lucrarile executate cu masina GT-3600, Scott England, proprietarul companiei «England Contracting LLC» si, totodata, operatorul masinii, declara ca „GT-3600 este unicul echipament cu care am lucrat pana acum si il cunosc destul de bine pentru ca sa ii remediez orice defectiune tehnica. In principal, pentru a asigura un debit ceva mai mare de beton la buncar, am preferat sa fie echipat cu un transportor elicoidal, in locul transportorului cu banda. Avem, probabil, 30 de matrite de beton diferite in inventarul nostru. Unele le-am folosit doar o singura data si nu le vom mai folosi din nou, iar altele le aprovizionam la fiecare trei ani, pentru ca uzura le decalibreaza.”

In anul 2013, compania «England Contracting LLC» a achizitionat un nou finisor pentru beton cu cofraje glisante GT-3600, prevazut cu sistem de control automat tridimensional (3D). Inainte de achizitie, Vinnie Miller, Director Regional la GOMACO pentru sud-estul Statelor Unite, i-a facut domnului England o prezentare tehnica fundamentata a conceptului de control automat 3D, care lucreaza direct cu proiectul digital al suprafetei – fara jaloane si fara fire de referinta, si, mai mult, i-a prezentat la lucru, pe un santier apropriat din statul Tennessee, o masina GOMACO GT-360, echipata cu sistemul Topcon 3D mmGPS. Dupa ce a urmarit modul de operare al masinii, domnul England s-a convins definitiv ca, pentru realizarea proiectelor sale, solutia optima este cea de a achizitiona un finisor pentru beton cu cofraje glisante GT-3600 echipat cu tehnologie de ultima ora.

Primul proiect la care a fost utilizata noua masina, a fost cel al unei parcari din localitatea Murfreesboro, Tennessee. Lucrarea necesita crearea a 43 de insule de separare, cu raze de la 0,8 m la 1,2 m, si turnarea prin glisare a circa 4.572 m de borduri si rigole. Bordura si rigola aveau o latime de 457 mm, o inaltime de 152 mm a rigolei si o raza de 152 mm a bordurii.

„Acum 20 de ani ne-am fi uitam la jaloanele si la firele de referinta pentru delimitarea straturilor de beton ce urmau sa fie turnate, iar acum nu este nimic acolo”, spunea domnul England. „A fost o schimbare mare pentru noi”, a completat el.



In prima zi, cu noua masina, au fost realizate 16 insule prin turnarea betonului in cofraje glisante. Daca masina nu ar fi fost dotata cu sistemul de control automat 3D, prima zi de lucru trecea fara a fi incheiata determinarea clasica, cu jaloane si fire de referinta, a suprafetelor ce trebuiau betonate.

„La aproximativ 25 de jaloane pentru delimitarea unei insule, si pentru 16 insule, ne-ar fi trebuit 400 de jaloane pentru configurare”, explica dl. England. „Ne-ar fi luat, probabil, o zi si jumatate sa-i batem si sa legam sforile, apoi inca o zi pentru turnare, astfel incat, cele 16 insule, ar fi fost gata in 2,5 zile. In schimb, cu noua masina am facut totul intr-o singura zi. Iar la sfarsitul zilei de lucru nu a trebuit sa strangem nici un jalon sau vreo sfoara. Aceasta masina, mai mult decat orice, ma va salva de a efectua o multime de ore suplimentare.”


 O reprezentare grafica a intregului santier de lucru, cu reprezentarea exacta a fiecarei insule si cu pozitia masinii, putea fi vizualizata pe ecranul de control situat la postul de comanda al utilajului. Insulelor li s-a dat o denumire, iar coordonatele lor sunt bine definite, asa ca indicarea urmatoarei insule la care trebuia turnat betonul devenea pur si simplu o chestiune de alegere gratie software-ului sistemului. Dl. England nu trebuia decat sa urmareasca pe ecran care este urmatoarea insula apropiata de finisor si sa aleaga din meniul afisat pe ecran numele acesteia, apoi, dupa ce masina GT-3600 era adusa la coordonatele indicate si pusa pe regim automat sistemul 3D preia controlul masinii de acolo, modelul bordurii si rigolei fiind realizat pe baza acelorasi informatii in 3D utilizate in proiect de catre antreprenorul de pe teren.

Singura grija a domnului England a fost alimentarea continua cu beton a buncarului matritei de turnare, iar in acest sens, alegerea instalarii transportorului elicoidal pe masina a fost benefica. Altfel, precizia de executie de 2 – 3 mm este mai mult decat suficienta. „Pe ansamblu, nu se poate face nici o comparatie intre turnarea bordurilor unei insule cu sistemul 3D si cu sistemul clasic de referinta”, a spus dl. England. „Intrarea si iesirea din curba este mai lina si mai precisa. Eu cred ca nu este posibil fizic sa intinzi o sfoara intre mai multe jaloane dispuse de-a lungul unui arc de cerc, astfel incat acesta sa fie trasat la fel de perfect ca atunci cand este trasat cu ajutorul unui GPS.”

In final, cu noul sau finisor pentru beton cu cofraje glisante GT-3600 dl. England a terminat intregul proiect in mai putin de 5 zile. Turnarea bordurilor si a rigolelor celor 43 de insule din intreaga parcare a necesitat 1,5 zile, la care s-au adaugat inca 2,5 zile pentru turnarea pavajului insulelor. In a cincea zi, echipamentul a fost incarcat pe o semiremorca, pentru a fi transportat la un nou santier.

„Stiu ca nu voi fi in masura sa utilizez sistemul 3D pentru fiecare parte a unui proiect al unei parcari, iar acum urasc doar gandul ca trebuie sa lucrez cu jaloane si fire, dar va garantez ca il voi recomanda oricui ma intreaba.” -  spunea dl. England. Referindu-se la sistemul Tipcon, el adauga: „M-am uitat la diferite sisteme 3D si m-am orientat spre sistemul Tipcon, in principal din cauza pretului. Dar acum, dupa ce am lucrat cu el, probabil, orice ar fi, l-as alege din nou. De fapt, sa torni borduri si rigole de trotuar cu cofraje glisante a devenit ceva distractiv.”

Sistemul Topcon 3D mmGPS, implementat nu cu multi ani in urma pe finisorul pentru beton cu cofraj glisant GT-3600, este o solutie unica pe piata, care foloseste tehnologia GPS si masuratorile satelitare in combinatie cu tehnologia laser, pentru a pune la dispozitia constructorului o precizie milimetrica. Sistemul cuprinde 3 emitatori laser mmGPS, o statie GPS de baza si o statie mobila GPS, pentru determinarea declivitatii, longitudinale si transversale, si calibrarea punctelor din proiectul digital creat in 3D si instalat pe calculatorul masinii. Pe GT-3600 mai sunt instalate, in plus, un receptor mmGPS, un receptor dublu GPS, o antena integrata GPS si un ecran de control GX-60, ca interfata cu utilizatorul sistemului Topcon, ce foloseste software-ul dedicat 3DMC. Datele primite de la receptorii GPS, care functioneaza in modul RTK (masuratori in timp real a pozitiei in spatiu a finisorului), si de la receptorii laser mmGPS (determinarea cotelor de lucru la turnarea betonului pentru borduri si rigole), sunt transmise la ecranul de control de la postul de comanda, unde sunt comparate cu proiectul digital 3D. Sistemul patentat de control GOMACO G+® este interconectat cu calculatorul masinii GT-3600 si sistemul Topcon prin intermediul sistemului G+Connect™, eliminandu-se astfel orice eroare umana in orientarea masinii si, in plus, reducandu-se drastic numarul de lucratori pe santier.

Finisorul pentru beton GT-3600 se deplaseaza pe 3 senile de cate 1,6 m lungime, montate pe coloane telescopice care, gratie sistemului «All-Track Positioning» asigura pozitionarea diferita a senilelor si stabilitatea/pozitia orizontala a masinii. Coloana dreapta fata si cea din spate pot glisa in lateral, hidraulic, iar cea din stanga fata poate pivota stanga – dreapta, tot hidraulic. Viteza de lucru poate atinge 13 m/min. iar deplasarea pe santier se face cu pana la 38 m/min. Sistemul de directie «All-Track Steering» permite orientarea celor 3 senile prin selectarea a cinci moduri de deplasare: deplasare controlata de senzorii de directie, deplasare dupa coordonate, in lateral „crab”, viraj cu senila fata si viraj cu senilele spate. Sistemul Topcon utilizeaza algoritmi de calcul pentru raze mici, care imita modul in care senzorii de directie s-ar orienta dupa o retea topografica fizica si ajusteaza automat raza cercului. Software-ul are, de asemenea, parametrii ce pot fi definiti, oferind astfel solutii pentru colturile ascutite, precum si pentru tranzitia tangenta la arcul de cerc, cu rezultate mult mai bune decat daca se foloseste o retea fizica, cu jaloane si fire. In plus, proiectul virtual incarcat in computer contine toate detaliile de forma ale constructiei, astfel incat sistemul 3D este capabil sa anticipeze deplasarea masinii si sa o adapteze la raza de curbura in mod corespunzator.


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI