Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Cofraje

Pasajul Basarab - mult curaj si pricepere

06.06.2008
Ing. Iustin Capatina, Dir. Executiv Peri Romania
Pasajul Basarab -  mult curaj si pricepere
Cea mai importanta lucrare de inginerie civila realizata in Bucuresti in ultimii ani, este cu siguranta pasajul Basarab avand ca proiectant general firma Proiect Bucuresti si ca subproiectanti firmele C&T Engineering SRL Italia si BETARMEX Consult SRL Bucuresti.

Constructorul a folosit la turnarea suprastructurii din beton a pasajului cofraje special proiectate si furnizate de firma germana Peri, specialist recunoscut pe plan mondial in cofrare si furnizor al cofrajelor pentru cateva din cele mai spectaculoase si importante lucrari de constructii din lume.

Articolul de fata, detaliaza cateva din aspectele muncii de proiectare si alegere a solutiei de cofrare pentru aceasta remarcabila lucrare din beton armat, care va intra in peisajul cotidian al Capitalei inca de anul viitor.


Pasajul Basarab, in contextul arhitectural al Capitalei
Pasajul Basarab are un aspect arhitectural deosebit si denota mai mult curaj si pricepere decat podurile din dreptul zonelor comerciale de la Baneasa, de pe DN1!

Din pacate, nu doar la acest lucru se reduce diferenta intre istoria si experienta lucrarilor de arta de la noi si cele din Anglia, Franta, SUA si Japonia... Oricum, este bine ca se construiesc aceste poduri si eu cred ca e pacat ca nu s-a inceput cu pasajele de pe centura Bucurestiului! Este pacat de asemenea, ca nu s-a inceput constructia autostrazii ce leaga vestul de estul Romaniei, de la Cenad spre Bucuresti ...!


Solutia tehnica la Pasajul Basarab a folosit cofraje speciale
La Pasajul Basarab, datorita insistentelor constructorului, am realizat cofrajele, astfel incat, inainte de toate, ele sa se muleze pe forma descrisa de proiectant, shape ce continea 17 puncte de rupere.

S-au simulat circa 8 combinatii arc-arc-linie-arc, pentru a respecta shape-ul proiectantului, si a da posibilitatea unui atelier de confectie metalica, sa produca 2 profile U100 curbate si inlantuite dupa aceasta schema. S-a prevazut un punct, dupa aceasta combinatie arc-arc-linie-arc, in care profilele U100 se imbina cu o alta confectie U100, prin prinderea cu suruburi metrice, a doua placi sudate pe capul acestora.

Daca am desuruba si desprinde aceste ultime segmente, ramanem cu un cofraj mai putin dezvoltat transversal, si prevazut a fi folosit pentru suprastructura de la rampele de urcare auto si cea pentru tramvaie.

Aceasta gandire tine cont si de imposibilitatea montarii unei structuri de cofraj la fel de dezvoltata pe transversala, pe portiunea de apropiere viaduct principal – rampa de urcare auto. Pe cat posibil, cofram cu aceleasi elemente, cat mai mult din obiectele propuse. Folosirea "Critical Path Method" (Metoda Drumului Critic) in domeniul cofrajelor, depaseste in toate cazurile, diferentele de pret dintre produsele de top Peri si cele ale altor comercianti de cofraje, fie ei si reprezentanti ai unor producatori.

Pentru a ajunge la C.P.M. insa, e nevoie de multa cunoastere si reprezentare spatiala, lucru pe care il neglijam de foarte multe ori.


AUTOCAD-ul si valentele sale
Desenarea spatiala depaseste cu mult capacitatile proiectantilor mai varstnici si reprezinta totodata si o simulare mai apropiata de realitate. Podul de la Basarab mi-a dat posibilitatea, printr-o serie de conjuncturi, inclusiv una de familie, sa fac astfel de simulari. Faptul ca un pasaj "se foarfeca" sau ca "se rupe" , implica pe langa calculul static, simularea. Calculul static, fie ca vrem, fie ca nu vrem, oricum ramane ultimul ! Cu cat simularea este mai apropiata de realitate, cu atat capacitatea de a intelege mai bine este activata! Evident, calculul static poate sa confirme simtul sau experienta proiectantului sau sa te trimita inapoi la alta simulare. Cand calculul static te-a trimis inapoi, inseamna ca mai ai pana capeti experienta, sau ca inca nu te-ai folosit prea bine de ceva deja existent in domeniu.

Solutiile din domeniul cofrajului, se bazeaza in foarte multe din cazuri pe calculul grinzilor simplu rezemate cu console, in diverse ipostaze de incarcare. Daca iti permite gandirea, adaugi si forte concentrate si alte forte distribuite, pentru a putea simula cat mai bine realitatea...


Experienta si practica au jucat un rol important !
Realitatea din ochii unui suflet de artist e intotdeauna mai detaliata si mai rafinata decat cea din ochii unui executant, fie el si foarte experimentat. Evident insa ca orice creatie poate fi ajustata de catre un executant experimentat! Acest lucru s-a si intamplat la montajul tronsoanelor de cofraj de cate 4, 5 si 6 m, pe care eu il prevazusem la nivelul solului, sau mai bine zis la nivelul mainilor, pe un esafodaj doar de 1,5 m inaltime.

Urma ca apoi cofrajul sa fie ridicat in macara si esafodajul sa fie montat in inaltime pana la cota necesara, iar cofrajul sa fie pus peste el.

Am si facut acest lucru, deoarece a trebuit sa cofrez primul tronson demonstrativ si, totodata, sa am garantia ca lucrurile functioneaza. Maistrul lucrarii, domnul Giancarlo, un constructor italian experimentat, cum dealtfel din pacate doar prin Germania am mai intalnit, a sesizat insa imediat ca ajustarea prin pozitionare cu fir cu plumb a fiecarui profil 2U100 curb, ar fi fost mult mai usor de realizat, direct la cota propusa , decat in cazul potrivirii unui tronson de circa 4,9 tone si de 6 m lungime pe 4 linii a cate 10 de picioare de esafodaj.

Totodata, montand in felul acesta, distributia grinzilor Peri GT24 cu zabrele a putut fi realizata astfel incat sa tina cont de curbura podului. Astfel, unele grinzi au fost ajustate, intre altele a ramas un spatiu iar altele au fost intercalate cu grinzile de la tronsonul urmator.

Tot spiritul pragmatic si experienta montajului, au facut sa proiectez in zadar un cofraj de pila si unul de reazem prelungit in dreptul pilei, care ar fi necesitat ceva mai mult timp la montaj, insa am fi avut satisfactia unui beton cu adevarat aparent si a unor fete drepte, care mai peste tot in lume, unde se fac economii la cofraj, se vopsesc dupa, pentru a remedia aspectul.

Vantul si manipularea greoaie a unor profile cu sectiune mai mare de U120 (profilele drepte) stau la baza unei astfel de alcatuiri de esafodaj contravantuit, altfel calculul ar fi recomandat 4 si chiar 3 esafodaje in loc de 5, in sectiunea transversala.

Un exemplu de simulare-alcatuire si calcul static mai putin economic si rapid la montaj, al altor colegi din PERI si cu mai multe elemente, a fost realizat la podul de pe o autostrada din Slovacia, unde pentru un tablier de latime asemanatoare s-au folosit 7 esafodaje in sectiune, cu toate ca suprastructura, spre deosebire de cea de la Basarab, s-a turnat si in doua etape, diminuand astfel incarcarea uniform distribuita si totodata misiunea de a proiecta mai economic.

La cofrajul pasajului Basarab exista si satisfactia de a folosi putine grinzi GT24 in lung si in sectiune, dar si mai putine randuri de esafodaj, fapt datorat momentului admisibil superior al grinzilor cu zabrele, in comparatie cu cele de tip I20. O astfel de situatie, ar fi momentul obtinut pe consola de 1m a tronsoanelor de lungime de 6m.

Personal, doresc ca oportunitatea crearii unor astfel de sisteme de cofraje sa existe la cat mai multe lucrari si sa avem din ce in ce mai multe poduri moderne in Romania si, daca se poate, pe traseul ce continua autostrada ce vine din Germania prin Austria –Ungaria, dar pe unde trebuie, pe la Cenad !

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017

NEXT AUTO, Noiembrie 2017
 
NEXT AUTO, Noiembrie 2017

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017
 
 
 

PARTENERI