Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Consilierul vostru financiar

Atentie la asigurari

06.06.2008
Ec. IULIU CIOBANU

BROKER LEASING
www.bendisfinancial.ro
Tel: 0723-163-911. Fax: 021-33-678-33
Email: office@bendisfinancial.ro

Toate bunurile din contractele de leasing au atasate obligatoriu polite de asigurare. Obligativitatea este in special pe politele full casco, deoarece in cazul multor echipamente nu este nevoie de asigurare RCA. Aceasta devine obligatorie doar in cazul celor care se deplaseaza pe drumurile publice, ca o asigurare de raspundere civila fata de terti.

Pe considerentul ca echipamentele nu ar trebui sa aiba asigurare deoarece pericolul disparitiei ori distrugerii este mic sau nul dupa unii, asigurarile in cazul echipamentelor nu sunt tratate asemenea celor pentru autovehicule. Deseori ni se pun intrebari de genul: de ce ar trebui asigurata o statie de asfalt care este de dimensiunile unui un bloc? Posibilitatea disparitiei nu prea exista, insa posibilitatea distrugerii voite sau intamplatoare este un risc care trebuie asigurat. Importanta asigurarilor se sesizeaza in momentul in care apare dauna, indiferent cat de mare este. Atunci se pune problema cine plateste avand in vedere ca utilizatorul este obligat sa pastreze bunul in stare optima de functionare.

Vehiculele care, in urma accidentelor rutiere sunt scoase partial sau definitiv din circulatie, din cauza avarierii unor componente cu valoare economica mare sunt incadrate in categoria "daune totale" sau "epave". In baza contractelor de asigurare Casco incheiate, proprietarii acestor masini pot obtine, teoretic, de la asiguratori, despagubiri de pana la 100% din suma asigurata, insa acest lucru depinde de conditiile negociate in prealabil si de prevederile politei de asigurare. Pe de alta parte, valoarea reala a unei epave auto poate fi data numai de piata.

In acest sens, exista sisteme independente de evaluare a epavelor auto. Practic, prin intermediul unor aplicatii soft online, proprietarii scot la licitatie epavele auto detinute, pentru a obtine un pret cat mai mare. Nu toti soferii sunt insa la curent cu existenta acestor sisteme si nu toti asiguratorii le folosesc, ambele parti avand doar de pierdut.

De regula, asiguratorul Casco declara "dauna totala" la un autovehicul asigurata in situatia in care devizul de reparatii emis de service-ul auto depaseste 80% din suma asigurata, iar utilizatorul contractului de leasing are posibilitatea sa pastreze epava sau nu. In cazul in care clientul solicita pastrarea epavei, societatea de asigurari plateste firmei de leasing diferenta dintre suma asigurata si valoarea epavei. Din aceasta suma, societatea de leasing va retine costurile legate de inchiderea contractului de leasing si va achita diferenta clientului.

In cazul in care clientul refuza pastrarea epavei, lasand asiguratorul sa o valorifice prin mijloace proprii, societatea de asigurari ramburseaza integral companiei de leasing suma asigurata prin contractul Casco. Societatea de leasing retine costurile legate de inchiderea contractului de leasing si restituie diferenta clientului. De obicei, suma ramasa reprezinta avansul varsat la semnarea contractului de leasing la care se adauga ratele achitate. Dobanda si TVA-ul aferente avansului si ratelor platite nu se restituie. Clientului i se ofera cel mai adesea posibilitatea de a utiliza aceasta suma pentru un nou avans, la un alt contract de leasing, nu si posibilitatea de a inlocui propriu-zis masina avariata.

Se incalca legislatia europeana!
Potrivit legislatiei Uniunii Europene, vehiculele care au suferit daune totale se radiaza din circulatie, pe baza unui certificat de distrugere eliberat numai de agenti economici autorizati. Dreptul de proprietate asupra epavei auto nu se mai transfera celui care dezmembreaza autovehiculul, ci se intocmesc forme de achizitie a deseului, fara TVA.

In Romania insa, vehiculele care au suferit daune totale constituie bunuri comercializabile, fiind purtatoare de TVA. Preluarea acestor vehicule se face pe baza de contracte de vanzare-cumparare si nu se platesc taxe de mediu. Potrivit estimarilor ANSDAR, doar 0,2% din epavele auto din Romania sunt radiate pe baza de certificate de distrugere, ceea ce reprezinta o incalcare a Directivei 53/2000 a Comisiei Europene.


Putem sa platim pentru a fi asigurati acceptand toate conditiile asiguratorului clauzele contractuale din politele de asigurare nu pot fi negociate, iar in caz de daunalitate, acceptam de asemenea resturile pe care le primim si care, pe deasupra, ne mai sunt si demonstrate cu acte ?!

Pana la urma, lucrurile stau cam asa: obligativitatea este a noastra, raspunderea este tot a noastra, la fel si banii, la fel si nemultumirea atunci cand avem o dauna. Ce este de facut ?!…

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI