Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 142

Mercedes-Benz Arocs 2017 - Tehnologie high-tech pentru orice teren

12.01.2018
Mercedes-Benz Arocs 2017 - Tehnologie high-tech pentru orice teren
La «Zilele Performantelor Arocs», in prezenta a numerosi ziaristi de specialitate din intreaga Europa, fascinantele vehicule din gama polivalenta Mercedes- Benz Arocs 2017 destinata industriei de constructii, si-a dovedit puterea, robustetea si eficienta in a aborda santiere de orice fel.

La patru ani de la lansare, in cadrul evenimentului de presa «Zilele Performantei» desfasurat intre 14 – 15 noiembrie 2017 la Wörth/ Ötigheim - Germania, Mercedes- Benz Arocs isi demonstreaza inca o data unicitatea pe segmentul vehiculelor de santier de mare tonaj, in ceea ce priveste imensa sa multifunctionalitate.

Arocs 2017 inseamna mai multe variante constructive, mai mult confort si mai multa siguranta in exploatare. Astfel, pe noile variante de vehicule, sunt disponibile acum numeroase noi caracteristici: cabina cu acoperisul mai coborat, un nou pachet hidraulic de basculare montat pe linia de fabricatie, un sistem de control a presiunii din pneuri, 4 motoare cu 18 niveluri de putere cuplate la cutii de viteze cu 8, 12 si 16 trepte de viteze, tractiunea hidraulica auxiliara la rotile axei fata (HAD – Hydraulic Auxiliary Drive), ambreiajul Turbo – Retarder conceput de Voith, trei sisteme de tractiune integral pentru conditii de utilizare dintre cele mai diverse etc.

Gama largita de cabine, motoare, variante de transmisii si configuratii de axe, asigura seriei Arocs capacitatea de a face fata tuturor sarcinilor. Indiferent daca ne referim la versiunile cu bena basculanta sau la cele carosate pentru transportul materialelor de constructii ori la versiunile de autotractor pentru semiremorci cu incarcaturi grele, Arocs 2017 se adapteaza de fiecare data la cerintele tehnice solicitate, stabilind noi criterii de referinta in ceea ce priveste functionalitatea, eficienta, siguranta si confortul.

«Zilele Performantelor Arocs» ne-au permis noua, jurnalistilor de specialitate prezenti la acest eveniment, sa avem un contact direct cu vehiculele din gama Arocs si cu specialistii de la Mercedes-Benz care, in prima zi, neau prezentat in marea sala a Centrului de Informare si Aplicare a Mercedes-Benz din Wörth, noile sisteme si caracteristici tehnice implementate pe sase versiuni definitorii ale modelului Arocs si un autotractor pentru incarcaturi grele Actros SLT, expuse in sala.

Prezentarile tehnice deosebit de bine puse la punct, au prilejuit, bineinteles, numeroase intrebari din partea jurnalistilor, iar raspunsurile au fost edificatoare. A doua zi am avut prilejul sa simtim fiecare pe viu capabilitatile modelului Arocs, atat pe sosea, cat si in poligonul „off-road” de langa Ötigheim, cu denivelari accentuate, noroi si pietris si pante de pana la 80% si pe terenul extrem al legendarului circuit de testare „Sauberg”, unde au fost incercate primele Unimoguri.

Pentru incercari si demonstratii au fost disponibile aproximativ 12 modele Arocs, cu configuratia axelor variind de la 4x2 la 8x8 si caroserii, de la cele cu bena basculabila la autobetoniera si autotractoare cu sa pentru semiremorca. Pe langa aceste vehicule ne-au mai fost puse la dispozitie un Atego 4x4 si un Fuso Canter 4x4, cu care am parcurs doar o parte dintre traseele „off-road” pe care le-am parcurs cu fratii lor mai mari din gama Arocs.



Arocs: un vehicul extrem de specializat din randul vehiculelor de santier de mare tonaj

Vehiculele din seria Arocs sunt disponibile in diverse configuratii de axe: cu doua axe, 4x2 si 4x4, cu trei axe, 6x2 cu ultima axa tractata sau directoare, 6x4 si 6x6, cu patru axe, 8x2 cu ultima axa tractata, 8x4 si 8x4 cu ultima axa tractata, 8x6 si 8x8. Oferta include suspensii mecanice, cu arcuri parabolice, si pneumatice, sasiuri pentru exploatare in principal pe drumuri modernizate sau pe teren accidentat, numeroase ampatamente, cabine si motoare, trei sisteme de tractiune integrala, caroserii platforma-camion, bene basculante, betoniere, autotractoare pentru incarcaturi grele si caroserii cu destinatie speciala.

Au fost dezvoltate doua concepte de vehicule specifice cerintelor din sectorul de constructii: modelul Arocs Loader, ce garanteaza o masa proprie foarte scazuta si o sarcina utila ridicata, cum este cazul autotractorului cu sa pentru semiremorca, cu doua axe, si autosasiului pentru malaxorul de beton, respectiv modelul Arocs Grounder, conceput pentru aplicatii extreme in conditii deosebit de dure, caracterizat de un sasiu deosebit de robust, arcuri parabolice cu mai multe foi, cu caracteristici elastice mai dure, amortizoare speciale, axe cu reductoare planetare in butucul rotilor, jante si anvelope mai rezistente, cu capacitate mare de incarcare. Cu seria Arocs, Mercedes- Benz propune o serie de vehicule dedicate de mare tonaj, special proiectate pentru sectorul constructiilor. La patru ani de la premiera mondiala, Arocs este disponibil intr-o multitudine de variante si versiuni, al caror numar este in continua crestere.

Arocs SLT si Actros SLT: autotractoare pentru sarcini grele, deosebit de dinamice
In fruntea gamei Arocs se situeaza un spectaculos autotractor pentru transporturi exceptionale. Acesta, impreuna cu celalat model Mercedes-Benz, Actros SLT, asigura performante dinamice spectaculoase si sunt deosebit de apreciate datorita unui set de caracteristici tehnice cu totul deosebite: o masa totala in autotren ce ajunge pana la 250 t, echipare cu trei, patru sau chiar cinci axe, situatie in care este adaugata o axa suplimentara directoare si retractabila, in plus fata de axele, trei sau patru, cu care autotractorul este livrat, doua axe motoare sau tractiune integrala (exceptand axa suplimentara), echipare cu motoare puternice ce dezvolta pana la 460 kW (625 CP) si un cuplu de pana la 3.000 Nm, cuplate la o cutie de viteze Mercedes PowewrShift cu 16 rapoarte etajate foarte foarte fin.

Conceptul personalizat al versiunii SLT include, de asemenea, ambreiajul Turbo - Retarder, ce include intr-o singura componenta comuna un ambreiaj hidraulic si un retarder. Acest echipament optional faciliteaza o pornire si manevre foarte precise, chiar si la cea mai mica viteza, si dezvolta, in functia sa de retarder primar, o putere de franare de 350 kW (476 CP). Impreuna cu frana de motor de inalta performanta, forta de franare generata poate ajunge pana la 475 kW (646 CP).

Modificarea autosasiului standard, livrat de Mercedes-Benz, se face in Franta, la Molsheim, intr-un centru de productie specializat in modificari constructive special a camioanelor Mercedes-Benz din intreaga lume. Aici versiunile SLT sufera transformari radicale in ceea ce priveste montarea axei suplimentare de 8 t, repozitionarea in spatele cabinei a componentelor sistemul de racire, sistemului hidraulic, a rezervorului cu o capacitate de 900 de litri, a buteliilor de aer comprimat si a altor componente.

Numeroasele versiuni ale modelului SLT se impart intre cele doua serii de vehicule pentru transporturi de sarcini grele: Arocs SlT si Actros SLT. Arocs SLT cu suspensie mecanica deriva din robustul model Arocs Grounder echipat cu cabina de 2,3 m latime BigSpace. Actros SLT, cu suspensie pneumatica, este livrat cu cabinele GigaSpace si BigSpace, de 2,5 m latime. Un SLT complet pregatit si echipat cu cea mai inalta tehnologie poate tracta in autotren o sarcina de 250 t.

In industria constructiilor, el este utilizat in principal in versiunea semi-SLT pentru transportul pe santier a masinilor grele pentru constructii. In aceasta varianta, aceste vehicule se pot dispensa de echipamentul suplimentar de racire sau de ambreiajul cu Turbo – Retarder, iar masa totala in autotren este de 120 t (155 t in anumite conditii).

Mai multe variante constructive, mai mult confort si mai multa siguranta, cu Arocs 2017
Gama actuala de modele demonstreaza modul in care Mercedes-Benz Actros se adapteaza permanent nevoilor si solicitarilor clientilor. Functie de aplicatii si de santierele unde trebuie sa ajunga vehiculul, sunt disponibile 14 modele de cabine cu latimea de 2,3 m si 2,5 m, celelate dimensiuni, lungimea si inaltimea cabinei (interioara si exterioara) diferind in functie de nivelul de confort si de dotarile asigurate.

Arocs ofera, de asemenea, noi optiuni in ceea ce priveste trenul de rulare si mobilitatea. Sistemul de directie Servotwin cu asistare electrica este disponibil acum si pentru alte versiuni Arocs 8x4, cu alte ampatamente. Tractiunea hidraulica auxiliara la rotile axei fata (HAD) poate fi montata si la autotractoarele cu sa cu ampatament de 3.300 mm sau la cele care sunt destinate transportului de materiale periculoase.

Printre noutatile propuse pentru Arocs echipat cu HAD sunt tunelul de motor cu inaltimea de 320 mm pentru cabinele lungi si o protectie a cabinei medii, pentru vehiculele ce transporta materiale vrac. Pentru aplicatiile care necesita o dozare foarte atenta a apasarii pedalei de acceleratie sau la care manevrarea vehiculului se face la viteze scazute, se poate opta pentru ambreiajul Turbo – Retarder, care poate fi asociat cu sistemul de asistenta a controlului de proximitate si cu sistemul de asistenta activa la franare instalate pe autosasiurile Arocs 6x4 cu suspensie pneumatica si protectie antiimpanare fata. Daca pe autosasiu este instalat un motor OM 471, este posibil ca ambreiajul cu Turbo - Retarder sa fie combinat cu o priza de forta de pana la 80 kW si 350 Nm instalata in plus pe motor.

Din aprilie 2018, autotractoarele cu sa pentru semiremorca Arocs 4x2 si Arocs 4x4 vor putrea fie echipate de pe linia de productie cu un nou pachet hidraulic de basculare, care poate fi configurat ca sistem cu un circuit sau cu doua circuite. Din punct de vedere al sigurantei pe drumurile publice, Mercedes-Benz Arcos ofera acum acum un sistem optional de monitorizare a presiunii din anvelope, caracterizat printr-un nou concept de afisare cu precizie a presiunii necesare in fiecare anvelopa, in functie de temperatura exterioara. In plus, Arocs cu doua si trei axe, omologat pentru circulatia pe drumurile publice, poate fi livrat optional cu noul sistem de asistenta activa la franare de nivel 4, singurul sistem de franare de urgenta asociat detectarii pietonilor. O vasta gama de motoare echipeaza seria Arcos. Cu sase cilindri in linie si o cilindree de 7,7 l, 10,7 l, 12,8 l si 15,6 l, aceste motoare corespund tuturor asteptarilor. Sunt disponibile 18 niveluri de putere, de la 175 kW (238 CP) pana la 460 kW (625 CP) si cupluri motoare de la 1.000 Nm pana la 3.000 Nm.

Cutiile de viteze automatizate din seria Mercedes PowerShift 3, cu 8, 12 sau, optional 16 trepte de viteze, sunt montate standard pe vehiculele din seria Actros. Trecerea din treapta I-a in treapta de mers inapoi se face direct, permitand astfel efctuarea de manevre rapide in caz de nevoie. Programele de conducere „Offroad” si „Power” ofera fiecare mai multe moduri de conducere ce se adapteazi diferitelor conditii de operare. Functii suplimentare ajuta conducatorul auto in situatiile dificile intalnite pe teren, ca de exemplu modul „Rocking” care asigura balansarea vehiculului pentru degajarea rotii dintr-o groapa. Optional, sunt disponibile si cutiile de viteze cu comanda manuala.

Pentru aplicatii tot-teren, in functie de gradul de dificultate, sunt disponibile trei sisteme de tractiune integrala: decuplabila, permanenta cu reductor de turatie si sistemul HAD, instalat in butucul rotilor fata, care se anclanseaza printr-o simpla apasare de buton si la care transmisia fortei de tractiune necesara la roata este reglata eficient si continuu in functie de aderenta rotii la sol. Sistemul HAD, prin puterea transmisa, usurinta in conducere, durabilitate si lipsa intretinerii, precum si prin masa mult mai mica decat in cazul transmisiei integrale, este fara indoiala un sistem de tractiune de referinta pentru vehiculele grele tot-teren si, nu in ultimul rand, un sistem tehnic prietenos cu mediul.

Test Drive
In noaptea dinspre 14 spre 15 noiembrie a.c. a plouat, asa ca a doua zi dimineata, cand trebuia sa conducem diversele modele din seria Arocs pe sosea si in cele doua poligoane de testare, cu toate ca nu mai ploua, cerul era innorat, totul era jilav , temperatura in jur de 30 o si, bineinteles, in poligon de langa Ötigheim noroiul era din belsug, iar apa acoperea gropile. In aceste conditii, sfatul organizatorilor de a ne prezenta intr-o tinuta adecvata s-a dovedit, cu atat mai potrivit. Pentru noi insa, conditiile din poligon ni s-au parut dintre cele mai potrivite pentru a verifica capacitatile tehnice ale modelelor din seria Arcos.

Fiecare dintre modelele testate, inainte de a fi conduse de noi, au fost prezentate de un pilot profesionist de la Mercedes-Benz, care a facut si o demonstratie de cum trebuie parcurse traseele din poligon. Toate modelele testate erau echipate cu cutii automatizate de viteze, in afara de o autobasculanta Arcos 6x6 si micutul Fuso Canter 4x4, care aveau cutii de viteze manuale.

La legendarul poligon "Sauberg", deoarece terenul, preponderant stancos, era mult prea solicitant, cu pante de pana la 65% si denivelari pronuntate, iar ploile din zilele precedente au facut ca conditiile sa fie mult mai dificile din cauza umezelii, nu ni s-a permis sa conducem vehiculul testat, o autobasculanta normala de serie Arocs 8x8/4 partial incarcata. Dar chiar si asa, spectacolul oferit de vehiculul condus de un pilot de teste al uzinei a fost extraordinar, iar dificultatea traseului a facut ca, la un moment dat, vehiculul sa alunece la coborarea unei pante abrupte, pana jos, cu rotile complet blocate.

Avand in vedere dificultatea traseelor din poligon, denivelari pronuntate, curbe stranse, numeroase gropi acoperite de apa si noroi, parcurgerea traseelor am facut-o schimband manual treptele de viteze, chiar daca vehiculul era prevazut cu cutie automatizata de viteze. In aceste conditii, confortul in conducere si usurinta cu care puteam schimba treptele de viteze, fara a mai apasa pedala de ambreiaj, s-au dovedit a fi cu totul remarcabile.

De altfel, intr-un final, conducand pentru comparatie,, ca si ceilalti jurnalisti, autobasculanta Arcos 6x6 echipata cu cutie de viteze manuala, am remarcat mirosul patrunzator de ferodou ars degajat de patinarea ambreiajului. Nu degeaba pe modelele Mercedes-Benz Actros cutia automatizata de viteze este instalata standard, iar cea cu comanda manuala este optionala. Bineinteles ca, la abordarea anumitor pante sau a traseelor cu noroi, a trebuit, functie de vehicul, sa cuplez mai multe axe motoare si sa blochez diferentialele. Dar intotdeauna am reusit sa trec de dificultatile terenului.

Doua momente au fost cu adevarat deosebite in timpul incercarilor. Prima data a fost atunci cand am condus prin noroi autotractorul cu sa Arocs 4x4 echipat cu sistemul HAD, cu semiremorca incarcata la maxim. La sugestia pilotului de la Mercedes-Benz am incercat sa parcurg traseele cu noroi fara sa cuplez HADul, lucru pe care l-am reusit partial, pentru ca la un moment dat vehiculul s-a impotmolit si nu am putut sa-l clintesc din loc. Dar numai pentru o clipa, caci dupa o simpla apasare de buton, vehiculul a reusit sa se smulga din clisa si am ajuns din nou pe teren dur.

Al doilea moment a fost cel in care am urcat o panta de 80%, cu o autobasculanta Arocs 8x8/4 echipata cu ambreiajul Turbo-Retarder si incarcata la maxim. Incercarea a fost cu adevarat provocatoare, avand in vedere ca urcarea si stationarea pe rampa, chiar si coborarea lenta cu spatele, am facut-o fara a folosi in nici un moment frana, doar am actionat pedala de acceleratie cu forte diferite. Am urcat si am coborat aceeasi panta in treapta de mers inapoi, ambreiajul Turbo-Retarder dovedindu-se imbatabil, acesta demonstrand cu adevarat ca manevrele de finete pe care le poti face cu un vehicul greu echipat cu un astfel de sistem sunt cu totul si cu totul deosebite.

Pe drumurile modernizate, am condus un Arocs 8x4 cu cutie automatizata de viteze. Dupa incercarile din poligonul „off-road”, deplasarea pe sosea cu o asemenea masina mi s-a parut o plimbare cu un automobil de clasa mare. Confortul interior, vizibilitatea perfecta in toate directiile, inclusiv prin oglinzile retrovizoare, eficacitatea sistemului de franare, cu deosebire a franei de motor, limitatorul reglabil de viteza si, nu in ultimul rand cutia automatizata de viteze, ideala pentru asemenea vehicule deoarece, chiar daca nu ai mai avut contact pana acum cu aceasta masina, te scuteste de timpul necesar sa te acomodezi cu vehiculul si te ajuta sa te concentrezi la condus.
Anul XII, nr. 142, dec 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017

NEXT AUTO, Noiembrie 2017
 
NEXT AUTO, Noiembrie 2017

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017
 
 
 

PARTENERI