Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

A fi sau a nu fi in criza

20.10.2008
Ing. Dan Pavel

Asta-mi place la noi, la romani: cand avem o problema, gasim o metoda sa o minimalizam, cel putin in ochii nostri. Probabil o fi un mecanism de protejare psihica, sau un fel de gena nationala, ca doar tot noi l-am inventat si pe Bula cand ne taia Ceausescu mancarea, caldura, lumina, si tot ce se mai gasea. O explicatie stiintifica sunt sigur ca exista, dar deoarece eu sunt inginer de utilaje, nu am nicio pregatire in aceasta directie. Asa ca romanul acum se intalneste cu prietenii sau cu vecinii si in loc sa-l intrebe cum o mai duce, intreaba cat este de "in criza". Adica, cat de tare l-a lovit criza economica.

Dar sa revenim la zilele noastre, unde prin lume bantuie cu adevarat CRIZA. Am scris cu majuscule (numai odata), deoarece aud la televizor si in ziare de tot felul de crize: financiare, de productie, de vanzari, de cumparaturi, in orice caz, cam tot ce este legat de bani.

ai la noi a ajuns cate o boare din criza mondiala, boare pe care mass-media incearca sa o transforme  in uragan cu orice pret, deoarece este de stiut ca presa se vinde cel mai bine atunci cand reuseste sa-i sperie cu stiri cat mai negre pe cititori.

Eu unul nu cred nici pe departe ca stam atat de rau, pentru simplul motiv ca nici nu suntem "conectati" chiar asa de tare la lumea moderna, chiar daca de multe ori nu ne convine sa o recunoastem. Sa fim seriosi, Bursa de Valori inregistreaza tranzactii minuscule, iar Romania este paradisul banilor cash, fie ei EUR sau RON. Dimpotriva, noi nu reusim sa accesam fondurile europene oferite pentru dezvoltarea agriculturii sau a infrastructurii, deoarece este foarte greu sa "ciupesti" din ele. Deci daca altii nu au bani, noi stam pe ei si, extrem de culanti, ii si inapoiem.

Vorbind strict de constructii, cererea de locuinte este in continuare uriasa. Nu avem nici macar la nivelul oraselor mari o infrastructura de canalizare pusa la punct, si nu vorbim de drumuri sau parcuri si cladiri publice noi. Povestea autostrazilor care au mancat deja miliarde de EUR numai din condei o stim cu totii, asa ca eu nu cred ca in realitate avem probleme atat de mari cum se scrie si se vorbeste peste tot. Mai avem mult de construit, iar la noi "marea criza" se infaptuieste odata la patru ani, odata cu alegerile locale sau generale, atunci cand se blocheaza platile de la buget sau proiectele de infrastructura.

De multe ori se face o confuzie mare vorbindu-se de criza financiara, si aici trebuie sa vedem de unde au pornit toate problemele, cel putin din ce am inteles de la expertii americani. Am urmarit, normal, alte posturi de televiziune decat cele romanesti, unde analistii sunt chiar specialisti de clasa si nu creati in studio de catre operatorul de prompter peste noapte. Acestia spun clar ca marile banci americane au pornit aceasta criza, lacomia lor impingand la ofertarea unor credite care pe an depasesc PIB-ul Romaniei, credite fara acoperire. Acum, ca cei care au achizitionat aceste credite au fost special creati de alte mari grupuri de interese financiare, este greu de spus, dar in orice caz nu putem vorbi de o lipsa cronica de bani in lume.

Cred ca putem avea alte probleme in prezent, odata cu disponibilizarea unui numar mare de utilaje de pe pietele marilor state europene, precum Spania sau Franta. Aici criza in constructii este reala, iar acum tot surplusul de utilaje uzate, dar cu vechime destul de mica, poate sa fie redirectionat spre tarile din Estul Europei, acolo unde ritmurile de crestere actuale si previzionate in constructii vor fi pozitive.


Avem si o parte pozitiva a crizei: mai putina politica in mass-media, deoarece circul politic in direct nu se mai "vinde" atat de bine. Soarta i-a lovit pe politicieni cum nu se asteptau: toate promisiunile si pomenile electorale teoretice stau sub semnul unei crize cat se poate de reala, care pare sa-si bata joc de cresterile teoretice aberante de salarii, de miile de kilometri de autostrada s.a.m.d.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI