Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
SMOPYC 2008 Zaragoza

Impresii de calatorie la un targ (cu adevarat) international de utilaje de constructii

30.07.2008
Sergiu Mihaila
Impresii de calatorie la un targ (cu adevarat) international de utilaje de constructii

Acest articol este un pamflet. Opiniile si exprimarea apartin integral acestuia si sunt absolut subiective. Redactia a vrut sa "cosmetizeze" situatia, dar le-am spus ca ori apare asa, ori nu apare deloc. Poate c-a venit vremea sa mai terminam in revistele romanesti de constructii cu articolele publicitare care incep cu: "Firma XXXX, lider mondial in constructia de macarale care sapa santuri "si se termina cu "Multumim importatorului YYYY care ne-a invitat la Roma, la lansarea ultimului model de excavator cu aripi"

Deci am avut ocazia, la cateva zile diferenta, sa particip si respectiv sa vizitez doua targuri de utilaje de constructii. Unul a fost Construct Expo Utilaje din Bucuresti si altul a fost SMOPYC din Zaragoza.
Am sa va povestesc cate ceva din Spania, facand uneori cate-o comparatie acida cu situatia mioritica de la Romexpo. Desi aparent ar parea un targ local, cel de la Zaragoza se vrea (si poate chiar este) al treilea ca marime dupa Conexpo (SUA) si Bauma (Germania).

Vizitatorii
Desi sectorul de constructii este intr-o recesiune cumplita in Spania anul acesta (-50% !!!), targul era plin. Aceasta si poate datorita caracterului lui international (puteai observa toate costumatiile de pe fata pamantului, inclusiv turbane si burnuzuri, si toate neamurile, de la frati ai lui Obama - viitorul presedinte al SUA - pana la veri cu ochii oblici de a-i lui Mao Tze-Dong) si poate si datorita optimismului tuturor, conform caruia aceasta criza este doar temporara. Am putut intalni nu numai manageri, ci si simpli muncitori care venisera sa se puna la punct cu ultimele noutati. Sunt convins ca romanii nostri ar fi preferat (ceea ce si fac de altfel in majoritatea timpului) sa se retraga undeva la umbra cu o sticla de bere rece si sa comenteze meciul CFR Cluj - Rapid.

M-am intalnit si cu un roman care are o firma de constructii in Zaragoza si care mi-a spus (lucru absolut incredibil pentru Romania anului 2008) ca, datorita crizei si-a anuntat oamenii ca le scade salariile cu 20% si n-a plecat nimeni, i-au mai si multumit chiar!!! Le transmit pe aceasta cale directorilor de firme romanesti de constructii: vedeti ca o sa se intoarca ceva muncitori romani de prin Spania, puneti mana pe ei, ca sunt seriosi si fac treaba buna.

 

Expozantii
Fata de Bucuresti, unde te plimbi vreo 10 minute printr-un stand inainte sa te bage cineva in seama, situatia de la Zaragoza era cu totul alta, amintindu-mi cumva de bazarul din Cairo: doar daca te opreai in fata unui stand sa-ti tragi suflarea, erai deja chemat inauntru, ti se arata ultimul model de lift de materiale sau de utilaj de sapat santuri, chiar daca tu venisei la targ cu alte ganduri. O fi datorita recesiunii sau datorita firii de negustori versati a spaniolilor (sa nu uitam ca au origini sarazine). Si iarasi incredibil si diferit fata de Bucuresti, nu afisau la stand fete vulgare, pe care daca le intrebai daca o cupa de la buldoexcavator are 1 sau 1,2 metri cubi se uitau la tine nevinovat si te intrebau ce inseamna buldoexcavator. La Zaragoza erau doar specialisti, care chiar te puteau informa clar si complet.

Exista si o zona destinata demonstratiilor, in care niste excavatoare zgariau pamantul. Si, iarasi, spre deosebire de Bucuresti, unde numai daca porneai un motor de masina de tuns iarba se adunau in jur cu totii, la Zaragoza era ceva obisnuit.

Exponatele
Fiecare a venit cu ce avea mai nou si mai spectaculos. Dumnezeule, n-am crezut vreodata ca exista atatea tipuri de macarale turn.

 

Organizarea
Am descoperit totusi, ca noi si spaniolii ne asemanam.
La intrare se formase o coada infernala (am asteptat aproape 20 de minute pentru a intra). Justificata (oarecum) de controlul drastic de securitate (s-au folosit inclusiv de detectorul de metale!). De ce oare nu au stabilit mai multe intrari. Toaletele aveau aceleasi obisnuite neajunsuri romanesti.
Dar au existat si deosebiri: standurile erau asezate fara exceptie intr-o ordine clara si oarecum logica. Nu erau incurcate statiile de betoane cu bormasinile si nici maiurile compactoare cu automacaralele. In permanenta era evident locul unde te aflai (standurile erau numerotate cu litere si cifre), cu alei generoase intre ele, nu precum in Bucuresti, unde exponantii au plasat o macara turn drept in mijlocul aleii de trecere.

 

Spania
Pentru o tara care se mandreste cu 50 de milioane de turisti anual (depasind chiar numarul localnicilor!) este dificil de inteles ignoranta fata de limbile straine. Pe Aeroportul International din Madrid, operatorul de la Informatii cunostea doar limbajul semnelor. Iar prin restaurante situatia se asemana cu cea din fastfoodurile noastre - meniurile erau doar in spaniola si cu poze, pentru o orientare usoara. Sa nu mai pomenesc de obiceiul fumatului, foarte raspandit si care, impotriva Directivei Comunitatii Europeene ce interzice respectivul viciu in locurile publice, este permis gratie unei dispense locale (data de Gobierno de Aragon): "Est permitido de fumar".

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI