Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 131

Wirtgen – On the road again

17.02.2017
Wirtgen – On the road again
In Germania, pentru reconditionarea unor portiuni din suprafata de rulare a drumului national rapid B3 a fost desemnata intreprinderea VORO, cu sediul in localitatea Kassel, Germania. Pentru executarea lucrarilor de reparare partiala a partii carosabile a fost aleasa o freza la rece, compacta, modelul W 100 CFi produs de Wirtgen.

B3 se desfasoara pe o lungime de peste 755 km, intre orasul Buxtehude din nordul Germaniei si granita de sud cu Elvetia. In aproprierea localitatii Jesberg, din landul Hesse, a devenit necesara frezarea mai multor parti deteriorate ale suprafetei carosabilului, mentinand in acelasi timp traficul pe contrasens. O suprafata totala, insumand 1.200 mp de asfalt, a trebuit sa fie indepartata pana la o adancime de 4 cm. Suprafata carosabilului ce a trebuit frezata, a fost impartita in 13 tronsoane individuale, situate la o distanta, unul fata de altul, de la 50 pana la 100 m si avand, fiecare, o latime de 3,5 m.


Frezele compacte Wirtgen – o clasa aparte de masini de frezat la rece

„Pentru acest proiect, noi am optat pentru freza compacta tip W 100 CFi, deoarece ea asigura un randament ridicat de lucru raportat la suprafata prelucrata si functioneaza cu un consum redus de combustibil, are un design compact si este maniabila, si poate fi transportata rapid si cu usurinta de la un santier la altul”, a motivat decizia Alexander Emde, Director Operational la VORO Straßenfräsdienst GmbH.

Din clasa compacta a frezelor la rece produse de Wirtgen, clientii pot alege dintre nu mai putin de opt modele, cu latimi de frezare standard variind de la 1,0 m la 1,5 m si adancimi de frezare de pana la 330 mm. Atunci cand sunt prevazute si cu sistemul FCS (Flexible Cutter System), aceste masini pot executa frezari chiar si cu cu o latime de doar 8 cm. Toate frezele la rece din clasa compacta – care cuprinde modelele W 100 CF / W 100 CFi / W 120 CF / W 120 CFi / W 130 CF / W 130 CFi si W 150 CF / W 150 CFi – conving prin performanta si eficienta economica ridicate. Manevrabile si flexibile, dar la fel de productive ca cele mari, ele sunt ideale atat pentru lucrari clasice, ce pot fi executate cu freze mici, cum ar fi reparatii partiale ale carosabilului, cat si pentru lucrari normale, cum ar fi cele pentru indepartarea in intregime a imbracamintei rutiere, rezervate, in general, masinilor mari de frezat la rece.

Dar, frezele la rece compacte, de la Wirtgen, nu se disting in mod unic doar prin marea lor adaptabilitate. Ele reunesc avantajele fiecareia dintre gamele de freze la rece, mici si mari, precum si cele legate de conceptul unificat de operare si, in special, de integrarea celor mai moderne tehnologii de comanda, astfel incat, acum, clasa compacta de la Wirtgen a ajuns sa reprezinte, inainte de toate, urmatoarea generatie de masini de frezat la rece, ce vor asigura operatorilor o manevrare mai usoara, iar optimizarea procesului de frezare un randament de lucru sporit.


Performantele sporite asigura o operare eficienta


W 100 CFi este echipat cu un motor diesel puternic, tip CUMMINS QSL9, ce dezvolta o putere maxima de 257 kW (349,5 CP) si care, in echiparea cu catalizator de oxidare diesel (DOC) si tehnologie de reducere catalitica selectiva a gazelor (SCR), este in acord cu cerintele stricte ale standardelor prind emisiile de gaze poluante ale motoarelor non-rutiere UE Stage 4 / US Tier 4 Final. Unitatea de antrenare este proiectata pentru o adancime maxima de frezare de 33 cm.



Antrenarea mecanica prin curea a tamburului de frezare asigura transmiterea cuplului motor cu un grad ridicat de eficienta. „Instrumentele de taiere de pe tamburul de frezare Wirtgen, cu cutit de frezare asfalt generatia X au asigurat frezarea fara efort a celor 4 cm ai stratului superficial de uzura, asigurand la final o suprafata plana si uniforma,” declara operatorul masinii, Sigbert Werner de la VORO.

„Izolarea fonica a masinii este foarte buna si, totodata, motorul functioneaza foarte linistit chiar si la sarcina maxima”, adauga Werner. In plus, masina se poate deplasa de la un loc de lucru la altul cu o viteza maxima de pana la 7,5 km/h, iar operatiunea de frezare se poate executa cu o viteza de avans de pana la 5 km/h. Aceste performante au fost esentiale pentru executia rapida a lucrarilor de frezare de pe intreg santierul situat pe drumul national B3, ce avea o lungime totala de 1,2 km.

Cu dimensiunile sale compacte si masa sa redusa, doar 18.800 kg fara optionalele suplimentare, Wirtgen W 100 CFi poate fi transportat cu usurinta pe drumurile publice pe o semiremorca, fara autorizatie speciala de transport. Aceasta caracteristica face ca W 100 CFi sa fie masina ideala pentru a acoperi mai multe proiecte intr-o singura zi.


O noua tehnologie de comanda stabileste standardele de lucru

In noul concept de operare a masinii, ce asigura operatorului libertatea de a se concentra aproape exclusiv pe activitatea de frezare, este inclusa o cotiera multifunctionala si sistemul de nivelare complet integrat „LEVEL PRO PLUS”, ce permite atingerea unui inalt grad de automatizare si garanteaza rezultate optime de frezare. „Dupa o scurta perioada de adaptare la noul sistem de comanda, am constatat ca masina este mult mai usor de utilizat decat inainte”, spunea Sigbert Werner, descriind experientele sale cu noul concept de operare. In mod evident, cotiera ergonomica multifunctionala se remarca in mod deosebit. Pe un ecran in culori, incorporat, sunt afisate toate informatiile esentiale, inclusiv cele legate de inregistrarea si reprezentarea datelor de pe santier. Tot pe cotiera, sunt incorporate patru butoane cu destinatie speciala, ce pot fi programate individual, in mod liber, cu oricare dintre 20 de functiuni diferite. De asemenea, in plus fata de volan, operatorul poate actiona cu precizie sistemul de directie hidraulic al masinii, prin intermediul unei comenzi extreme de sensibile, instalata pe cotiera si care poate fi actionata cu degetul.

Numeroase functiuni suplimentare sau automate instalate, usureaza munca operatorului si economiseste din timpul afectat lucrului. De exemplu, pe perioada lucrarilor la drumul B3, functiunea de schimbare automata a pozitiei senilei din spate, de pe partea din dreapta a frezei, activata la o simpla apasare de tasta, a contribuit la accelerarea lucrarilor de frezare. Schimbarea pozitiei acestei senile se face prin deplasarea dinamica a suportului senilei pe un arc de cerc, din lateral spre fata si invers, fara a se interveni asupra functionarii tamburului de frezare si fara deblocarea manuala a vreunui bolt. In plus fata de „pozitia de baza” (langa tambur) si „pozitia retrasa” (in fata tamburului) , o noua pozitie a senilei poate fi setata – „pozitia in afara” – pozitie in care senila este situata langa tamburul de frezare, dar mai inspre exterior, in interiorul benzii de frezare adiacente din dreapta, ceea ce garanteaza o pozitionare mai simpla a tamburului de frezare fata de banda frezata anterior.

Pe santierul deschis pe drumul national B3, lucrarile de frezare s-au desfasurat de-a lungul primei benzi de circulatie, langa care era instalata o bariera de siguranta. Aceasta configuratie a santierului, l-a determinat pe Sigbert Werner, operatorul masinii, sa lucreze la inceput cu senila in „pozitia retrasa”, pentru a executa frezarea initiala, de ghidare, cu marginea tamburului de frezare la nivelul zero al drumului. Pentru a preveni scufundarea placii laterale de ghidare in solul mai moale de langa drum – format din pietris sau fasii de iarba adiacente, cum a fost cazul la Jesberg – aceasta are o pozitie flotanta proactiva, gestionata de noi cilindri hidraulici cu palpatori de masura integrati care, la intervale de timp specifice, determina variatia pe inaltime a placii de ghidare.

Pe parcursul executarii lucrarilor de nivelare si de frezare, Sigbert Werner a avut acces, de asemenea, la functia automata de coborare a tamburului de frezare, la pozitionarea masinii W 100 CFi intr-un nou front de lucru. Cand tamburul de frezare atinge suprafata ce urmeaza a fi taiata, viteza de coborare a tamburului in rotatie este reglata automat, efectuandu-se o patrundere lina in stratul de suprafata al carosabilului, pana la adancimea setata. In plus, prin intermediul noii functii de reglare de precizie a adancimii de frezare, inaltimea coloanelor hidraulice sub care sunt montate senilele poate fi ajustata in trepte cu pasul de 1 mm sau de 5 mm. Trei dintre setarile de inaltime cele mai frecvent utilizate pot fi memorate, pentru a fi utilizate ulterior, la alte lucrari similare.



Un inventiv concept de vizibilitate optima asigura lucrul in conditii de siguranta, pe santierele restranse


Pe perioada desfasurarii lucrarilor de reparare a drumului national B3, traficul pe partea opusa a drumului a continuat sa se desfasoare normal, iar freza compacta W 100 CFi s-a dovedit ideala pentru aceste lucrari, deoarece, pe masura ce lucrarea era terminata, ea putea fi deplasata la urmatorul punct de lucru, fara a deranja traficul de vehicule. In aceasta activitate, conceptul de vizibilitate complet degajata a permis operatorului sa efectueze toate manevrele cu o precizie milimetrica. Sasiul lui W 100 CFI este in mod cert mai ingust pe partea din dreapta decat la modelele precedente si confera operatorului o vizibilitate mai buna spre fata.

In plus, pentru a asigura o vizibilitate optima in fata tamburului de frezare si asupra senilei din fata, dreapta, ca si asupra senilei din spate in „pozitia retrasa”, intreaga platforma pe care este instalat postul de lucru, cu tot cu scaun si comanda directiei, este amovibila hidraulic spre exterior, cu 200 mm. Prin intermediul sistemului video, instalat de serie, operatorul poate controla pe un ecran de inalta rezolutie, de asemenea, marginea din stanga a zonei frezate sau descarcarea materialului. „Sistemul de aspirare a prafului de pe banda de descarcare asigura, de asemenea, conditii de lucru considerabil mai bune”, adauga Werner Sigbert.


Rezultate excelente, in cel mai scurt timp


Lucrarile de frezare au fost finalizate in doar cateva ore. Directorul Alexander Emde s-a dovedit deosebit de multumit de rezultatele obtinute: „W 100 CFi nu a realizat doar o suprafata frezata de o foar te ridicata planeitate, dar, de asemenea, a realizat aceasta lucrare cu o uzura minima.” Imediat ce lucrarile de frezare au fost terminate, un nou strat de uzura, din mixtura asfaltica specifica, a fost aplicat cu un finisor de asfalt Vögele, brand al grupului Wirtgen.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI