Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Asphalt Manager

Tehnologie de ultima ora si ani de experienta

09.06.2008
Marcella Dragan
Tehnologie de ultima ora si ani de experienta
Pentru multa vreme Bomag a fost inovatorul in domeniul sistemelor cu vibratii care produc optimizarea automata a performantelor compactarii. Aceste sisteme au evoluat permanent prin imbunatatiri continue care au transformat cilindrii compactori Bomag in echipamentele cele mai eficiente din clasa lor.
Procesul de optimizare functioneaza utilizand vibratii directionate ce pot fi reglate la infinit pe orizontala si verticala. Daca in cazul straturilor portante si de legatura, precum si in cel al mixturi asfaltice marunte, pivotul oscilator este inclinat mai mult spre pozitia verticala, la mixturile sensibile la uzura prin frecare, pe poduri si in apropierea cladirilor, ajustarea se realizeaza mai mult spre orizontala. Acest tip de optimizare nu este posibil pe un cilindru compactor conventional.

Cu Asphalt Manager, sistemul produce in mod automat maximul de compactare necesar, fara a crea vibratii nedorite ale cilindrilor. Daca este nevoie, setarile pot fi preselectate, pentru a se putea adapta mai bine fiecarei lucrari in parte. Acest lucru este realizat prin analizarea grosimii stratului care urmeaza a fi compactat si masurarea temperaturii suprafetei, informatii care sunt permanent afisate pe un display central.


Teorie si practica la un loc
Cresterea intensitatii traficului aduce cu ea o crestere tot mai accentuata a cererilor in ceea ce priveste capacitatea de portanta a straturilor de asfalt. In acelasi timp, calitati precum o rigiditate si o rezistenta mare la derapare, au devenit mai importante ca niciodata. Astfel, Asphalt Manager a incercat dezvoltarea ambelor cerinte cat mai bine posibil. Scopul acestei tehnologii este sa ofere o analiza corecta si reala a gradului de compactare in timpul operatiunii propriu-zise. Cilindrul vibrator este folosit pentru masurarea cresterii gradului de compactare. Aici sunt monitorizate forta de contact care actioneaza intre asfalt si cilindru. De aici rezulta o linie curba care creste si descreste cu fiecare revolutie a axului pivotului oscilator, pe baza careia este calculat gradul de rigiditate a asfaltului.

Exista acum o valoare fizica prin care se poate arata cresterea in compactare, modulul de vibrare EVIB (MN/m2), care este acum afisat in permanenta de catre sistem. Anii de experienta in domeniu alaturi de Asphalt Manager au aratat cum se pot uni teoria si practica. Rezultatele sunt vizibile atata timp cat temperatura rolelor este in raza practica de lucru cuprinsa intre 100 °C si 150 °C, iar temperatura suprafetei asfaltice este in permanenta afisata pe display.


EVIB
Pornind de la o temperatura care sa permita o buna desfasurare a activitatii de compactare si o sub-baza stabila, EVIB poate fi calibrat cu un ecartament nuclear. Rezultatul este o relationare directa dintre EVIB si densitatea Marshal, ceea ce reprezinta o descoperire extraordinara in domeniul compactoarelor.

Cu un pic de experienta, un operator de cilindru compactor poate sa foloseasca Asphalt Manager astfel incat sa obtina valori empirice, care pot fi folosite la fel de bine ca valori desemnate pentru EVIB. Acest lucru se datoreaza faptului ca orice crestere a acestor valori duce si la cresterea densitatii Marshal, un ajutor important in asigurarea calitatii si un ghid valabil pentru operatorii de compactoare. Aceste valori pot fi de asemenea salvate cu ajutorul softului Bomag si listate direct pe santier.

• Control automat a fortei de compactare
• Masurarea compactarii cu Asphalt Manager

Asphalt Manager este un sistem de management al compactarii, oferind masuratori ale rigiditatii asfaltului in timpul compactarii, valoare care este permanent monitorizata si afisata. Compactarea este astfel controlata si afisata, iar punctele slabe sunt marcate imediat. Sistemul optimizeaza automat performantele compactorului si afiseaza maririle de putere de compactare prin intermediul valorii fizice EVIB exprimata in MN/m2.

• Compactare buna si calitate pe toata suprafata
Prin valoarea EVIB se poate monitoriza cresterea compactarii in straturile portante, in cele de legatura si in suprafata de rulare, atata timp cat sub-baza este foarte bine compactata si are suficienta capacitate portanta. Influenta temperaturii suprafetei asfaltice asupra rigiditatii este de asemenea luata in considerare.

Recomandare pentru folosire
Asphalt Manager este potrivit atat pentru straturile de asfalt, cat si pentru alte tipuri de suprafete precum cel de protectie impotriva ghetii, straturi libere si straturile de sub-baza. Lucru se efectueaza in principal in mod automat, mod care prezinta avantaje clare. In primul rand, operatorul se poate concentra asupra planului de compactare, in timp ce sistemul automat realizeaza ajustarile fortei de compactare astfel sunt controlate si performantele utilajului.

Straturi subtiri
O putere mica de compactare poate fi preselectata pentru straturile subtiri sau mixturi sensibile la uzura prin frecare, ceea ce duce la evitarea supracompactarii si imbunatateste calitatea suprafetei.

Asfaltarea podurilor
Forta orizontala poate fi setata manual pentru compactarea atenta a asfaltului sau pentru evitarea posibilelor vibratii daunatoare.

Mixturi asfaltice marunte
Mixturile fierbinti sunt compactate la amplitudini inalte, pentru ca se realizeaza o mai mare economie cu mai putine treceri, mai ales atunci cand se lucreaza cu un material care se raceste rapid pe vreme rea.

Beneficii aditionale
Forta de compactare, care poate fi schimbata de la vertical la orizontal, completeaza mereu modul de condus, prin trecerea directa in aceasta setare odata cu alegerea directiei de deplasare marsarier. In plus se limiteaza tendintele de deteriorare a asfaltului sensibil la uzura.


Simplu de operat
Nu este necesara o pregatire speciala pentru a putea lucra cu Asphalt Manager, ale carui comenzi sunt explicite iar aplicatiile modului automat pot acoperi aproximativ 90 % din aplicatiile la care poate fi folosit. De asemenea amplitudinea maxima poate fi setata la trei valori maxime, in functie de grosimea stratului de compactat, ceea ce duce la adaptarea automata a fortei de compactare la capacitatea de portanta a straturilor din sub-baza. Pentru operatiuni speciale sau pentru operatorii cu o experienta ridicata utilajul ofera pentru aceste setari sase variante posibile.

Optiuni BOMAG
Tahograf
Acesta inregistreaza date importante precum frecventa vibratiilor si viteze de deplasare, informatii care pot influenta compactarea.

Marginile compactarii
O atentie speciala este acordata imbinarilor, jonctiunilor si marginilor care trebuie sa aiba obligatoriu o parte inclinata, realizarea carora include compactarea straturilor nesprijinite cu un cilindru conic si finisarea mixturilor pre-racite cu un disc de taiere, echipamente care pot fi alese ca optionale, prin faptul ca se pot livra cilindri cu unghiuri de inclinare diferite, in functie de grosimea stratului de asfalt, cuprinse intre 35 si 45 de grade.

Inregistrarea rezultatelor
Poate fi de un real folos inregistrarea rezultatelor compactarii chiar pe santier, pentru a fi folosite ulterior, lucru usor de realizat cu sistemul de inregistrare Bomag. Datele EVIB, masurate in MN/m2 sunt salvate si apoi listate la sfarsitul sesiunii de compactare. Printre informatiile culese sunt date despre amplitudine, lungime benzii compactate, viteza de lucru si temperatura suprafetei de lucru.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI