Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 128

"Lipsa proiectelor majore va duce la un 2017 foarte slab" - Catalin Seretean, Director General Wirtgen Romania

08.11.2016
Anul acesta, Wirtgen Romania a reusit performanta de a fi contra valului si de a-si creste cifra de afaceri, in ciuda unui trend descendent pe segmentul echipamentelor de constructii. Despre aceasta, dar si despre piata in general si previziuni pentru anul viitor, intr-un interviu cu Catalin Seretean, Director General Wirtgen Romania.



Masini si Utilaje:
Anul acesta se preconizeaza a fi unul cu vanzari de echipamente de constructii mult sub nivelul lui 2015. Care este situatia in cazul Wirtgen Romania?
Catalin Seretean: Inteleg ca piata nu este cea mai favorabila anul acesta pe segmental echipamentelor de constructii, in special din cauza lipsei fondurilor europene care au asigurat in 2015 circa 70% din volumul de vanzari. Noi insa am reusit sa speculam o conjunctura de piata si sa fim in crestere comparativ cu anul trecut. Desigur, a contat si ca W irtgen poate furniza, pe partea de constructii drumuri, absolut orice masina din proces. Sa luam de exemplu segmentul finisoarelor de asfalt. Pana acum, cel mai bun an aici a fost 2008, cand s-au vandut 51 de exemplare, iar cel mai prost 2001, cand nu am vandut nimic. Anul acesta noi am vandut 25 de finisoare de asfalt (interviu realizat in data de 7 septembrie - n.r .), ceea ce ne plaseaza undeva la medie, deci foarte bine in aceste conditii. Apoi, cred ca la ora actuala am vandut peste 60 de cilindri compactori, ceea ce, la o piata de 100 de unitati in Romania, este iar bine. La freze, reciclatoare am dat aproape 20 de bucati - peste 90% din piata pe acest segment. Avem cresteri importante si la piese de schimb si service, oarecum surprinzator avand in vedere ca nu exista lucrari de anvergura. In ceea ce priveste cifra de afaceri, o preconizez undeva la 25-26 de milioane de euro, pana la finalul anului. Poate ca noi avem si un avantaj fata de cei care vand echipamente terasiere - la ei nu se vede in final ce fac, pentru ca noi venim ultimii si punem drumul deasupra. E adevarat ca, in final, cum "se inchide" drumul, cu asfaltul, este strict dependent de ce e mai jos. Dar suntem intr-un moment in care toata lumea vrea sa vada, sa arate bine ce e deasupra, chiar daca numai in perioada de garantie.

Masini si Utilaje: In lipsa fondurilor, catre ce alte alternative financiare s-au orientat clientii anul acesta?
Catalin Seretean: Ca sa fiu sincer , nu s-au orientat neaparat clientii, ci, din cauza precaritatii pietei, a trebuit sa ne orientam noi. Volumul de vanzari, 75-80% a fost leasing, restul, diferentele fiind "cash" personal sau in cazuri limita ajutor din partea noastra cu rate in 3 sau in 6 luni, in functie de marimea echipamentului samd.

Masini si Utilaje: Dincolo de bugete, exista si o lipsa de oameni calificati in piata? Cum va descurcati la acest capitol?
Catalin Seretean: Ca multi altii, si noi avem un deficit in ceea ce priveste forta de munca, atat de mare incat am renuntat la a cauta doar personal cu inalta calificare.

Masini si Utilaje: Cum credeti ca vor evolua lucrurile in 2017?
Catalin Seretean: Din punctul meu de vedere, anul viitor va fi foarte slab, pentru ca nu sunt proiecte majore. Daca va uitati in piata, in ultimele 3-4 luni de zile n-a existat o licitatie serioasa, un proiect mare la nivel de Guvernul Romaniei, Ministerul Transporturilor si CNADNR. Sigur, s-au mai deblocat cateva lucrari pe la Primarii, Consilii Judetene, Consilii Locale etc. Daca in alti ani se faceau ”heirupuri” incepand cu luna octombrie, inainte sa se termine banii, anul acesta, in anumite locuri, finantarea a fost asigurata constant. Nu mult, dar constant, ceea ce le-a permis sa lucreze incet si bine iar asta se vede. Dar, revenind, indiferent daca acum se deblocheaza un proiect mare sau se organizeaza o licitatie, adjudecarea va fi undeva in primavara, dureaza cel putin 5-6 luni sau un an de zile pana se stabilesc detalii, se contesta etc. Iar "prima lopata" pe santier va fi in 2018 in primavara. Deci, din punctul acesta de vedere, anul viitor pare destul de sumbru. V or fi, sa speram, lucrari locale, ca si pana acum, dar repet, nu vorbim de proiecte mari, ceea ce, pentru firmele de calibru e o problema. Pe de alta parte, e clar ca mult din hatisul birocratiei nu are la baza decat lipsa de fonduri. Adica, neavand un buget foarte clar definit, nu s-a dat drumul la lucru. Altfel, s-ar putea sa ne trezim ca facem si nu avem din ce plati - asa ca mai bine taraganam. Probabil cel mai bine ar fi sa existe transparenta totala, sa se stie exact cati bani exista si sa nu se promita neacoperit.

Masini si Utilaje: Cum a fost asimilarea Benninghoven din punctul dumneavoastra de vedere?
Catalin Seretean: Ca in orice situatie similara, depinde putin si din ce perspectiva privesti. Din punctul meu de vedere a fost ok. Pana in 2007-2008, Wirtgen Romania a fost dealer local de Ammann, de statii de asfalt, ceea ce inseamna ca, in ceea ce priveste experienta profesionala in acest domeniu, nu au fost probleme. Toata echipa care a lucrat pentru statiile Ammann a continuat sa lucreze pentru Benninghoven, cu exceptia a doua persoane care au iesit la pensie. Desigur , ne-a trebuit o perioada de timp in care sa ne punem la punct cu noutatile tehnologice, pentru a intelege diferentele intre ce faceam atunci si ce facem acum. Sigur, au fost si unele mici probleme pe partea de piese de schimb, cauzate de stilul nu intotdeauna matur de a face anumite lucruri. Anul trecut, toata lumea a facut asfalt pana de Anul Nou, pentru ca vremea a permis asta si au existat si bani care trebuiau cheltuiti. Apoi au intrat in vacanta pentru 3-4 saptamani iar la inceput de februarie s-au comandat piese cu intentia de a le primi in doua saptamani - ceea ce uneori e posibil, alte ori nu, pentru ca atat local cat si in strainatate, se repara echipamentele peste iarna. La acest capitol va trebui sa muncim un pic si sa determinam clientii sa isi planuiasca din timp interventiile. Noi facem acest lucru pe partea de Wirtgen – de regula in lunile octombrie, noiembrie si decembrie facem vizite gratuite la clienti, verificam masinile si, daca este necesar sa se inlocuiasca ceva le atragem atentia in acest sens. In final, este decizia clientilor, dar in acest fel ii facem constienti de probleme si putem actiona din timp. Asa ca anul acesta vom incerca aceeasi strategie si la clientii Benninghoven.


Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI