Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
EDITORIAL

Blocurile din parcare

29.07.2008
Ing. Dan Pavel
Sa vezi ce au mai inventat primariile prin Bucuresti: au dat jos garajele celor de la blocuri, construite cica pe spatiul public si au construit spatii moderne de parcare, adica au asfaltat si au pus numere pe jos. Apoi, a avut loc o mare batalie la fiecare primarie, cu spagi grele pentru a obtine un numar, adica un loc de parcare. Bineinteles, cei care s-au trezit cu garajul daramat au avut prioritate, primind un loc prin fel de colturi si in apropierea unor case sau terenuri virane.

Apoi a venit a doua miscare, si anume exact acele locuri primite de cei care nu au dat spagi, despre care vorbeam mai sus au disparut din nou, dupa vre-o doua luni, in locul lor ridicandu-se peste noapte mandrete de blocuri nou-noute. De fapt, asa am aflat si care a fost de fapt adevaratul scop al primariilor de sector: sa faca rost de spatii pentru "investitorii" destepti. Si nici nu au incalcat legea, deoarece nu puteau sa vanda din spatiul public, asa ca le-au inchiriat pe 50 de ani.

Cel mai dragut a fost ca miscarile au inceput sa se faca pe la sfarsitul anului trecut, iar in acest an, chiar inainte de alegerile locale, constructiile au inceput in forta. Graba justificata: daca nu mai "iese" aceeasi echipa la primarie? Si astfel am aflat de ce daramarea garajelor s-a facut in a doua parte a mandatelor si de ce lucrarile au inceput sa se faca in ultimele luni.

Sa spun ca noile blocuri sunt asezate la doi, trei metri de cele vechi, contrar legilor? Oricum nu conteaza. Ma uit de la balconul redactiei si vad cum se toarna betonul in ritm alert, ma trezesc noaptea acasa si aud urletul camioanelor de mare tonaj carand pamantul sapat pentru a turna apoi fundatia, camioane care nu au nici-o autorizatie de a intra pe strazile dintre blocuri care cica nu suporta mai mult de 3,5 tone. Si nici macar nu au bunul simt sa nu claxoneze la ora 2 din noapte...

Asadar: camioane pentru carat pamantul, malaxoare si pompe de beton si buldo-excavatoare. Aceasta este industria constructiilor la oras, si deci cererea de astfel de masini este in crestere in Romania.

Dar cresterea cererii de utilaje de mare tonaj, de mare randament, a utilajelor specializate reprezinta semnele unei economii puternice, in dezvoltare rapida. Ce se intampla in Romania? Sunt comenzi si pentru astfel de utilaje, dar fara salturi spectaculoase, ca doar nu e graba. Autostrazile inghit bani grei, la fel si soselele de centura dar numai pentru studii, planuri, proiecte, exproprieri si mai nou audit, expertizei, samd. Astfel, numai teoria functioneaza, iar lucrul pe santiere nu. Deci nici comenzi de utilaje de mare randament, si nici o utilitate practica data banilor nostri sau ai altor contribuabili europeni.

Urmatoarele luni vor fi chiar si mai linistite in acest domeniu decat cele de pana acum, deoarece toti ministrii, secretarii de stat si directorii de directii din ministere, adica oamenii care iau decizii si semneaza pentru deblocarea banilor sunt in campanie electorala. Ii vezi in fiecare zi la televizor cum se plimba prin toata tara, si tot ne povestesc ce or sa faca, dar nu am vazut o singura personalitate politica sa spuna si ce nu a facut pana acum.

Lucrurile au inceput sa se miste de jos in sus: patronatele din constructii, in special asociatiile transportatorilor rutieri s-au organizat la nivel national si doresc de aceasta data sa stie exact ce se intampla cu banii rezultati din accizarea combustibilului vandut la pompa sau cu cei provenind din rovinieta. Cum se consuma acesti bani de catre Ministerul Transporturilor, respectiv Administratia Nationala a Drumurilor? Transportatorii mai vor sa stie de ce este combustibilul atat de scump si cine profita de pe urma valului de scumpiri. Despre reactia Guvernului Romaniei si manifestarile organizate de patronate puteti citi permanent, incepand cu acest numar al revistei Masini si Utilaje.

Daca Romania cunoaste inca procente mari de crestere in domeniul constructiilor, se pare ca Europa de Vest si America se pregatesc pentru o perioada de stagnare. Prognozele pentru a doua parte a acestui an si anul 2009 nu sunt prea optimiste, dar nici nu trebuiesc crezute 100%. Nu de alta, dar nici cresterile din 2007 inregistrate in domeniul constructiilor civile si industriale de catre tarile industrializate nu au fost prevazute, asa ca nu se stie niciodata ce ne rezerva urmatorii ani. Ce se stie insa precis de catre marii producatori de utilaje si camioane pentru constructii este ca Rusia si-a revenit economic, ca cererea de masini creste ametitor, asa ca acum toti fac curte imperiului de la rasarit care revine iar in actualitate.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI