Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Tehnologii noi

Molcik: doua suprastructuri in una singura

29.07.2008
Dan Pavel; Ema Stancu
Molcik: doua suprastructuri in una singura

Dupa un an 2007 excelent, in care producatorul ceh de suprastructuri Molcik, desi nou intrat pe piata din Romania, a vandut 167 de unitati, anul 2008 se anunta mai mult decat interesant. Cresterea cererii pe pietele europene a dus nu numai la marirea productiei ci si la planuri de deschidere a noi fabrici, din care una chiar la noi in tara, dar si la un plan ambitios de lansare pe piata de noi structuri, realizate dupa proiecte originale proprii. Astfel, dupa noul model de bena cu descarcare prin spate, prezentat la inceputul lunii mai a.c., realizat din otel de inalta rezistenta si cu o capacitate de transport marita, datorita formei specifice, acum Molcik aduce, in premiera pentru piata din Romania, un ansamblu basculabil pe trei directii.

Noutatea absoluta consta in multifunctionalitatea acestui ansamblu, segmentul de piata vizat fiind format din acei clienti care au lucrari in oras, pe strazi aglomerate si inguste, unde este necesara o masina 6x4. In cazul in care acestia doresc sa transporte, cu aceeasi flota de masini, cantitati mari de agregate de balastiera, desi aparent sunt utilizari extrem de diferite, noul ansamblu de la Molcik face fata cu succes. Astfel, in locul folosirii clasicului tandem, format din autotractor si semiremorca, se poate utiliza acest ansamblu cu o capacitate totala de 26 mc.

Avantajele noului model sunt evidente: in cazul ansamblului uzual, format din autotractor si semiremorca, acesta nu poate fi utilizat de catre proprietari si in interiorul oraselor, in special datorita autorizatiilor de transport necesare, foarte scumpe, dar si din pricina gabaritului mare. In plus, nu se efectuau decat cateva tipuri de lucrari specifice. Daca o firma de constructii ce are in parcul auto doar autosasiuri 6x4 incheie anumite contracte ce presupun cresterea capacitatii de transport a flotei, nu mai trebuie sa achizitioneze clasicul "cap tractor+semiremorca", ci doar noul tandem de la Molcik, cheltuielile de investitie scazand cu 75%!

Noul ansamblu de la Molcik este proiectat integral de specialistii firmei. Bena montata pe remorca este una clasica, basculabila pe trei parti, cu o capacitate de cca14 mc, peretii laterali fiind ranforsati spre partea superioara, pentru a preveni eventualele efecte ale supraincarcarii pana la limita de sus. De asemenea, oblonul lateral este impartit pe lungime, aceasta fiind o particularitate a modelului, regasita in dotarea standard, facilitandu-se astfel descarcarea la distanta fata de sasiu. Astfel, se previne blocarea rotilor cu pietris, nisip sau cu alte materiale transportate.

"Pentru noi configuratia obloanelor laterale este ca un puzzle, intotdeauna ea ramane a se decide in functie de necesitatea clientului ori de locatia unde este folosita masina", ne spune domnul Paul Dinu, director de vanzari al firmei Molcik Tippers SRL. De exemplu, obloanele laterale pot fi cu deschiderea sus si jos, impartite pe jumatate, pe verticala, o parte cu deschidere sus si jos sau o parte doar la mijloc. Obloanele sunt proiectate pentru a se adapta usor oricarei utilizari (un asemenea proiect a fost realizat in Croatia, client final fiind un consiliu local).

Un alt exemplu practic este cel al unui client care a solicitat deschiderea combinata a oblonului spate (pe de o parte una normala, cu balamale sus si deblocare in partea de jos, iar pe de alta parte un model de deschidere stanga-dreapta, precum usile duble). Beneficiarul a declarat ca va transporta cu autosasiul pietris si alte materiale de constructii, iar in remorca tevi, otel, beton sau alte marfuri mai lungi, iar pe timp de iarna va folosi sararita. Tot la aceeasi structura, oblonul lateral este prevazut cu deschidere superioara si inferioara, permitand incarcarea unor marfuri paletizate cu ajutorul stivuitorului.

"Ne bucuram ca suntem un producator de suprastructuri nonconformist, niciodata nu ramanem in limitele standardului, intotdeauna venim in intampinarea clientilor si a cererilor acestora, oricat de complicate si originale sunt acestea".

Structura de rezistenta a benei
Utilizarea complexa a noii structuri produse de Molcik impune si o rezistenta deosebita la uzura, de multe ori vorbind de actiuni dinamice multiple, precum frecarile cu materiale abrazive (mai ales in cazul transportului pietrisului) sau rezistenta la impact, in cazul transportului bucatilor mari de roca. Avand in vedere ca vorbim despre o bena basculabila pe trei parti, cu profil patrat, este clar ca aceasta trebuie ranforsata si trebuie folosite materiale rezistente, mai ales in zona podelei. Deoarece podeaua este dreapta, neavand o curbura in vederea atenuarii socurilor, in momentul incarcarii, daca materialul din care este confectionata sau daca ranforsarile inferioare nu sunt rezistente, pot sa apara deformatii, fisuri, chiar sparturi. De aceea firma Molcik utilizeaza la confectionarea podelei numai otel de inalta rezistenta, cu duritatea de 400 HB, cu o grosime de 6 mm, material ce prezinta o rezistenta ridicata la frecare, oferind si o rezistenta deosebita la socurile induse de eventualele bucati mari de roca ce pot fi incarcate. Partea inferioara a corpului benei prezinta ranforsari din 500 mm in 500 mm, sudate pe toata latimea, utilizand profile U de 100, materialul fiind special ales cu o grosime de 4 mm. Astfel, cu toate ca vorbim de o bena patrata, unde socurile induse partii inferioare in momentul incarcarii sunt foarte mari, s-a gasit solutia tehnologica necesara prevenirii eventualelor distrugeri, utilizandu-se in primul rand materiale superioare ca si calitate si ranforsari suplimentare.

Dar dincolo de proiectare si de utilizarea unor materiale de calitate si rezistente, procesul de fabricatie necesita o atentie deosebita. Un element, poate la fel de important ca si materialele utilizate, este cel al calitatii cordoanelor de sudura. Fabrica Molcik utilizeaza numai roboti specializati, pentru a asigura continuitatea cordonului de sudura, o sectiune constanta si adancimea necesara fluxului de material de sudura din zonele de imbinare: "Calitatea sudurii si protectia impotriva coroziunii pentru acest produs sunt exemplare, fiind imposibil de facut rabat de la aceste caracteristici".

Oblonul spate cu deschidere combinata este recomandat tuturor cumparatorilor noilor bene basculabile pe trei directii, acestea permitand transportul unor marfuri mai lungi si in acelasi timp facand posibila descarcarea bucatilor mari de roca, ce pot afecta partea superioara a oblonului spate, chiar distrugerea balamalelor in momentul lovirii partii superioare.

Pentru ca vorbim de o bena pe trei parti, traversele sasiului sunt puternic ranforsate si intarite pe doua directii, aceasta aducand o rezistenta ridicata si reducand eforturile ce apar in traverse in momentul bascularii. Aceste intariri sunt facute in asa fel incat, in momentul bascularii, intreaga sarcina sa nu fie preluata doar de traversa, ci de intregul sasiu, iar prin disiparea efortului in intreg sasiul devine imposibila aparitia de fisuri in colturi sau in cazul supraincarcarii aparitia diferitelor defectiuni.

Pe toata lungimea benei, pe partea inferioara, sunt montate doua traverse din otel de 6 mm grosime, geometria lor fiind una speciala, pentru a preintampina formarea unei eventuale sageti negative a partii inferioare. Practic, aceasta curbura a fundului benei poate aparea in momentul inceperii bascularii. Astfel, in momentul in care cilindrul impinge in centrul benei, iar unghiul minim necesar ca toata marfa sa fie descarcata inca nu este atins, in partea frontala a benei (vorbim de descarcare posterioara) ramane material, iar prin forta exercitata de acesta partii inferioare a benei (daca nu este ranforsata) pot aparea aceste deformatii ale podelei.

   

Sistemul hidraulic
Sistemul hidraulic este clasic, fiind verificat de-a lungul anilor si preferat de majoritatea utilizatorilor. El este format dintr-un cilindru comandat din cabina, destinat bascularii tribenei. Sistemul poate fi marca Hyva sau Penta, depinzand insa si de dorinta clientului final, elementul hotarator fiind insa termenul de livrare oferit de furnizorul sistemului. Locul de montare al cilindrului in sasiu este puternic ranforsat, de asemenea o ranforsare deosebita fiind prevazuta si in partea opusa, acolo unde tija cilindrului impinge in podea. El actioneaza exact intre cele doua traverse prezentate mai sus, geometria lor fiind si din acest motiv una cu totul speciala. Pentru protectia intregului sistem hidraulic, furtunele si alte cabluri de control sunt mascate in interiorul sasiului, accesul fiind insa facilitat in eventualitatea realizarii unor interventii de service.

Fiind un produs compact si ranforsat in locul traverselor de prindere, a lagarelor de miscare si in locul de montare a cilindrului nu a fost necesara instalarea unor sisteme suplimentare de rigidizare, asigurare sau stabilizare a benei cand aceasta este in pozitie verticala, ori in tranzit; unghiul de basculare (posterior dar si lateral) este de maxim 45, iar in pozitie normala de transport, fiind o tribena, ea este asigurata in lagarele de basculare prin sistemul de asezare.

Sasiul auxiliar
Este realizat tot din otel special, cu o rezistenta ridicata si in aceleasi timp cu o duritate deosebita. S-a ajuns la decizia de a folosi un sasiu auxiliar cu o grosime de 5 mm, in loc de folosirea unui sasiu din otel clasic cu o grosime de 8 mm, datorita otelului special de inalta rezistenta din care este confectionat. Astfel, cu toate ca are o grosime mai mica, rezistenta in timp este mult mai mare.

Utilizarea otelurilor de acest tip a dus si la reducerea greutatii intregului ansamblu. Astfel, chiar daca exista numeroase ranforsari, intariri si protectii impotriva supraincarcarii, ranforsari ale sasiului, ale partii inferioare a corpului benei, a locului unde este montat cilindrul etc., in final, greutatea proprie este de numai 5.500 kg, dar capacitatea de incarcare se ridica la 20.000 kg.

De asemenea, asezarea centrala a axelor aduce beneficii utilizatorului, unul dintre acestea fiind raza de intoarcere mai mica, dar, in acelasi timp, si cel mai important, locul unde este asezat cilindrul este exact deasupra axelor, prevenind astfel eventualele sageti ce pot aparea in sasiu in momentul bascularii, daca axele ar fi montate la capete, iar cilindrul ar impinge exact in centrul sasiului. De fapt, in acest ultim caz, cu axe montate la capete, ar fi necesare mult mai multe ranforsari, acestea ducand la o crestere majora a greutatii proprii.

In dotarea standard, sasiul este livrat cu instalatia electrica formata din lampi cu cinci compartimente si pozitii laterale conform normelor UE, sistemul de franare fiind cu presiune de aer cu reglator automat HALDEX si senzori ABS. Axele folosite sunt SAF sau BPW cu frana pe disc sau tambur (in functie de dorinta clientului), frana de parcare fiind mecanica, iar pneurile fiind 385/65 R22.5

Materialul utilizat pentru prelata este special conceput pentru transportul bitumului, fiind rezistent la caldura, iar rularea se face dinspre dreapta spre stanga pe toata lungimea benei. Tehnic, rularea prelatei, chiar cand masina este incarcata cu bitum fierbinte, nu trebuie sa dureze mai mult de 5 - 10 min. Molcik colaboreaza cu cei mai mari producatori de prelate automate, iar la cererea expresa a clientilor se poate monta orice tip de sistem.

"Ceea ce incearca firma noastra sa introduca pe piata din Romania este un produs care deja are un mare succes pe piata din Cehia, Slovacia, sau Polonia. Cu ajutorul celor de la Mercedes Benz - Romania, din partea carora am primit un real sprijin, prin realizarea unor unitati de demo pentru acest ansamblu, constand dintr-un autosasiu ce va face parte din caravana Mercedes, noua noastra suprastructura va putea fi testata si in Romania. Astfel, viitori clienti vor vedea ca oferim cu adevarat doua masini in una: un autosasiu ce are o bena basculabila pe trei parti cu o capacitate de 14 mc si un tandem cu o capacitate de 12 - 14 mc. Acest sistem este adoptat de la cei ce transporta materiale de constructii, ce folosesc autosasiu si remorca. Daca au de transportat pe distante lungi folosesc tot ansamblul, iar daca au de transportat cantitati mici folosesc doar autosasiul. Spre deosebire de acest sistem, unde descarcarea si incarcarea se face prin macaraua montata pe sasiu, in cazul nostru ansamblul este basculabil. Un produs MOLCIK de la sasiu pana la bena."

"Firma noastra comercializeaza acest tip de ansamblu de aproximativ doi ani pe pietele externe unde au fost livrate si flote. Suntem siguri ca si pe piata din Romania se va bucura de un real succes in randul clientilor, si ca  va fi mai mult decat apreciat. De obicei, cand un asemenea produs este cerut, el este comandat impreuna cu autosasiul pe care se monteaza suprastructura, in acest caz livrarea fiind facuta impreuna pentru tot ansamblul in functie de locurile valabile in planul de productie.
Termenul normal de livrare doar pentru remorca este de opt saptamani de la primirea comenzii ferme.

"Noile modele de remorci si suprastructuri se pot monta pentru orice tip de autosasiu, producatorul acestuia trebuind sa asigure dotarea cu o cupla de remorcare rezistenta si un motor pe masura. Astfel, daca de obicei la o masina 6x4 motorul era de 300 - 350 CP, in acest caz noi propunem un motor de minim 400 CP. Toate cablurile necesare, conducte de aer, comenzi etc. sunt montate de catre firma Molcik, ele fiind incluse in specificatia standard a produsului.

Chiar daca pretul este mai ridicat cu 2 - 3% fata de clasicul cap tractor si semiremorca, noi consideram ca aceasta diferenta de pret este justificata in primul rand prin achizitia a doua masini in loc de una. Daca cu un cap tractor si cu o semiremorca nu pot realiza decat o mica plaja de lucrari, iar bascularea nu se face decat posterior, cu acest ansamblu pot acoperi toata plaja de lucrari posibile, chiar si pe cele ce se pot efectua numai cu un cap tractor si semiremorca. In plus, avem basculare trilaterala si la autosasiu si la remorca. Din punctul nostru de vedere, acest tip de ansamblu va deveni tot mai cautat si in Romania, nu doar prin faptul ca este multifunctional, dar mai ales prin faptul ca amortizarea lui se face mult mai repede decat la o semiremorca si la un cap tractor deoarece, dupa cum am mai spus, poate executa o plaja mult mai mare de lucrari".

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI