Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 141

IVECO Stralis NP - Pure Power

18.12.2017
IVECO Stralis NP - Pure Power
IVECO, marca de vehicule comerciale a CNH Industrial, a reusit sa faca din gama Stralis unul dintre cele mai cunoscute si mai longevive branduri europene de autovehicule de mare tonaj pentru transportul pe distante lungi, cat si pentru operatiuni la nivel regional, urban si in constructii.

Vehiculele de top din gama Stralis, lansata in anul 2002, au ajuns dupa 10 ani la cea de a treia generatie si se dezvolta in continuare. Gratie pachetelor complete care includ functii de ultima generatie, tehnologii inovatoare si servicii personalizate pentru satisfacerea tuturor misiunilor de transport, gama Stralis, la doar cinci ani de la lansarea celei de a treia generatii, atinge niveluri de
performanta, productivitate si profitabilitate, dintre cele mai inalte.

IVECO, intelegand foarte bine impactul motoarelor cu ardere interna asupra mediului si beneficiind de aportul si experienta specialistilor in motoare de la FPT Industrial, a reusit sa demonstreze, pe baza a peste 20 de ani de optimizare continua a unei tehnologii revolutionare, ca gazele naturale reprezinta o alternativa reala la combustibilii traditionali, dovedindu-se o solutie perfect abordabila si viabila pentru un transport durabil, inclusiv pe distante lungi. Gazele naturale se dovedesc a fi pentru vehicul la fel de eficiente ca motorina in ceea ce priveste performantele, autonomia, sarcina utila si polivalenta, oferind in plus avantaje semnificative in ceea ce priveste nivelul de poluare chimica si fonica, precum si a costului total de proprietate.

In aceasta conjunctura, la sfarsitul lunii octombrie, la noul sediu al Centrului de Pregatire IVECO din localitatea Ulm, Germania, a avut loc, in prezenta a numerosi reprezentanti ai presei de specialitate si a promotorilor din Europa, lansarea noului Stralis NP 460, destinat transporturilor pe distante lungi, precum si a noiilor Stralis X-WAY, din gama completa de vehicule destinate serviciilor logistice de constructii si serviciilor urbane. Pe parcursul a doua zile, in cadrul workshopurilor, au alternat prezentari tehnice cu sesiuni de intrebari si raspunsuri, adresate specialistilor chiar langa cateva dintre variantele vehiculelor prezentate. Bineinteles ca nu au lipsit demonstratiile practice, care ne-au permis sa cunoastem direct calitatile si performantele vehiculelor IVECO Stralis NP si Stralis X-WAY.

IVECO Stralis NP (Natural Power) pentru o planeta curata
Noul IVECO Stralis NP 460 este considerat, la data scrierii acestui articol, ca fiind camionul cel mai prietenos cu mediul din toate timpurile. Stralis NP este singura gama completa de camioane grele alimentate cu gaz natural, lichefiat sau comprimat (GNL sau GNC), prevazuta cu cutie de viteze robotizata de ultima generatie conceputa pentru a raspunde la orice misiune de lucru si care reuseste sa combine durabilitatea cu performanta, productivitatea si autonomia, pentru a efectua deplasari pe distante lungi, in conditii de deplina siguranta si confort.

Cu cei 460 CP, noul Stralis NP se pozitioneaza in varful ierarhiei camioanelor si autotractoarelor cu sa, de cursa lunga sau pentru transport regional, cu o gama completa de vehicule cu sasiu coborat, cu diverse caroserii sau amenajate ADR, la fel ca si cu noile variante NP X-WAY, pentru activitati de logistica si santier.

Cel mai ecologic camion de pana acum este chiar mai puternic si mai eficient decat modelul de 400 CP lansat anul trecut, asigurand un adevarat avantaj competitive transportatorilor care urmaresc sa raspunda cererii in cresterea de vehicule „verzi”.


Noul Stralis NP 460, echipat cu doua rezervoare criogenice GNL (- 1600) si cu noul motor Cursor 13, monocarburant, ce dezvolta 460 CP, are o autonomie ce poate ajunge pana la 1.600 km. Sistemele tehnice, tehnologia si functiile implementate de IVECO pe autotractorul cu sa Stralis NP 460 garanteaza cel mai bun randament energetic la deplasarea pe sosea, asigurand o economie de combustibil de pana la 15% si de pana la 9% a costului total de propietate, comparative cu un vehicul diesel. Emisiile poluante sunt mai reduse decat cele impuse de standardul EURO VI, semnificativa fiind scaderea cantitatii de particule (-99%) si a emisiilor de Nox (-60%). De asemenea, nivelul sonor exterior emis de vehicul este redus drastic, situandu-se la o valoare de sub 71 dB(A), conform testului Piek, pentru determinarea nivelului sonor maxim.

Daca drept carburant se foloseste biometanul comprimat sau lichefiat, atunci se constata si o reducere de 95% a emisiilor de CO2. In plus, utilizarea biometanului drept combustibil conduce la reducerea dependentei fata de combustibilii fosili, deoarece acesta este generat din deseuri agricole si urbane, din ape uzate si deseuri din industria alimentara. Totodata biometanul poate fi produs la nivel local, reducand considerabil emisiile de CO2 asociate transportului gazului natural si, in plus, in procesul de productie al biometanului sunt create produse secundare valoroase, ca de exemplu: bio-CO2 pentru sistemele frigorifice si ingrasaminte bio pentru agricultura.

Alaturi de noul motor Cursor 13 protejat de doua brevete, noua cutie de viteze robotizata de ultima genearatie, HI-TRONIX cu 12 trepte de viteze, ce echipeaza noul Stralis NP 460, aduce o serie de imbunatatiri in ceea ce priveste rapoartele de transmitere, care, alaturi de alte functiuni implementate (Eco-Roll si HI-CRUISE), imbunatateste in continuare confortul si performantele de conducere excelente ale versiunii anterioare. Noul Stralis NP 460 demonstreaza pe deplin avantajul tehnologic al lui IVECO in ceea ce priveste randamentul energetic, polivalenta vehiculului rezultand din posibilitatea de a functiona cu combustibil GNC, GNC si GNL combinat sau numai GNC, dar si din posibilitatea de a instala combinatii de rezervoare omologate R 110 CEE-ONU, de diferite dimensiuni si capacitati, in timp ce cabina Hi-Way, special conceputa pentru misiuni pe distante lungi, ofera confort maxim.

Totodata, modelul Stralis NP 460 se dovedeste extrem de flexibil, deschizand astfel oportunitati de proiectare nelimitate pentru personalizarea vehiculului. Cu ocazia lansarii lui Stralis NP 460, Pierre Lahute, Presedintele brandului IVECO, spunea: „Anul trecut noi am inceput sa revolutionam domeniul transportului de marfuri pe distante lungi, prin prezentarea lui Stralis NP 400 CP alimentat cu gaz natural. Urmand succesul acestui vehicul revolutionar, lansam astazi o noua gama completa de vehicule monocarburant alimentate cu gaze naturale care va reprezenta punctul culminant al pietei de vehicule de lunga distanta. Noul Stralis NP 460 CP ofera performanta, alaturi de productivitate pentru misiuni de lunga distanta, avand posibilitatea de a realize emisii poluante apropiate de zero cu bio-GNL: «Putere in stare pura».”

Putere maximizata si eficienta energetica fara compromise Noul motor Cursor 13, proiectat de FPT Industrial, a fost special conceput pentru a echipa vehiculele destinate transportului international pe distante lungi. Functionand 100% cu gaz natural, acest motor – cel mai puternic de pe piata – ofera performantele necesare pentru indeplinirea acestui gen de misiuni. Procesul de combustie imbunatatit al acestui motor cu capacitatea de 12,9 litri garanteaza cel mai optim consum de combustibil in timpul deplasarilor pe distante lungi. Raportul de compresie a fost scazut la 12:1 (mult sub raportul de 17:1 al ciclului diesel), utilizandu-se un regim de combustie stoechiometrica cu aprindere comandata a gazului natural. De altfel, noul software pentru controlul raportului stoechiometric al amestecului combustibil – aer in timpul schimbarii automatizate a treptelor de viteza, reprezinta unul dintre cele doua brevete detinute de FPT Industrial asupra noului motor Cursor 13.

Injectoarele de gaz cu debit mare, rampa de injectie a combustibilului, pistoanele si turbine de supraalimentare au fost reproiectate pentru a furniza cea mai ridicata putere si cel mai bun cuplu motor posibil pe o plaja larga de turatii. Tratarea post ardere a gazelor de evacuare se bazeaza doar pe un catalizator compact si usor, cu trei cai, fara regenerare si aditiv. In plus, fata de motorul diesel, motorul are o functionare mult mai linistita.

Noua cutie de viteze robotizata HI-TRONIX, de ultima generatie, ofera cea cea mai avansata tehnologie din categoria sa, avand un randament de 99,7%, o durabilitate exceptionala, cele mai bune rapoarte de transmisie si un bun raport cuplu motor – masa. In plus, timpul de schimbare a vitezelor este redus cu circa 10% in comparatie cu modelul anterior si sunt oferite functii suplimentare, cum ar fi cea de miscare de balansare, patru rapoarte de transmiterea pentru mers inapoi si o noua priza de putere.

Cutia de viteze HI-TRONIX este disponibila standard cu retarder hidraulic integrat si cu functia „Hill-Holder”, de asistenta a conducatorului auto la pornirea in panta. In afara de randamentul energetic remarcabil al motorului, o serie de sisteme tehnice implementate standard pe acest vehicul asigura solutii de economisire a combustibilului, cum ar fi: sistemul de evaluare a stilului de condus, limitatorul de viteza si de cuplu ECO-SWITCH, sistemul de asistenta la schimbarea treptelor de viteza ECOFLEET, un raport de transmisie final optimizat la axa motoare, anvelope cu rezistenta scazuta la rulare si, nu in ultimul rand, serviciile de consultanta pentru combustibil asigurate de IVECO. La acestea se adauga si sistemul integrat de asistenta pentru conducatorii auto HI-CRUISE, care include sisteme bazate pe geolocatie, cum ar fi regulatorul de viteza predictiv si managementul anticipativ al schimbarii vitezelor, precum si functia Eco-Roll imbunatatita.

Cost Total de Proprietate (TCO) cu 9% mai scazut decat la un v ehicul diesel echivalent Stralis NP 460 se dovedeste a fi vehiculul ideal pentru activitatea de transport de lunga distanta, deoarece ofera un TCO exceptional si un confort, o sarcina utila, performante si polivalenta echivalente sau superioare unui vehicul echipat cu un motor diesel. Acum, cu noul Stralis NP 460 TCO se reduce cu 9%, comparativ cu un vehciul diesel echivalent, iar performantele dinamice sunt superioare. Aceasta este o imbunatatire suplimentara fata de reducerea TCO cu 7%, deja realizata cu Stralis NP 400, lansat anul trecut.

Aceste economii semnificative in ceea ce priveste TCO, se datoreaza consumului de combustibil cu 15% mai scazut si costului redus al gazelor naturale comparativ cu motorina. Ele pot fi imbunatatite in continuare cu noile servicii oferite exclusiv de IVECO: «TCO2 – Live Fuel Consultancy Services» - servicii de consultanta in timp real privind consumul de combustibil, care includ rapoarte inteligente cu scorul de evaluare a stilului de conducere, consumul de combustibil si controlul presiunii de umflare a pneurilor, «TCO2 – ADVISING» - servicii de consiliere privind economisirea combustibilului, cursurile «TCO2 – DRIVING» - care se concentreaza pe economiile ce se pot realize in timpul conducerii vehiculului si garantia Uptime, o forma de garantie exclusiva IVECO. De asemenea, la scaderea TCO o contributie insemnata o are si extinderea la 90.000 km a intervalelor de intretinere programata pentru garantarea celor mai bune performante, in timp ce timpii de nefunctionare au fost redusi si datorita simplificarii sistemului de posttratare a gazelor de evacuare.

Test drive
In scurtul timp pe care l-am avut la dispozitie, am avut ocazia sa fiu copilotul lui Giovanni, pilot de teste de la IVECO si «un italiano vero», care a condus un Stralis NP 460 cu semiremorca, cu o masa totala de 38 tone, pe o distanta de circa 200 km, in principal pe autostrada dintre Munchen si Ulm. Am remarcat nivelul inalt de confort asigurat de cabina HI-WAY cu inaltimea interioara de aproximativ 2 m, ergonomia si functionalitatea postului de conducere, dar mai ale nivelul incredibil de redus al zgomotului din habitaclu, similar cu cel dintr-un autoturism de clasa medie, poate chiar mai scazut atunci cand circulam in regim de croaziera.

Placerea de a conduce relaxat si in siguranta pe distante lungi, dar si pe trasee sinuoase, este asigurata in primul rand de combinatia de exceptie dintre cutia de viteze automatizata HI-TRONIX si cei 460 CP pe care ii dezvolta motorul, la care se adauga eficienta remarcabila a sistemului de franare, in special a sistemului de franare de anduranta, asigurat de retarderul integrat cutiei de viteze. La toate acestea se adauga functiile de securitate activa implementate pe Stralis NP 460, cum ar fi: avertizarea conducatorului auto la trecerea involuntara peste liniile de separare a benzilor de circulatie, sistemele avansate de franare de urgenta si regulatorul de viteza adaptativ, sistemul electronic de control al stabilitatii, sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri. In numarul viitor al revistei noastre va vom prezenta si gama IVECO X-WAY.

Anul XII, nr. 142, dec 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017

NEXT AUTO, Noiembrie 2017
 
NEXT AUTO, Noiembrie 2017

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017
 
 
 

PARTENERI