Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 139

Hiarom HCS 640 - pe maluri bulgaresti

21.09.2017
Hiarom HCS 640 - pe maluri bulgaresti
In luna septembrie a acestui an, Hiarom Invest a definitivat proiectul si executia unei macarale portuare pentru unul din santierele navale din Varna. Ne-am deplasat la fata locului pentru a afla mai multe despre aceasta lucrare a companiei romanesti.
In spectrul de activitati ai companiei Hiarom Invest se gasesc proiectarea si productia de echipamente feroviare, forestiere, de constructii si de utilitati publice, iar de acum doi ani si de macarale portuare. Primul proiect de acest gen a fost macaraua portuara HCL 69 instalata la Cernavoda, despre care ati putut citi in editia din luna septembrie 2015 a revistei noastre.
De data aceasta, clientul este un important santier naval din Bulgaria. La inceputul activitatii sale, acesta era insarcinat cu productia si intretinerea navele de razboi din flota bulgara, insa in ultimii ani si-a extins activitatea si catre reparatia si contructia de nave civile au devenit mai comerciali, fac in continuare reparatii de nave militare, dar repara si construiesc nave civile.
Colaborarea a fost posibila datorita dealerului Hiab din Bulgaria, care intre timp a preluat si distributia pe plan local a produselor Hiarom. Navi Arsenal a trimis solicitarea catre mai multe firme, iar discutiile directe intre compania romanesca si reprezentantii santierului au inceput acum circa 2 ani. Pe baza acestora a fost realizat un proiect care a si castigat licitatia organizata ulterior.
Produsul din imaginile alaturate se numeste HCS 640, de la „Hiarom Crane Shipyard” si 640 tone x metru, reprezentand momentul de ridicare maxim, si este o macara de tip „portic”, cu o baza mobila, pe sub care este posibila circulatia vehiculelor rutiere care deservesc locatia. Pe aceasta a fost montata o platforma rotitoare si doua brate articulate care au miscare sincrona, ceea ce permite mentinerea sarcinii pe plan orizontal atunci cand se doreste marirea sau micsorarea razei. Avantajele fata de o macara cu brat normal tin de usurinta in operare (nu sunt necesare doua miscari, de genul ridicare brat-ridicare sarcina pentru pastrarea traiectoriei orizontale a sarcinii), precum si de consumul de energie.
Acesta este cel mai important proiect realizat de Hiarom si una dintre cele mai mari macarale de acest tip produse vreodata in Romania. Momentul total este de 640 de tone x metru - spre comparatie, automacaraua Hiarom AT 354, prezentata de Masini si Utilaje pentru Constructii in numarul din luna iunie a acestui an are un moment de ridicare de aprox 100 de tone x metru.
„Am pornit cu realizarea unui proiect cu specificatii usor inferioare, pentru ca asta a fost cerinta initiala. Ulterior, beneficiarul si-a dat seama ca ar avea nevoie de un utilaj mai mare si am fost nevoiti sa sa readaptam proiectul” ne-a declarat Critian Ionescu, Director de productie Hiarom Invest.


Solutii personalizate

O alta provocare a venit si de la faptul ca sina de deplasare, care exista deja in santier, are un ecartament de numai 7 metri, in timp ce pentru o macara de acet gabarit se foloseste de obicei un ecartament de 10 metri. In plus, cerintele au inclus si o raza de rotire posterioara redusa, pentru a se putea utiliza pe doua fronturi de lucru opuse. Pentru a adapta macaraua la aceste cerinte, Hiarom a utilizat mai multe contragreutati, iar masa proprie a ajuns astfel la circa 300 de tone. 
Pentru componentele care nu au fost produse „in house”, inginerii Hiarom au apelat la surse deja verificate.  „Am ales sa preluam troliul cu totul de la producatorul spaniol de macarale turn Jaso. Este un troliu de 110 kW, pe care il stiu de la partenerii nostri Epco, care il au pe unele macarale din flota proprie. Nu am considerat necesar sa proiectam noi un troliu, pentru cantitatea aceasta mica. Insa nu am preluat si solutia de automatizare, caci nu se preta la aplicatia noastra, ci am realizat-o intern” declara Cristian Ionescu. Bascularea bratului se face cu ajutorul unui cilindru hidraulic Hawe (Austria), rotirea se face cu doua motoare electrice asincrone cu reductoare planetare, iar pentru deplasare sunt folosite opt motoare electrice, a caror sincronizare a necesitat o documentare atenta. 
HCS 640 dispune si de un sistem de camere foarte performant, de proveninenta Orlaco (Olanda), incluzand o unitate cu zoom 20x in varful bratului, dar si o camera tip „dome”, pozitionata dedesubt, sincronizata cu rotirea platformei, care permite operatorului o vizibilitate excelenta la deplasare.
Proiectarea a durat cam o jumatate de an, executia circa 8 luni iar montajul o luna si jumatate. „Am lucrat cu o echipa permanenta de circa 5 mebri apartinand Hiarom, dar am beneficiat si de suportul tehnic al personalului santierului din Varna. In ciuda unor mici dificultati inerente, am reusit finalizarea montajul in perioada stabilita conform contractului” ne-a declarat Razvan Iordan, inginerul responsabil cu montajul. La momentul realizarii imaginilor alaturate, macaraua era intr-un stadiul final de montaj, urmand o perioada de reglaje si testare, pentru a incepe efectiv lucrul din luna octombrie.
Ca de obicei, Hiarom asigura instruirea operatorilor si a echipei de mentenanta a santierului. „Vom avea un training si cu personalul de service al dealer-ului din Bulgaria, ca sa poata interveni in eventualitatea unor situatii speciale. De asemenea, avem un stoc de piese de schimb la sediu, dar asiguram si la santier unul de prima necesitate” ne spune Cristian Ionescu. Macaraua este dotata cu un modern sistem GPRS, care a devenit standard la toate produsele companiei, prin intermediul caruia specialistii Hiarom pot observa orice anomalie de functionare in timp real. De asemenea, datele de utilizare a macarelei se inregistreaza pe un server, istoricul sau putand fi accesat oricand pe durata de viata a utilajului.

Oportunitati posibile

Dincolo de coplexitatea lucrarii, pentru Hiarom Invest acest proiect reprezinta si o extindere importanta a ariei de activitate. „Am constatat ca, prin porturi, in Constanta, in zona Mangalia, pe Dunare sau pe litorul bulgaresc, sunt multe macarale cu vechime de cel putin 20-30 de ani, multe depasite moral, atat din punct de vedere al confectiilor metalice - datorita mediului in care lucreaza -, cat si a solutiilor tehnologice folosite. Noi vedem aici doua oportunitati de business: in cazul celor complet invechite, ofertarea pe proiecte complet noi, perfect adaptate pe specificul fiecarei aplicatii, iar in cazul celor corespunzatoare inca din punct de vedere al confectiei metalice, putem oferi solutii de modernizare care sa duca la o eficientizare considerabila din punct de vedere al usurintei in utilizare, dar si a costurilor” declara Cristian Ionescu. Este o abordare cu potential urias, mai ales ca exista in uz multe unitati cu sisteme de control la nivelul anilor 70-80, cu componente care nu se mai produc de ani de zile, greu spre imposibil de inlocuit. In plus, operarea se face cu consum mare de resurse si cu poluare, inclusiv acustica. Modernizarea presupune demontare completa, sablare, vopsire, montare, schimbat componente de uzura si sistem electronic de control, realizat automatizare - iar pretul poate fi de circa 50% din cel al unei macarale noi. 



Anul XII, nr. 139, sep 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI