Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Pre IAA

MAN - o aniversare dubla

18.08.2008
Dan Pavel, Augsburg - Germania
MAN - o aniversare dubla
Orasul Augsburg sarbatoreste in aceste zile implinirea a 150 de ani de la nasterea inventatorului motorului cu acelasi nume, Rudolf Diesel. De asemenea, MAN sarbatoreste la randul sau 250 de ani de istorie tehnica.
Istoria cunoscutului constructor de vehicule comerciale incepe in anul 1758, in apropierea orasului german Osterfeld cu o mica turnatorie de otel numita "St. Anthony".

Aceste motive ar fi fost suficiente pentru a justifica prezenta la mijlocul lunii iulie, a numarului mare de ziaristi de specialitate din intreaga lume pe strazile linistitului orasel german.  Dar nu si pentru specialistii de la MAN, care au dorit sa anunte in premiera, cu numai doua luni inaintea marii expozitii IAA Hanovra noutatile cu care vor fi prezenti  alaturi de producatorii de vehicule comerciale din intreaga lume. Camioanele MAN de categorie usoara si medie au fost complet revizuite pentru prezentarea  de la IAA Nutzfahrzruge 2008. La trei ani de la lansare, seriile de succes MAN TGL si TGM prezinta un nou profil. Camioanele MAN din categoria usoara si medie au un aspect elegant, dar in acelasi timp si placut.

Din punct de vedere tehnic, s-a lucrat foarte mult la detaliile legate de aerodinamica pentru a reduce cat mai mult zgomotul produs de vant si de forta de frecare a acestuia la contactul cu aerul. Au fost facute de asemenea imbunatatiri la structura cabinei: usile cabinei au fost dotate cu balamale mai puternice care au trebuit sa faca fata asa-numitului test "shaker".

Pentru cititorii nostri, am profitat de amabilitatea gazdelor noastre si am testat cateva modele noi, special pregatite pentru costructii, discutand in acelasi timp cu specialistii germani despre noile tehnologii prezentate in premiera la Augsburg.

MAN TGS 35.440 8x4 BB

Camionul prevazut cu o bena trilaterala marca Meiller, cu dimensiuni de 6.200 x 2.300 mm a fost primul care a intrat in testele noastre. Cu o masa totala de 35.000 kg, acesta este propulsat de un motor de 440 CP / 1.500 - 1.900 rpm si dezvolta un cuplu motor de 2.100 Nm /1.000 - 1.400 rpm. ªasiul cu garda la sol inalta, specifica autocamioanelor pentru santier a impus adaugarea unei trepte la urcarea in cabina. Am remarcat la exterior butonul de rabatare a cabinei asezat  chiar langa treapta a doua de urcare, extrem de usor de utilizat, dar si platforma montata pe aripa aparatorii rotii din fata, aceasta permitand soferului sa poata vizualiza nivelul si starea incarcaturii fara un efort deosebit si in conditii de siguranta.

Bordul este elegant, in ton cu aspectul exterior al masinii, finisarea suprafetelor curbe ale plansei de bord fiind de o calitate inalta, mai putin intalnita la acest tip de masini. Trebuie spus ca toate vehiculele pentru teste aveau dotari full-option, precum comenzi montate pe volan destinate controlului sistemului audio si a telefonului, sistem de climatizare sau magazie de CD-uri. Volanul merita o atentie deosebita, datorita designului ce permite o vizualizare rapida a consolei centrale de bord.

Totul a fost conceput pentru diminuarea eforturilor soferului si concentrarea atentiei asupra activitatii principale, fiecare cabina fiind special proiectata pentru fiecare aplicatie in parte. Astfel, in cazul primului model MAN testat, cabina tip M este suficient de mare pentru a asigura spatiile  necesare de depozitare pentru un singur om, sau chiar pentru doua persoane, in cazul in care se lucreaza pe santiere mari, situate departe de casa. Acesta ofera si spatiile de depozitare necesare soferului in timpul mersului, pentru cani sau sticle de apa, dar si prize de 12/24 V.

Tunelul motor este destul de jos, permitand si o varianta constructiva de cabina cu trei scaune. Pentru ca facilitatile pentru sofer sa se pastreze chiar si in acest caz, scaunul din mijloc se poate rabata, devenind astfel o masa comoda, cu o suprafata considerabila la care soferul poate sa ia masa de pranz sau sa scrie. In cazul cabinelor tip L, cu cuseta, soferul are posibilitatea sa opteze pentru un frigider orizontal incapator, acesta formand masa de lucru prin tragerea sa de sub cuseta.

Toate camioanele de santier testate au avut cutie de viteze manuala ZF cu 16 trepte, comanda dublu H si Intarder, o cutie tipica pentru astfel de aplicatii, fiind disponibila si varianta automata, MAN TipMatic. Aceasta este extrem de simplu de utilizat, permitand selectarea numai variantei de mers inainte D si cea de mers cu spatele R. In plus, pentru manevrarea in spatii inguste sau parcare este necesara  o viteza foarte mica, existand si posibilitatea selectionarii micro-vitezelor din selector DM, respectiv RM.

MAN TGS 32.400 8x4 BB

Acesta a fost echipat cu un malaxor de beton marca Liebherr care are, conform afirmatiilor producatorului MAN statutul de "cel mai usor sasiu din Europa", cantarind numai 9.100 kg. Am apreciat faptul ca s-a oferit, pentru un ansamblu ce poate cantari in conditii de lucru pana la 34.000 kg, un motor corect care dezvolta  o putere de 400 CP/1.500 - 1.900 rpm. Cutia de viteze recomandata de producator este TipMatic ZF 12 AS, off-road, fiind parca proiectata pentru drumurile de pamant, des intalnite de altfel pe santierele din Romania.

Deplasarea pe sosea este extrem de sigura, si datorita unor sisteme de siguranta prezente pe toate camioanele de test. Astfel, noua generatie a sistemelor anti-derapaj si anti-rasturnare ESP (Program de Stabilitate Electronic) sau sistemul ACC (control adaptiv al calatoriei), sistem ce regleaza distanta fata de masina din fata reduc semnificativ riscul accidentelor. Cele mai noi sisteme actioneaza franele automat pana la o valoare de 30% din maximum de reducere a vitezei posibile. De asemenea,  sistemul de protectie la trecerea prin spatii inguste LGS monitorizeaza deplasarea vehiculului in astfel de spatii si eventualele abateri neintentionate. Asistentul de schimbare a culoarului, un sistem cu senzori ultrasonici ce va fi oferit ca optiune pentru camioanele MAN incepand cu anul 2009, previne conducatorul auto in eventualitatea cu ciclisti sau pietoni in intersectii.  De altfel, pentru acest sistem, MAN Nutzfahrzeuge a castigat de curand premiul pentru mobilitate ADAC.

Atentia participantilor a fost atrasa insa de sistemul de franare MANPriTarder, dezvoltat special de catre producatorul Voith pentru MAN si sistemul LUKA, destinat opririi automate a fluxului de aer comprimat in sistemele autocamionului.

MANPriTarder

Daca in prezent sistemul de franare Retarder este extins la aproape toate tipurile de camioane si autobuze, varianta propusa de catre MAN reuseste sa imbine toate calitatile unui retarder normal, fara a prelua si problemele acestuia. Astfel, Retarderul nu poate fi utilizat pentru perioade lungi de timp, deoarece mediul sau de lucru, uleiul, se incalzeste destul de rapid in momentul utilizarii. Uleiul, odata cu cresterea temperaturii inregistreaza o scadere dramatica a densitatii proprii, efectul de franare fiind diminuat masiv.

PriTarderul de la MAN are ca lichid de lucru apa din sistemul de racire al motorului, aceasta avand permanent o temperatura optima, datorita recircularii si racirii continue. Pot fi obtinute performante deosebite la viteze reduse iar acesta este unul din cele mai bune argumente pentru ca acest sistem sa fie utilizat la vehiculele echipate pentru constructii, care de obicei nu se afla pe autostrada si nu pot rula cu viteze mari. Astfel se poate folosi acest sistem ca o frana aditionala, asigurand astfel o reducere a vitezei eficienta chiar si in cazul utilizarilor dese, asa cum se intampla la vehiculele de santier.

In plus, datorita integrarii sale in motor, acesta este foarte usor fata de sistemele clasice, montate de obicei dupa cutia de viteze, avand numai 60 kg. Se obtine o scadere semnificativa a masei proprii a masinii concomitent cu cresterea sarcinii utile.

LUKA

Luka reprezinta o inventie de ultima ora a inginerilor de la MAN. Practic acest sistem dezactiveaza cuplajul dintre motor si compresorul de aer in mod automat si il cupleaza numai atunci cand presiunile de lucru scad sub valorile nominale. Montat pe un camion, acest sistem economiseste in medie 0,5 litri de motorina la 100 km. Spre deosebire de compresorul conventional, care lucreaza continuu si foloseste energie chiar si dupa ce necesarul de presiune din rezervoarele de aer a fost atins, sistemul Luka se dezactiveaza automat.

Luka are la baza un ambreiaj multi-disc actionat pe baza de aer comprimat, situat intre arborele cotit al compresorului de aer si cupla de putere de la motorul diesel, fiind actionat prin intermediul unui ventil cu solenoid. Pe langa economia substantiala de combustibil, Luka aduce si avantaje aditionale: compresorul de aer are un ciclu de viata mult mai lung, scurgerile de ulei de la sistemul de franare scad si emisiile de zgomot sunt reduse.

Noi am putut vedea direct sistemul LUKA la lucru, gratie unui sistem automat de masurare montat pe un cap tractor MAN TGX 18.440 4x2, cu motor de 440 CP. Astfel, pe un parcurs de 34 de kilometri, sistemul testat a indicat o reducere a consumului de 0,56 l / 100 km.

Euro 5 si EEV fara AdBlue

Odata cu introducerea noului motor Euro 5, care functioneaza fara aditivul AdBlue pentru toate seriile de vehicule, MAN Nutzfahrzeuge scrie un nou capitol in istoria evolutiei motoarelor diesel, mai ales daca tinem cont de faptul ca tot mai multe motoare MAN se conformeaza acum cu mult solicitatul standard EEV (Extinderea Mediului Natural- vehicule ecologice).

MAN devine primul producator european care propune o gama completa de motoare Euro 5 fara utilizarea AdBlue, deci fara a fi dependent de un sistem de curatare a emisiilor folosind tehnologia SCR. Dincolo de toate acestea, operatorul economiseste spatiul si greutatea pe care sistemul SCR le-ar fi implicat daca ar fi fost instalat.

Deoarece in prezent, pe fondul cresterii accelerate a pretului motorinei, reducerea consumului motoarelor in paralel cu cresterea capacitatii de transport au ajuns pe primul loc in studiile producatorilor europeni de autocamioane, in numarul viitor al revistei vom prezenta pe larg noile motoare ale camioanelor MAN.

"Calitatea mediului inconjurator,  limitarile de circulatie, pretul carburantului ce pluteste liber si taxele rutiere in crestere au un puternic impact asupra industriei transporturilor. In calitate de producator de vehicule comerciale si partener al clientilor nostri, trebuie sa gasim raspunsuri pentru aceste provocari. Din acest motiv, inginerii nostri lucreaza zilnic sub presiune, pentru a-si imbunatati eficienta.

Rudolf Diesel: inventatorul motorului diesel si-ar fi sarbatorit aniversarea cu numarul 150 anul acesta.  Diesel a creat motorul cu acelasi nume la indemnurile si sustinerea lui Maschinenfabrik Augsburg, unul dintre precursorii MAN Aktiengesellschaft de astazi. De atunci, numele de Diesel a fost permanent asociat companiei MAN.

Motorul diesel va ramane principala unitate de putere a vehiculelor comerciale din anii 20 - 30; in momentul de fata, nu exista alternativa care sa inlocuiasca motorul diesel in ceea de priveste securitatea in functionare, raportul de greutate/ putere, eficienta si ambalare.

Anton Weinmann
Presedinte al Comitetului Executiv din cadrul Grupului MAN Nutzfahrzeuge
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI