Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 127

Felbermayr a mutat TBM-ul Varvara

03.10.2016
Felbermayr a mutat TBM-ul Varvara
La inceputul lunii septembrie, Felbermayr Romania a executat operatiunile de scoatere si mutare a TBM-ului ”Varvara” in zona Eroilor. Revista Masini si Utilaje pentru Constructii a fost acolo pentru a observa desfasurarea de forte pe care a implicat-o aceasta manevra.

Pentru aceasta operatiune, Felbermayr a fost contractat de constructorul magistralei (Asocierea ASTALDI FCC Construccion DELTA ACM si AB Construct) care, in functie de necesitati, lanseaza pe piata astfel de lucrari. ”Se pare ca, pentru aceasta lucrare, solutia Felbermayr a fost pe masura asteptarilor clientului” ne-a declarat Daniel Stan, Manager Departament Macarale in cadrul Felbermayr Romania. Scoaterea la suprafata a TBM-ului (Tunnel Boring Machine) de provenineta Herrenknecht au inceput pe 7 august si au durat aproape toata ziua, dezvaluind logistica bine pusa la punct a celor de la Felbermayr.



Proiectul mutarii ”Varvarei” din zona Statuii Eroilor Sanitari la statia Eroilor 2, a fost unul complex, din cauza masei enorme a utilajului, de aproximativ 350 de tone net.

Utilajul principal folosit pentru ridicare si coborare a fost o macara pe senile Liebherr LTM 1600, echipata cu brat principal de 35 de metri si sistem suplimentar de suspendare a bratului (”superlift”) cu contragreutati de 180 de tone. Acestea au trebuit incarcate si descarcate in aer, datorita restrictiilor de tonaj din jurul putului de iesire. Pentru a va face o idee asupra dimensiunii lucrarii, masa maxima a macaralei (inclusiv sistemul ”superlift”), impreuna cu cea a TBM-ului a fost de 980 de tone, distribuite pe doua senile pentru care au fost special construite doua extensii ale peretilor mulati. ”Sarcina totala distribuita pe fiecare metru patrat a fost de 100 de tone. Constructorul ne-a asigurat ca aceasta structura este capabila sa reziste la de doua ori mai multa presiune” mentioneaza Daniel Stan. 

TMB-ul a fost agatat cu ajutorul a patru chingi circulare, de 12 metri lungime, cu sarcina nominala pe fir de 100 de tone. Ulterior scoaterii, ”Varvara” a fost transportata cu ajutorul unui trailer modular de 24 de axe cuplat in paralel si a doua cap tractoare lestate, cu o putere de 660 CP fiecare. ”Pentru transport am fost nevoiti sa „usuram” piesa cu 55 tone, deoarece greutatea totala a ansamblului de transport depasea greutatea maxima admisa pe acel tronson de drum” continua Daniel Stan. 

Cu exceptia acestora, Felbermayr Romania a mai folosit pentru lucrare trei automacarale (Liebherr LTM 1220, Liebherr 1070, Terex Demag Ac 140 compact) si nu mai putin de 15 trailere speciale pentru transportul componentelor macaralei principale. Si, bineinteles, expertiza castigata in urma nenumaratelor lucrari de anvergura pe care compania le-a realizat in Romania.



Noua magistrala, gata anul viitor


Lucrarile efective la pentru realizarea Magistralei 5 au debutat in 2011, cu intentie de finalizare in 2014, termen care s-a prelungit pana anul viitor. ”Varvara”, primul utilaj de forat care a inceput lucrul, a inceput lucrul efectiv in septembrie 2013. Intre timp insa, mai exact in data de 5 aprilie 2014, ”Varvara” a stabilit si un record mondial de forat, inaintand 45 de metri intr-o singura zi (inclusiv 30 de inele de beton armat montate), cu 1,5 metri mai mult decat recordul anterior stabilit in 2012, la Varsovia.

TBM-ul a fost scos la suprafata pentru a fi mutat la statia Eroilor 2, de unde va porni lucrul catre ultimul tronson. Impreuna cu al doilea echipament, ”Filofteia”, vor sapa ultimele doua tuneluri, cu lungimea de 150 de metri, care vor subtraversa Dambovita si vor face legatura cu restul Magistralei 5. Estimativ, sunt necesare doua luni pentru finalizarea ultimelor segmente.  



Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI