Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Sindromul "Mesterului Manole" si drumurile virtuale

18.08.2008
Ing. Dan Pavel
Ca nu suntem o natiune linistita se vede imediat, mai ales dupa o vizita, cat de scurta, pe alte meleaguri occidentale. La noi, masinile care la ora 1 din noapte claxoneaza sau dau manelele cat de tare permit butoanele (nu am auzit o arie de opereta ascultata cu toate geamurile masinii coborate si difuzoarele la maxim), sau soferi si pietoni gata sa-ti serveasca o injuratura bine elaborata in orice moment, sunt deja lucruri absolut normale, pe care nimeni nu le mai ia in seama.
Sa fie apucaturi mai din ultimii ani sau aceasta este mostenirea noastra genetica aici, in zona Balcanilor, unde Orientul se intalneste cu Occidentul? Legendele noastre spun multe... despre obiceiurile romanesti, pana si constructiile au o legenda a lor, cea a Mesterului Manole.

Dincolo de frumusetea sa si de faptul ca face parte cu adevarat din patrimoniul nostru cultural, fara a mai fi nevoie sa o inregistram la UE precum palinca, branza telemea, salamul de Sibiu, vinurile, samd, ca sa nu ne-o mai revendice vreun vecin mai iute ca noi la scos bani din piatra seaca, legenda este in continuare actuala si plina de invataminte... pentru altii.

Astfel, construitul din greu ziua si daramatul noaptea reprezinta deja un sport national care poate fi intalnit pe fiecare sosea, alee sau drumulet proaspat asfaltat prin orasele patriei. De exemplu, mesterii mari, zece la numar au un corespondent modern si anume reprezentantii marilor retele de distributie de gaze, apa calda sau rece, curent, telefonie, servicii speciale, canalizare, samd, care odata terminata o lucrare incep sa o darame... din diferite motive.

La nivel national, reteaua de autostrazi a ajuns si ea o legenda, care incepe sa depaseasca granitele. Aici cel putin, in afara bugetului national, alimentat tot din banii nostri, nimic nu se darama, deoarece nici nu se construieste. Am observat in schimb ca in fiecare an rectificarea bugetara din toamna, atunci cand se mai impart niste bani, nu multi... numai cateva sute de milioane de RON, aduce fonduri grase suplimentare pentru drumurile care nu exista. Virtual, fiecare ministru al transporturilor, si nu au fost putini in ultimii ani, fiecare partid aflat la guvernare dorind sa controleze macar cateva luni fondurile de sute de milioane si chiar de miliarde de euro destinate drumurilor, ne-a prezentat planurile LUI si viziunea LUI despre drumuri, totul frumos colorat si chiar 3D. Daca responsabilii cu autostrazile (nu cred o alta legenda care spune ca CNADNR este vinovat de ceea ce se intampla, nu de putine ori directorii generali ai Administratiei Nationale a Drumurilor fiind schimbati cu multe surle si trambite cu rol de praf in ochii contribuabililor) s-ar uita la ceea ce se intampla cu drumurile din marile orase, am avea si aici o conciliere nationala, adica s-ar apuca de construit ziua si de daramat noaptea.

Va dati seama cate utilaje si cate camioane sunt necesare pentru a transpune legenda Mesterului Manole la nivel national? De fapt, cred ca totusi fabulez prea mult, deoarece nu vad cum ar putea trece camioanele si utilajele dintr-o parte in alta a tarii, tinand cont ca Valea Oltului sau varianta prin Fagaras a drumului de la Bucuresti spre Vestul Europei de obicei sunt blocate de cozile interminabile de masini. Desi nu are legatura, totusi nu ma pot abtine sa nu scriu: a vazut cineva o coloana oficiala, din aceea cu masini de lux cat mai noi si cat mai mari, full-option trecand chiar si cu girofarurile in functiune pe Valea Oltului? Ei, cei care hotarasc ce este mai bine pentru noi, oare pe unde trec spre Vestul tarii si al Europei?

Nu stiu insa cum sa transpun ziditul sotiei mesterului Manole in zilele noastre, desi se pare ca aceasta este cheia spre o retea de autostrazi reale in viitor. In finalul povestirii, mesterul Manole se arunca (sau cade?) din inaltul manastirii, pe locul unde a cazut fiind in prezent o fantana. Fara comentarii.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI