Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 143

Ce se intampla cu bateria masinii in anotimpul rece?

08.02.2018
Ce se intampla cu bateria masinii in anotimpul rece?
Bateria este una dintre componentele cheie ale unei masini. Multi experti o compara adesea cu inima din corpul uman, pentru ca functionarea defectuoasa a bateriei afecteaza utilizarea eficienta a masinii, iar conducatorii auto gasesc ca fiind foarte neplacuta aceasta situatie in special in timpul sezonului rece. Trebuie totusi subliniat faptul ca defectarea bateriei poate aparea in orice moment al anului, iar motivele care stau la baza functionarii necorespunzatoare ar trebui sa fie prevenite din timp prin verificarea periodica a bateriei si a sistemului de incarcare a bateriei, de preferinta in ateliere de specialitate.

Contrar opiniei comune, problemele cu bateria nu se refera doar la bateriile vechi. Ca regula generala, cu cat unitatea este mai veche, cu atat mai rapid si mai usor se va descarca, dar descarcarile frecvente pot afecta toate bateriile. Ciclul de viata al unei baterii moderne este determinat de multi parametri, cum ar fi modelul vehiculului, echipamentele montate la bord si conditiile de functionare.

Cea mai obisnuita cauza de descarcare a bateriei este lasarea consumatorilor, cum ar fi luminile exterioare sau cele din interiorul vehiculului, in functiune atunci cand masina este in stationare pentru cateva ore. Acest lucru nu se aplica modelelor de autovehicule mai noi, in cazul carora luminile sunt de obicei oprite automat sau un semnal sonor ii reaminteste conducatorului auto ca trebuie sa le stinga.

"Echipamentele precum cele din categoria dispozitivelor care sustin memoria sistemelor electronice, sursa de alimentare pentru sistemul de alarma, radio-ul, amplificatorul si alte echipamente care trag curentul in stationare pot duce la descarcarea bateriei". Apetitul "pentru energie descatcata din baterie poate fi cauzat nu numai de utilizarea improprie a echipamentelor, ci si de calitatea dispozitivelor ca atare. Trebuie sa fim constienti de faptul ca cererea ridicata pentru curentul de standby duce intotdeauna la uzura accelerata a bateriei, iar ignorarea primelor simptome de defectiune a bateriei are un impact major asupra diminuarii duratei sale de viata",  a precizat Adrian Codoban din service-ul Premio Auto Class din Craiova.

O schimbare majora a temperaturii, in special in timpul iernii, este nefavorabila pentru functionarea si durata de viata a bateriei. La deplasarea pe distante scurte in zilele cu temperaturi de inghet, eficienta bateriei, care trebuie sa genereze mai multa energie pentru pornirea motorului, scade. Daca adaugam si sistemul de ventilatie, sistemul de dezaburire a lunetei, oglinzile incalzite sau incalzirea in scaune, folosite adesea de conducatorii auto pe timp de iarna, vom avea, in consecinta, mai putina energie pentru reincarcarea acumulatorului. In cazuri extreme, poate exista o situatie in care consumul momentan de energie sa fie mai mare decat puterea alternatorului, ceea ce este foarte periculos pentru acumulator, care devine din ce in ce mai slab pe zi ce trece. La temperaturi scazute, temperatura electrolitului scade si ea, densitatea creste, cristalele de plumb scad din solutie si se depun apoi pe placi. Acest lucru cauzeaza sulfatarea si, in final, poate produce scurt intre placi si defectarea definitiva a acumulatorului. La fel de nefavorabile pentru starea acumulatorului sunt temperaturile ridicate, peste 30°C, care au ca rezultat o frecventa aproape dubla a incarcarii optime a bateriei in raport cu temperaturile care oscileaza in jur de 20°C.

Nu toti conducatorii auto sunt constienti de faptul ca, in afara de baterie, exista un sistem de dispozitive in masina (alternator, relee, etc.) care, impreuna, sunt responsabile pentru alimentarea cu energie electrica a tuturor receptoarelor si pentru ingrijirea alimentarii acestora. Starea lor este la fel de importanta ca starea bateriei. Prin urmare, nu este recomandat sa se subestimeze aprinderea in bord a semnalului care indica bateria si nici fluieratul curelei de accesorii. Acest semnal luminos indica o defectiune a alternatorului, in timp ce un sunet neadecvat al curelei de accesorii poate indica o tensiune de incarcare incorecta, ceea ce poate duce la descarcarea bateriei. De asemenea, bateriei nu-i place supraincarcarea, lucru care poate fi demonstrat de culoarea maro inchis sau negru in partea inferioara a dopurilor de degazare.

Prevenirea este baza pentru o durata mai lunga de viata a bateriei.

Una dintre cele mai simple si cele mai importante activitati legate de utilizarea corecta si pe termen lung a bateriilor este verificarea regulata a tensiunii. Tensiunea corecta masurata la capetele terminalelor bateriei atunci cand motorul este oprit trebuie sa fie mai mare de 12,5V, iar atunci cand autovehiculul este pornit si consumatorii mari sunt in functiune (faruri, climatizare, dezaburire, etc), acesta va oscila intre 13,9 si 14,5V, indiferent de turatia motorului.

"Cand masina este in uz constant, verificati din cand in cand nivelul de electroliti, daca este prea scazut, adaugati apa distilata astfel incat sa fie mai mare de 1,5 cm deasupra placii din fiecare celula. Desigur, acest lucru nu se aplica in cazul VRLA si a bateriilor fara intretinere. In cazul temperaturilor scazute si a umiditatii, merita de asemenea sa aveti grija de un bun contact al terminalelor cu surub. Cel mai bun lucru este sa scoateti bateria la fiecare 6 luni si sa o spalati. O hartie abraziva cu granulatie de 300 sau o pensula speciala, care poate fi achizitionata in magazinele specializate, este de asemenea buna pentru a fixa clemele cu vaselina. De asemenea, este importanta instalarea corecta a bateriei. La instalarea bateriei, conducatorii auto ar trebui sa acorde atentie pozitiei polilor plus si minus ai vehiculului", sugereaza expertul Premio, Adrian Codoban.

Putini stiu ca speranta de viata a bateriei poate fi determinata chiar in momentul in care se ia decizia de a achizitiona bateria. Daca instalati o baterie cu capacitate mai mare, aceasta poate fi incarcata constant, in timp ce o baterie slaba nu va functiona deloc. "Pentru motorul pe benzina avem nevoie de o capacitate a acumulatorului de 40-60Ah si un curent de pornire de aproximativ 400A, iar in cazul unui motor diesel avem nevoie de o baterie cu o capacitate de 70-80Ah si un curent de pornire de aproximativ 600-740A", a precizat Catalin Lazar, Inginer Service Premio Autorol Constanta. Multi conducatori auto se confrunta cu dilema: ce baterie sa aleaga. ”Daca aveti indoieli, merita sa verificati recomandarile producatorului de masini si, de preferat, consultati un specialist", a adaugat expertul Premio de la Autorol.

"In cazul masinilor cu un sistem electric tot mai complex, al carui sistem central este o baterie, nu ar trebui sa ne angajam sa dezmembram sau sa diagnosticam bateria pe cont propriu. De exemplu, in masinile "start-stop", dupa ce acumulatorul a fost scos, este necesar sa se mentina tensiunea pentru a nu decodifica intregul sistem. Intr-un mediu casnic, acest lucru este dificil de realizat, in plus, nu puteti instala nici o baterie pe acest tip de vehicul. Atunci cand bateria este inlocuita, sistemul trebuie codificat din nou. Astfel, va recomandam sa cautati solutia in ateliere de lucru specializate, care vor folosi echipamente speciale pentru a diagnostica cauzele problemelor legate de bateria masinii dumneavoastra", explica expertul Premio.
Anul XIII, nr. 152, oct 2018
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

TRUCK POWER , Octombrie 2018
 
Truck Power, Octombrie 2018

NEXT AUTO, Septembrie 2018
 
NEXT AUTO, Septembrie 2018

Concrete Romania, August 2018
 
 


 
 

PARTENERI