Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Utilaje agabaritice

Uriasii demolarilor

20.10.2008
Ruxandra Horhogea; Cristina Catanescu
Uriasii demolarilor
Actiunea de demolare a unei cladiri, mai ales cand este vorba de una de dimensiuni impresionante, este fara indoiala un spectacol grandios. Totul devine si mai interesant atunci cand principalul utilaj folosit este unul dintre cele mai mari din gama destinata demolarilor. In apropierea orasului Iasi am putut asista nu numai la o astfel de actiune, dar si la montarea unui excavator de mari dimensiuni, comandat special de la producatorul Volvo, acesta fiind echipat pentru demolari.
Trebuie spus ca modelul Volvo EC360CL este unul dintre cele cinci astfel de utilaje existente in Europa, transportul de la fabrica si pana la destinatie fiind facut
cu ajutorul a doua trailere.

Destinatia echipei noastre redactionale a fost orasul Iasi, acolo unde am putut vedea in direct ce inseamna pregatirea pentru demolare in cazul unui utilaj de mare dimensiuni. Am ajuns chiar inainte de montarea utilajului, pentru a nu pierde nimic din ceea ce se anunta o operatiune spectaculoasa.
Compania care a preluat responsabilitatea demolarii unei locatii indragite de multi, fabrica de bere din Iasi, este societatea ARA S.A. Obiectul straduintelor operatorilor si tuturor celor implicati a fost un grup intreg de cladiri extrem de solide, realizate din beton armat de inalta rezistenta.
Odata cu utilajul au sosit la fata locului nu numai contractantii lucrarii si cumparatorii utilajului, dar si reprezentantii firmei furnizoare, Volvo Romania.

Acestia au luat in serios livrarea utilajului catre beneficiar astfel ca atat pentru activitatea de manipulare si montare cat si pentru probele de lucru au adus o echipa complexa formata din specialisti sositi din patru tari: Romania, Germania, Austria si Spania.
Cu o vechime de aproape 20 de ani, societatea ARA detine o experienta indelungata in domeniul demolarilor. Printre lucrarile aflate in momentul de fata in faza de proiect se afla cele situate in zona Suceava, aici fiind vorba despre un santier de dimensiuni comparabile cu fabrica din Iasi. Se estimeaza ca cele doua contracte necesita impreuna doua luni de activitate sustinuta. Domnul Rosu Nicolae, directorul executiv al societatii ne-a declarat ca, in continuare, are un obiectiv si mai indraznet, echipa ARA mutandu-se la Bacau, unde au in obiectiv lucrari de demolare in incinta Fabricii de Hartie Letea.

Dl Rosu ne-a declarat: "pentru finalizarea acestor lucrari importante avem nevoie de echipamente specializate de demolare, printre care se numara foarfeci, picoane, etc. iar pentru cladirile inalte vom utiliza acest gigant de la Volvo, echipat cu un brat de 21 m, special conceput pentru demolarile la inaltime mare, la care se adauga foarfeca si piesa de legatura, marca Atlas Copco, acestea cantarind 2.500 kg". Alegerea acestei solutii a fost facuta in urma unui studiu al pietei, conducerea companiei dorind sa vina in intampinarea beneficiarilor serviciilor sale cu utilaje adecvate lucrarilor pentru care au fost contractati. Transportul si punerea in functiune a utilajelor de mare capacitate din dotarea firmei nu este usoara, firma avand in parcul auto propriu, inclusiv capete autotractoare si trailere adecvate fiecarui model in parte.

Modelul Volvo EC360CL a fost ales datorita caracteristicilor sale deosebite. Domnul director a selectat modelul in functie de lucrarile realizate uzual de catre firma, in general obiectivele demolabile sunt in jurul inaltimii de 20 m. In plus, s-a avut in vedere si volumul de lucru estimat la inaltimea corespunzatoare randamentului maxim. Domnul Rosu ne-a spus ca unul din atuurile modelului EC360CL este hidraulica complexa, distribuitoarele suplimentare utilizate pentru actionarea bratului de mari dimensiuni fiind caracteristicile acestui sistem agabaritic. De asemenea, utilajul este foarte versatil, putand fi utilizat si pentru alte lucrari in afara celor de demolare la inaltime mare, avand astfel posibilitatea de a lucra permanent. Pentru astfel de situatii a fost comandat un brat obisnuit care permite folosirea utilajului asemenea unui simplu excavator - cu o cupa de excavare sau alte echipamente specializate: picon, foarfeca, cupe sortare, etc.

Pentru specialistii de la ARA, alegerea marcii utilajului a venit natural, in urma experintei indelungate. "La ora actuala avem aproximativ 40 de utilaje de la Volvo, toate achizitionate in ultimii trei ani, incepand cu buldoexcavatoare, incarcatoare frontale, excavatoare pe pneuri si pe senile, autogredere. La vremea cand ne-am hotarat sa cumparam utilaje marca Volvo, facand o analiza a raportului calitate-pret, am constatat ca oferta era mai buna decat cea a competitiei, iar in prezent suntem foarte multumiti de alegerea facuta. Sunt utilaje pe care le exploatam de trei ani fara intrerupere si in afara de intretinere si reviziile periodice, nu am avut niciun fel de probleme".
Domnul Marian Nedelcu, Directorul de Dezvoltare al Volvo Romania a asistat la toate fazele montarii si punerii in functiune a utilajului. Acesta ne-a prezentat modul in care s-a dezvoltat relatia dintre ARA si importatorul de utilaje Volvo, o relatie cu vechime: "o firma care se respecta ofera servicii de calitate, iar pentru aceasta are nevoie, la randul ei, sa i se asigure o asistenta completa din partea furnizorului de utilaje. Colaborarea a inceput in urma cu cativa ani cu cateva utilaje, societatea ARA pornind ca o firma mica, folosind utilajele in diferite aplicatii, in general utilaje multifunctionale, trecand apoi si la utilaje specializate. Cu timpul, dezvoltarea companiei a atras dupa sine si formarea unei flote importante de utilaje, aceasta numarand in prezent excavatoare, incarcatoare frontale,  budoexcavatoare, autogredere si miniexcavatoare.

In consecinta, este foarte importanta asistenta acordata de distribuitorul de utilaje in alegerea modelului: "orice achizitie se face fie datorita cresterii volumului de lucru, fie datorita unor aplicatii speciale. Clientul nostru este un nume important pe piata, avand multe proiecte in derulare ce necesita cantitati mari de material excavat sau demolat. Noi avem o colaborare destul de veche, de cativa ani cu acest client si ne bucuram ca reusim sa comunicam foarte bine, sa aflam care sunt necesitatile lui si sa oferim cele mai bune solutii pentru a-l ajuta in activitatea sa."
In acest context, necesitatea achizitionarii unui astfel de utilaj de mari dimensiuni a aparut in urma lucrarilor de demolari contractate tot mai numeroase, ce presupuneau un volum mare de lucru dar si accesarea la inaltime a cladirilor. Conditiile de lucru, extrem de dure impun utilajele de putere pentru garantarea productivitatii, punandu-se in acelasi timp un mare accent pe siguranta. Rezultatul final este concretizat prin echiparea fiecarui utilaj Volvo la comanda, individual, acesta trebuind sa faca fata unor conditii speciale de lucru.

Astfel, exista protectii speciale pentru partile importante ale masinii: blindajele laterale, care apara sasiul superior, protectiile speciale pentru senila, destinate acoperirii partilor in miscare ale acesteia, blindaje speciale si pe sasiul inferior si pe cel superior, care limiteaza la minim reparatiile costisitoare in cazul unui incident de lucru. Cel mai important este postul operatorului, protejat in mod deosebit, acesta beneficiind de ranforsari speciale si un sistem de grilaje care acopera integral cabina. Acest sistem de protectie al cabinei este conceput separat fata de cabina, pentru a rezista mai bine la impact. Astfel, in cazul nefericit in care ar cadea un obiect greu pe grilaj si l-ar deforma, nu este nevoie sa se schimbe toata cabina, deoarece nu este afectata decat structura de protectie, ce se poate schimba foarte usor si rapid.

O alta caracteristica evidentiata de dl. Nedelcu este avantajul utilajului de a lucra la inaltimi mari. Echiparea a fost aleasa, impreuna cu clientul, pentru a satisface in totalitate nevoile acestuia. "Urmand sfatul nostru si experienta pe care o are clientul, am ales varianta cu protectie 100%, rezultand astfel o masina foarte sigura, dar versatila.
Este echipata cu toate sistemele hidraulice optionale in asa fel incat sa i se poate atasa o foarfeca, un picon, o cupa pentru excavare, etc., pe scurt sa raspunda tuturor sarcinilor care pot aparea pe un santier de demolare". Desi utilajul a fost comandat in primul rand pentru a lucra cu echipamentul pentru demolare, montat pe bratul de 21 m, atunci cand va fi nevoie, va putea sa opereze cu toate celelalte atasamente pentru lucrari la inaltime mica, montate pe bratul obisnuit. Fiind un echipament specializat, primul din Romania de acest tip, am asistat si la operatiunea de asamblare a sa pe santier. Transportul acestui utilaj s-a realizat in doua parti, fiind vorba despre masina de baza si echipamentul de demolare.

Odata ajuns pe santier, am vazut cum montarea acestuia s-a realizat extrem de simplu. Acest lucru a fost posibil datorita unui sistem unic patentat de Volvo care permite schimbarea bratului extrem de simplu. Nu este nevoie de nicio dotare speciala ori de forta fizica deosebita pentru realizarea acestei operatiuni, sistemul hidraulic special proiectat pentru astfel de operatiuni permitand montarea lui din cabina.
Ne-a atras atentia si suportul special al bratului, acesta avand un rol dublu: de  realizare a transportului si depozitare in conditii optime, dar si oferirea unei platforme de lucru sigure pentru operatorul care asigura montarea si demontarea lui de pe masina. Acest sistem se prezinta sub forma unei schele cu platforma de lucru si asigurata de o balustrada de siguranta in asa fel incat operatorul sa realizeze cuplarile hidraulice foarte rapid, cu efort minim si in conditii de maxima siguranta.

In ceea ce priveste structura bratului, acesta este format din trei parti: un brat drept destinat demolarilor, un brat intermediar si apoi balansierul de care se prinde echipamentul de lucru. Motivele pentru care este nevoie ca bratul sa fie alcatuit din trei parti sunt simple: operatorului i se ofera o mobilitate de lucru mare, iar transportul in astfel de conditii se poate realiza mult mai usor, datorita posibilitatii de pliere. Masina are un foarte bun control, ramanand in echilibru chiar si la o inclinare de 50 grade. Acest lucru este valabil atunci cand se utilizeaza un sasiu standard, iar atunci cand sasiul este unul special, rotirea se poate realiza pana la 360 grade. Pozitia si controlul masinii sunt monitorizate in permanenta pe computerul masinii, miscarile neregulamentare fiind automat semnalate sonor prin intermediul difuzorului din interior.
Sistemul de securitate este foarte important si se pune mare accent pe acesta pe durata pregatirii operatorilor. Astfel, masina poate deveni usor instabila atunci cand bratul este foarte departe, insa, in momentul cand acest lucru devine periculos, semnalele sonore nu intarzie sa apara. Aceste semnale se activeaza chiar inainte de a apare o situatie periculoasa, operatorul nefiind lasat sa greseasca.

Sistemul de ungere centralizata
Toate masinile Volvo din cadrul parcului de utilaje ARA sunt echipate standard cu un sistem de ungere centralizata. Chiar daca este un optional, domnul director Nedelcu ne spune ca nu poate lipsi acest sistem de pe nici un utilaj, mai ales cand se lucreaza in medii atat de agresive. Sistemul de ungere aduce in primul rand o imbunatatire deosebita a muncii operatorului, care nu mai trebuie sa poarte grija permanenta a gresarii punctelor sensibile dispersate pe intreaga suprafata a utilajului.

Sistemul de control electronic din cabina
Acesta este un sistem, dupa spusele domnului Nedelcu extrem de eficient. In primul rand, este complet si poate asigura un control bun asupra tuturor parametrilor de functionare ai utilajului, permitand verificarea inclusiv a istoricului utilizarii masinii, fiind un instrument de lucru foarte bun pentru proprietarii utilajului, dar si pentru cei care se ocupa de intretinere. Se poate verifica cu exactitate ce miscari si la ce eforturi a fost supus utilajul respectiv, dar si ce anume este necesar sa se faca in continuare pentru a asigura o functionare buna, fiind semnalizate inclusiv operatiunile de mentenanta obisnuite. Munca operatorului a fost inlesnita considerabil datorita usurintei in folosire a tuturor comenzilor, care sunt intuitive si foarte simple. Din perspectiva operatorului german, Georg Reuter, considerat in prezent unul dintre cei mai buni operatori din lume, ne-au fost oferite si alte amanunte importante: "Cabina este foarte importanta, ea se poate inclina la un unghi de 30, ceea ce permite accesul la motorul masinii si efectuarea cu usurinta a operatiunilor de service.

Este un utilaj foarte usor de folosit de catre operatori, joystick-ul permitand acestuia sa fixeze cu foarte mare precizie punctul in care urmeza sa actioneze. Masinile Volvo create special pentru demolari sunt in cea mai mare parte dotate cu un numar foarte mare de optiuni. Acestea sunt echipate cu diferite sisteme de protectie pentru brat, balans, cabina, precum si pentru cilindrii, in special pentru cilindrul bratului. Pe acest utilaj pot fi montate, optional, camere video, ale caror imagini pot fi proiectate pe computerul de bord. Astfel, se poate proiecta pe ecran ceea ce se intampla in spatele masinii. Camerele acestea insa pot fi montate si pe brat deoarece, lucrand la inaltimi foarte mari, vizibilitatea operatorului se reduce, iar prin intermediul display-ului, se poate fixa cu usurinta punctul de lucru. De obicei, camera este montata pe primul brat, in apropierea foarfecelui. Pentru aceasta nu este necesar un computer de bord separat. Toti acesti factori duc la cresterea preciziei in desfasurarea activitatii."

Cinci functii diferite in acelasi timp
O caracteristica deosebita a utilajului este aceea ca manevrarea bratului de lucru se poate face odata cu miscarile de rotatie si cea de franare. Astfel, operatorul poate face o serie de miscari complexe, obtinandu-se o reducere semnificativa a timpilor de lucru. Atunci cand sunt utilizate echipamentele de demolare, sunt disponibile in plus, fata de cele trei miscari de lucru descrise mai sus, si doua miscari de pozitionare: deplasarea in linie dreapta si alegerea punctului unde se doreste sa se ajunga cu bratul de lucru.  

Sistemul de cuplare rapida
Acest sistem destinat schimbarii echipamentului de lucru este util atunci cand se lucreaza cu echipamentul de excavare, cu bratul scurt deoarece permite ca in decurs de cateva secunde sa se faca schimbarea de echipamente fara a mai fi necesar efortul fizic; totul se realizeaza cu ajutorul unei comenzi hidraulice actionate din cabina. De exemplu, se lucreaza cu o cupa de excavare, se realizeaza lucrarea, se lasa cupa jos, se apasa un singur buton si s-a cuplat. Ulterior trebuie conectate doar racordurile hidraulice, acestea avand si ele au un sistem de cuplare rapida, masina fiind gata de lucru intr-un timp record. In mod normal, varianta clasica implica doi operatori care trebuiau sa scoata sigurantele, sa fixeze cu ajutorul unui baros bolturile de prindere, iar intreg procesul dura  aproape o ora.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI