Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Work-drive

Show cu Astra de 55 tone

06.06.2008
Show cu Astra de 55 tone
Nu in fiecare zi poti vedea la lucru un utilaj de 55 tone, iar un dumper cu atat mai rar, cu cat Romania nu este o tara cu o traditie in domeniul transportului agabaritic. Un astfel de monstru nu poate fi intalnit in primul rand pe soselele publice, deoarece probabil stratul de asfalt ar ceda foarte repede. De asemenea, cele 32 de tone capacitate utila il recomanda numai acolo unde este nevoie de performanta, pe santierele unde sunt transportate cantitati foarte mari de material pe distante scurte. Nu mai vorbim de utilajele performante si de mare randament necesare pentru a incarca un astfel de dumper si nici de cele care preiau volumul de material descarcat.
In aceste conditii, invitatia societatii Cefin, cel mai mare dealer al producatorului de vehicule de santier Astra SpA a fost de nerefuzat. Work-driveul realizat cu un dumper rigid Astra si livrat catre firma Autosenna SRL din judetul Hunedoara a fost un eveniment deosebit care merita prezentat. Utilajul, deoarece la dimesiunile sale nu mai poate fi considerat un autovehicul, poate transporta 32 de tone, ajungand la o sarcina totala de 55 de tone. Ne-am imaginat ce ar insemna un astfel de vehicul incarcat la capacitate maxima pe un drum national si am ajuns la concluzia ca presiunea pe care ar exercita-o rotile sale (sase la numar) pe sosea ar duce la strivirea stratului asfaltic. Daca vorbim de drumuri, am constatat ca utilajul nostru trebuie sa mearga pe un drumeag de munte destul de ingust, format din pamant de suprafata (stratul util care se decoperteaza inaintea exploatarii pietrei), pamant ce trebuie transferat pe teritoriul unei foste exploatari, acum inchisa, si care urmeaza sa devina in scurt timp o zona reintrodusa in sistemul agricol, rolul ei fiind in viitor de pasune montana. Este interesant cum un Goliat al transportului pe roti contribuie la ecologizarea unei zone cu adevarat minunate a Romaniei. Istoria acestui reportaj incepe insa o data cu intalnirea cu domnul Mihai Oprea – director comercial al Cefin Deva, de la care am primit cateva lamuriri tehnice legate de acest utilaj.

Masini si Utilaje: De ce ati preferat sa livrati tocmai un Astra RD32?

Mihai Oprea: Am inceput tratativele inca din vara anului 2007 cand am primit o solicitare de basculante 8x4. In loc sa trimitem sec oferta pe mail cu produsele din portofoliul nostru, Cefin fiind cel mai mare dealer al marcii Iveco din Romania producator si al autobasculantelor Trakker 8x4, am preferat sa mergem cu o echipa de tehnicieni la fata locului, adica la exploatare si sa facem cateva calcule, pe care mai apoi le-am prezentat clientului. Au urmat apoi o serie de intalniri prin care am hotarat ca cel mai bun produs ar fi un dumper rigid cu 32 tone sarcina utila. Nu am mers mai sus de atat, deoarece urmatorul ar fi fost cel de 45 tone la acea vreme, actualmente 50 de tone, in acest caz insa terenul nu ar fi suportat presiunea exercitata si ar fi existat riscul de surpare a marginii carierei.

M&U: Cum s-a desfasurat pana la urma negocierea si cum ati realizat livrarea?

M.O.: Contractul s-a perfectat prin decembrie 2007, pentru trei unitati, iar livrarea acestora s-a facut esalonat din martie pana la mijlocul lunii aprilie 2008.

M&U: Tinand cont de piata in general, termenul de numai patru luni intre comanda si livrare este extrem de scurt. De asemenea, a mai fost si vacanta de iarna. Cum ati reusit sa obtineti termene de livrate atat de scurte?

M.O.: Producatorul Astra are o linie de productie si asamblare speciala pentru aceste produse, iar din momentul lansarii comenzii pana la livrarea propriu-zisa dureaza maxim 4 luni, indiferent de modelul ales si de complexitatea acestuia.

Am stat de vorba cu domnul Daniel Bucnar, administratorul firmei, care trebuie spus ca impresioneaza de la prima vedere prin modul direct de abordare, spunand lucrurilor pe nume. Acesta ne-a prezentat pe scurt activitatea societatii Autosenna: "Noi activam ca transportatori de materiale de excavatie, incepand cu pamantul si terminand cu agregate pentru fundatii de terasamente. Avem o flota de peste 30 de vehicule, in marea lor majoritate basculante 8x4. Am inceput cu un Iveco fabricat in Anglia in anul 1970, o basculanta pe 3 axe cu basculare trilaterala si pe care o mai am si astazi si este functionala. Nu este ea lux, dar isi face treaba."

 

Masini si Utilaje: Sa inteleg ca sunteti un fan al marcilor italiene?

Daniel Bucnar: Nici pe departe. Ca in orice business, sunt axat pe eficienta si beneficiu, de aceea am ales sa lucrez cu cei de la Cefin care s-au dovedit a fi singurii care mi-au putut prezenta o solutie economica si de perspectiva.

M&U: Si toate cele trei utilaje Astra RD32 lucreaza aici?

D.B.: Nu, in exploatarea de langa Deva lucreaza doar unul, celelalte sunt arondate intr-o exploatare de piatra, dar conditiile de lucru de acolo sunt mult mai bune, terenul este mai dens, traseele sunt mai largi, iar cantitatile transportate zilnic sunt mult mai mari.

M&U: Ne puteti spune cam care ar fi cantitatea transportata zilnic si care este consumul mediu?

D.B.: Daca ma refer numai la activitatea de aici, din Deva, cu acest utilaj am reusit sa ating 20 de curse pe zi, utilajul lucrand circa 10 ore. Nu pot sa risc acum la inceput sa fortez mana operatorului, pana cand acesta nu invata bine traseul, posibilitatile vehiculului, gabaritul acestuia si altele. In legatura cu consumul, pot sa va spun ca la computerul de bord este indicat un consum de aproape 9 litri de motorina la ora de functionare. Asta face ca acest utilaj sa fie mult mai eficient decat un 8x4, sau chiar doua, asa cum aveam inainte de a-l achizitiona.

M&U: Ce ne puteti spune despre intretinerea acestui utilaj? Trebuie dus la Cefin in curte de fiecare data cand trebuie interevenit? Cam cat va costa deplasarea?

D.B.: Acesta a fost alt motiv pentru care am ales varianta de lucru cu dumper articulat, respectiv firma importatoare Cefin. ªi anume, atelierul mobil al celor de la Cefin ma ajuta sa fac economie de bani si la intretinere. Inainte trebuia sa ma deplasez cu vehiculele 8x4 pana la service si inapoi, vehicule pe care le aveam de la un alt furnizor. Acum pe acelea le-am transferat la lucrarile rutiere. Cefin trimite atelierul mobil care poate face inclusiv diagnoza electronica a utilajului, dar si intretinerea curenta. Au experienta necesara si sunt foarte bine dotati cei de la Cefin.

Impresii in direct
Am strabatut un drum de circa 30 de minute prin dealurile inverzite si domoale din jurul Devei. Dupa o zi de ploaie torentiala, zona de incarcare a pamantului arata ca un gigant teren de lupta cu transee. Un excavator cu o cupa de 6 mc a incarcat dumperul in 3 minute si ne-am urcat la bordul lui Astra RD 32 sa-l vedem la lucru. Cabina este impresionanta prin volumul sau dar si prin simplitatea sa, aproape spartana. In spatele comenzilor simple si intuitive insa se ascunde o munca de conceptie deosebita din partea proiectantilor, aceasta asigurand practic tot confortul necesar pentru sofer si un insotitor. Interesant este si cel de-al doilea loc din cabina, format dintr-un scaun prevazut cu centura de siguranta, postat in spatele scaunului soferului.

Motorul Cursor 10, dar si cutia hidramata tip Allison isi fac datoria pe deplin, si am constatat acest lucru nu pe sosea, ci in plin efort pe un drum desfundat dupa ploaie si o bena incarcata la maximum. Soferul ne explica ca are posibilitatea de a conduce prin alegerea solutiei condus economic sau de forta, in regim automat sau manual. Frana tip intarder il ajuta pe mastodont sa ruleze lin pe pantele abrupte, chiar si incarcat cu 32 de tone, soferul putand astfel sa faca economie de placute de franare sau discuri de frana. ªi daca vorbim de frana de serviciu, trebuie spus ca aceasta este pe discuri, actionand pe cele doua roti fata directoare si pe arborele cardanic al puntii spate. Am ajuns la zona de descarcare in circa 10 minute, unde sistemul automat de basculare a rasturnat cele 32 de tone de pamant in aproximativ 11 secunde, iar operatorul mi-a spus ca poate bascula si in modul manual, dar asa este mult mai comod si nu trebuie sa-si faca griji ca ramane ceva in bena.

Am facut o scurta pauza, in acest timp operatorul prezentandu-ne si alte subansamble care fac din Astra RD 32 un utilaj veritabil de santier, precum:
• instalatia automata de gresare care poate fi setata in functie de mediul de lucru (adica se poate seta timpul de gresare si perioada intre doua gresari);
• locatia filtrului de aer, a celui de motorina si a bateriilor sunt situate in imediata apropiere a cabinei, adica la o inaltime de circa 2,5 m, fiind insa foarte usor de accesat datorita pasarelei;
• computerul de bord ofera indicatii privind consumul, numarul de basculari efectuate, numarul de ore de functionare si alte date privind regimul de functionare al grupului moto-propulsor;
• posibilitatea setarii de catre operator a unor parametri cum ar fi: modul de basculare, regimul de functionare, modul de gresare si altele.
Am pornit inapoi. Pe drum, soferul a ales modul de deplasare in forta pentru a ne convinge ca poate recupera din timpul pierdut in pauza. Si a facut-o, parcurgand, descarcat de aceasta data, acelasi traseu in sens opus in numai 5 minute.

Informatii tehnice:
• Motor Iveco Turbo Engine Brake, model Cursor 13
• Putere motor, CP 381/2.100 rpm
• Cuplu maxim, Nm 1.800/1.000 rpm
• Cutie de viteze Allison, model TC 682 - Automata, cu convertor de cuplu
• Numar trepte 6 + 1
• Frana suplimentara hidrodinamica in dotarea standard
• Frane monodisc uscate

BENA

• Capacitate la ras, mc 16
• Capacitate cu varf, mc 20,5
• Grosime pereti laterali, mm 10
• Duritate otel, HB 400
• Grosime podea, mm 15
• Duritate otel, mm 400
• Unghi max.basculare 56
• Rezistenta la rupere, N/mm2 1.250
• Rezistenta la curgere, N/mm2 1.000
• Greutate proprie, kg 21.500
• Greutatea utila, kg 32.000

Echipamente standard:
• scaun sofer cu suspensie pneumatica
• scaun fix pasager
• oglinzi retrovizoare panoramice
• avertizor sonor pentru mersul inapoi
• cabina cu rabatare electrica
• far suplimentar pe cabina.

Echipamente optionale:
• unitate de gresare automata
• aer conditionat
• radio casetofon, extinctor, girofar, frigider
• oglinzi incalzite si reglabile electric
• incalzitor suplimentar pentru cabina
• sistem video (monitor si camera de luat vederi) pentru vizualizarea unghiurilor moarte
• bena ramforsata pentru piatra
• anvelope pentru cariera
• roata de rezerva pentru cariera.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI