Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 131

Zimbrul de fier

13.02.2017
Zimbrul de fier
Anul trecut a fost unul bun pentru Hiarom Invest, care a realizat cateva vehicule speciale, in special petru aplicatii feroviare, despre care noi v-am tinut la curent. Unul dintre acestea este HRS 9170 „Zimbrul”, un locotractor de manevra, livrat unei companii din Romania.

Noul vehicul produs de Hiarom Invest este unul de manevra, denumit „locotractor”, dar cunoscut de multi si prin denumirea in limba engleza, „shunter” (de la „shunting” – „manevra”). Locotractorul este folosit la depouri sau platforme de descarcare, pentru mutat vagoane in functie de necesitati. In aceste situatii, utilizarea unei locomotive normale nu este o solutie eficienta, fiind vorba de un echipament sensibil mai scump si care are dezavantajul ca nu poate trece de pe o linie pe alta si nici nu poate ajunge pe sol exact la vagoanele necesare din garnitura.

Un alt avantaj al unui astfel de utilaj este tractiunea pe pneuri, nu pe rotile de otel, asigurandu-se un coeficient de aderenta de circa trei ori mai mare. „Acest lucru inseamna ca un shunter ca acesta, de 20 de tone, echivaleaza la tractiune cu o locomotiva de 45-50 de tone de tone” ne spune Cristian Ionescu, Director de productie la Hiarom Invest si cel care a proiectat locotractorul. „Desigur, nu poti sa-l folosesti pe distante lungi, ca o locomotiva, iar viteza de deplasare este mai mica, dar pentru manevre este solutia ideala” continua Ionescu.

„Conceptul acesta de locotractor este foarte popular in vestul Europei, practic toate zonele industriale deservite si de cale ferata folosesc astfel de vehicule. Tocmai de aceea, exista si cativa producatori. In Romania, din cate stim noi, Hiarom este singura companie care a vandut un locotractor realizat in-house.”

Desigur, nu trebuie sa uitam nici de arhicunoscutul vehicul polivalent Unimog, care este deseori folosit ca shunter, insa capacitatea sa de tractare este cam la jumatate din cea a modelului prezentat de noi.


La cererea clientului

Hiarom avea dezvoltat un proiect de locotractor pentru o companie straina inca din 2014, insa contractul nu a fost finalizat. Actualul client a intentionat in prima faza achizitionarea unui Unimog pe care Hiarom sa-l modifice, insa, in urma unei analize amanuntite a avantajelor si costurilor, a fost luata decizia ca Hiarom sa realizeze un shunter dedicat nevoilor. De la comanda
si pana la livrare a durat aproape un an de zile. Ca si in cazul altor proiecte ale companiei, proiectarea si executia au fost realizate intern.



Vehiculul dispune de un motor Deutz, cu putere de 170 kW, care respecta normele de poluare Tier 4. Transmisia este una hidrostatica, compania avand multa experienta in utilizarea acestei solutii, desi marcile straine care realizaza astfel de vehicule tind sa foloseasca cutie de viteze automata cu convertizor de cuplu si punti mecanice cu diferentiale. „Am decis sa utilizam pentru fiecare roata cate un hidromotor, precum si un diferential hidraulic care imparte cuplul la motoare. Aceasta solutie are avantajul unui cuplu mare la pornire, argument esential cand vorbesti de sarcini asa mari”, declara Cristian Ionescu.

Pana la momentul realizarii acestui material (noiembrie 2016), „Zimbrul” trasese in probe circa 800 de tone. In conditii ideale, fara curba sau rampa si cu vagoane in parametri, vehiculul ar putea tracta aproape de 2000 de tone. Vehiculul are doua moduri de lucru, „low” si „high”. In primul caz, se pot tracta pana la zece vagoane cu o viteza maxima de 10 km/h, in timp ce in al doilea se poate ajunge la 20 km/h, dar cu doar doua vagoane tractate. Sistemul de directie este integral si ofera inclusiv mod „crab”, pentru facilitate accesului intre vagoane.


O cabina confortabila

Cabina „Zimbrului” este cea mai mare de pe piata. Mecanicul de shunter poate sta pana la 8 ore in masina, iar proiectantii si-au dorit ca aceasta sa fie mare si confortabila. „Am inclus scaun pentru mecanicul asistent, care se roteste pentru a oferi vizibilitate perfecta la mersul cu spatele. Avem aer conditionat si incalzire, lumina interioara, parasolare, ba chiar si lumini ambientale. Exista sistem audio, volan reglabil, scaun cu suspensie, ba chiar si cabina e pusa toata pe suspensie” ne spune Ionescu.

Dincolo de confort, cabina este foarte bine dotata si pentru lucru, fiind garnisita cu display-uri de control pentru parametri de functionare sau camere video. Hiarom a inclus o camera pentru mersul cu spatele, una pentru a urmari cuplarea vagonului si inca doua la rotile de cale ferata, pentru ghidajul la urcarea pe calea ferata.


Posibil produs de serie

Pe baza acestui prim exemplar se poate dezvolta o serie de modele, in cazul in care va exista cerere. Pe baza aceleiasi masini se poate varia atat motorizarea, cat si restul. In functie de buget si necesitati se poate instala un propulsor de pana la 190 kW, dar si unele mai mici decat in cazul acestui prim exemplar.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI