Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Eveniment

Concursul Operatorilor Caterpillar

20.10.2008
Ruxandra Horhogea; Dan Pavel
Concursul  Operatorilor Caterpillar
Piata constructiilor este usor de caracterizat: competitivitatea este cuvantul central. Incepand de la distribuitorii care asigura mijloacele necesare constructiilor, pana la companiile care asigura produsul finit si terminand cu beneficiarul final, toti sunt angrenati intr-un proces dictat de competente, cerinte si rezultate. Caterpillar a reunit toate aceste atribute intr-un singur loc, condimentand insa si cu multa buna dispozitie: este vorba despre Concursul Operatorilor.

In intreaga lume, Concursul Operatorilor a ajuns deja la a 11-a editie si putem spune ca are o istorie proprie. Compania initiatoare a acestui concurs international a fost compania Caterpillar, cel mai mare producator de utilaje de constructii din lume. Domnul Malcolm High, organizatorul acestei competitii la nivel mondial va supraveghea si in acest an etapa finala a concursului, care este in mod traditional gazduita de catre Centrul de Instruire si Demonstratii Caterpillar din Malaga.
Centrul de la Malaga a fost ales datorita stadiului sau avansat de dezvoltare si al activitatii sale complexe. Acesta acopera o arie complexa de activitati: programe de training pentru toti angajatii companiei gigant, pentru Caterpillar Financial, dar si pentru dealerii Caterpillar din toata lumea. Aici au loc prezentari de produse noi, fiind si gazda unor demonstratii complexe, asemenea celei programate in luna noiembrie a anului curent, destinata specialistilor care activeaza in domeniul balastierelor si al carierelor si nu in ultimul rand, este locul unde se organizeaza Concursul Operatorilor. Acesta reuneste cei mai talentati operatori de utilaje pentru constructii din peste 25 de tari din lume.  In toate aceste tari sunt organizate competitii locale, cu probe diferite, fiecare dealer putand sa organizeze acest concurs dupa reguli proprii. In schimb, finala de la Malaga va impune aceleasi reguli pentru toti participantii. Editia din acest an va cuprinde noua probe, pe utilaje diverse, de la cel mai mic tonaj, pana la cele de tonaj foarte mare.
Pentru o buna desfasurare a concursului, in fiecare an are loc o modificare a probelor, insa, pentru 2008, acestea se pare ca vor fi cu totul speciale.

O competitie de traditie
La nivel national, in Romania, Concursul Operatorilor a prins amploare,  este deja al patrulea an in care s-a organizat. Prima editie, a avut loc numai intr-o singura locatie, in zona orasului Mogosoaia, din apropierea Capitalei, si a cuprins o singura etapa.
In anul 2006, datorita succesului de care s-a bucurat, organizatorul Bergerat Monnoyeur  a hotarat extinderea acestei competitii, asigurand doua etape preliminare, urmate de una finala.  Astfel, acum doi ani, a avut loc deja o prima etapa regionala la Cluj-Napoca, urmata de cea de la Bucuresti si apoi de finala. Anul trecut organizatorii au decis ca este momentul sa mute etapa zonala  la Timisoara, reprezentanta Bergerat Monnoyeur  din zona dispunand de un spatiu generos ce permite organizarea in conditii optime a acestei competitii.
In acest an, conform unei traditii deja formate, prima etapa a avut loc pe data de 6 septembrie la Timisoara si a reunit operatorii din zona de nord, nord-vest si sud-vest a tarii, mai precis, Transilvania, Maramures, Banat, Crisana si o parte din Oltenia. A doua parte a competitiei, organizata de aceasta data la Bucuresti, a reunit operatori din Muntenia, Oltenia, Dobrogea si Moldova. S-a inregistrat un numar total de 64 de participanti ce proveneau de la 27 de companii de constructii. Tocmai datorita faptului ca nu a existat o limita in ceea ce priveste numarul participantilor, acest concurs fiind dedicat in exclusivitate operatorilor, a fost o buna ocazie si o sansa pentru acestia de a se intalni cu alti operatori, precum si de a-si masura precizia si abilitatile pe utilajele profesioniste Caterpillar.

Deoarece accentul se pune pe piata utilajelor in general numai pe partea de vanzare, operatorii fiind lasati de o parte, in acest caz concursul operatorilor Caterpillar este una dintre putinele situatii fericite cand se pune accentul pe utilizatorul direct al produselor companiei. Poate ca acesta este si unul dintre motivele pentru care numarul de participanti a fost sensibil mai mare de la an la an.  Obiectivul companiei a fost astfel indeplinit deoarece in mod normal competitia se desfasoara cu un numar maxim de 30 de operatori in cadrul fiecarei etape, pentru a nu aparea probleme de organizare.  In acest an, atat etapa de la Timisoara, cat si cea de la Bucuresti, s-au bucurat de acelasi numar de concurenti, 32 in cadrul fiecarui concurs. Organizatorii au sesizat, cu bucurie, un entuziasm crescut in Timisoara, fiind privit literalmente ca un eveniment inedit. Au fost prezente presa locala, posturi de televiziune, inclusiv doua posturi nationale au transmis imagini de la acest concurs. Aceste lucruri nu sunt insa de natura sa minimalizeze concursul din Bucuresti. Surpriza in acest an a constituit-o faptul ca, desi numarul de participanti din capitala a fost constant si anul trecut si anul acesta, numarul de spectatori a fost de trei ori mai mare in 2008. Au fost prezenti si sefi de mecanizare, implicati direct, dar au sosit si spectatori care doreau pur si simplu sa asiste la spectacol.
Trebuie spus ca organizarea probelor de concurs este diferita de la o tara la alta, dealerii locali fiind cei ce aleg probele de concurs. Deoarece a fost acordata o atentie deosebita organizarii Concursului Operatorilor, iar acestia au raspuns cu mult entuziasm, deja ne putem astepta la o comportare foarte buna a castigatorilor din Romania in cadrul finalei de la Malaga. Pentru a oferi sansa unei pregatiri cat mai adecvate, organizatorul din Romania a organizat probele astfel incat sa se apropie cat mai mult de cerintele impuse operatorilor la Malaga. Acolo competitia este una foarte dura si decizia a fost influentata si de dorinta de a oferi prilejul operatorilor romani sa parcurga trei probe, ajutati de utilaje foarte puternice, pentru a putea face fata "probei de foc" din etapa finala.

Finala de la Bucuresti
Pentru a asigura o buna organizare si o desfasurare lipsita de probleme, traseele de concurs au fost concepute si supravegheate de o echipa formata din 14 persoane, care au un rol activ in pregatirea si in desfasurarea concursului.
Pentru fiecare etapa au fost alese trei tipuri de utilaje. Primul, un mini-incarcator rigid multifunctional, a fost selectionat deoarece este o masina versatila, compacta, care se preteaza foarte bine la lucrul in spatii restranse. Proba aleasa pentru acest utilaj este una dificila: parcurgerea unui traseu sinuos si denivelat, marcat cu conuri de semnalizare, caracterizat de spatii restranse, unde raza de virare este foarte mica. Acest traseu a solicitat atentie, precizie si indemanare din partea operatorului, care trebuia sa nu loveasca nici un con si nici sa nu scape cele trei mingii usoare din cupa. Deja aparent simpla, putini operatori au reusit sa o treaca fara penalizari, adica fara sa actioneze brusc sistemul hidraulic al utilajului si sa scape una din mingii sau sa efectueze viraje care sa deplaseze conurile de semnalizare.

Al doilea utilaj a fost un buldo-excavator 428 E, extrem de utilizat in Romania. Paradoxal, desi este un utilaj des utilizat si cerut de multi operatori in ultimii ani, aceasta proba a fost una dintre cele mai dificile, a fost piatra de incercare pentru toti concurentii. Traseul strabatut, cu un grad mare de dificultate, solicita operatorul, care odata ajuns in fata unui palet asezat vertical, trebuia sa depaseasca acest obstacol numai cu cupa de incarcare, urmand apoi sa doboare o minge asezata pe un con de semnalizare. Dupa finalizarea acestei incercari, urma retragerea ce trebuia executata fara sa cauzeze rasturnarea nici uneia dintre partile componente ale fragilei constructii. Odata incheiat acest test, urmatorul pas era deplasarea, cu spatele, pana la o zona marcata, unde utilajul trebuia sa fie stabilizat. In acest context, actionand bratul de excavare si extensia acestuia, trebuia sa prinda cu dintii cupei un bolt cu ochet aflat in interiorul unui con, sa-l extraga, fara sa-l scape din cupa si sa-l repuna pe pozitie pe un alt con de semnalizare. Aici s-au inregistrat cele mai multe greseli si intarzieri. Ultima incercare era deplasarea spre linia de sosire pe un traseu sinuos.

Cea de-a treia proba s-a desfasurat pe un excavator clasic 319 DL, care avea dispuse in jurul sau mai multe mingi, situate in varful a opt conuri de semnalizare. Aceasta proba consta in testarea indemanarii operatorilor care erau notati in functie de mingile doborate doar cu dintii cupei, concurentul avand voie sa se ajute doar de miscarea inainte-inapoi a acesteia, nu prin rotirea turelei. Fiecare minge trebuia doborata in ordinea amplasarii sale pe con.
In cazul fiecarei probe, un supraveghetor de test a vegheat la buna desfasurare  si la semnalizarea neregulilor. Greselile nu au fost numai legate de precizie, ci si de protectia muncii. Organizatorii concursului din Romania au pus foarte mare accent pe respectarea protectiei muncii, penalizand orice abatere de la aceasta, mai ales datorita faptului ca regulile si pachetul de masuri de protectie a muncii au fost expuse la inceputul concursului. In cazul in care acestea nu au fost respectate cu strictete, operatorii au fost penalizati dublu. Totul a fost foarte strict, deoarece la Malaga, in primul an de participare, concurentii romanii au pierdut puncte importante pentru ca au omis sa isi puna centura de siguranta, ori au sarit de pe utilaj. De exemplu, totdeauna, urcarea si coborarea de pe utilaj trebuie realizate cu mentinerea a trei puncte de sprijin, cu fata spre utilaj. Supraveghetorul de test trebuia sa semnalizeze arbitrului fiecare greseala, iar acesta, pe langa cronometrarea probei si consemnarea penalizarilor, a avut si rolul de a veghea asupra corectitudinii probei.
Corectitudinea este o caracteristica esentiala a Concursului Operatorilor, astfel arbitrii nu au avut posibilitatea sa vada numele participantilor ci numai numerele lor de inscriere in concurs.

Finala
Competitia a fost deschisa tuturor operatorilor, nu doar celor ce isi desfasoara activitatea pe utilaje Caterpillar. Faptul ca a doua pozitie a podiumului de premiere, care confera dreptul unui loc la finala de la Malaga, a fost ocupata de o companie care nu colaborase pana in prezent cu organizatorii si nici nu beneficiase de statutul de client a demonstrat inca o data corectitudinea arbitrilor.
Competitia a fost foarte dura chiar si la nivelul Romaniei, castigatorul din acest an ratand anul trecut  calificarea pentru Malaga, din acest motiv venind extrem de hotarat sa nu mai lase pe nimeni inaintea sa. Finalistii au fost opt la numar, patru clasati de la Timisoara si patru de la Bucuresti. ai ca orice competitie adevarata, castigatorul a fost chiar ultimul competitor ce a intrat in concurs, reusind performanta de a rasturna tot clasamentul chiar la final, obtinand cel mai bun timp si cea mai buna precizie.

Finala a avut ca utilaj un greder 120 M, desi niciunul dintre operatori nu mai lucrase pana atunci pe un astfel de utilaj. Important la acest model revolutionar este ca directia, deplasarea si hidraulica sunt controlate numai de joystick-uri. Printr-o realizare tehnologica de exceptie, Caterpillar a inlocuit volanul si setul complet de leviere de comanda a unui greder clasic cu numai doua joystick-uri. Concurentii au avut astfel o proba in care trebuiau sa darame, intr-o anumita ordine, mingi aflate pe conurile de semnalizare. Acestea trebuiau date jos cu lama mediana, fara ca aceasta sa atinga pamantul, toate aceste operatiuni petrecandu-se in conditiile unei vizibilitati excelente. Nu toti operatorii au fost incantati cand au primit vestea desfasurarii probei pe un astfel de utilaj de ultima generatie. Insa, gratie unei organizari excelente, pe toata durata zilei, operatorilor li s-a oferit posibilitatea de a se antrena pe un simulator. S-au facut anunturi, cine a dorit sa se antreneze a reusit sa castige experienta pretioasa, toate acestea intamplandu-se fara sa se stie daca intra in finala sau nu. Pentru a putea obtine performanta, a fost necesara dovedirea indemanarilor in ceea ce priveste toate utilajele, demonstrarea abilitatilor in domeniu. Acesta a fost si motivul alegerii a trei probe. Astfel, in cazul unei singure probe, concursul ar fi putut avantaja un operator care isi desfasura zilnic activitatea pe un anumit tip de utilaj aflat si in concurs. In plus, s-a urmarit si capacitatea operatorilor de adaptare la un utilaj nou.

Trebuie spus ca deja sunt competitori care s-au antrenat pentru aceasta competitie, care au dorit sa participe cu orice pret. Este imbucurator ca, si in ceea ce priveste participarea la concurs, a aparut o traditie deoarece sunt si operatori care se afla deja la a treia participare, unul dintre acestia se afla pe podium pentru a doua oara. Campionul national de anul acesta este dl Marius Rosu de la Euroconstruct Trading 98 Bucuresti, iar vicecampionul national este dl Leontin Popa de la Gecorom Craiova. Cei doi vor reprezenta Romania la turneul final din luna noiembrie de la Malaga.
Locul al treilea a fost ocupat de vicecampionul de anul trecut, dl Liviu Haidamac de la Comtram Sibiu.
Caterpillar este o companie multinationala prezenta pe piata de peste 80 de ani, avand sute de filiale in toate colturile lumii. Fondata in anul 1925 de catre Benjamin Holt, inventator al primului vehicul pe senile Holt "Caterpillar" testat in 1904 si Daniel Best, constructor de masini agricole, Caterpillar a creat utilaje si tehnologii care au devenit standarde in domeniu, fiind leader tehnologic si cel mai mare producator de utilaje pentru constructii, mine, cariere, motoare diesel si gaz, utilaje pentru industrie. Caterpillar este prezenta pe piata din Romania din anul 1991, prin compania franceza Bergerat Monnoyeur.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI