Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Motoare performante

Noua generatie EEV de la MAN

17.09.2008
Dan Pavel - Augsburg - Germania
Noua generatie EEV de la MAN
Odata cu introducerea noului motor Euro 5, care functioneaza fara aditivul AdBlue pentru toate seriile de vehicule, MAN Nutzfahrzeuge scrie un nou capitol in istoria evolutiei motoarelor diesel.

Producatorul german doreste sa sublinieze aceasta evolutie tehnologica, anuntand acum, chiar inainte de expozitia de la IAA Hanovra, ca o mare parte dintre motoarele MAN se conformeaza acum si cerintelor solicitantului standard EEV (Extinderea Mediului Natural- vehicule prietenoase).


Euro 5 si EEV fara AdBlue
Conform declaratiilor conducerii MAN, prezentarea in premiera a noilor motoare Euro 5 si EEV la expozitia de la Hanovra coincide si cu inceputul introducerii lor pe noile autocamioane. Motoarele MAN se bazeaza pe seriile ultra-moderne D20 CR si D26 CR, in timp ce motoarele din seria usoara D08 CR au suferit si ele modificari fundamentale. In conceperea acestei noi generatii accentul a fost pus pe tehnologia de recirculare a gazelor de esapament controlate cu ajutorul sondei lambda.

O alta noutate: motoarele dispun de un sistem nou de racire a gazelor arse recirculate in doua etape. Seria de motoare Euro5 cu common-rail dispune in plus, fata de sistemele clasice cu o singura conducta de recirculare, de un modul de racire intermediara, ce functioneaza in paralel cu modulul principal de racire. Sistemul asigura o imbunatatire a combustiei amestecului carburant in camera de aprindere, noxele si particulele rezultate fiind suficient de reduse pentru a corespunde integral standardelor de poluare Euro 5, ajungand in cele mai multe cazuri sa atinga si standardele mult mai dure EEV. Atrage atentia faptul ca aceste sisteme nu sunt dependente de un sistem de curatare a gazelor rezultate in urma arderii amestecului carburant, asa cum se intampla atunci cand se utilizeaza tehnologia SCR, care necesita si aditiv AdBlue. Astfel, motoarele dezvoltate de MAN ofera o economie de spatiu si de greutate, comparativ cu motoarele ce utilizeaza sistemul SCR. In plus, revolutionarul sistem Pritarder dezvoltat special pentru motoarele MAN, montat chiar in interiorul ansamblului motor, este cu mult mai usor decat clasicul sistem de franare tip Retarder, oferind utilizatorilor noilor autocamioane o sarcina utila spectaculos sporita.

Recircularea gazelor de esapament controlate cu sonda lambda si incarcarea turbo in doua trepte reprezinta, in mod cert, un progres tehnologic pentru un transport mai eficient, dar si un element de solidarizare cu mediul inconjurator si probleme sale.

Standardele Euro 5 si EEV reprezinta adevarate provocari pentru cei ce realizeaza motoarele, iar pentru a se conforma acestora, designerii motoarelor de la MAN si-au indreptat atentia asupra sistemului ERG de recirculare a emisiilor. Rata de recirculare este, in cazul motoarelor noi, de 30%, fiind realizata in doua etape: cu racire intermediara si principala.

Rapiditatea circularii aerului in cadrul noului sistem EGR face ca temperatura sa fie mai scazuta. Astfel, raportul aer proaspat/mixtura de gaz de esapament, indus in spatiul de combustie al cilindrilor motorului in combinatie cu o racire imbunatatita a recircularii gazelor emanate, ofera o cantitate mai scazuta de oxid de azot pe parcursul procesului de combustie. Viteza optima pentru EGR este stabilita pentru fiecare punct de lucru al motorului, chiar in conditii dinamice, datorita posibilitatii reglarii acestuia cu ajutorul senzorului Lambda. Aceasta tehnologie are in final un efect favorabil asupra consumului de combustibil al motorului.

Incarcarea turbo a noului motor EGR pentru Euro 5 / EEV a fost reglata ca sa corespunda celor mai inalte cerinte, oferind clientului MAN posibilitatea de a obtine performanta si consum redus de combustibil al motoarelor. Presiunea maxima a aerului a fost crescuta la 4 bari pentru seriile D08 pentru camioane, iar varianta de 250 CP poate beneficia acum de noul sistem de recirculare a gazelor arse in doua etape. Cu exceptia modelului de 150 CP, care este sensibil in special la greutate si pret, toate motoarele autotractoarelor MAN prevazute cu EGR au acum incarcare turbo in doua trepte. Interactiunea dintre cele doua niveluri de presiune duce la o incarcare mai scazuta a sistemului turbo si la temperaturi scazute ale aerului, datorita optiunii de racire intermediara.

Sistemul de scadere a temperaturii
Asa-numita "racire la temperaturi scazute" este folosita acum pentru a indeplini normele Euro 5/EEV, depinzand insa de model, respectiv tipul motorului. Din punct de vedere constructiv, o parte a sistemului de racire a fost mutata din circuitul de racire clasic in spatele pompei de apa, aerul recirculat ajungand la radiator cu temperatura scazuta, unde este racit cu cateva grade Kelvin sub temperatura de afara. In consecinta, dispozitivul de racire este divizat in doua coolere montate pe motor, acestea fiind utilizate pentru racirea eficienta a aerului. Beneficiile acestui sistem: teava voluminoasa de aer montata de obicei in fata camionului este mutata in spate, iar spatiul ramas liber poate fi folosit de exemplu pentru a mari radiatorul motorului. Astfel, se obtine o schimbare rapida de temperatura intre aer si apa, ducand in final la o mai buna racire a aerului recirculat.


Oxy Cat, PM-KAT®, CRTec® - aer curat in zona de eliminare a fluxului de gaze
Datorita dezvoltarii permanente a sistemului EGR din perspectiva combustiei, motoarele MAN au ajuns la un nivel extrem de performant de reducere a emisiilor de gaze netratate astfel ca a devenit inutila utilizarea tratamentelor ulterioare foarte costisitoare, mai ales in cazul tehnologiei SCR si inclusiv prin adaugarea aditivului AdBlue. Pentru a pastra valoarea stricta a noxelor din gazele eliminate de maxim 20 mg/kWh, motoarele EGR cu Euro 5 sunt echipate cu un convertor catalitic de oxidare usor, compact si care nu necesita intretinere. Motoarele MAN EGR nu au nevoie de un filtru inchis, chiar si atunci cand trebuie sa se conformeze standardelor stricte EER. In acest caz este folosit filtrul de adancime MAN PM-KAT care este deja bine cunoscut si foarte fiabil. Motoarele cu astfel de sisteme de filtrare finale a gazelor arse sunt robuste, nu necesita intretinere si si-au dovedit fiabilitatea pe zeci de mii de motoare MAN Euro 4.


La IAA Nutzfahrzeuge in Hanover, MAN Nutzfahrzeuge prezinta noile motoare pentru vehicule comerciale care indeplinesc cerintele de emisii Euro 5 precum si standardul EEV fara aditivul AdBlue. Motoarele MAN conving prin performanta superioara si consumul scazut de combustibil. MAN este singurul producator de vehicule comerciale din Europa care furnizeaza motoare Euro 5/EEV pentru camioane de greutate mica si medie, care nu necesita AdBlue si care isi exploateaza avantajele la maximum.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI