Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 27

Cel mai rapid tur de pista in Turcia

09.06.2008
Marcella Dragan
Cel mai rapid tur de pista in Turcia
Lupta pentru puncte a pilotilor de Formula 1 s-a desfasurat, incepand cu 2005, si in Turcia, pe noul circuit cunoscut sub numele de "Istanbul Otodrom" situat la periferia metropolei de pe Bosfor. La constructia acestei lucrari, cu standarde foarte ridicate in ceea ce priveste realizarea tehnica, a participat si compania Vogele prin repartizoarele de asfalt folosite la turnarea suprafetei de rulare, care trebuia sa satisfaca cele mai inalte norme de calitate in ceea ce priveste stabilitatea si aderenta suprafetei asfaltice.
Daca cu un an inainte Formula 1 isi facuse debutul pe circuitele din Bahrain si China, acum a venit randul Turciei sa gazduiasca un Grand Prix F1. Analizand structura circuitului, o mare parte din aceasta este caracterizata prin viraje rapide si semirapide, dintre care sapte catre stanga si sase catre dreapta. De asemenea, data fiind latimea pistei, cuprinsa intre 14 si 28 de metri, circuitul permite un numar mare de depasiri. O alta caracteristica a circuitului, una inedita de aceasta data, este diferenta mare de altitudine intre portiunile individuale ale pistei, care trece atat peste zone de teren mai ridicat cat si peste cele joase, urcand si coborand si pana la 43 de metri. Insa cea mai evidenta si cunoscuta particularitate a acestui circuit este directia de rulare a monoposturilor, care este in sens invers acelor de ceasornic, o provocare in plus pentru piloti. Cu toate acestea, pe langa faptul ca "Istanbul Otodrom" prezinta o asezare in spatiu care ofera fanilor cele mai tari senzatii si satisfactia pe care o asteapta de la o asemenea cursa, toate aceste caracteristici ale circuitului au adus si o serie de provocari companiilor care au parte la constructia acestuia.

Circuitul din Istanbul, asemenea majoritatii pistelor de Formula 1 construite recent a fost conceput de arhitectul german Hermann Tilke, cel care a mai realizat planurile pistelor de la Nurburgring si Hockenheimring. Tribunele, realizate in stil oriental, caracteristic tarii, pot sa primeasca 155.000 de spectatori.


"Istanbul Otodrom" - Circuit de Formula 1 la superlativ
Constructia la si in jurul circuitului "Istambul Otodrom" a continuat de-a lungul lunii iulie, o lucrare dificila, atat pentru contractori, Evren Mühendislik ve Insaat AS, cat si pentru compania constructoare de drumuri, Ayhanlar Yol Asfaltlama San. ve Tic. A.S. Pe pista de rulare, cu lungimea de 5,378 km monoposturile Formula 1 ating viteze maxime de 320 km/h, motiv pentru care este necesar ca pista sa suporte forte foarte mari si sa ofere in acelasi timp o aderenta maxima. Cerinte care au lansat mari provocari echipelor de constructie a caii de rulare, atat ca mod de realizare cat si ca materiale de constructii folosite.

In primul rand, pentru a face posibile aceste viteze foarte mari, este necesara o suprafata foarte neteda, proiectul permitand abateri de doar cativa milimetri in realizarea suprafetei de rulare. Astfel, au fost permise o deviatie de doar +/- 5 mm la banda de legatura si doar +/- 2 mm pentru cea de uzura.


Finisoarele de asfalt SUPER ofera o super aderenta
Doua finisoare Vogele, de fapt doua SUPER 1900 cu grinzi AB 600 TV si unul SUPER 1800 cu grila AB 575 TV au acceptat provocarea. Daca cele SUPER 1900 au lucrat permanent cu grinda extinsa la dimensiunea de 7,5 m, modelul SUPER 1800 a operat la dimensiuni ce au variat intre 4 si 5,75 m. Pista de circuit, drumurile de acces sau ariile pentru masinile care ies au latimi mult mai mari. De exemplu, zonele de balotaj ajung si pana la 80 de m latime, iar latimea ideala pentru pista variaza intre 14 si 28 m, in timp ce drumurile de serviciu ajung de la 5 la 16 metri latime. Finisoarele Vogele au fost aduse pe santier chiar din stadiile incipiente ale lucrarilor, pentru a realiza substratul de baza, prin turnarea de agregate fara bitum, cu o grosime de 20 – 30 de cm, strat ce a fost plasat prin suport cu rolul de a nivela toate neregularitatile din pamant.

A urmat apoi un strat de agregate pe baza de apa cu o grosime de la 15 cm la 25 cm, urmat de o baza asfaltica de 10 cm si un strat, tot asfaltic de legatura, de 6 cm. Cei patru centimetri ai stratului de la suprafata, cel ai pistei de rulare propriu-zise, au fost turnati ultimii, dupa terminarea construirii tuturor cladirilor din interiorul circuitului, pentru a se evita astfel riscul ca utilajele de constructii sa treaca pe acest strat asfaltic de pe pista de rulare.


430.000 de tone de mixtura speciala
Toate straturile turnate contineau un procent de 19 % praf de var dolomitic si un alt procent de 16% de material modificat, o mixtura de prafuri de nisip Grovak plus un aditiv chimic NAF 501. Astfel, finisoarele de asfalt Vogele au turnat 430.000 tone de material, din care 180.000 tone au fost turnate fierbinti. In ceea ce priveste mixtura asfaltica, specificatiile au cerut pavarea in retea eselon "hot to hot", temperatura trebuind pastrata in limite foarte inguste, iar pentru un control perfect al gradelor de inclinare a pantelor a fost instalat pe utilaje sistemul Vogele Niveltronic.


VOGELE SUPER 1800
• SUPER 1800, un finisor de asfalt compact, unul dintre cele mai compacte din categoria sa, utilizat la o multime de aplicatii.
• Rata de pavare: pana la 700 tone/h
• Grosimea maxima a stratului turnat: 30 cm
• Viteza de pavare: 24m/min
• Motor: PERKINS 174 CP
• Grinda: AB 500 TV

VOGELE SUPER 1900-2
• SUPER 1900 este un finisor puternic, creat special pentru a fi folosit cu o gama larga de aplicatii.
• Latimea maxima de pavare: 11 m
• Rata de pavare: pana la 900 tone/h
• Grosimea maxima a stratului turnat: 30 cm
• Viteza de pavare: 25m/min
• Motor: DEUTZ 190 CP
• Grinda: AB 500 TV

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI