Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Test-drive Scania si Komatsu

Potrivit pentru o munca grea

09.06.2008
Dan Pavel - Oslo
Potrivit pentru o munca grea
Un eveniment deosebit, atat din punct de vedere organizatoric cat si al conceptului: o prezentare comuna a producatorului de autocamioane suedez Scania si a unuia dintre cei mai mari constructori de utilaje din lume, Komatsu.
Semnificatiile acestui eveniment sunt multiple: cu aceasta ocazie, Scania a anuntat oficial planurile sale de crestere a vanzarilor totale pentru segmentul vehiculelor pentru constructii cu pana la 50% in urmatorii doi ani. Astfel, se va ajunge de la 12.000 de unitati comercializate in anul 2007 la peste 18.000 in 2010. Argumentele cresterii sale viitoare se regasesc in potentialul deosebit al pietelor nou formate, din Europa de Est, Rusia dar si Asia, acolo unde infrastructura rutiera si cea a aglomerarilor urbane se afla inca intr-o faza incipienta de dezvoltare.

Pe de alta parte, producatorul japonez Komatsu a prezentat noua serie DASH 6 de incarcatoare frontale, o varianta revolutionara de utilaje ce inglobeaza functiile a doua masini distincte. Tot la Oslo am testat si o noua gama de utilaje pentru constructii, lansata sub conceptul Business Class. Din aceasta serie am vazut la lucru doua masini incredibil de versatile, modelele PC88MR-8/ PC78US-8.

Noile autocamioane pentru constructii Scania, seriile P, G si R au acum noi elemente constructive si de finisare, formand o serie mult mai omogena si mai orientata catre nevoile clientilor, existand posibilitatea ca anumite specificatii sa fie ajustate exact in functie de necesitatile clientului. La capitolul noutati am bifat reducerea greutatii proprii, marirea capacitatii de incarcare si de transport, precum si alte aspecte care sporesc confortul si accesibilitatea. De asemenea, am testat in conditii de santier un model Scania R 500, 6x4, echipat cu bena basculabila spate, destinat transportului pamantului.

Practic, pe un teren extrem de denivelat, amenajat in interiorul unei balastiere de mari dimensiuni, cu o diferenta de nivel de aproape 100 m-am incarcat, transportat si descarcat. De asemenea, deoarece gama de camioane puse la dispozitie de catre organizatori a fost extrem de variata, am facut un test, de aceasta data fara sarcina utila, cu un malaxor de beton montat pe un sasiu 8x4, model Scania P 380.

In afara interiorului practic, asa cum am fost obisuiti de mult timp de catre acest producator, am remarcat bordul adaptat pentru santier, cu un computer de bord usor de interogat prin intermediul unui buton multifunctional montat pe volan. Monitorul monocrom este amplasat de aceasta data usor descentrat fata de centrul consolei, impingerea lui spre partea dreapta dand nastere unui spatiu de vizibilitate foarte bun, nefiind obturat de volan. Ambele modele testate au avut cutie de viteze manuala, dublu H, deja un standard putem spune pentru camioanele de santier. Astfel, primele patru viteze permit manevrarea masinii in interiorul unui santier prin schimbarea lor la fel ca si la un autoturism, urmatoarele patru urmand a fi utilizate in special pentru deplasarile pe sosea.

Modelul R 500 a avut in dotare o cabina tip CR19, cu o cuseta si podea plata. Am remarcat functionalitatea cabinei, care fara a avea dimensiunile generoase ale cabinei Highline, poate fi transformata usor intr-un spatiu de locuit temporar. Astfel, axul volanului se poate ridica la verticala, scaunul soferului se poate lasa pneumatic gratie unei singure comenzi, iar levierul schimbatorului de viteze se poate culca pe podeaua cabinei.

In schimb, cabina malaxorului de beton, chiar daca este scurta, asa cum este normal pentru astfel de autocamioane, ofera suficient spatiu pentru doua persoane, scaunele putind fi ajustate generos si pe orizontala. Aici s-a pus accentul mai mult pe spatiul individual al soferului si insotitorului, tunelul motor separand practic cele doua locuri, dimensiunea lui fiind justificata si de faptul ca avem cea mai mica cabina din gama, dar si de existenta unei prize de putere necesare pentru actionarea malaxorului de beton. In acest context, spatiile de depozitare gandite separat pentru doua persoane sunt absolut suficiente pentru orice necesitate.

Retarderul propus de Scania pentru noile modele, fixat la capatul cutiei de viteze ofera un control deplin asupra masinii, fiind permanent monitorizat electronic. Cele doua tipuri oferite pentru productia de serie: automat, cu control prin intermediul pedalei de frana si manual, comandat cu ajutorul unei padele montate pe coloana de directie le-am testat mai ales pe cele doua pante puternic inclinate special amenajate. Daca pentru modelul R 500, retarderul cu comanda manuala a functionat asa cum era de asteptat, adica prompt, actionarea automata a retarderului cere un pic de antrenament. Astfel, aceasta a fost montata pe sasiul cu malaxor, o idee foarte buna, deoarece inaltimea constructiei portante necesita, mai ales in curbele descendente stranse, un control exact al volanului, actionarea pedalei de frana facandu-se instinctiv. Apasarea scurta a franei, urmata de una mai prelungita actioneaza retarderul foarte eficient, franarea facandu-se fara bruscarea comenzilor sau oprirea masinii.

Utilajele de la Komatsu au realizat un adevarat show, oferind o demonstratie combinata a capacitatilor de lucru in santier impreuna cu autocamioanele Scania. Daca prezentarea teoretica a reusit sa atraga atentia asupra noutatilor prezentate la Oslo, sistemul de ridicare articulat in forma de Z reprezentand o premiera mondiala. Acesta poate fi utilizat atat pentru aplicatiile de mutare a pamantului cat si pentru cele industriale, demonstratiile practice ale versatilitatii utilajelor Komatsu fiind de multe ori chiar neasteptate.

Astfel, excavatorul PC 78 US a fost una din marile surprize ale zilei, urcandu-se singur in bena unui autocamion, fara nici o pregatire prealabila pentru un astfel de transport.

Incarcatorul frontal WA500 de la Komatsu a demonstrat capacitatea de a se deplasa rapid si foarte exact, prin incarcarea unei serii de autocamioane intr-un timp foarte scurt, practic mutand un munte de pamant in cateva minute. Am testat si noi la lucru acest model, iar "antrenamentul" nu a durat decat cateva minute, padela schimbatorului de viteze si cea de selectare a directiei inainte-inapoi fiind usor de utilizat cu mana stanga. De asemenea, pentru mana dreapta, cele doua switch-uri de comanda ale cupei sunt intuitive, acomodarea fiind foarte rapida. Comenzile hidraulice precise permit incarcarea rapida in camion, chiar si ziaristii care nu mai urcasera intr-un astfel de utilaj putand dupa zece minute de antrenament sa execute singuri miscarile necesare. Am remarcat functia "easy control" a pedalei de acceleratie: in momentul in care masina este in mers si pedala nu este apasata, utilajul se opreste singur, dar fara bruscarea incarcaturii.


Scania Ready Built
Scania ofera componente pentru sasiu care in mod normal nu sunt disponibile in interiorul fabricii, in vederea reducerii termenelor de livrare ale companiilor care construiesc caroseriile. Componentele includ cuple, tubulaturi si cablaje precum si o interfata CAN-bus cu rolul de integrator al functiilor vehiculului si ale caroseriei.

Constructia caroseriei a fost de asemenea regandita in sensul reducerii greutatii proprii si datorita utilizarii sistemului EGR pentru majoritatea modelelor Euro 4 si Euro 5. Sistemul Scania EGR (exhaust gas recirculation) este o tehnologie care urmareste reducerea emisiilor de gaze, integrata la nivelul motorului, fara sa fie nevoie de montarea unui echipament suplimentar pe sasiu sau de aditivi. Clientii care prefera tehnologia SCR (selective catalytic reduction) au de asemenea si aceasta optiune.

Scania livreaza vehicule complete si pe cateva piete din Europa de Vest inregistrand astfel un avantaj in reducerea termenelor de livrare pentru caroserii. Basculantele si autobetonierele complete sunt vandute in cooperare cu distribuitorii Scania si companii renumite constructoare de caroserii.

Cele mai inalte standarde in ceea ce priveste calitatea vehiculelor, termenele de livrare si service-ul sunt indeplinite de vehiculele Scania Ready Built. Vehiculele Scania "gata pentru livrare" au implicit o calitate foarte buna si un sprijin puternic al clientului, dupa vanzare acestora, asigurate de Scania. Mai explicit, o data ce vehiculele au fost livrate catre client acestea sunt gata de lucru, avand toate componentele si un sistem sigur de service asigurat de reteaua de service Scania.

Scania ofera o gama extinsa de sasiuri pregatite pentru a fi montate in afara benzii de montaj, inclusiv un kit care contine priza de putere suplimentara cu componente hidraulice si elemente de conexiune, suporti, sistem de evacuare vertical si tub de aspiratie a aerului precum si optiuni pentru constructorii caroseriilor pentru a integra functiile caroseriei in sistemul CAN-bus al vehiculului. Prin acorduri cu constructorii de caroserii, vehiculele complete Scania sunt distribuite de dealerii Scania direct catre clienti din tari diferite.

Conceptul Scania ReadyBuilt a fost creat pentru a oferi clientului servicii complete pe care sa le obtina la o singura cumparare. Printre beneficii se numara termenele reduse pana la care vehiculului poate fi pus in functiune, calitate superioara, componente complete si service in afara fabricii.


Noutati pentru seria grea de la Scania
Cinci tone castig pentru sarcina utila, este un record greu de atins si realizat de Scania datorita suspensiilor pneumatice ale noilor boghiuri.

Nici soferul nu a fost uitat, noul scaun extensibil pentru cabina de zi fiind acum disponibil pentru toate seriile de camioane P, G si R. Cabina de zi ofera astfel mai mult spatiu de depozitare precum si de relaxare atunci cand acest lucru este necesar. De asemenea Scania va introduce din septembrie 2008 un nou bord de comanda. Vor fi oferite trei variante constructive, versiunea de top avand un display de 10,41 cm. Versiunea de baza va fi potrivita pentru majoritatea aplicatiilor din constructii. In cele doua modele de top, unele informatii pot fi modificate dupa necesitatile operatorului. De exemplu, acesta va putea alege monitorizarea permanenta a tuturor sistemelor de fixare si asigurare a suprastructurii.

Scania a introdus si o noua functie standard care imbunatateste performanta motorului la pornirea de pe loc, sub sarcina sporita, de exemplu in panta. Astfel, in aceste conditii motorul sustine intreaga greutate fara a fi nevoie sa apesi acceleratia in timp ce eliberezi usor ambreiajul, reducandu-se astfel uzura ambreiajului.


Trei tipuri de cabine potrivite pentru orice necesitate
Scania si extins recent gama de camioane cu noua serie G. Fiind usor de accesat si manipulat, seria G de vehicule Scania sunt perfecte pentru segmentul constructiilor.

Seria G consolideaza gama de camioane Scania, fiind un model intre seria P si seria R. Cabina pentru modelele din seria G este montata mai sus pe sasiu decat in seria P, dar mai jos decat in seria R.

Dimensiunile compacte ale cabinei din seria P ofera un spatiu suplimentar si un acces usor in timp ce seria R ofera mai mult spatiu pentru motoarele Scania V8. Aceasta gama extinsa ofera clientilor posibilitatea adaptarii mult mai precise a specificatiilor conform cu necesitatile lor.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI