Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 131

CAT, cu noul CB 10, imbunatateste calitatea compactarii asfaltului

16.02.2017
CAT, cu noul CB 10, imbunatateste calitatea compactarii asfaltului
In noiembrie 2016, Caterpillar si-a extins gama de compactoare Cat®, cu cilindri tandem si sistem vibrator, cu noul compactor articulat de asfalt CB 10, de 10 tone, pe care, in plus de fata de celelalte modele din gama, se poate implementa si tehnologia de compactare dinamica prin oscilatii. CB 10 are la baza caracteristicile tehnice oferite de predecesorul sau CB54B si, mai mult, este primul compactor tandem de la Caterpillar ce poate fi echipat si cu o combinatie de cilindri care realizeaza compactarea dinamica prin doua tehnici diferite de lucru, prin vibratie si prin oscilatie.

Acest nou compactor de asphalt ofera societatilor de constructii de profil posibilitatea sa devina mai productive, mai performante si mai adaptabile, ceea ce, in final, le va conferi o marja mai ridicata de profit.


Conceptia constructiva Cat®
Conceptia constructiva a noului compactor cu cilindri tandem CB10 porneste de la asocierea a doua solutii tehnice de compactare dinamica, prin vibrare si prin oscilatie. In cilindrul fata, care asigura compactarea initiala, clasica, este integrat sistemul tehnic Cat® AAC (Ajustare Automata a Compactarii), de generare a unor performante forte de vibratie verticale, cu doua frecvente si doua sau cinci valori de amplitudine, sau versiunea Cat® Versa-Vibe. In cilindrul spate este integrata noua tehnologie prin oscilatie continua, ce genereaza o forta tangentiala de impingere, ce este transferata, prin frecare dinamica, stratului pe care ruleaza cilindrul.

Cilindrul spate, ce se afla in permanent contact cu suprafata drumului, apasa asupra acesteia cu intreaga sa greutate, fara ca sarcina statica liniara dezvoltata de cilindru sa scada in nici un moment. Aceasta tehnica asigura o compactare de exceptie, prin cresterea densitatii stratului de asfalt si asigurarea unei prize bune a materialului de baza, precum si prin realizarea unei planeitati si rugozitati optime a suprafetei de rulare. Dispozitivul oscilant din interiorul cilindrului spate utilizeaza o tehnologie dezvoltata si dovedita de Caterpillar, care asigura o utilizare a sistemului fara intretinere pe o perioada de 2 ani sau 2.000 de ore de functionare.

In final, aceasta se traduce, pentru utilizator, prin costuri de intretinere regulata reduse si o disponibilitate optima a compactorului. Transmisia durabila a puterii la cei doi arbori diametral opusi, cu mase excentrice, se face prin intermediul unui sistem unic de antrenare, prin curele dintate, care are o durata de viata dubla fata de alte sisteme de antrenare cu curele de transmisie clasice. In plus, bandajul cilindrului spate, este executat din otel calit, ceea ce ii ofera o rezistenta exceptionala de-a lungul timpului, la o exploatare pe diferite tipuri de suprafete din beton, si garanteaza o suprafata finala exceptionala a imbracamintei rutiere.

Domeniul de utilizare

Adaptabilitatea rapida la diverse sarcini de lucru este o componenta esentiala a activitatii antreprizelor care, in aceasta ipostaza, doresc sa profite la maxim de  echipamentele lor. Noul compactor tandem CB10, cu cilindri vibratori si oscilanti, se preteaza la o gama larga de aplicatii, de la mari proiecte de autostrazi si drumuri rapide, si pana la lucrari urbane de mai mica amploare, dar totusi la fel de importante pentru societate. Cilindrul fata utilizeaza vibratia pentru generarea unor forte verticale (lovituri de ciocan cu frecventa mare), care produc o variatie a valorii greutatii proprii a cilindrului pe suprafata compactata. Diversele valori de amplitudine si de frecventa cu care variaza fortele vertical sunt adaptate la cele mai groase straturi de imbracaminte rutiera si la suprafetele din beton.

Sistemul tehnic integrat in tamburul cilindrului spate, genereaza un moment de rotatie cu sens variabil, ce produce o forta tangentiala oscilanta, de impingere, care nu deterioreaza straturile de fundatie existente si benzile de drum adiacente, lucrarile de compactare putand fi executate aproape de structuri sensibile, cum ar fi cladiri sau tabliere de poduri, si peste utilitati subterane, ca de exemplu: fibre optice, linii electrice, conducte de apa si gaz. Prin utilizarea concomitenta a ambelor sisteme dinamice de compactare, prin vibrare si prin oscilatie, se obtine o crestere mai rapida a gradului de compactare impus, cu mai putine treceri, si o suprafata de rulare cu rugozitate optima.

Caracteristicile tehnice generale
CB10 include multe dintre caracteristicile disponibile pe modelul CB54B, varf de gama din seria de compactoare tandem vibratoare oferite de Caterpillar. Astfel, el ofera aceeasi vizibilitate panoramica excelenta, la care contribuie si scaunul pivotant al operatorului, cat si un control exceptional al functiunilor de lucru si al directiei. In plus, multe dintre functiunile masinii sunt acum usor accesibile operatorului prin intermediul unui dispozitiv „touchpad”. Totodata, imbunatatirile aduse sistemului de pulverizare a apei, sistemului de iluminare si punctelor de acces pentru intretinere, usureaza conditiile de lucru pentru operatori si personalul de intretinere. Mai mult decat atat, pentru inregistrarea temperaturii de suprafata a asfaltului, senzorii de temperatura in infrarosu, utilizati in cadrul sistemului optional de control al compactarii Cat® CC, au fost integrati in barele de protectie fata si spate, pentru o mai buna protectie si performante superioare de masurare.

Compactorul cu cilindri tandem Cat® CB10, cu o masa operationala standard ce variaza intre 9500 kg si si 10.670 kg, functie de dotari, este oferit in patru versiuni ce difera intre ele prin modelul tamburului de compactare, solid sau despicat, si prin echiparea cu cabina ROPS/FOPS pentru operator ori doar structura deschisa ROPS/FOPS. Tamburul de compactare are o latime de 1.700 mm si un diametru de 1.198 mm, iar sarcina static liniara variaza, functie de echipare, intre 27,8 kg/cm si 31,5 kg/cm. Posibilitatea de a opta pentru tambur solid sau divizat ofera operatorului optiuni pentru indeplinirea cerintelor de asfaltare. Tamburul despicat asigura o calitate superioara a stratului de asfalt si o operare usoara in viraje.

Utilajul este pus in miscare de unul dintre cele mai bune motoare fabricate de Caterpillar, un motor diesel Cat® C4.4 cu tehnologie ACERT™. Aceasta tehnologie, completata de unitatea de control electronic ECU ADEM A4™, ambele dezvoltate de Caterpillar, creste performanta motorului diesel prin arderea mai eficienta a combustibilului, asigurand in acelasi timp reducerea emisiilor de gaze poluante la nivelul UE Stage IIIB/Tier 4 Interim.

Tehnologia ACERT™ a fost dezvoltata si pentru a face fata normelor UE Stage IV/ Tier 4F, prin completarea cu noi module si componente dezvoltate special pentru obtinerea celor mai bune performante. Motorul dezvolta 98 kW (133,2 CP) la 2.200 rpm. Transmisia hidrostatica asigura doua trepte de viteza pentru lucru si deplasare, una cu o viteza maxima de 7 km/h, iar cealalta de 12 km/h.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI