Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 136

Tehnologia IR- Solutii revolutionare pentru repararea drumurilor de la CALORSET

10.07.2017
Tehnologia IR- Solutii revolutionare pentru repararea drumurilor de la CALORSET


Acum, gratie Tehnologiei IR (infrarosu) elaborata de  dl. ing. Marcel MURESAN, CEO si Manager de produse la CALORSET Carei, problema gropilor din asfalt si a suprafetei degradate a carosabilului poate fi rezolvata mult mai rapid, prin lucrari de o calitate superioara, in orice perioada a anului si in aproape orice conditii atmosferice.


Cu cei 20 de ani de experienta in proiectarea si fabricarea de echipamente si utilaje tehnologice pentru procese termice industriale, la care se adauga 6 ani de specializare in domeniul proiectarii si fabricarii de inovatoare utilaje de reparatii drumuri, CALORSET este in masura sa ofere pietei de profil din Romania, solutiile tehnice si tehnologice care vor produce o transformare radicala a modului in care se va asigura, de acum inainte, mentenanta preventiva si corectiva a suprafetei carosabile a drumurilor si strazilor. In cadrul unui scurt interviu, dl. Ing. Marcel MURESAN ne-a dezvaluit cate ceva despre implementarea Tehnologiei IR in Romania.
       
Masini si Utilaje: Povestiti-ne cate ceva despre domeniul de activitate al companiei si despre istoricul acesteia pe piata din Romania. Ce anume v-a motivat sa incepeti activitatea?

Marcel MURESAN: Suntem specializati ȋn proiectarea si productia de echipamente si utilaje de ȋncalzire industriala si prestam servicii suport de asistenta tehnica, instalare/montaj, punere ȋn functiune si service. Clientilor nostri li se ofera consultanta tehnica de specialitate, ce implica identificarea problemelor si furnizarea de solutii pentru ameliorarea proceselor (ȋmbunatatirea conditiilor de lucru, cresterea productivitatii si a calitatii) si a eficientei energetice ȋn domeniul ȋncalzirii spatiale, a apei calde sanitare si a ȋncalzirii tehnologice.

Am terminat Facultatea de Utilaj Tehnologic ȋn Cluj Napoca ȋn 1991. Era o perioada cand nu se faceau angajari, mai ales din randul inginerilor, asa ca m-am hotarat sa imi deschid o afacere proprie in domeniul comertului cu amanuntul cu produse electrocasnice, scule electrice portabile, echipamente pentru instalatii electrice si de incalzire, etc. Aceasta activitate nu ma multumea din punct de vedere profesional, asa ca, dupa doi ani, atunci cand mi s-a ivit oportunitatea sa ofertez pentru Silcotub Zalau si am obtinut comenzi de echipamente care necesitau instalare si punere ȋn functiune, am inceput cu adevarat sa-mi practic meseria si, de atunci, nu m-am mai oprit.

MU: Concentrandu-ne acum pe Tehnologia IR, povestiti-ne cum s-a nascut ideea si etapele parcurse pana in prezent.

MM: Ȋn 2010 am dezvoltat un performant arzator de tip Premix cu combustie de suprafata care, ȋn anumite aplicatii, permite un transfer de caldura preponderent prin radiatie. Am ȋnceput documentarea pentru a identifica potentiale aplicatii ale ȋncalzirii prin radiatie ȋn diverse industrii. Arzatorul este integrat in utilajele si echipamentele dezvoltate de societatea noastra sau se poate adapta la utilajele si echipamentele clientilor, folosite in diverse procese industriale (generare de aer cald, ȋncalziri lichide, uscari, etc.). Un domeniu interesant identificat a fost cel aferent reparatiilor de drumuri. Aici am considerat ca performanta ridicata a arzatorului nostru poate sa aduca multa plus-valoare, comparativ cu ceea ce exista la momentul respectiv pe plan mondial.

Tehnologia de reparare a drumurilor prin utilizarea panourilor radiante se foloseste de multa vreme, ȋn special peste ocean. O mare dezvoltare a capatat si tehnologia de reciclare „in situ” la cald, care utilizeaza tot surse de caldura ȋn infrarosu, dar inconvenientele acestor tehnologii sunt cele legate de dificultatea tinerii sub control a temperaturii mixturii asfaltice ȋncalzite cu panourile radiante din dotare si interventia dificila in conditii de temperatura scazuta, cand mixtura asfaltica necesara pentru plombare nu poate fi aprovizionata deoarece statiile de asfalt nu functioneaza. Utilajul revolutionar dezvoltat de noi elimina aceste dezavantaje. El integreaza un arzator de tip Premix, panoul radiant pentru incalzirea suprafetei de drum deteriorate si un termocontainer in care se asigura ȋncalzirea mixturii asfaltice necesare ca material de adaos, prin recuperarea caldurii gazelor de ardere provenite de la panoul radiant. Noua tehnologie a fost prezentata pentru prima oara reprezentantilor Primariei Satu Mare, in anul 2011. Remedierile realizate atunci si-au dovedit permanenta, cu toate ca lucrarile demonstrative au fost efectuate in luna februarie, iar traficul auto pe acel sector de drum este intens.

De-a lungul timpului CALORSET SRL Carei a dezvoltat utilaje compacte si performante, pentru diverse tipuri de aplicatii adaptate la dimensiunile suprafetelor de drum deteriorate si a initiat elaborarea unei reglementari tehnice privind Tehnologia pentru remedierea si reciclarea ȋmbracamintilor asfaltice utilizȃnd surse de caldura ȋn infrarosu (IR), in colaborare cu INCERTRANS Bucuresti. Reglementarea tehnica a fost avizata de Comitetului tehnic de specialitate al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si a fost inclusa ca anexa in Normativul AND 547 din 2013 pentru prevenirea si remedierea defectiunilor ȋmbracamintilor rutiere.
 
CNAIR, fostul CNADNR, a ȋnceput deja implementarea Tehnologiei IR prin achizitionarea a 9 utilaje ARES 2.1, cu care s-a intervenit cu succes pe diverse drumuri nationale si autostrazi. Ȋn municipiul Satu Mare Tehnologia IR este ȋn curs de implementare, constatandu-se o crestere semnificativa a interesului altor beneficiari, pe masura ce tehnologia devine tot mai cunoscuta.

La cererea unui mare antreprenor ce activeaza pe piata constructiilor de drumuri din Romȃnia, am proiectat de curȃnd un utilaj cu performante ȋmbunatatite. Este vorba de modelul ARES 2.2, o extensie modelului ARES 2.1 furnizat catre CNAIR. Ȋn acest moment utilajul este ȋn stadiul final de fabricatie, urmand a fi livrat catre beneficiar. Cu noul utilaj vor fi executate lucrari ȋn municipiul Sibiu si ȋn vecinatati, iar noi vom fi aproape pentru ai acorda sprijinul necesar.

Calorset SRL are capacitati de productie suficiente pentru a acoperii cererea de utilaje cu Tehnologie IR.

MU: Care este piata tinta pentru Tehnologia IR si cum vedeti evolutia acesteia? Cum se poate fundamenta implementarea Tehnologiei IR?

MM: Tehnologia IR poate rezolva din punct de vedere tehnic o problema importanta, cu implicatii grave ȋn ce priveste starea drumurilor din Romȃnia: plombarea caii de rulare a drumurilor.

Administratorii de drumuri si strazi se confrunta ȋn permanenta cu starea de degradare a drumurilor, iar gropile sunt principalele defecte ale ȋmbracamintilor rutiere bituminoase. Cu Tehnologia IR se pot realiza activitati de mentenanta cu caracter preventiv a dumurilor, putandu-se interveni de urgenta, chiar si pe timp friguros, pentru a se face remedieri cu durata de viata mare, prin executia unor lucrari de o calitate cu totul exceptionala, cu caracter permanent si nu provizoriu, ce pot fi garantate pe o perioada de cel putin 24 luni si care reduc semnificativ costurile anuale de exploatare a drumului.
Tehnologia IR este pe deplin dovedita pe plan international, fiind frecvent utilizata in SUA si Canada, si, mai nou, in Europa, in tari ca Marea Britanie, Germania, Ungaria, s.a. Acum, Tehnologia IR este reglementata in Romania, iar testele initiale si implementarea cu deplin succes a acestei metode de remediere a suprafetei drumului dovedesc avantajele acestei inovatoare tehnologii.

MU: Cum ati putea caracteriza impactul acestei tehnologii asupra antreprenorilor specializati pe domeniul reparatiilor de drumuri si care credeti ca ar fi calea pentru a se ameliora starea drunurilor din Romania:
MM: Achizitiile publice se fac destul de greoi. Acum se liciteaza executia de lucrari de reparatii dupa trecerea iernii, iar riscul de ȋntȃrziere a ȋnceperii lucrarilor este mare, datorita contestatiilor. Ȋn aceasta situatie, de regula, administratorii prefera ȋncheierea de contracte cadru pe o perioada de cȃtiva ani. Se exagereaza amploarea lucrarilor, fapt ce atrage participarea la licitatie a constructorilor mari de drumuri, posesori de statii de asfalt, al caror interese este de a utiliza cȃt mai multa mixtura asfaltica. Ȋn consecinta, orice tehnologie prin care se realizeaza o mentenanta preventiva avansata, de calitate, care duce la reducerea consumului anual de mixtura asfaltica, va dezavantaja marii antreprenori, posesori de statii de asfalt.

Tehnologia IR ȋnca nu este cunoscuta, cu toate ca exista o reglementare tehnica publicata ȋn Buletinul Tehnic Rutier, care ar trebui sa fie cunoscuta deja de catre factorii responsabili din departamentele tehnice ale administratiilor de drumuri si de strazi. Practic, piata este ȋnca ȋn formare, ȋntr-un stadiu incipient. Prin constientizarea administratorilor de drumuri si strazi asupra mentenantei preventive a drumurilor, asociata cu Tehnologia IR, si introducerea acesteia in Caietele de sarcini, ca cerinta, cantitatile anuale de lucrari se vor diminua semnificativ, la fel si costurile, iar perioada de timp afectata lucrarilor se va reduce. Nu trebuie sa uitam ca reparatiile de calitate vor putea fi efectuate aproape in orice conditii de mediu si, cel mai important, vor avea o durata de viata mai lunga. Antreprenorii cu siguranta se vor adapta, iar lucrari de reparatii mai ample vor exista intotdeauna.

MU: Aveti concurenti pe piata din Romania? Ce feedback aveti de la clientii care deja au ȋnceput sa implementeze Tehnologia IR dezvoltata de d-vostra? Cum intentionati sa cresteti numarul de clienti?

MM: Deocamdata, ȋn Romȃnia nu exista alti producatori de utilaje de reparatii drumuri care aplica Tehnologia IR. Atunci cȃnd am proiectat utilajele, m-am documentat foarte bine si cunosc performantele utilajelor fabricate de concurenta pe plan mondial. Ne situam la un nivel ridicat, utilajele noastre au un ȋnalt grad de inovare, iar tehnologia propusa de noi este ȋmbunatatita semnificativ. In asteptarea aparitiei unei concurente loiale, sigur ca nu ne oprim aici si vom progresa.

Pȃna ȋn prezent am adoptat o strategie de marketing exagerat de prudenta. Deocamdata principalul client este CNAIR, cu 9 utilaje achizitionate. CNAIR, ȋn calitate de administratori ai drumurilor nationale si a autostrazilor, este ȋn mod sigur interesata sa realizeze o cȃt mai buna mentenanta preventiva, iar noi suntem optimisti ca vor continua sa ne comande utilaje, atȃta timp cȃt, cu cele pe care le au ȋn dotare nu pot interveni decat ȋntr-o foarte mica masura fata de cȃt este necesar, iar utilajele si-au dovedit eficienta.

Acum ȋncepem o campanie de promovare pentru a face cunoscuta tehnologia si utilajele noastre ȋn fata altor potentiali clienti (administratori de drumuri judetene, aministratori de strazi, antreprenori).  Primul pas pe care l-am facut a fost constructia unui web-site specializat www.reparatiidrumuri.com. Aici punem la dispozitia celor interesati foarte multe informatii cu privire la tehnologie si evident ca prezentam si utilajele ofertate.
Ȋn paralel am elaborat o baza de date foarte cuprinzatoare cu potentialii beneficiari si factori de influenta a deciziei. Vom ȋncepe ȋn urmatoarea perioada abordarea acestora.
Totodata, ne-am propus sa participam la cȃt mai multe conferinte si simpozioane de specialitate unde vom prezenta tehnologia elaborata de noi tuturor participantilor, profesionistilor ȋn domeniu si cadrelor didactice de specialitate din universitatile tehnice de profil, ȋn speranta unei colaborari fructuase si, de ce nu, pentru identificarea impreuna a unor solutii de ȋmbunatatire. 

MU: Ce planuri aveti pentru perioada imediat urmatoare? Dar pe termen mediu si lung?

MM: In ceea ce priveste Tehnologia IR, aceasta reprezinta inca o noutate in Romania si, cu siguranta, o sa ma implic mai mult pentru a o promova. Totodata, in acest domeniu, e nevoie de forta de munca calificata si de personal tehnic specializat pentru coordonarea si supravegherea lucrarilor, motiv pentru care intentionez ca, impreuna cu APDP Cluj, sa organizam cursuri  de instruire, calificare si formare profesionala.
Tehnologia IR elaborata de noi poate pune bazele imbunatatirii si innoirii tehnologiei de reciclare „in situ” la cald, in Romania. In acest sens, mi-am propus ca, alaturi de factorii decizionali in domeniu, sa elaborez un nou normativ ce priveste aceasta tehnologie, precum si o reglementare tehnica privitoare la utilizarea mixturii frezate reciclate, ca material de adaos. Acestea vor constituii cu siguranta o platforma tehnica ce ma va ajuta in dezvoltarea unor utilaje superioare.

In urmatoarele numere ale revistei vom prezenta mai pe larg Tehnologia IR.
Anul XII, nr. 137, iul 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI