Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Reportaj pe santier

Confortul utilajelor de calitate

29.07.2008
Madalina Dragomir; Ruxandra Horhogea
Confortul utilajelor de calitate

Lucrarile de reabilitare a marilor artere rutiere din Bucuresti sunt in plina desfasurare, iar traficul este de multe ori gatuit de utilajele in lucru si de reducerea numarului de benzi pentru masini.
De cele mai multe ori, cei pe care se varsa nervii soferilor sunt constructorii, care practic nu fac decat sa respecte contractele incheiate.

Asadar, pe langa termene stranse de executie, controale si un trafic caracteristic unei capitale, care oricum ingreuneaza mutarea utilajelor de la un punct de lucru la altul sau chiar schimbarea pozitiei, apostrofarile trecatorilor cresc nivelul de stres al operatorilor de utilaje si muncitorilor. In aceste conditii, este din ce in ce mai greu sa gasesti operatori de utilaje bine pregatiti, care sa reziste si unor conditii de lucru atat de dificile, iar utilajele trebuie sa fie permanent in perfecta stare de functionare, oferind si conditii foarte bune de lucru celor care le manevreaza.

Soseaua Stefan cel Mare reprezinta una dintre marile artere ale Bucurestiului care este permanent aglomerata, de la sapte dimineata, pana aproape de miezul noptii. Lucrarile, incepute anul trecut de refacere a infrastructurii caii de rulare a tramvaiului si inlocuirii sinelor au presupus activitatea conjugata a mai multor societati mari de constructii din Romania, care au putut face dovada unei experiente mari, dar si a unui parc de camioane si utilaje bine pus la punct.

Societatea Confort Timisoara este unul din constructorii importanti implicati in refacerea caii de rulare a tramvaielor, asa ca reporterii nostri s-au deplasat la santierul amenajat pe centrul soselei Stefan cel Mare, pentru a sta de vorba cu cei care lucreaza aici de aproape un an.

Confort Timisoara este o companie cu o veche traditie pe piata romaneasca, avand peste 40 de ani de activitate. In toti acesti ani a suferit diverse transformari, in anul 2004 fiind total privatizata. Evolutia a fost continuu ascendenta, chiar si in ceea ce priveste numarul de angajati: de la 90, s-a ajuns in prezent la 1.800 de oameni. Dezvoltarea a fost exponentiala, din punctul de vedere al volumului lucrarilor executate, astfel ca, in momentul de fata este considerata una dintre cele mai puternice companii de pe piata. Domeniu de activitate al firmei sunt constructiile civile, dar aceasta este implicata si in executia instalatiilor electrice, de apa, canalizare, turnat beton, etc. Preponderente, insa sunt activitatile din domeniul constructiilor, iar pentru a putea face fata comenzilor conducerea companiei a luat hotararea de a imparti activitatile pe departamente. Astfel, exista un departament de constructii civile, un departament de infrastructura, care se ocupa de drumuri, linii de tramvai, o parte din lucrarile de retele de apa si termoficare, exista un departament de canalizare, unul de instalatii (in subordinea caruia se afla gazele, instalatiile interioare, retele de apa si canalizare) precum si un departament de electrice. Ponderea cea mai mare in ultimii ani, aproximativ 80%, a fost constituita din lucrarile de infrastructura si constructii civile.

Parcul de camioane si utilaje al societatii numara in prezent 130 de autobasculante si peste 120 de utilaje pentru constructii. Daca de-a lungul timpului activitatea de innoire a utilajelor foarte vechi a dus la cumpararea utilajelor de la diferiti importatori, in prezent experienta in domeniul achizitiilor a impus, din punctul de vedere al departamentului de Mecanizare al firmei Confort o singura marca: JCB. Aceasta alegere nu se bazeaza numai pe caracteristicile tehnice sau fiabilitatea utilajelor producatorului englez, dar si pe capacitatea importatorului, societatea Terra Romania, de a raspunde la orice tip de solicitari. Directorul departamentului de mecanizare ne-a declarat ca activitatea firmei acopera acum intreaga tara, iar munca de santier nu are pauza de zi sau noapte, iar service-ul Terra a fost singurul care a reusit sa acopere toate cerintele firmei de constructii.

Confort Timisoara a participat la licitatia pentru reabilitarea caii de rulare pentru tramvai, castigand dreptul de a incepe lucrarile pentru tronsoanele Bucur Obor pana la Piata Muncii, dar si continuarea acestora pana la intersectia cu Calea Vitan. Aceasta licitatie a fost facuta pe tronsoane din cauza ca o firma nu poate acoperi mai mult de zece km, ne spune seful de santier, deoarece, in afara cantitatii mari de pamant dislocat si a complexitatii lucrarii in sine, trebuie asigurata inclusiv montarea liniilor de inalta tensiune destinate alimentarii tramvaiului, numai primul tronson necesitand aducerea si montarea a 300 de stalpi de sustinere cu ajutorul automacaralelor de mare tonaj.

Lucrarile de aici sunt programate pentru o perioada de sapte luni, fiind structurate in cinci etape de lucru datorita complexitatii lucrarii, specificului activitatilor, dar si traficului intens din zonele respective. Intersectiile in speta sunt cele care pun cele mai multe probleme datorita participantilor la trafic, dar si din cauza constructiilor, de exemplu o singura sina de tramvai masoara 18 m lungime si poate fi adusa doar cu un trailer.

Utilajele folosite de catre Confort Timisoara sunt numai vehicule noi, cu putine ore de functionare si numai marca JCB. Importanta lucrarii si graficul strans necesita doar utilaje performante in care sa ai increderea ca nu te lasa la greu, ne spun cei din conducerea santierului. Nu au avut nici o problema cu utilajele, care uneori lucreaza non-stop, in functie de problemele aparute, iar reviziile au fost prompte: "am avut nevoie de utilaje care sa asigure si un confort deosebit operatorului, deoarece conditiile de lucru sunt dure si nici traficul nu ne lasa sa desfasuram activitatea de santier in afara suprafetei strict construite".

Reabilitarea liniilor de tramvai de la Obor pana la Vitan implica circa 3,5 km de linii duble si aproximativ 7 km de linii simple. Lucrarea a fost conceputa ca incepand de la schimbarea infrastructurii, incluzand si fundatia si terminandu-se cu montarea sinelor si a liniilor de curent destinate alimentarii tramvaielor. Sapaturile au fost de aproximativ un metru adancime, insa datorita pamantului argilos nu s-a putut efectua si compactarea. Din aceasta cauza, lucrarile au stagnat timp de aproape o luna, pana cand s-a gasit solutia tehnica care sa corespunda cu cerintele proiectantului: un strat stabilizat cu o grosime de 25 cm si ciment in proportie de 6%. Cele doua ziduri laterale de ciment, construite de-a lungul excavatiei sunt montate pentru a proteja lucrarile executate impotriva altor interventii ulterioare la carosabil. In aceste conditii a trebuit sapata si incarcata o cantitate mare de pamant, din acest motiv au fost aduse cateva buldozere si excavatoare cu cupa de 2 m.c. marca JCB, singurele utilaje pe senile care au fost folosite, si numai o perioada de timp limitata. In general, deoarece mutarea utilajelor de la un punct de lucru la altul se face pe sosea s-a decis utilizarea numai a masinilor pe pneuri, fiind folosit permanent un excavator JCB model JS 175, pe langa buldo-excavatoarele JCB 3CX.

Practic, toate utilajele lucreaza in doua schimburi prelungite, mini-incarcatoarele multifunctionale JCB 190 fiind intr-o permanenta miscare, mai ales acolo unde se descarca si se pozeaza sinele de tramvai de-a lungul caii de rulare.

Experienta dobandita in acest tip de lucrari ce presupun un volum mare, dar si o calitate deosebita a sapaturilor a recomandat societatea Confort Timisoara pentru lucrari similare in orasele Iasi si Ramnicu Valcea, totdeauna utilajele de baza fiind JCB.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI