Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 140

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice prezinta pe larg stadiul proiectelor operationale privind infrastructura si Relatiile Transfrontaliere (Partea I)

30.10.2017
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice prezinta pe larg stadiul proiectelor operationale privind infrastructura si Relatiile Transfrontaliere (Partea I)
Necesitatea implementarii unor proiecte de anvergura pentru imbunatatirea infrastructurii din tara, precum si a cooperarii transfrontaliere cu celelalte state membre, reprezinta aspecte deosebit de importante pe care MDRAP isi propune sa le indeplineasca.
Revista Masini si Utilaje pentru Constructii a intrat in discutie cu cei din aparatul de conducere al MDRAP, din dorinta de a prezenta cititorilor ultimele noutati legate de stadiul proiectelor operationale.
 
Masini&Utilaje : Privind strict catre Programul Operational Infrastructura Mare (POIM), in ce stadiu se regaseste Romania astazi, la 3 ani de la demararea acestui program de interes?

Ministerul Dezvoltarii Regionale Administratiei Publice si Fondurilor Europene : Avand in vedere importanta POIM prin alocarea financiara si prin prioritatile de investitii propuse spre finantare, Autoritatea de Management pentru POIM a intreprins urmatoarele demersuri in scopul:

Stabilirii unui sistem de management si control luand in considerare elementele strategice care pot contribui la implementarea investitiilor, la indeplinirea indicatorilor programului si la absorbtia fondurilor alocate. In acest sens, AM POIM a transmis catre Autoritatea de Audit documente aferente sistemului de management si control, in vederea desemnarii, in conformitate cu prevederile art.123 din Regulamentul UE nr. 1303/2013. Estimam ca pana la inceputul lunii august a.c. AM POIM va obtine din partea Autoritatii de Audit aceasta confirmare astfel incat sa putem solicita Comisiei Europene decontarea cheltuielilor deja realizate in cadrul POIM.

Indeplinirii conditionalitatilor ex-ante prevazute in cadrul POIM. Astfel, conditionalitatile aferente sectorului de mediu au fost indeplinite, cu exceptia celei stabilite pentru sectorul deseuri (elaborarea si aprobarea Planului National de Gestionare a Deseurilor), estimata a fi indeplinita in luna noiembrie a.c.

In ceea ce priveste conditionalitatile ex-ante aferente sectorului transport, precizam faptul ca Master Planul General de Transport a fost aprobat prin HG 666/2016, conditionalitatea fiind considerata indeplinita. Celelalte trei conditionalitati aferente acestui sector (incheierea contractelor de performanta cu principalii beneficiari CNAIR si CN CFR; infiintare Autoritatea de Reforma Feroviara; dezvoltarea capacitatii administrative a beneficiarilor strategici CNAIR/CNIR si CFR, inclusiv dezvoltarea unui sistem de evaluare a performantelor personalului) sunt in curs de implementare estimandu-se ca pana la sfarsitul acestui an sa fie indeplinite.

Lansarii apelurilor de proiecte aferente POIM. Astfel, pana in prezent au fost lansate 21 apeluri de proiecte in valoare totala de 10.036 mil. Euro (din care 7.938 mil. Euro UE). Apelurile lansate vizeaza proiecte aferente celor patru sectoare finantate prin acest program operational, respectiv infrastructura de transport, protectia mediului, managementul riscurilor si adaptarea la schimbarile climatice, energie si eficienta energetica.
De asemenea, se estimeaza ca pana la sfarsitul anului sa fie lansate un numar de 10 apeluri de proiecte in valoare de 1.153 mil. Euro (din care UE aprox. 875 mil. Euro).

Semnarii contractelor de finantare, pana in prezent fiind semnate un numar de 94 de contracte de finantare in valoare totala eligibila de aprox. 2.517 mil. Euro, din care contributia UE este de aprox. 1.991 mil. Euro;

Efectuarii platilor catre Beneficiari, pana in prezent fiind efectuate plati in valoare de aprox.152 mil. Euro, din care contributia UE reprezinta aprox. 134 mil. Euro;

M&U : La nivel de Cooperare Transfrontaliera, cum se prezinta astazi Programul Operational Comun dintre Romania si Republica Moldova, care sunt noutatile legate de acest program?

MDRAP : Ca si toate celelalte programe finantate de Uniunea Europeana la granitele externe UE prin Instrumentul European de Vecinatate (ENI), aprobarea acestui program cu o valoare de 81 mil. Euro, a avut loc ulterior programelor nationale sau de cooperare teritoriala intre State Membre in care participa Romania. In perioada scursa de atunci, au fost facute mari progrese in privinta dezvoltarii proiectelor mari de infrastructura incluse in Programul Operational. Acestea reprezinta 30% din bugetul Programului si au valori relativ mari comparativ cu valorile obisnuite in cooperarea transfrontaliera, putand ajunge si pana la 10 milioane Euro - grant acordat de UE.
Impactul acestora asupra regiunilor aflate la frontiera este major, proiectele vizand domenii care tin de imbunatatirea accesibilitatii regiunii si dezvoltarea retelelor comune de comunicatii, respectiv asigurarea securitatii si sigurantei prin actiuni comune ale institutiilor din cele doua tari. Astfel, prin cele patru proiecte se vor realiza mai multe obiective de interes pentru ambele tari.
Primul proiect urmareste dezvoltarea infrastructurii de comunicatii prin fibra optica pe zona Iasi-Chisinau pentru a permite o mai eficienta comunicare a autoritatilor din cele doua tari precum si constructia si operationalizarea unui centru transfrontalier de cooperare politieneasca in Republica Moldova.
Un alt proiect se refera la prevenirea si combaterea criminalitatii transfrontaliere in care accentul se pune pe imbunatatirea infrastructurii politiei de frontiera si dotarea cu echipamente performante, precum si pe imbunatatirea performantelor personalului de politie din cele doua tari prin organizarea de sesiuni de formare comune.

SMURD, un proiect de succes finantat de programul anterior Romania-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013, care se bucura de o mare apreciere in randul comunitatilor din zona de frontiera, in special in Republica Moldova unde a pus bazele crearii serviciilor de acest tip, se dezvolta in continuare in cadrul noului Program, prin intermediul unui proiect SMURD.
Autoritatile din domeniul situatiilor de urgenta si sanatatii au decis sa extinda infrastructura necesara eficientizarii actiunilor de salvare a vietilor omenesti din aceasta regiune prin construirea de noi piste de aterizare pentru elicoptere, plasate strategic in apropierea spitalelor, construirea a doua Unitati de Primiri Urgente in Republica Moldova, precum si un poligon de pregatire a personalului, la Iasi, care urmeaza sa deserveasca serviciile de urgenta din ambele tari.

De asemenea, prin cel de-al patrulea proiect mare de infrastructura, vor fi reabilitate si modernizate birourile vamale de frontiera de la Albita-Leuseni, Sculeni-Sculeni si Giurgiulesti-Giurgiulesti.
Cele patru proiecte au fost aprobate dupa elaborarea unui prim set de documente de catre Comisia Europeana, iar pana la sfarsitul anului urmeaza sa depuna documentatia tehnica si avizele necesare, care vor fi la randul lor supuse aprobarii Comisiei Europene.
In ceea ce priveste apelurile prin care vor fi selectate proiecte de valori mai mici (de maximum 2 mil. Euro) aceste urmeaza sa fie lansate in cursul lunii august. In luna iulie a avut loc o consultare publica in urma careia au fost preluate o serie de sugestii din partea potentialilor beneficiari, in scopul armonizarii cu nevoile reale ale regiunii vizate de Program.
Vor fi lansate doua apeluri, pentru proiecte cu, si respectiv fara, o componenta de infrastructura (soft si hard), care se vor adresa domeniilor: educatiei, cercetarii, culturii si conservarii patrimoniului, dar si infrastructurii de transport, sanatate, situatii de urgenta sau prevenirea si lupta impotriva crimei organizate. Elementul esential al proiectelor finantate din acest program este cooperarea, abordarea comuna a problemelor existente pe ambele parti ale frontierei, in scopul atingerii unui obiectiv comun.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI