Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Suprastructuri

Molcik reinventeaza structurile pe trei parti

18.08.2008
Dan Pavel, Cornelia Rotaru, Dan Vasile
Molcik reinventeaza structurile pe trei parti
Producatorul ceh de suprastructuri Molcik a lansat deja in acest an o serie de produse originale, realizate dupa propriile proiecte. Dupa un nou model de bena semirotunda pentru constructii si prezentarea de curand pe piata a unui ansamblu basculabil pe trei directii, Molcik Romania a declansat o ofensiva deosebita pe piata noastra, nu numai din punctul de vedere al vanzarilor, ci si al produselor noi.
Astfel, daca in anul 2007 a vandut 167 de structuri, in acest an doreste sa-si consolideze pozitia pe piata prin aducerea a noi structuri, care sa acopere mai bine cerintele cumparatorilor.

Ca orice producator de autosasiuri pentru constructii full-line, Molcik are in gama proprie sasiuri pe 2, 3 si 4 axe. Daca pentru carosarea autosasiurilor cu 3 si 4 axe ofera posibilitatea montarii unei suprastructuri clasice semirotunde basculabila posterior, pentru cele cu 2 axe nu exista decat o singura posibilitate: suprastructura basculabila pe 3 parti.

Molcik propune o suprastructura basculabila pe trei parti extrem de versatila, ce poate fi utilizata pentru o gama extinsa de activitati in domeniul constructiilor, dar si al transportului de materiale pe distante medii si lungi. Aceste suprastructuri pot fi montate pe orice tip de autosasiuri si, spre deosebire de cele semirotunde, pot avea configuratii din cele mai neasteptate. Astfel, se pot utiliza in combinatie cu o macara, pozitionata in partea frontala sau posterioara, pot bascula departe de roti sau pot fi folosite pe cele mai inguste strazi, avand capacitatea sa basculeze exact in locul necesar, fara interventia altor utilaje (buldozer, buldoexcavator, etc) pentru a muta agregatele. Practic, utilizarea lor nu este limitata decat de imaginatia celui care le comanda.

Tehnic, o astfel de suprastructura are peretii laterali ranforsati si rigidizati cu ajutorul unui stalp din otel montat vertical. Rolul stalpului de rigidizare este foarte important, acesta asigurand paralelismul celor patru pereti ai semiremorcii, chiar si dupa o perioada lunga de utilizarea a acesteia in conditii grele.

De fapt, tocmai posibilitatea bascularii pe trei parti face ca acest tip de bena sa fie una speciala. Astfel, ea poate fi folosita in orice tip de aplicatie, de la transportul de agregate de balastiera, la cel al materialului bituminos, dar si transport de produse paletizate. Spre deosebire de benele cu profil semirotund, unde numarul de aplicatii la care pot fi folosite este unul redus, structurile cu descarcare pe trei parti au si un coeficient de amortizare al investitiei mult mai mare, timpul de recuperare a banilor investiti fiind implicit mai mic.

Sasiul auxiliar pentru acest tip de suprastructuri trebuie insa sa fie unul special, deoarece el trebuie confectionat din materiale de foarte buna calitate. In plus, pentru a asigura o rezistenta indelungata, sunt necesare ranforsari pe toata lungimea lui.

Traversele frontale  sunt special rigidizate in asa fel incat in timpul bascularii laterale (cand toata greutatea se muta pe o latura longitudinala a sasiului, dar si pe capetele acestor traverse), prin conceptul special de ranforsare introdus de catre inginerii diviziei de proiectare de la Molcik, dar si gratie procedeului original de confectionare a ei, toata greutatea proprie dar si a incarcaturii se distribuie uniform prin intermediul sasiului, evitandu-se astfel supraincarcarea unei laturi. Daca la o suprastructura semirotunda in momentul bascularii ultima axa sufera constant supraincarcari si momente maxime, in cazul tribenei toata greutatea este uniform distribuita pe sasiu, iar prin conceptul special de ranforsare aceasta nu incarca doar traversele, ci se distribuie uniform in tot sasiul.

Adaptarea la conditiile de lucru din Romania este vitala pentru orice importator de suprastructuri, mai ales in domeniul constructiilor, unde solicitarile dinamice sunt foarte mari. Astfel, sistemul de basculare in cazul benelor Molcik se face cu ajutorul unui cilindru hidraulic ce actioneaza chiar din centrul acesteia, sarcina maxima pe care o poate ridica fiind de 60 t, cu mult peste recomandarile de incarcare a masinii, lucru necesar datorita modului de actionare. Intreg sistemul hidraulic este compus din piese calculate la sarcini mult mai mari decat cele recomandate. De asemenea, pentru protectia intregului sistem hidraulic, furtunele si alte cabluri de control sunt mascate in interiorul sasiului, dar accesul in zona acestora, in eventualitatea realizarii unori interventii, se realizeaza extrem de usor.

Proiectarea speciala a noii bene cu descarcare trilaterala se poate vedea insa cel mai bine in cazul aplicatiilor specifice benelor semirotunde. Astfel, uzual, bena semirotunda este recomandata pentru lucrul in cariera, pentru transportul bucatilor mari de roca, in primul rand datorita formei speciale, care ajuta la amortizarea impactului in momentul rostogolirii rocilor. Tribena produsa de Molcik concureaza cu succes, in aceleasi conditii de lucru, benele clasice semirotunde, datorita materialelor speciale din care este confectionata si gratie conceptului unic de ranforsare a tuturor laturilor. Practic, partea inferioara a corpului benei prezinta ranforsari din 500 in 500 mm situate pe toata latimea, fiind realizate din profile U100 cu grosime de 4 mm.

Cu toate ca vorbim de o bena patrata, socurile mari care se produc in momentul incarcarii si care afecteaza partea inferioara a sasiului, au fost mult diminuate prin reproiectarea intregului corp. De asemenea, eventualele distrugeri au fost evitate prin folosirea de materiale superioare calitativ, dar si prin ranforsari de calitate, situate in punctele de stres maxim. Suplimentar, pe toata lungimea benei, pe partea inferioara au fost sudate doua traverse din otel de 6 mm grosime, cu o geometrie speciala, rolul lor fiind de a preintampina formarea unei sageti negative a partii inferioare, curbura nedorita a corpului benei, ce poate aparea in momentul inceperii bascularii cilindrului. Acesta impinge marfa in centrul benei, dar numai pana la atingerea unui unghi minim necesar ca toata incarcatura sa fie descarcata. In acest caz, in partea frontala a benei, in cazul unei descarcari posterioare ramane material, iar prin forta exercitata, partea inferioara a benei, daca nu este ranforsata, are tendinta formarii unei sageti negative.

In plus, suprafata de contact dintre bena si sasiul auxiliar in momentul asezarii acesteia este una elastica, evitandu-se astfel socurile la incarcari ce presupun sarcini dinamice mari, precum cele cu roci mari sau produse din demolare. Putem spune in aceste conditii ca intreaga masina este elastica, in mare parte si datorita prinderilor speciale ale sasiului auxiliar de autosasiu.

Vorbind strict de livrarile din Romania, in acest an producatorul Molcik a livrat mai mult suprastructuri basculabile pe trei parti decat semirotunde, o dovada in plus a calitatii noilor bene trilaterale.

Practic, cererea a crescut odata cu necesitatile tot mai diversificate ale clientilor. Molcik recomanda aceste suprastructuri ca fiind ideale pentru firmele mici, care abia debuteaza pe piata constructiilor sau care sunt in proces de modernizare a flotei de camioane, datorita ariei variate de lucrari ce pot fi executate cu o astfel de masina. "In acelasi timp, avem clienti, firme de constructii cu renume, care au achizitionat doar masini cu tribena, si in acest caz putem vorbi de flote livrate in Romania. Primele masini livrate de catre firma Molcik au fost cu tribena, si spre norocul nostru acestea au lucrat in cele mai grele conditii posibile. Spunem norocul nostru pentru ca in acest fel am reusit sa testam chiar pe piata din Romania fiabilitatea produsului, iar raspunsul il avem tocmai de la beneficiar, care este partenerul nostru in continuare. Alegerea unei tribene in locul unei bene rotunde este intotdeauna alegerea perfecta, datorita numarului mare de avantaje".

Dinu Paul, director de vanzari Molcik Romania: "Firma noastra a renuntat la clasica metoda de a produce sasiuri auxiliare din otel cat mai gros, pentru a creste rezistenta asambului, intrucat aceasta metoda duce la o greutate proprie foarte mare. Datorita existentei pe piata a unor materiale noi, cu rezistente superioare chiar la grosimi mai mici, si datorita conceptiei de realizare a sasiurilor auxiliare, am ajuns la o greutate proprie mai mica si la o distributie ideala a sarcinilor in timpul bascularii.

Noi putem realiza din obloanele laterale un adevarat puzzle, acesta fiind unul dintre motivele pentru care am atras atentia pietei si implicit a clientilor nostri actuali. Pentru noi, oblonul lateral este intotdeauna un joc (datorita numarului foarte mare de variante posibile: deschidere sus, jos, sus si jos, central, etc).

Trebuie insa spus ca deschiderea hidraulica cu impartirea oblonului pe lungime este piesa noastra de rezistenta. Cu toate ca acest tip de deschidere costa intre 2.000 si 3.000 EUR, in functie de tipul benei, respectiv al sasiului, care poate avea intre doua si patru axe, 90% dintre clienti isi comanda astfel de sisteme. Principalul avantaj este posibiliatea bascularii departe de autosasiu, asigurandu-se astfel o serie de avantaje pentru utilizator, precum: protectia autosasiului, neimpanarea rotilor in material, samd.

Pentru clientii care nu doresc sa investeasca banii in acest sistem, Molcik ofera un sistem de deschidere centrala, dar cu actionare manuala, cu scopul de a pastra in mare parte avantajele deschiderii hidraulice. Acest sistem cu actionare manuala nu necesita costuri suplimentare, are aceleasi proprietati si avantaje, singurul minus fiind interventia servantului in vederea actionarii lui, un compromis acceptat de multi clienti. Ranforsarea obloanelor la o astfel de suprastructura este vitala, ele avand rolul de a prelua fortele si momentele cu totul diferit fata de o structura semirotunda, din acest motiv si materialele folosite pentru acest tip de ranforsari sunt speciale. Iata si o aplicatie practica la cele afirmate mai sus: o inaltime a oblonului de 1.200 mm presupune o rezistenta foarte mare in timpul transportului de agregate. Proiectantii nostri au un punct de vedere special in ceea ce priveste ranforsarea obloanelor laterale, acestia asigurand prin noile proiecte o rezistenta egala in orice punct al oblonului".


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI