Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Job Report

Orice afacere buna are doi castigatori

17.09.2008
Ruxandra Horhogea; Ema Stancu
Orice afacere buna are doi castigatori
Pe malul raului Moldova, printre frumusetile naturale ale locului, se pot observa urmele interventiei umane, o interventie bine conceputa si implementata, fara a deranja aspectul general al zonei. Balastiera situata in apropierea comunei Motca face parte din peisaj, desi gazduieste o flota de utilaje si camioane capabila sa duca la bun sfarsit activitati de excavare, transportare si concasare.

Ši cum transportarea materialelor brute, dar si prelucrate in interiorul balastierei nu poate fi facuta la voia intamplarii, aici se lucreaza dupa un plan de activitate foarte strict, ce trebuie urmarit si mai ales respectat in permanenta. Un element esential al fluxului tehnologic de productie din interiorul balastierei este sistemul de transport din zona de extractie pana la cea de sortare, asigurat de doua dumpere marca Volvo.

Raul Moldova, pe care este situata balastiera are numeroase meandre, astfel distantele dintre spatiile de extractie si prelucrare sunt mari, iar concasorul este situat la o distanta de aproximativ 2 km fata de locul exploatarii. Istoria balastierei incepe in anul 1978, chiar la un an distanta de tragicul cutremur din 1977, cand s-a ajuns la concluzia ca materialele spalate constituie cea mai buna solutie pentru constructiile noi, crescand rezistenta acestora. Dupa mai bine de 20 de ani, in anul 1999, s-a ivit posibilitatea achizitionarii acestei locatii, grupul Lafarge profitand de aceasta ocazie si preluand balastiera.

Balastiera de langa Motca are un randament suficient de mare pentru a acoperi pe langa necesitatile societatii Lafarge si solicitarile altor firme din zona. Fiind un furnizor de agregate naturale, spalate si concasate de calitate, principala ei activitate este sa asigure sorturile necesare producerii betonului pentru Lafarge Iasi.

Exploatarea se realizeaza din albia minora a raului Moldova, aici ordinea operatiunilor fiind in aparenta simpla: agregatele se excaveaza, se scurg de apa si se usuca, urmand apoi prelucrarea si expedierea la beneficiar. Pana de curand, utilajele ce realizau toate aceste operatiuni erau numeroase, dar foarte vechi. Astfel, parcul de masini a variat de-a lungul timpului in functie de gama de utilaje detinuta la vremea respectiva, dar si de posibilitatile din trecut. In prezent, numarul de utilaje este restrans dintr-un motiv foarte simplu: au fost achizitionate echipamente performante, de capacitate mare, care ofera siguranta, eficienta si mai ales economie.

Deoarece atunci cand vorbim de o balastiera, utilajele care asigura randamentul maxim de lucru sunt cele destinate activitatilor de extractie si transport, aici am putut vedea la lucru doua dintre cele mai noi achizitii din zona, dumperele marca Volvo. Acestea au inlocuit patru autocamioane vechi, castigul fiind nu numai din punctul de vedere al cresterii capacitatii de transport interne, ci si al costurilor legate de combustibil, piese de schimb si intretinere curenta, care au fost in acest fel mult diminuate. Intr-un cuvant, o afacere buna.

Trebuie spus ca Lafarge este un grup foarte mare si bine cunoscut, cu pretentii deosebite din punct de vedere al calitatii si promptitudinii livrarilor fata de toti colaboratorii sai. In cazul activitatii de exploatare si prelucrare a agregatelor minerale, calculele de eficienta prealabile nu sunt usor de satisfacut, existand un plan de productie foarte strict, bugetat si aprobat in cazul fiecarei unitati. Deoarece calculele financiare sunt foarte exacte, conducerea balastierei face tot posibilul sa se incadreze in planul financiar, considerand cele doua dumpere de la Volvo un ajutor important. Pe teren, acestea realizeaza intre 25 si 30 de curse in fiecare zi de lucru, capacitatea utila a fiecarui dumper fiind de 25 t.

Colaborarea dintre Lafarge si Volvo este veche. O parte dintre utilajele utilizate in cariera pentru transportul pietrei sunt marca Volvo, iar comportarea lor excelenta de-a lungul timpului a reprezentat cea mai buna recomandare pentru achizitionarea noilor dumpere. Asa cum ne-a declarat personalul insarcinat cu exploatarea parcului de masini, utilajele Volvo sunt masini robuste, eficiente si fiabile. Eficienta acestora a fost usor de calculat, practic calculandu-se raportul dintre tona de motorina consumata si cantitatea de piatra transportata. Concluzia a fost clara: comparativ cu masinile detinute anterior, aceste modele, mult mai noi si mai performante, sunt totodata si mai fiabile, chiar raportand cifrele pe termen lung. Un alt aspect extrem de important atunci cand se vorbeste de fiabilitate este dat de conditiile de deplasare, avand in vedere faptul ca exploatarea este la o distanta mare fata de locul prelucrarii, iar terenul are destul de multe obstacole.

In prezent, tot mai multa atentie este concentrata asupra protectiei muncii, a sigurantei operatorului, ne spun responsabilii balastierei. Din acest punct de vedere, Volvo este chiar un campion, detinand sisteme avansate pentru executarea manevrelor, precum protectiile pentru mersul inapoi, scarile de acces, un sistem special de siguranta montat pe capota utilajului, ce nu permite deplasarea acestuia cu bena ridicata, samd.

Toate dumpere Volvo se bucura de aprecierea operatorilor de utilaje din balastiera. Atunci cand am stat de vorba cu acestia s-au declarat foarte multumiti de dotarile interioare care le fac munca mai usoara, dar si mai placuta: aer conditionat, radio-cd, computer de bord, etc. Acomodarea operatorilor cu noile utilaje de la Volvo a fost foarte rapida. Un lucru esential, deoarece majoritatea dintre ei erau obisnuiti cu confortul spartan al utilajelor invechite. Un rol important l-au avut si instructorii de la reprezentanta Volvo Romania - Echipamente pentru Constructii, care au avut grija sa-i instruiasca pe cei doi operatori, mai ales in ceea ce priveste utilizarea instrumentelor de bord si conducerea economica. In prezent, cele doua utilaje acopera necesarul de transport al balastierei, iar in momentul in care Lafarge va considera ca este oportuna cresterea productiei si va fi nevoie de utilaje suplimentare, conducerea locatiei de la Boureni va recomanda aceeasi marca de utilaje, fiind foarte multumiti de performantele actuale ale acestora.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI