Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Tehnologiile viitorului

Motoarele PACCAR

06.06.2008
Ruxandra Horhogea
Motoarele PACCAR
PACCAR este unul dintre liderii mondiali in industria autovehiculelor, de aici decurge si responsabilitatea pentru mediul inconjurator si nevoia de a crea noi tehnologii care sa diminueze cat mai mult efectul nociv al poluarii.
S-au dezvoltat o serie de proiecte menite sa sustina aceasta politica de protectie a mediului; dintre acestea putem enumera lansarile recente ale motoarelor PACCAR Euro 4 si Euro 5, noile motoare EEV (Enhanced Environmental friendly Vehicles) cu emisii extrem de scazute si conceptele alternative, cum ar fi tehnologia hibrid diesel-electrica. Toate aceste aparitii au ca punct central alinierea, dar mai ales situarea lor inaintea legislatiei in vigoare.


50% mai putine particule nocive
Prin echiparea motoarelor euro 5 cu un filtru de impuritati pasiv, emisiile de particule pot fi mai departe reduse cu 50%, pana la o valoare de aproximativ 0,015 gram/kWu, cu 25% sub standardul EEV.

Ceea ce inseamna ca motorul diesel este la fel de curat precum cel cu gaz si prezinta si un numar de avantaje intrinseci: o eficienta sporita, fiabilitate si durabilitate crescute, costuri operationale scazute.

DAF ofera motorul PACCAR PR EEV care echipeaza modelul DAF CF75 cu capacitatea de 9,2 litri si o putere ce variaza de la 250 la 360 CP.

Motorul PACCAR MX EEV cu capacitatea de 12,9 l – puterea variind intre 360 – 510 CP este conceput pentru modele CF85 si XF105. Mai mult, camionul de distributie LF este disponibil si in varianta EEV. Datorita unui proces de combustie extrem de inteligent, modelul LF45 de 160 CP realizeaza valori de emisie EEV reduse, fara filtru de particule.

PACCAR si-a propus o tinta ambitioasa: obtinerea unei reduceri cu 30% a consumului vehiculelor de categorie medie, pana in 2013. Unul din pasii spre acest obiectiv a fost incheiat, joi, 17 aprilie 2008, cand DAF a livrat primele camioane CF si XF105 cu motoare diesel EEV. Aceste vehicule cu emisii reduse de gaze (EEV) produc cu circa 50% mai putine particule decat stipuleaza standardul de emisii Euro 5, care va intra in vigoare in octombrie 2009. Datorita motorului diesel EEV, DAF realizeaza niveluri de emisii care mai demult nu se credeau posibile decat cu motoarele cu gaz. Primul model DAF CF cu motor EEV a fost livrat companiei Roteb din Rotterdam. DAF este primul fabricant de camioane care poate livra toate seriile sale de vehicule in aceste versiuni ultra-curate.

Desi standardul de emisii Euro 5 nu va intra in vigoare mai devreme de 2009, DAF livreaza in acest moment un program complet de motoare diesel care intrunesc aceste nivele stricte de emisii. Comparativ cu standardul Euro 1 de acum 15 ani, aceste motoare produc cu aproximativ 75% mai putini oxizi de nitrogen si cu aproximativ 94% mai putine particule.

Prin aplicarea tehnologiei DAF SCR, in combinatie cu sistemul de injectie inteligenta la presiune ridicata, motoarele PACCAR, produse si dezvoltate de DAF intrunesc valorile de emisii reduse Euro 5 fara filtru pentru impuritati.

"Prin urmare, in opinia noastra este de neinteles faptul ca exista autoritati urbane si regionale care insista pe utilizarea motoarelor cu gaz in transportul public sau serviciile de curatenie publica", a afirmat Aad Goudriaan, presedintele DAF Trucks N.V. in timpul prezentarii oficiale a primelor modele CF si XF105 echipate cu motoare EEV. "Noi credem ca autoritatile ar trebui sa insiste pe nivelele de emisie si nu pe tehnologie".

DAF ofera motorul PACCAR PR EEV cu capacitatea de 9,2 l cu o putere ce variaza de la 250 la 360 CP la modelul DAF CF75. Motorul PACCAR MX EEV cu capacitatea de 12,9 l – puterea variind intre 360 – 510 CP – este adecvat modelelor CF85 si XF105. Mai mult, camionul de distributie LF este disponibil si in varianta EEV. Datorita procesului de combustie extrem de inteligent, modelul LF45 de 160 CP realizeaza valori de emisie EEV reduse fara filtru de particule.

Prin adaugarea unui filtru catalitic la motoarele dotate cu sistem de injectie SMART si cu noua tehnologie DAF SCR, motoarele PACCAR EEV sunt chiar mai curate decat motoarele CNG (Compressed Natural Gas).

Exista de asemenea motoare EEV fara filtru catalitic. Acest lucru se datoreaza procesului de combustie eficient al motorul PACCAR cu 4 cilindri FR118 (160 CP).

DAF are in vedere reducerea impactului produselor sale asupra mediului, iar prototipurile sunt o permanenta provocare. Un exemplu in acest sens este un prototip hibrid pe baza camionului LF45 de 7,5 tone, realizat in cooperare cu companiile PACCAR Leyland Trucks Ltd. si Eaton, centrul de cercetari tehnice TNO din Olanda. Vehiculul utilizeaza un sistem hibrid paralel diesel /electric, in care camionul poate fi propulsat de motorul diesel, de cel electric sau de ambele. La sfarsitul anului 2007, prototipurile au fost testate de catre clienti DAF special selectati, pentru teste in exploatare.

Urmarim cu interes evolutia acestora, reactia, dar si comentariile utilizatorilor.

Cu siguranta vom reveni asupra subiectului, ajutati de concluziile finale ale producatorilor si companiilor ce au testat aceste prime modele.

De asemenea, vom reveni cu informatii suplimentare in momentul in care primele motoare EEV vor fi aduse in Romania si vom avea deja utilizatorii care ne vor putea oferi date despre fiabilitatea acestora, despre evolutia lor practica.

In continuare prezentam un tabel unde sintetizam informatiile legate de valorile emisiilor, masurate conform normelor europene:
CO HC NOx PM fum
Motor Euro 5 4,00 0,55 2,00 030 5
PACCAR EEV (PR) 0,05 0,10 2,00 0,015 0,1
Standardului EEV 3,00 0,40 2,00 0,02 0,15 (motor CNG)

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI