Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 130

Piata de utilaje pentru constructii din Romania, in pasi de tango

06.01.2017
Piata de utilaje pentru constructii din Romania, in pasi de tango
Pe data de 20 octombrie 2016 a a vut loc editia a 6-a a conferintei RoBuild, organizata de publicatia Masini si Utilaje pentru Constructii, denumita sugestiv "Looking into the future of intelligent construction machinery! What's next? De la masinile si utilajele inteligente, catre cele autonome!" Evenimentul a reunit atat reprezentanti ale celor mai importante asociatii din sector, factori de decizie din cadrul societatilor de cons tructii din Romania, reprezentanti ai producatorilor si distribuitorilor de utilaje pentru constructii, cat si reprezentanti ai autoritatilor centr ale si locale. Reprezentantul ADUC (Asociatia Distribuitorilor de Utilaje pentru Constructii), dl. Liviu Neagu, a realizat o ampla sinteza a sectorului de constructii, care se confrunta cu mari dificul tati. Iata in cele ce urmeaza ideile principale ale discursului reprezentantului ADUC.


Caracteristici ale pietei - cifre

Ne confruntam cu o piata ciudata. Daca mai tineti minte acum ceva timp, daca nu ma insel cred ca a fost la prima sau la a doua conferinta organizata de revista Masini si Utilaje pentru Constructii, foloseam expresia: Piata este ca un yoyo. Acum as folosi probabil o alta exprimare. Cred ca putem folosi "pasi de tango", deoarece sunt doi inainte si unul inapoi. Ce am reusit sa crestem in doi ani, am reusit sa dam inapoi intr-un singur an si asta se vede in graficele prezentate.

In 2013 o piata extrem de mica, de 1.000 de utilaje, in conditiile in care cifrele sunt rotunjite putin "in sus". Vorbim de 1.000 de utilaje noi, (exclusiv betoniere, concasoare etc.), vorbim de incarcatoare, buldozere,excavatoare. Piata a crescut in 2014 la 1.400 unitati, in 2015 ne-am dus spre 1.600, aveam sperante sa mai creasca, asta e si motivul pentru care am avut un prim forecast pe 2016 spre 1.700.

Recunosc ca in acest mesaj a fost si o parte de politica interna, in care ne-am dorit sa stimulam inclusiv mesajele noastre, care trebuie sa fie in acelasi timp optimiste. Incercam sa ne pastram optimismul. Am zis ca se poate face mai mult. Din pacate optimismul nostru a fost lovit rau de tot. Scadem, si daca avem noroc anul acesta vom avea o piata de utilaje undeva la 1.000 de unitati. Ma refer aici la utilaje noi. In 2007-2008 a fost o piata apropiata de 4.000 de unitati in Romania. Deci, suntem undeva la 25% fata de varful de piata inregistrat in Romania, un varf de piata care chiar si la acele valori era totusi insuficient pentru potentialul si pentru necesarul de lucrari pe infrastructura si nu numai infrastructura rutiera, mai avem si alte tipuri de infrastructura in Romania. Deci era foarte foarte scazuta.

Ca idee, acum avem un trend pe piata de utilaje pana la finalul anului si nu asteptam valori care sa fie modificate semnificativ, partea de utilaje mici gen buldoexcavatoare, miniincarcatoare, care reprezinta in ambele variante aproximativ 75% din vanzarile din piata. Utilajele medii si mari, aici vorbim de utilaje care sunt efectiv pentru productie, se afla undeva la 300 unitati si scadem la 150, care este o scadere dramatica.

Raman utilajele specializate, care marcheaza o crestere. O piata care din pacate este mai mica de 100 milioane de euro, apropo de cum dealerii isi pot dezvolta afacerea, ei bine, credetima ca este foarte foarte greu, in conditiile in care trebuie sa asiguram o calitate a serviciilor la nivel european.

Ca idee, sectorul privat reprezinta aproximativ doua treimi din vanzarile de utilaje medii si mari, asta denota pe undeva sa spunem, daca ramanem la 100 de masini, 100 de utilaje in domeniul privat, va da o idee despre cantitatea care este ceruta in acest moment in Romania. Deci suntem foarte foarte jos. Probabil ca asteptati si o explicatie mai detaliata asupra fenomenelor care au condus la aceasta scadere, ei bine principalul fenomen este neimplementarea programelor cu subventii europene, cu doua componente.

Este odata componenta B lucrari efective, asa cum se spunea mai devreme lipsa finantarilor, lipsa implementarii finantarilor pe diferite proiecte indiferent prin ce masura sau la ce masura ne referim, dar in acelasi timp si intarzierea punerii in aplicare a programelor pentru cresterea competitivitatii economice, dezvoltarii diferitelor companii, fapt ce a dus la o scadere aproape de zero a vanzarilor pe acest segment. Deci lipsa de implementare, lipsa de activitate pe acest segment ar putea sa fie justificata din punct de vedere al partenerilor nostri, al clientilor , in doua feluri: Unu: Ok, nu sunt lucrari deci nu investim, doi, asteptam sa vina aceste subventii europene in care vom plati numai 10-20% din valoare utilajului si dupa aceea vom face achizitiile.

Nu s-a intamplat nimic dar as putea sa pun acolo zero, insa din respect pentru cei care lucreaza am pus 5%, ca sa nu fie 1% sau 0% - personal compania pentru care lucrez a vandut trei utilaje din aceste segmente - in orice caz este foarte putin. O veste "buna" in acest segment este ca nu suntem singurii. Si alte tari din Europa Centrala intampina aceleasi dificultati, deci aceste implementari dureaza, insa asta nu inseamna ca sunt la nivelul intarzierilor din Romania.


Viitorul pietei - tendinte

Cum vedem viitorul? Domnul Plosceanu spunea ca suntem optimisti dar nu prea optimisti pentru anul viitor. Vedem anul viitor intr-o usoara crestere, undeva cu plus 20%, dar un 20% comparat cu 1.000 este aproape zero. Intr-o tara din vestul Europei 200 de masini in plus sau in minus este nimic, nu are impact la valoarea respectiva, ca idee piata din Germania este undeva la 35-40.000 de unitati pe an, Franta undeva la 17-18.000, Anglia undeva la 25-30.000 de utilaje pe an. Deci, se observa distanta care ne separa de aceste tari. Daca ma apropii de noi, Polonia este undeva la 5.000-8.000 de unitati pe an, deci pentru a avea un termen de comparatie cu tarile din jurul nostru, s-ar putea ca cele 200 de masini pe care le estimam pentru anul viitor nu reprezinta de fapt la nivel European si la nivelul volumelor de constructii foarte foarte mult, desi pentru Romania ar putea sa reprezinte un semn.


Masinile inteligente in constructii

Pe langa analizarea modului in care vor fi implementate si vor fi duse la bun sfarsit noile regului, reglementari privind poluarea, stiti ca majoritatea constructorilor de utilaje, inclusiv cei care sunt in ADUC, au ajuns la normele de poluare TIER 4 final (sau daca nu au ajuns, vor ajunge foarte curand). Din acest punct de vedere Europa se misca foarte bine, iar constructorii si distribuitorii din Romania sunt perfect in linie cu normele Europene. Sa revenim la tema conferintei, aici apropos de competitivitate, exista doua aspecte.

Un prim aspect a fost legat de dezvoltarea tehnologica a produselor si din acest punct de vedere Europa este asa cum am spus, un lider mondial in ceea ce priveste tehnologizarea si tehnologiile ce sunt implementate in domeniul utilajelor de constructii. Suntem peste ceea ce se aplica in SUA, deci folosim tehnologii care sunt mult mai avansate din punct de vedere al poluarii. Asadar, daca vorbim de inteligenta, in primul rand vom vorbi de aceasta parte de telematics. Aceasta este prima etapa in dezvoltarea masinilor inteligente in constructii in urmatorii 10 ani. Sa vedem roboti conducand greiderul sau buldozerul s.a.m.d. - Murphy spunea ca "daca faci o predictie, nu da o valoare, si daca dai o valoare nu da termenul cand se va produce acest lucru".

Legat de telematics, ce este important apropo de tratarea acestor date, este confidentialitatea lor, deci modul in care se analizeaza. Aceste date sunt analizate atat de constructori cat si de utilizatori si sigur ca in urma analizei trebuie sa rezulte informatii pertinente, iar informatiile respective trebuie sa fie confidentiale. Modul in care se vor dezvolta sigur ca a fost un alt aspect si anume cel legat de securitate, pentru ca si acesta a fost un capitol important si legat de protectia mediului. Asadar, da, credem in masini inteligente.

Face parte din categoria "murphysme" si la un moment dat spuneam ca nivelul de inteligenta global ramane constant numai ca populatia creste continuu. Din pacate, cred ca ne indreptam cu pasi repezi spre acest lucru si nu vorbesc de cei care suntem aici, vorbesc ca suntem din ce in ce mai mult legati de computer si ne asteptam ca aceste computere sa faca totul. Suntem din ce in ce mai legati de aceste calculatoare si poate gandim din ce in ce mai putin. Un computer face ceea ce ii dam noi, dar trebuie sa stim sa ii cerem, iar primul element care apare aici pe partea de job site connection, apare legatura intre fezabilitate si proiectare, estimare, planificare, executie si dupa aceea circuitul care se inchide prin monitorizare s.a.m.d.

Deci exista in primul rand comunicarea. Nu putem vorbi de solutii inteligente daca nu exista comunicare. Masina, indiferent care este ea, indiferent ce tip sau brand, va face ceea ce i se cere. Legat de aceste tehnologii ale viitorului, as vrea sa subliniez telematics, acesta este primul pas care se face spre tehnologiile viitorului. Vorbim de o parte inteligenta, vorbim de comunicarea intre computer si transmiterea informatiei. Al doilea pas este partea de comunicare in care toate
partile sunt conectate si aici vorbim de o conectare la nivel de computer si cu un schimb eficient de date la acest nivel si bineinteles partea a treia, in care utilajele executa ceea ce li se cere, li s-a comandat cu costurile cele mai reduse si cu eficienta maxima.

Consider ca trebuie sa ne asiguram ca avem competitivitatea companiilor romanesti si insist pe acest aspect daca vrem sa avem companii romanesti competitive pe piata constructiilor, aceste
companii trebuie sa se doteze cu utilaje de ultima generatie. Aceste companii trebuie sa se doteze si sa isi pregateasca personalul pentru a face fata acestor noi provocari, analiza pe partea de telematics, comunicarea intre diferitele posturi care sunt pe santier, altfel nu vom putea fi competitivi.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI