Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 130

Gestionarea anvelopelor pentru a evita opririle pe timp de iarna si pentru a reduce costurile

22.12.2016
 Gestionarea anvelopelor pentru a evita opririle pe timp de iarna si pentru a reduce costurile
De ce sunt necesare anvelopele de iarna? Cand ar trebui montate?  Ce anvelope respecta diversele cerinte si reglementari de iarna? Pot si resapate si recanelate? Odata ce vine iarna, acestea sunt unele din cele mai importante intrebari pe care si le pun operatorii de flote si pentru care Goodyear are un raspuns.

De ce sunt anvelopele de iarna necesare?

In ultimii ani, vremea in Europa a devenit din ce in ce mai imprevizibila si extrema. Aceasta face ca pregatirile de iarna sa devina un lucru esential. O blocare a unui camion pe drum inseamna ca bunurile nu mai pot fi livrate si astfel ca intreaga operatiune devine dintr-o data mai costisitoare. O flota poate sa isi calculeze usor un cost de 500 de euro pe zi cost suplimentar daca un camion ramane blocat, iar, odata ce multe tari din Europa au diferite reglementari privind anvelopele de iarna, setul de anvelope de iarna nepotrivit poate inseamna, de asemenea si o amenda sau retragerea vehicului din circulatie pana la echiparea corespunzatoare. Managementul anvelopelor nu a fost nicicand mai crucial decat atunci cand iarna se arata la orizont. Orice flota care opereaza pe drumurile europene poate fi afectata de caderile de zapada si de gheata, ceea ce inseamna ca trebuie sa fie echipate cu anvelopele corecte. Totusi, disponibilitatea anvelopelor de iarna ce pot fi folosite pe toata durata anului – chiar si in anumite conditii de iarna – a venit  ca o optiune noua si atractiva pentru flotele care ocazional de confrunta si cu conditii de iarna.

Ce este o anvelopa de iarna?

Pana de curand nu a existat un sistem de calificare pentru anvelopele de camion de iarna peste calificativul M+S (Mud & Snow) inscriptionat pe peretele lateral al unei anvelope.  M+S inseamna pur si simplu ca o anvelopa are o tractiune mai buna pe zapada decat o anvelopa obisnuita. Totusi, acest marcaj nu este neaparat legat de performanta standard a tractiunii pe zapada. In 2012, Uniunea Europeana a introdus un nou marcaj: muntele cu trei piscuri si fulgul de nea (3PMSF). Numai anvelopele de camion de iarna care trec un test exigent de tip ISO pot avea acest insemn pe peretele lateral. Pentru a trece testul, o anvelopa de camion de iarna trebuie sa fie cu cel putin 25% mai buna la tractiunea pe zapada decat o anvelopa de camion standard de referinta.
Linia de anvelope de camion dedicata pentru iarna Goodyear ULTRA GRIP MAX cuprinde anvelopa pentru axa de directie ULTRA GRIP MAX S, anvelopa pentru axa de tractiune ULTRA GRIP MAX D si anvelopa pentru remorca ULTRA GRIP MAX T. Toate aceste anvelope poarta atat simbolul M+S cat si 3PMSF pe peretele lateral. Aceste anvelope ofera maximul de aderenta si control in toate conditiile de iarna, dar in special pe drumuri acoperite cu zapada si gheata, si continua sa respecte reglementarile impuse pentru simbolul 3PMSF chiar si atunci cand sunt 50% uzate.
Goodyear ofera de asemenea anvelopele de camion Goodyear KMAX – kilometraj sporit – si FUELMAX – nivel scazut al consumului de carburant. Anvelopele pentru axa de tractiune KMAX D si FUELMAX D ofera posibilitatea de a fi solosite pe toata durata anului avand atat insemnul M+S cat si marcajul 3PMSF. Aceste anvelope de tractiune au o performanta superioara pe timp de iarna fata de anvelopele M+S si sunt potrivite pentru camioanele care ocazional intalnesc conditii de iarna. Ele respecta toate reglementarile europene in vigoare in materie de anvelope de camion de iarna destinate axei de tractiune si pot fi folosite pe toata durata anului.



Care este diferenta intre anvelope de camion de iarna specifice si cele marcate cu simbolurile M+S sau 3PMSF?


Anvelopele de camion de iarna produse de Goodyear poarta atat simbolul M+S cat si 3PMSF, astfel incat ele respecta cele mai dure reglementari de iarna si cerinte de performanta. Principala diferenta dintre anvelope de camion marcate cu M+S si cele cu 3PMSF este data de faptul ca ele pot fi folosite pe toata durata anului, cel de-al doilea marcaj fiind o specificatie dezvoltata ulterior pentru a marca performanta de top pe timp de iarna, aceasta insemnand un nivel ridicat al aderentei si tractiunii in cele mai dure conditii de iarna, performanta care continua si atunci cand anvelopa este uzata. De exemplu anvelopa de iarna pentru axa de tractiune Goodyear ULTRA GRIP MAX D livreaza performanta peste minumul cerut pentru calificarea 3PMSF chiar si atunci cand este 50% uzata.

Pe ce axe ar trebui montate anvelopele de camion de iarna?


Flotele trebuie sa verifice cerintele din fiecare tara in care intentioneaza sa desfasoare operatiuni, pentru ca acestea se modifica frecvent. Acum, minumul cerut in majoritatea tarilor este ca anvelopele de pe axa de tractiune sa aiba marcajul M+S, in unele cazuri, este aceeasi cerinta si pentru anvelopele de pe axa de directie. Unele tari cer de asemenea lanturi.
Asigurarea unui nivel maxim de tractiune pentru anvelopele de pe axa de tractiune este esentiala pentru a mentine camionul in miscare in conditii adverse de zapada si gheata. Totusi este mai avantajos sa fie folosite anvelope de camion de iarna pe axa de directie in astfel de conditii, si pentru un control maxim anvelope de camion de iarna sunt de asemenea dezirabile si pentru remorca. Acesta este motivul pentru care flotele cu camioane care opereaza in conditii dure cu multa zapada sau care merg prin regiuni muntoase pe timp de iarna sunt sfatuite sa foloseasca anvelopele complete de iarna ULTRA GRIP MAX, care se califica pentru simbolul 3PMSF chiar si atunci cand sunt 50% uzate.

Cand este nevoie de anvelope de iarna?

Anvelopele de camion de iarna permit vehiculului sa circule in conditii severe de iarna si sa respecte prevederile legislative de iarna atunci cand este cazul. Acolo unde sunt impuse prevederi legislative de iarna, in cazul Europei acestea pot varia de la o tara la alta si intra in vigoare la o data prestabilita sau atunci cand conditiile o impun. Cea mai devreme data, in functie de tara, este 1 noiembrie, dar caderile bruste de zapada sau conditiile de carosabil acoperit cu zapada pot aparea mult mai devreme – in special in regiunile muntoase sau in partile cele mai nordice ale Europei. Pentru a fi in siguranta, multe flote opreaza in aceste zone sau in zonele alpine cu camioane echipate cu anvelope de iarna chiar din octombrie. 15 aprilie este data cea mai tarzie la care unele tari isi ridica restrictiile privind anvelopele de iarna. Cu anvelope marcate M+S nu este nevoie sa va faceti nici un fel de griji in privinta datelor. Unele tari au de asemenea prevederi referitoare la adancimea minima a benzii de rulare pentru anvelopele care circula in conditii de iarna, adancime care poate sa difere fata de nivelul minim acceptat. Totusi, pentru o performanta de iarna de top, gama de anvelope Goodyear ULTRA GRIP MAX nu numai ca respecta cele mai inalte standarde, dar anvelopa pentru axa de tractiune ULTRA GRIP MAX D respecta aceste standarde chiar si atunci cand este pe jumatate uzata.



Cand trebuie sa fie anvelopele de camion de iarna inlocuite?


Acest lucru depinde de anumite conditii ce tin de operatiunile pe care le desfasoara flotele. In Scandinavia si in regiunile alpine multi operatori ruleaza cu anvelopele de iarna de la o toamna la alta, astfel ca noile anvelope de iarna sunt montate chiar inainte de startul sezonului rece si inlocuite dupa 12 luni. Altfel, anvelopele de camion de iarna sunt cel mai bine de inlocuit cand conditiile se imbunatatesc si cand reglementarile se ridica, sau daca adancimea benzii de rulare a scazut.

Resaparea si recanelarea anvelopelor de camion de iarna

Resaparea extinde durata de viata a produsului si astfel reduce amprenta asupra mediului, pe care o lasa aceasta industrie. Principalul beneficiu al adaptarii de solutii resapate precum anvelopele resapate premium TreadMax de la Goodyear este ca operatorii de flote pot extrage un maximum de beneficiu economic din produsul lor. Toate anvelopele de camion Goodyear pot fi recanelate si resapate, iar pentru anvelopele de camion de iarna alegerile sunt foarte multe. Gratie optiunilor resapate de la Goodyear, avem cateva alegeri la dispozitie. Toate generatiile recente de carcase de la Goodyear pot fi resapate ca anvelope vulcanizate dupa matrita din gama TreadMax cu un profil la alegere. De exemplu, o anvelopa Goodyear KMAX sau FUELMAX poate fi resapata ca o anvelopa de iarna ULTRA GRIP MAX si vice-versa. Deci, o anvelopa de camion care trebuie sa fie resapata la sfarsitul verii, poate fi resapata ca anvelope de camion de iarna pentru a avea un nivel de aderenta maxim. Din moment ce anvelopele resapate din gama TreadMax au acelasi profil al benzii de rulare ca o anvelopa noua, folosind aceleasi materiale, si sunt produse prin aproape aceleasi metode, nivelul de performanta este foarte apropiat de cel al noilor anvelope.
Alegerea anvelopelor de camion de iarna Goodyear pentru operatiuni care se desfasoara pe timp de iarna sau pe toata durata anului, permit flotelor sa isi maximizez eficienta si sa isi indeplineasca planul in cele mai provocatoare conditii de iarna.



Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI