Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 139

Marketing cu valoare adaugata, din „piatra seaca”

06.10.2017
Marketing cu valoare adaugata, din „piatra seaca”
Societatea romano-olandeza Grandemar, detine o pozitie de top in randul producatorilor de agregate din Romania, ea fiind si membru fondator al Asociatiei Profesionale a Producatorilor de Agregate Minerale din Romania. Carierele sale sunt amplasate strategic in centrul Transilvaniei, in zone bine cunoscute pentru potentialul extractiv de suprafata si pentru prelucrarea pietrei pentru constructii.


Cea mai veche cariera administrata de societatea Grandemar este cea de la Poieni, deschisa sub patronaj privat in anul 1873. Aceasta a fost si prima cariera din Romania dotata cu elemente de inalta tehnica si tehnologie industriala din domeniul extractiei si prelucrarii pietrei, cum ar fi: perforarea pneumatica si sfaramarea mecanica a pietrei prin concasare. De-a lungul timpului activitatile de exploatare a carierelor din zona s-au dezvoltat continuu, deschizandu-se noi cariere: Bologa, Morlaca, Valea Draganului, Valea Lungii, s.a. Procesul de retehnologizare a carierelor a inceput cu adevarat in anul 1997, cand la societatea Grandemar SA actionarul majoritar a devenit societatea olandeza Bloem International BV, iar anii 2001, 2006 si 2010 au marcat varfuri investitionale, concretizate prin achizitia de instalatii de mare capacitate si performanta, de foraj/extractie, instalatii complete de concasare – granulare – sortare, excavatoare hidraulice cu cupa, incarcatoare frontale pe pneuri si basculante rigide si articulate pentru transport intern, toate furnizate de lideri mondiali in domeniul masinilor si utilajelor pentru industria extractiva, unele dintre ele facand chiar obiectul unor comenzi speciale.
Aceste investitii au facut ca, datorita calitatii deosebite a agregatelor prelucrate, societatea Grandemar sa fie apreciata de catre marile firme de constructii din intreaga tara si din Ungaria, unde este exportata o parte din productie. Ca segment de piata, societatea Grandemar detine o suprematie aproape absoluta in yona Transivaniei. De mentionat este ca, Grandemar SA a implementat si certificat sistemul de management integrat al calitatii, mediului si SSM conform cerintelor standardului SR EN ISO 9001: 2008, SR EN ISO 14001: 2005 si SR OHSAS 18001: 2008.

Marile proiecte pentru dezvoltarea infrastructurii regiunii de nord – vest a Romaniei ce au fost incepute din anul 2006, chiar daca demarat cu sincope, au reprezentat pentru Grandemar tot atatea impulsuri pentru consolidarea si dezvoltarea societatii. De aceea, dupa aproape sapte ani de zile de la ultimul nostru articol despre oamenii care sfarama muntii si uriasele si performantele lor masini, ne-am indreptat din nou atentia asupra societatii Grandemar. La intrebarile noastre au raspuns cu multa amabilitate doamna Carmen IONESCU, Director General si domnul Stefan FRANCU, Manager Mecanizare la societatea Grandemar, vechi cunostinte ale noastre.

Masini si utilaje: Societatea Grandemar este binecunoscuta in Romania de mai mult timp! Avand in vedere ultimul reportaj al revistei noastre din decembrie 2010, ne puteti spune cateva cuvinte despre noile evenimente ce au marcat istoria recenta a societatii, domeniul de activitate si spatiile de productie?

Stefan FRANCU: Dupa anul 2010, societatea GRANDEMAR isi desfasoara activitatea in alte doua noi cariere: MOIGRAD, situata in judetul Salaj, la 10 km de municipiul Zalau si PIETROASA, situata in judetul Bihor, la 18 km de municipiul Beius.

M&U: Productia realizata in carierele Grandemar este foarte diversa. Puteti sa ne dati detalii despre produsele comercializate, domeniul preponderent de utilizare si cine sunt principalii beneficiari?

Stefan FRANCU: Productia GRANDEAMR se constituie din: nisip de concasaj, cribluri care intra in componenta asfaltului, piatra sparta de tip CFR necesara balastarii liniilor de cale ferata, precum si piatra bruta pentru anrocamente, gabioane, blocaje, etc.
Un alt segment important este amestecul agregat optim si celelalte produse secundare. Toate acestea sunt folosite de catre constructorii de drumuri, autostrazi, drumuri judetene si nationale, de platforme industriale, de cale ferata si aeroporturi.

M&U: Va rugam sa ne spuneti care este capacitatea estimata de productie anuala pe grupe de produse. Cum este structurat fluxul de productie, care sunt factorii ce influenteaza capacitatea reala de productie si cum a evoluat productia pana in prezent?

Stefan FRANCU: Capacitatea de productie a societatii GRANDEMAR se situeaza in jurul a 5 milioane tone/an, cu mici variatii in functie de solicitarile pietei si de sortimentele de agregate solicitate.
Daca ne referim la calitate, putem sa spunem ca ea reprezinta factorul esential pentru produsele GRANDEMAR. Toate aceste produse de cariera indeplinesc cerintele standardelor armonizate SR EN 12620: 2003, SR EN 13043: 2003, SR EN 13242: 2003 si SR EN 13383-1: 2003. Totodata, pentru produsul „piatra sparta CFR 31,5-50 mm”, fabricat in conformitate cu SR EN 13450: 2003, Grandemar detine certificare AFER si Autorizatie de furnizor feroviar. In plus, societatea noastra produce, la cerere, in cariera Moigrad, piatra naturala pentru pavaje (pavele si borduri) conform SR EN 1341: 2004, SR EN 1342: 2003 si SR EN 1343: 2003.
Revenind la capacitatile de productie, putem sa va spunem ca produsul cel mai solicitat este agregatul grosier 4-8 mm, care intra, alaturi de nisipul de concasaj si agregatele grosiere 8-16 mm, 16-31 si 16-22,4 mm, in componenta mixturilor si betoanelor asfaltice. Dar acest produs se obtine in cantitatea cea mai mica, iar nisipul de concasaj in cantitatea cea mai mare. Cu toate ca societatea noastra detine tehnologie de ultima generatie, nu am reusit, ca de altfel oricare alt producator de agregate din lume, sa schimbam semnificativ aceasta proportie. Pe plan mondial, marii producatori de fluxuri tehnologice de producere a agregatelor de cariera (primare, secundare, tertiare) inca nu au reusit sa depaseasca acest prag scazut de productie a agregatelor grosiere 4-8 mm, care este in continuare un produs deficitar. Avand in vedere acest fapt, nisipul de concasaj fiind obtinut in cantitati mult mai mari, el nici nu are o piata de desfacere foarte mare in Romania.

M&U:  Pentru a detine o pozitie de leader pe piata producatorilor de materiale de constructii din Romania, capacitatea de productie si calitatea acesteia depind de gradul de inzestrare tehnica a societatii. Cu ce instalatii de concasare – sortare lucrati la acest moment (producator si model)? De cand le aveti? Pentru alegerea acestor instalatii ati tinut seama de pozitionarea carierei si specificul de productie?

Stefan FRANCU: Este evident ca pentru obtinerea unei calitati foarte bune a agregatelor, pe langa calitatea zacamantului, care in aceasta zona prezinta caracteristici cu totul deosebite, foarte importanta este si tehnologia de fabricatie. In aceasta privinta, GRANDEMAR se bazeaza in proportie de 90% pe cei doi lideri mondiali in productia de instalatii de concasare – sortare a minereurilor, SANDVIK si METSO.  Cu toate acestea nu s-a renuntat nici la cel mai mare concasor cu falci fabricat in Romania, in anul 1983, de catre PROMEX Braila, model C150/120 care, si in ziua de azi isi continua munca cu mult succes, atingand o productie de 700 - 800 tone/ora.
Sigur ca, pentru o functionare eficienta a instalatiilor si utilajelor din dotare e nevoie si de o mentenanta de foarte buna calitate, care este asigurata, in proportie de peste 90%, de catre angajatii GRANDEMAR (personalul din atelierul propriu de reparatii si intretinere, alaturi de cel de deservire a utilajelor din cariere).

M&U: Pentru a asigura folosirea la intreaga capacitate a instalatiilor de concasare – sortare aveti nevoie si de masini si utilaje pentru extragerea, incarcarea si transportul materiei prime. Ce astfel de echipamente folositi (producator si model)? Care este componenta si volumul flotei de echipamente pentru incarcare si transport?

Stefan FRANCU: Toate capacitatile fluxului tehnologic trebuie corelate cu capacitatile de exploatare si transport intern. Pentru forarea gaurilor necesare amplasarii incarcaturilor explozibile Grandemar are in dotare foreza PANTERA 1100 de la Sandvik, iar pentru incarcarea rocilor rezultate in urma exploziilor controlate din cariere sunt folosite excavatoare de mare si medie capacitate: Liebherr R974 C si R976, Caterpilar 5080, O&K RH30E, Hitachi Zaxis 670 si 870. Capacitatea cupelor acestor excavatoare este cuprinsa intre 3,7 si 5,4 mc.
Pentru transportul rocilor in interiorul carierelor, de la zonele de extragere pana la instalatiile de concasare - sortare, GRANDEMAR are in dotare autobasculante rigide CAT769D si basculante articulate Volvo A35B si CAT 740B.
Agregatele prelucrate in instalatiile de concasare – sortare, la granulatia solicitata, sunt incarcate in vehiculele basculante ale beneficiarilor cu ajutorul incarcatoarelor frontale pe pneuri Cat 966F si CAT 980M, din dotare.
Ultimele masini noi achizitionate, doua excavatoare Liebherr R976, trei basculante articulate CAT 740B si incarcatorul frontal CAT 980M, au fost receptionate in anul 2016.
Atunci cand solicitarile de agregate sunt mari, Grandemar se foloseste si de utilaje inchiriate: excavatoare, incarcatoare frontale, autobasculante pentru transportul intern al materiei prime.

M&U: Cum apreciati modul de functionare a instalatiilor, masinilor si utilajelor pe care le aveti in dotare, in contextul conditiilor de lucru din carierele Grandemar. In reportajele anterioare va exprimati o foarte buna parere despre echipamentele Liebherr. Acum, la aproape 10 ani de la primul reportaj, care este parerea dvs. despre echipamentele Liebherr pe care le aveti in dotare. Aveti in vedere achizitionarea de noi echipamente? De la cine, de ce si spre ce modele v-ati indreptat atentia?

Stefan FRANCU: Conditiile de lucru pentru utilaje, unde piatra este extrem de abraziva si dura, este mult praf, iar temperaturile sunt extreme, sunt deosebit de grele in carierele noastre. Dar utilajele au fost achizitionate in deplina cunostinta de cauza, avandu-se in vedere ca utilajele sa fie robuste, durabile, rapide si de mare capacitate. De aceea, indeplinirea cerintelor noastre din caietele de sarcini, mai ales cand ele faceau obiectul unor comenzi speciale, au atirnat mult in alegerea echipamentului. La toate acestea se adauga, bineinteles, si grija pe care o acordam mentenatei periodice pentru fiecare echipament.
Referitor la relatia cu producatorii de utilaje, putem sa va spunem ca in continuare avem o relatie foarte buna cu Liebherr Romania, de la care am si achizitionat doua excavatoare noi, precum si cu ceilalti producatori. Sunt insa si producatori, pe care nu-i numim, care speram sa se alinieze la asteptarile pe care le avem din partea lor.
Societatea Grandemar este, in acest moment, in faza semnarii unui contract pentru achizitionarea in leasing a unui excavator Liebherr R956, urmand ca spre sfarsitul anului sa fie achizitionat si un alt incarcator frontal de mare capacitate. Un altul, pentru ca in urma cu un an am achizitionat un Cat 980M, cu cupa de 6,4mc, iar deocamdata, ceea ce vom achizitiona nu stim ce brand va fi.
De asemenea, in programul de investitii al societatii Grandemar, pentru anul viitor, va fi prioritara achizitia unei foreze noi.
Toate ar fi bune si frumoase, daca nu ar exista si birocratia excesiva.Pe scurt, pentru achizitia de anul trecut a celor doua excavatoare Liebherr R976 si a celor trei basculante articulate CAT 740B, Grandemar a deschis un dosar de finantare pe Fonduri Europene, in valoare de 1,5 mil. euro contributie fonduri europene si 1 mil. euro contributia societatii noastre. Din pacate, dupa ce a fost declarata eligibila de trei ori de catre ADRNV Cluj, Grandemar fost nevoita sa achizitioneze din surse proprii aceste echipamente, iar dupa plata lor, ADNRV Cluj a „clasificat” Grandemar in categoria firmelor mari, cu toate ca, la Camera de Comert a Romaniei, ca si la Ministerul Finantelor, Grandemar figureaza ca si contribuabil mijlociu. Acest lucru a provocat societatii noastre un „deranj” financiar semnificativ, motiv pentru care
Grandemar a actionat in instanta ADNRV Cluj, asteptand hotararea justitiei.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017

NEXT AUTO, Noiembrie 2017
 
NEXT AUTO, Noiembrie 2017

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017
 
 
 

PARTENERI