Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 142

RETROSPECTIVA 2017 - Stadiul principalelor proiecte de autostrazi in Romania – Partea I

25.01.2018
RETROSPECTIVA 2017 - Stadiul principalelor proiecte de autostrazi in Romania – Partea I
In acest moment Romania are aproximativ 748 km de autostrada in exploatare si aproape 187 km contractati, aflati in diverse grade de executie. Vom incheia anul 2017 cu doar 15 km deschisi circulatiei in acest an, un tronson pe Autostrada A1 intre nodurile Margina si Dumbrava/Traian Vuia, segment care era gata inca din decembrie 2016, insa abia pe 6 martie 2017 au fost dati in folosinta.

Avem autostrazi finalizate, dar nu le deschidem
Lotul 3 al Autostrazii A10 Sebes- Turda (12,45 km intre nodul Decea/ Unirea si sudul localitatii Aiud) este finalizat inca din 27 noiembrie 2017. Dar CNAIR (Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere) insist sa interpreteze noul regulament de receptie in defavoarea soferilor si gaseste nod in papura constructorului (dispute contractuale pe seama becurilor folosite la iluminatul public si al mixturii asfaltice superioare calitativ celei din proiectul aprobat), decizand sa stabileasca receptia abia pe 9 ianuarie 2018. Lotul 4, vecin cu acesta, (16,3 km intre nod Decea si nod Turda/conexiunea cu A3 si DN1) a intampinat probleme serioase in aceasta toamna cand un deal a inceput sa alunece puternic, angrenand toata autostrada.

Constructorul lucreaza si acum puternic in acea zona si ar putea finaliza calea de rulare in acest an. Insa nici vorba de deschidere pentru ca, in continuare, CNAIR nu doreste sa isi asume raspunderea unei deschideri partiale, pe segmente (calea de rulare), chiar daca expertii contactati de noi sustin ca acest lucru este posibil. Loturile 1 si 2 din Autostrada A10 raman, in cel mai optimist caz, pentru finalul anului 2019. Sunt numeroase probleme de ordin birocratic, tehnic si contractual care trebuie, inca, rezolvate.

Din pacate, mai avem o situatie tragi-comica, o autostrada care este gata, chiar receptionata de CNAIR, dar care nu poate fi folosita. Noi ii spunem “autostrada muzeu”. Este vorba de segmentul de 8,7 km dintre Gilau si Nadaselu, pe Autostrada Transilvania (A3). Santierul este finalizat inca de la 1 noiembrie, insa nu poate fi legat de restul Autostrazii A3 pentru ca podul peste Somes, la Gilau (in apropiere de Cluj-Napoca), abia de curand a fost castigat de un constructor care a primit ordin de incepere pe 27 octombrie. Podul va fi gata, conform contractului, in august 2018.

Autostrada A1, inca departe de finalizare
Pe lotul 3 al Autostrazii A1 Lugoj-Deva in acest moment sunt dispute contractuale cu privire la descarcarea Holdea si la al doilea ecoduct, pentru aceste doua obiective fiind necesara semnarea unui act aditional. Astfel ca acest blocaj a dus la tergiversarea executiei in teren, desi, in trimestrul 3 al anului trecut era posibila deschiderea acestui lot in 2017, atat timp cat problemele birocratice s-ar fi rezolvat in timp. In acest moment, speram ca acest proiect sa fie gata in trimestrul 3 al anului viitor, insa nimic nu este sigur. Vestita autostrada „a liliecilor”, lotul 4 Lugoj-Deva, a fost promisa de autoritati inca din acest an. Desigur, au fost doar vorbe fara acoperire. In opinia noastra, acest lot va putea fi gata, 100%, abia in 2019 pentru ca solutia tehnica in celebrul deal care avea pestera de lilieci este inca neclara.

Sectiunea E, parte din lotul 2 Lugoj-Deva, cea care contine „tunelurile pentru ursi”, a fost scoasa din contractul initial semnat cu antreprenorul general si acum asteptam licitatia acestei portiuni dificile care va avea cativa km de tunel de autostrada. In ciuda insistentelor noastre, CNAIR nu a oferit pana in acest moment o explicatie clara despre cum va desfasura aceasta licitatie, pe baza carei documentatii tehnice si, de asemenea, nu a oferit un termen clar, oficial asumat, pentru lansarea pe SEAP.

Poate cea mai importanta si mai asteptata autostrada din Romania, A1 Sibiu-Pitesti, a „inaintat” cu pasi timizi in 2017, prin lansarea a doua licitatii pentru capete (Sectiunea 1 intre Sibiu si Boita si Sectiunea 5 intre Curtea de Arges si Pitesti). La finalul lunii octombrie s-au deschis ofertele si in acest moment procedura este in faza evaluarii ofertelor, avand termen 15 februarie 2018.

Din pacate acest proiect major prezinta blocaje birocratice majore, neavand acord de mediu emis (fara de care nu se va semna contractual de proiectare si executie) si sectiunile cele mai grele (2, 3 si 4), din munte, nu au un studio de fezabilitate suficient de solid pentru a permite scoaterea la licitatie, dupa ce a fost reziliat contractul de actualizare a acestei documentatii. Studiul de fezabilitate vechi a fost aspru criticat de experti, de societatea civila, dar si de Comisia Europeana printr-un studiu din 2013 al JASPERS.
Anul XIII, nr. 149, iul 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

TRUCK POWER , Iulie 2018
 
Truck Power, Iulie 2018

NEXT AUTO, Iunie 2018
 
NEXT AUTO, Iunie 2018

Supliment M&U, Aprilie 2018
 
Aprilie 2018
 


 
 

PARTENERI