Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Job report

Cei care muta muntii

17.09.2008
Dan Pavel; Ruxandra Horhogea
Cei care muta muntii
Acum 130 de ani, pe drumul ce strabate Romania pe langa Cluj, trece prin Budapesta si continua pana in Viena, se puneau bazele unei cariere de piatra la marginea localitatii Poieni. Dupa mai bine de un secol, vechea ruta comerciala s-a transformat in drumul european, E60, iar exploatarea la suprafata este in continuare functionala, oferind material de cea mai buna calitate pentru drumurile moderne.

Situate la aproximativ 60 de kilometri de orasul Cluj, in apropiere de Poieni sunt amplasate inca doua cariere de piatra: Bologa si Morlaca. Aceste zone sunt exploatate de catre GRANDEMAR SA, societate romano-olandeza, al carei principal obiect de activitate este extractia, producerea si comercializarea agregatelor de cariera. Societatea, cu sediul administrativ in Cluj Napoca, are de asemenea in exploatare doua cariere de mai mica intindere si capacitate: Valea Lungii si Bologa-Hent, precum si exploatarea din zona Moigrad-Salaj.

Oamenii de aici se dedica activitatii de extragere si prelucrare a agregatelor minerale, ne spune doamna Carmen Ionescu, directorul general al societatii GRANDEMAR. Contrar unui obicei destul de des intalnit in Romania, societatea nu realizeaza si alte activitati, chiar indirect legate de activitatea de exploatare, precum transportul agregatelor sortate la clientii finali. Explicatia este simpla: cantitatile mari de material ce trebuie prelucrat, complexitatea operatiunilor si clientii deosebit de pretentiosi, precum firma Bechtel, impun o concentrare maxima a tuturor mijloacelor, tehnice dar si financiare asupra activitatii principale.

Pentru a intelege ce inseamna investitiile intr-o astfel de exploatare de mare volum, trebuie sa mergi sa vezi conditiile de lucru, dar si utilajele care lucreaza aproape in exclusivitate aici. Tehnologia de exploatare presupune decopertarea depozitelor naturale de piatra, apoi prin explozii controlate acestea sunt dezmembrate in vederea utilizarii materiei prime. Incarcarea rocilor primare rezultate in urma exploziilor se face numai cu excavatoare de mare tonaj, transportul fiind asigurat integral de dumpere.

Aici am vazut pentru prima data la lucru poate unul din adevaratii giganti in domeniul utilajelor, excavatorul R974 C Litronic marca Liebherr, o achizitie relativ recenta a firmei GRANDEMAR, lucreaza de numai trei luni in cariera, dar este prezentat cu mandrie de catre conducerea firmei. Cu o greutate proprie de peste 100 tone si un motor de 543 CP, colosul de la Liebherr lucreaza permanent in doua schimburi, asigurand singur frontul de lucru necesar exploatarii de la Poieni. Cupa de 5,4 mc, suficient de mare incat sa incapa un om in picioare a facut si ea obiectul unei comenzi speciale, eforturile dinamice mari necesare ridicarii bucatilor de roca si apoi descarcarii lor fiind capabile sa dezmembreze in timp orice cupa normala. Trebuie spus ca doamna directoare Carmen Ionescu a ramas impresionata de receptivitatea producatorului Liebherr, acesta permitandu-i sa asiste chiar si la faza finala de montare a cupei, operatiune care a fost realizata la fabrica din Germania.


La lucru pe santier
Anual, societatea GRANDEMAR asigura trei milioane de tone de material final, prelucrat pe diferite tipuri de sorturi. Practic, pentru excavatoarele de mare tonaj din "linia intai", aceasta cifra reprezinta numai o parte din totalul de material brut si steril dislocat, in medie acesta avand misiunea de a incarca cinci milioane de tone de material in fiecare an. Un argument suficient pentru a justifica achizitionarea unor utilaje si tehnologii performante, de ultima generatie. Bineinteles, vorbind de volume mari de lucrari, se intelege in mod implicit ca si masinile cumparate trebuie sa fie la inaltime.

Capacitatea mare de incarcare sau transport nu este suficienta, conditiile de lucru specifice carierelor implicand utilaje fiabile, dar si un service prompt atunci cand este cazul.

In aceste conditii, viitorul furnizor de utilaje trebuia sa indeplineasca cateva conditii esentiale: sa poata asigura intretinerea, reparatiile si tot ceea ce presupune o asistenta tehnica ulterioara de calitate. Domnul Štefan Frincu, coordonatorul tehnic al societatii GRANDEMAR ne spune ca excavatorul de mare tonaj este practic cel care conduce activitatea in cariera: "o zi fara activitate, cauzata de intarzierea service-ului reprezinta pierderi in cariera de un miliard de lei vechi. Pentru noi este extrem de importanta capacitatea de a interveni rapid, iar acest lucru trebuie sa-l inteleaga orice importator de utilaje care asigura si activitatea de service".

Din punctul de vedere al service-ului, cei de la Grandemar s-au declarat satisfacuti de activitatea societatii Liebherr Romania: "pana in prezent nu au existat probleme care sa fie cauzate de operator, ori sa survina in urma unei fabricatii defectuoase. In schimb, mediul de lucru este foarte dur, iar defectiunile legate de exploatarea utilajului pot aparea in orice moment. Riscurile sunt mari, si tocmai de aceea utilajele sunt asigurate full Casco. In acest conditii, Grandemar poate sa isi declare satisfactia datorita promptitudinii interventiei celor de la Liebherr".


De ce Liebherr?
Chiar daca privatizarea societatii, cunoscuta in prezent sub numele GRANDEMAR, isi gaseste inceputurile chiar in anul 1990, costurile foarte mari presupuse de utilajele noi au facut ca abia dupa aproape 20 de ani societatea sa detina tehnologie de ultima ora in toate carierele. Astfel s-a trecut de la exploatarea in puncte fixe, cu benzi transportoare si utilaje subdimensionate la solutii de exploatare si transport mobile, ce asigura atat transportul intern cat si exploatarea propriu-zisa. Procesul de exploatare incepe cu o foreza, care asigura gaurile necesare incarcarii cu explozibil, rezultatul acestor eforturi fiind piatra, care apoi se incarca in mijloacele de transport si este dusa la concasoare.

Pentru a asigura cele cinci milioane de tone de roca si pamant extrase, a fost clar ca excavatoarele vechi sau second-hand nu pot face fata, astfel incat s-a pus problema cumpararii unor utilaje performante. Marca aleasa a fost Liebherr, dar activitatea de selectare a fost cat se poate de elaborata, tinand cont de sumele mari de achizitie. In aceste conditii a fost foarte important pentru companie sa se cunoasca valoarea costurilor insumate, acestea ingloband pe cele de exploatare, de intretinere si reparatii, mai detaliat incepand cu filtrele, consumabilele, reparatiile curente si terminand cu consumul de motorina.

In momentul cand s-a decis cumpararea unor excavatoare noi au fost cerute oferte de la diferiti producatori, iar Liebherr a fost selectat nu numai datorita calitatii, ci si datorita timpului de livrare, mai scurt, pretul incadrandu-se in limita celor existente pe piata. Conducerea societatii Grandemar crede ca, desi excavatorul Liebherr R974 C Litronic a fost achizitionat relativ recent, seriozitatea importatorului Liebherr Romania reprezinta o garantie pentru buna functionare a utilajelor, iar urmatorul utilaj va fi cumparat de la acelasi producator. Astfel, un al doilea excavator urmeaza a fi achizitionat, conform planurilor de dezvoltare, in cel mai scurt timp posibil.

LIEBHERR- ROMANIA SRL
Str. Horia Closca si Crisan, nr. 61-63, et. 3, birou 1-9, Otopeni, Ilfov, Romania
Tel: +4 0372 163 721
Fax: +4 0372 163 798
Site: www.liebherr.com

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI