Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 129

Vitruvius, primul autor al unui tratat de instrumente si masini pentru constructii

09.12.2016
Vitruvius, primul autor al unui tratat de instrumente si masini pentru constructii
In decursul istoriei, omenirea a acumulat cunos tintele si experienta care au contribuit la progresul tehnologic pana la nivelul actual. Un rol impor tant in insumarea, descrierea si ilustrarea, precum si dezv oltarea acestora l-au avut unele personalitati marcante care s-au e videntiat prin operele lor. Dintre acestea face parte si Vitruvius.

Marcus Vitruvius Pollio (n. 80/70 i. Hr. – d. 15 sau 23 d. Hr.) a fost arhitect, inginer si scriitor roman. Urmare a valoroaselor contributii din astronomie, geometrie si inginerie, lui Vitruvius i se acorda o importanta considerabila in istoria stiintei. Vitruvius este autorul unui tratat de arhitectura inspirat din arhitectura greaca, "De arhitectura", lucrare elaborata in zece volume: Volumul 1: Organizare urbana; Volumul 2: Materiale de constructie; Volumul 3: Temple si ordine arhitecturale; Volumul 4: Continuare; Volumul 5: Constructii civile; Volumul 6: Arhitectura domestica; Volumul 7: Ornamente si decoratii; Volumul 8: Alimentarea cu apa; Volumul 9: Stiintele care influenteaza arhitectura (geometrie, astronomie); Volumul 10: Utilizarea si conducerea masinilor.

In ultimul volum despre masini, care cuprinde saisprezece capitole, sunt prezentate uneltele si echipamentele specifice nivelului tehnologic al romanilor: macarale, scripeti, ceasuri solare, clepsidre. De asemenea, sunt descrise surubul lui Arhimede si aplicatiile sale practice. Referirea concreta la masinile destinate aplicatiilor in constructii se regasesc in primele trei capitole: Capitolul 1: Despre masina si deosebirea ei de instrumente; Capitolul 2: Despre masinile de tractiune; Capitolul 3: Despre linia drepta si curba, principiu al tuturor miscarilor. Aici, se pot identifica unele definiri si descrieri ale masinilor epocii:
  • Prima definitie a unei masini: "O masina este o combinatie de materiale (elemente) capabile sa deplaseze greutati mari";
  • Definitia si descrierea unei masini urcatoare: "Genul numit urcator cuprinde acele masini care au fost alcatuite in scopul ca, prin grinzi ridicate in sus si prin traverse legate intre ele, cineva sa se poata urca fara primejdie…Masina de urcare e izbanda nu a mestesugului, ci a indraznelii.";
  • Definirea masinilor de ridicat si tractiune: "Masinile de tractiune sunt construite in scopul de a elimina sau a ridica greutati mari"; Precizarea deosebirii dintre masini si instrumente (unelte): "Dintre aceste masini, unele se misca mecanic, altele instrumental. Intre masini si instrumente deosebirea pare sa fie aceasta: masinile sunt puse in functiune de mai multi manuitori si de o forta mai mare, instrumentele insa isi indeplinesc misiunea prin actiunea indemanatica a unui singur manuitor".

Sase capitole sunt dedicate aplicatiilor hidrotehnice: Capitolul 4: Despre felurile instrumentelor de scos apa; Capitolul 5: Despre rotile miscate de apa si despre morile de apa; Capitolul 6: Despre melc, care ridica o mare cantitate de apa, dar nu asa de sus; Capitolul 7: Despre masina lui Ctesibius, care ridica apa la inaltime mare; Capitolul 8: Despre orgile hidraulice. Capitolul 9 cu continut practic interesant se refera la "Prin ce mijloc poate fi masurat drumul parcurs de o trasura sau de o corabie". Urmatoarele sapte capitole sunt dedicate aplicatiilor tehnicilor militare.


Unicat din antichitate

Chiar daca au mai existat si alte lucrari asemanatoare in special in literatura greaca, tratatul "Despre arhitectura" al lui Vitruvius este singura lucrare de acest gen care s-a pastrat din antichitate, dar si aceasta incompleta, lipsindu-i desenele. Desigur, scrierile grecesti mai importante si altele de mai mica importanta, disparute, au fost cunoscute si folosite de catre Vitruvius la intocmirea tratatului sau, dupa cum el o precizeaza: "am socotit ca e lucru vrednic si foarte util a pune in desavarsita oranduiala materialul unei stiinte atat de vaste si de a dezvolta aspectele particulare ale celor scrise de inaintasii mei, consacrand cate o carte fiecarui subiect". Ulterior, lucrarea a fost editata de diversi autori completandu-se si unele pasaje de text si plansele ilustrative.

Primele doua editii tiparite ale acestei carti au aparut neilustrate, la Roma (circa 1483 - 1490) si la Venetia 1497. Reconstituirea desenelor a fost incercata de catre Fra Giocondo da Verona intr-o editie tiparita tot la Venetia, in 1511, urmata de alte doua la Florenta in 1513 si 1522. O editie in limba italiana, elaborata de Cesare Cesarino, pe care, de asemenea, a ilustrat-o cu desene a aparut in 1521. Traducerea in limba romana a tratatului a fost inceputa de arhitectul G. M.

Cantacuzino, fiind continuata din anul 1960, dupa disparitia timpurie a acestuia, de catre arhitectul Grigore Ionescu si Traian Costea. Lucrarea a fost publicata de Editura Academiei Republicii Populare Romane in 1964. Tratatul lui Vitruvius a constituit principal sursa de inspiratie a diversilor autori de lucrari similare si a constituit fundamental teoretic al unor importante inventii. Doi dintre beneficiari au fost Heron din Alexandria si mult mai tarziu Leonardo da Vinci. Urmatoarele doua articole vor fi dedicate acestor mari inventatori.


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI