Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 129

GEHL - Mini-incarcatoare sau incarcatoare compacte articulate?

08.12.2016
GEHL - Mini-incarcatoare  sau incarcatoare compacte articulate?
Comparatie in 10 puncte cheie, a doua produse Gehl de top: mini-incarcatorul pe pneuri model V400 si incarcatorul compact articulat model AL750!

Complet diferite din punct de vedere al modului de deplasare si al comenzilor pentru schimbarea directiei, mini-incarcatoarele pe pneuri fiind mai aproape de utilajele cu tren de rulare pe senile, iar incarcatoarele compacte ar ticulate fiind mai apropiate de autovehicule, respectiv de tractoarele articulate, aceste echipamente sunt gandite, fiecare tip constructiv in parte, pentru a aduce un plus de eficienta si productivitate in activitatea de zi cu zi de pe santier , fie ca incarci, transporti sau folosesti diferite atasamente pentru diverse aplicatii.

Desi mini-incarcatoarele se dovedesc a fi printre cele mai appreciate utilaje pentru constructii destinate aplicatiilor curente de manipulare a materialului vrac pe santier, precum si pentru efectuarea de diverse lucrari ce necesita atasarea de echipamente specializate, tot mai multi antreprenori au inceput sa considere incarcatoarele compacte articulate drept o alternativa pe masura, mai ales in aplicatii urbane.

Drept care, pentru a pune in balanta beneficiile pe care fiecare dintre cele doua tipuri constructive de utilaje pentru constructii le aduce unui antreprenor, vom analiza in continuare, comparandu-le in 10 puncte - cheie, doua utilaje varf de gama, in echipare standard, mini-incarcatorul pe pneuri V400 care, la ora actuala, este cel mai mare si mai performant mini-incarcator pe pneuri existent in lume, si incarcatorul compact articulat AL750.

Ambele modele fabricate de Gehl, constructor american cu o experienta de peste 150 de ani care, din anul 2008, este detinut de grupul francez Manitou BF S.A care detine brandurile Manitou, Gehl, Mustang, Loc si Edge.

1. PRETUL DE ACHIZITIE
Comparabile ca masa operationala, dar construite pe principii de functionare diferite, mini-incarcatorul pe pneuri V400 are un pret de achizitie cu doar 5 - 7% mai scazut decat incarcatorul compact articulat AL750. Pretul rezida din solutiile tehnice adoptate care, in cazul lui V400, ca si la celelalte modele din gama, sunt indreptate spre o operare cu maxima de eficienta si in conditii de maxima siguranta, dar asigurand un confort mai scazut operatorului. Rezultatul final este un
utilaj cu un gabarit super-compact, care denota stabilitate, masivitate si robustete, spre deosebire de incarcatoarele frontale compacte articulate care sunt orientate spre confortul operatorului, capacitati sporite de deplasare in teren accidentat si manipularea de sarcini superioare.

2. RANDAMENTUL DE LUCRU
Ca regula generala, un incarcator frontal compact pe pneuri are o capacitate a cupei si o sarcina la basculare mai mari cu pana la, chiar 50% decat un mini-incarcator, insa si acestea pot varia in functie de model si optiuni de cupe. In echiparea cu cupa standard, modelul Gehl 750, cu o masa operationala de 4.953 kg, este prevazut cu o cupa cu latimea de 2.134 mm si capacitatea de 1,42 mc, putand opera o sarcina utila maxima de 3.587 kg (2.779 kg la bracaj maxim). In aceleasi timp, modelul V400, cu o masa operationala de 5.035 kg, este prevazut cu o cupa cu latimea de 2.134 mm si o capacitate de 0,76 mc, putand opera o sarcina utila maxima de doar 1.814 kg. Optional, pentru manipularea materialelor cu densitate mica, V400 poate fi echipat si cu o cupa avand capacitatea de 1,37 mc.

3. PUTEREA SI MODUL CUM ESTE FOLOSITA
De data aceasta, mini-incarcatorul este in avantaj. Clar puterea specifica a acestuia este mai mare. Modelul V400 dispune de un motor diesel, Cummins, ce dezvolta o putere de 74 kW (100,64 CP) si un cuplu motor ridicat (408 Nm). In aceasta echipare, valoarea puterii specifice dezvoltata de V400 este de aproape 20 CP/tona, fata de numai 15,21 CP/tona, putere specifica dezvoltata de AL750, ce este echipat cu un motor diesel, Deutz, cu performante mai reduse: putere neta 55,4 kW (75,34 CP) si cuplu motor maxim 330 Nm. Ambele motoare, cu cate 4 cilindri si supraalimentare, asigura respectarea standardele de emisii poluante in vigoare.

Totusi, trebuie sa avem in vedere ca cele doua tipuri de utilaje folosesc in mod diferit puterea generata de motor. Pentru a lucra eficient, mini-incarcatoarele au nevoie de mai multa putere de la motor, care trebuie distribuita intre sistemele hidraulice de lucru cu atasamentele din dotare si, o parte mai insemnata, catre transmisia pur hidrostatica, pentru transmiterea fortei de tractiune la cele 4 roti si virarea prin derapaj controlat a utilajului, rotile de pe fiecare parte fiind actionate independent, iar frecarea prin alunecare cu calea de rulare fiind in acest caz mai puternica.

De cealalta parte, la incarcatorul frontal compact articulat, transferul puterii motorului la cele 4 roti se face hidro-mecanic, cu un randament superior transmisiei pur hidrostatice folosite la mini-incarcatoarele pe pneuri, astfel incat, tinand cont si ca efectuarea virajelor se face prin modificarea hidraulica a pozitiei sasiului articulat, pana la un unghi de 450, iar frecarea anvelopelor de sol este pur de rostogolire, puterea de tractiune este folosita mult mai eficient si mai multa putere de la motor este distribuita astfel spre sistemele hidraulice de lucru. In aceste conditii, chiar si cu o putere mai mica a motorului sarcinile utile manevrate sunt mai mari in cazul incarcatoarelor frontale compacte articulate, iar deplasarea pe suprafete de teren accidentat, cu aderenta scazuta, este sigura datorita transmiterii mechanic a fortei de tractiune la roti (cu diferentiale blocabile, cu activare hidraulica, la ambele axe motoare).

4. RAPIDITATEA CICLURILOR DE LUCRU
AL750 este un echipament rapid, la care transmiterea puterii la roata se face hidro-mecanic, transmisia hidrostatica cu 2 viteze preselectabile asigurand o viteza maxima de deplasare de 20 km/h si o viteza de lucru de 8 km/h. Optional, echipamentul poate fi livrat cu transmisie hidrostatica cu 3 viteze preselectabile, situatie in care viteza maxima de deplasare ajunge la 30 km/h. In plus de viteza de deplasare, AL750 este mai rapid in operatiunile de descarcare/ basculare cupa, sasiul articulat, cu partea frontala putand oscila pana la 100 in fiecare directie, ajutandu-l in efectuarea anumitor manevre, rezultatul fiind un contact mai bun cu solul, deci o tractiune superioara si, in final, o productivitate sporita.

In opozitie, V400 este echipat standard cu o transmisie hidrostatica ce asigura doar doua plaje de viteze, pana la maxim 10,5 km/h viteza de lucru, si pana la maxim 18 km/h viteza de deplasare. Compensand rigiditatea utilajului la deplasarea rapida, sistemul Hydraglide, instalat standard pe echipament, evita propagarea socurilor in sistemul hidraulic, provocate de masa incarcaturii in timpul deplasarii rapide si permite mentinerea constanta a distantei dintre cupa si sol, cand sunt ridicate bratele. Ambele utilaje ofera operatorului posibilitatea de a actiona comanda acceleratiei cu piciorul sau cu mana.

5. MANEVRABILITATE SI ACCESIBILITATE
Manevrabilitatea si accesibilitatea utilajului este o alta caracteristica care asigura sporirea productivitatii lucrului. La acest capitol, un avantaj clar apare de partea mini-incarcatorului pe pneuri V400 care, in spatii stramte este imbatabil prin agilitatea sa, determinata de modul rapid de virare prin derapaj controlat, rotile de pe o parte putand fi comandate sa se roteasca in sens invers fata de rotile de pe cealalta parte. Astfel, intr-un un viraj la 3600, efectuat practic prin rotire pe loc, V400 se va inscrie in interiorul unui cerc cu raza maxima, masurata la extremitatea cupei standard, de numai 2.248 mm. In aceleasi conditii, AL750 necesita pentru virare la bracaj maxim, prin pivotarea partii frontale a sasiului la 450, de un cerc cu raza de intoarcere la cupa avand valoarea de 4.159 mm. In conditiile unei aceeasi latimi (2.019 mm), fara echipamente de lucru atasate, V400 este mai scurt cu circa 1,3 m (3.086 m) si are o inaltime, la partea superioara a structurii ROPS, cu circa 0,4 m (2.083 m) mai mica decat AL750, ceea ce ii permite sa se strecoare in spatii limitate.

Dar, pe un teren cu denivelari sau obstacole, cu un sol cu aderenta scazuta, garda la sol de 313 mm, parte frontala a sasiului oscilanta si diferentialele blocabile, alaturi de manevrabilitatea optima cu o raza de viraj stransa si constanta, atat pentru rotile din fata, cat si pentru cele din spate, asigura lui AL750 capacitatea de operare pe care V400 nu o are, cu o garda la sol de numai 185 mm si modul de virare prin derapaj controlat.

Totodata, nu trebuie sa neglijam impactul negativ pe care il poate avea manevrabilitatea utilajului asupra suprafetei solului si a duratei de viata a anvelopelor, mult mai ridicat in cazul mini-incarcatorului pe pneuri V400, datorita solutiilor constructive adoptate pentru deplasare.

6. INCARCAREA
Mini-incarcatorul pe pneuri cu ridicare verticala V400 este un exemplu stralucit de produs inovator de la Gehl. Sasiul reproiectat asigura o repartitie mai buna a greutatii, ceea ce sporeste stabilitatea utilajului in timpul lucrului. V400, face parte din seria grea a mini-incarcatoarelor pe pneuri de la Gehl.

Trei modele regasim in aceasta serie, la care bratul asigura, prin cinematica sa, o ridicare pe verticala a cupei care, in cazul lui V400 este absoluta, nu apropriata de verticala ca la celelalte doua modele. Totodata, inaltimea de ridicare a cupei, la axul boltului articulatiei cupa - brat, este mai mare la V400 (3.647 mm), decat la incarcatorul compact pe pneuri AL750 (3.474 mm.). In compensatie, cabina mai inalta a lui AL750, respectiv pozitia mai ridicata fata de sol a scaunului operatorului, asigura o vizibilitate mai la bascularea cupei sau cand se folosesc furci pentru transportul paletilor, la inaltime mare.

7. VIZIBILITATEA
Mini-incarcatoarele pe pneuri, datorita cabinei avansate si a pozitiei foarte coborate a scaunului, ofera operatorului o foarte buna vizibilitate asupra lamei cupei, iar V400 nu face exceptie de la aceasta calitate. Totodata, o vizibilitate optima spre lateral si in spate, este de asemenea asigurata. In schimb, incarcatoarele compacte articulate, in varianta de echipare doar cu structura deschisa sau cu cabina inchisa, complet vitrata, ofera o vedere de ansamblu mai buna in fata, lateral si spate, si in aproprierea utilajului.

8. CONFORTUL SI SIGURANTA OPERATORULUI
Cabina mini-incarcatorului V400 asigura operatorului un mediu de lucru sigur si confortabil. Structura standard a cabinei este certificata ROPS/FOPS de nivel II, cu protectie compact superioara si gratare de protectie laterale, cu multe ochiuri. Pentru siguranta si confortul operatorului o bara de retinere reproiectata, cu rabatere in lateral, o centura de siguranta abdominala si cotiere cu multiple posibilitati de reglare, sunt disponibile in echiparea de baza.

Optional, aceasta structura poate fi livrata cu usa frontala de acces, din geam cu sticla curbata, pentru a reduce efectul de orbire, si geamuri laterale si spate. In aceste conditii se poate asigura, optional, etansarea perfecta a cabinei si presurizarea ei, precum si instalarea de material insonorizante, un filtru de aer, in spatele cabinei, sisteme de climatizare si incalzire eficiente, pentru a crea un mediu de lucru mai linistit, mai curat si confortabil. Ventilarea naturala a cabinei este asigurata prin cele doua geamuri lateral culisante. Pentru confortul operatorului, scaunul este oferit standard cu suspensie mecanica.

Optional, mini-incarcatorul poate fi livrat cu scaun cu suspensie pneumatica. Spatiul interior, mult mai restrans decat cel din cabina incarcatorului compact articulate AL750, este folosit insa la maximum pentru a-i asigura operatorului cele mai bune conditii de lucru. Comenzile de pe V400 sunt proiectate ergonomic, pentru a reduce oboseala operatorului si a spori productivitatea.

Pentru pilotarea utilajului si operarea echipamentelor de lucru, se poate opta pentru echiparea mini-incarcatorului cu joystick-uri multifunctionale sau organe de comanda de mana si picior si,
de asemenea, cu comenzi mecanice (T-bar). Un display generos ce poate fi personalizat de operator, inlocuieste clasicele indicatoare si asigura diagnoza utilajului.

In schimb, operatorul lui AL750 dispune de un post de lucru la inaltime, sub toate aspectele. AL750 este disponibil in doua variante de echipare, cu o structura deschisa, cu acoperis, certificata ROPS/FOPS, in echiparea standard, si, optional, cu o foarte spatioasa cabina, complet vitrata, proiectata si construita la nivelul celor mai noi realizari tehnologice in materie de ergonomie a postului de conducere si confort si siguranta in exploatare.

Cabina este de asemenea certificata ROPS/ FOPS. Datorita usii laterale, complet vitrate, accesul in cabina lui AL750 se face mai usor decat la V400, unde operatorul trebuie sa treaca peste cupa pentru a ajunge la usa de acces frontala. Coloana de directie, reglabila pe mai multe directii, functie de statura operatorului, ca si scaunul cu suspensie mecanica, cu 7 posibilitati de reglaj, sunt disponibile in echiparea standard.

Optional, AL750 poate fi echipat cu scaun cu suspensie pneumatic sau, pentru mai mult confort, cu un scaun de lux, cu spatar profilat inalt,cu tetiera si sprijin lateral integrate si cu cotiera pe partea stanga, cu reglaje multiple. Siguranta operatorului in timpul exploatarii utilajului este asigurata de o centura abdominala retractabila, ce se instaleaza la cerere.

Ventilarea naturala a cabinei este asigurata prin rabaterea si blocare in pozitie a usii de acces, a gemului lateral din dreapta si a geamului spate. Cabina este echipata standard cu un sistem performant de incalzire. Pentru un confort superior, optional poate fi echipata si cu aer conditionat. Zgomotul interior este mult diminuat, prin folosirea de material insonorizante de calitate superioara.

Amplasare ergonomica a comenzilor, volanul si joystick-ul multifunctional ce controleaza bratul, cupa, directia de deplasare si setarea vitezei de deplasare, blocarea diferentialelor si functiile hidraulice auxiliare, comanda progresiva a acceleratiei, care ofera o precizie maxima a controlului vitezei de deplasare, mentinand in acelasi timp turatia motorului la o valoare fixa, pentru a asigura puterea hidraulica necesara pentru ridicarea sarcinii, toate se pot actiona deosebit de usor, astfel incat, oricare operator sa se simta cat mai confortabil. In echipare de baza este instalat un display multifunctional, cu meniu de diagnoza, ce poate fi personalizat de operator.

9. COSTURILE DE OPERARE
La acest capitol, consumul de combustibil si uzura pneurilor (aceasta din urma determinata de modalitatea de deplasare si virare - prin derapaj controlat) reprezinta doua dintre costurile de operare importante ale mini-incarcatoarelor, in general. De cealalta parte, incarcatoarele compacte articulate, fiind dotate cu motoare cu puteri mai mici si beneficiind de un randament superior de transmitere a fortei de tractiune la roti, consuma mai putin, iar datorita sasiului cu articulatie centrala oscilanta au si o uzura a pneurilor mai redusa.

10. ATASAMENTELE DE LUCRU
Mini-incarcatoarele pe pneuri sunt descries ca echipamente de lucru multifunctionale, datorita diversitatii de atasamente cu care pot opera. Special concepute pentru a raspunde cerintelor specifice ale clientilor, proiectate si construite pentru o performanta optima si durabilitate, atasamentele de lucru asigura maximum de productivitate intr-o varietate de aplicatii. Gehl V400, lider mondial pe piata de mini-incarcatoare pe pneuri, nu se dezminte nici in aceasta privinta.

Echipat standard cu un sistem de prindere universal All-Tach, V400 este compatibil cu atasamentele de lucru produse de EDGE, companie din grupul MANITOU, dar si cu cea mai mare parte dintre atasamentele de lucru de pe piata, destinate mini-incarcatoarelor pe pneuri: diferite tipuri si dimensiuni de cupe, furci, sfredele, brate de excavare, sapatoare de sant, graifere,
perii de maturat, discuri taietoare, ciocane hidraulice, dispozitive de curatare a vegetatiei, brate de manipulare si dispozitive de prindere a materialelor, tocatoare de resturi lemnoase, gredere, pluguri si freze de zapada, freze si placi compactoare…si lista poate continua.

In ceea ce priveste incarcatorul compact articulate AL750, ei bine, acesta este echipat standard cu acelasi sistem de prindere universal All-Tach ca si modelul V400 si, in plus, tot in echiparea standard este prevazut si sistemul hidraulic de montare rapida a atasamentelor Power-A-Tach (optional pentru V400), astfel incat, poate lucra cu aproape toate atasamentele de lucru folosite de mini-incarcatoarele Gehl.



CONCLUZIE

La urma urmei, fiecare dintre cele doua modele de incarcatoare pe pneuri produse de Gehl, fie el V400 sau AL750, reprezinta o buna alegere pentru un antreprenor, daca este corelat cu aplicatiile carora le este destinat. De aceea si Gehl, luand in consideratie aplicatiile si conditiile tipice de lucru de pe santiere si dorind o specializare mai mare, a conceput si produs mai multe modele pentru fiecare dintre aceste doua tipuri constructive, atat de diferite, de incarcatoare pe pneuri, astfel incat fiecare client sa poata sa gaseasca produsul care se potriveste cel mai bine cerintelor sale de lucru.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI