Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Utilaje pentru drumuri

ABG Volvo - gama completă

17.11.2008
Marcella Drăgan
ABG Volvo - gama completă
Construcția și refacerea drumurilor rămâne pentru România o prioritate națională, indiferent de criza financiară mondială sau schimbările de guvern. În țara noastră, chiar dacă drumurile sunt încă departe de standardele europene, oferta de utilaje pentru drumuri este extrem de variată, toți marii producători mondiali fiind prezenți.

Societatea IRCAT-CO, comercializează de ani buni în România astfel de utilaje destinate construcției de drumuri, sub marca ABG Volvo. Domnul Cătălin Stoica, Director Vânzări Echipamente Terasiere crede în dinamica acestei piețe și în anul 2009, cifrele din ultimii trei ani arătând că încă suntem departe de a avea un număr suficient de utilaje pentru drumuri. Astfel, pe parcursul a doi ani de zile, de la începutul colaborării cu ABG când se vindeau două-trei finisoare de asfalt și cilindri compactori pe an, în prezent IRCAT-CO vinde în medie 50-60 de bucăți anual, înregistrând un număr de 80 de finisoare și cilindri în doi ani. Compania oferă constructorilor din România finisoare de asfalt pe șenile și pneuri cu grinzi cuprinse între 1,5 m și 16 m, compactoare de sol, de asfalt și compactoare pe pneuri cu greutăți de operare între 1,5 t și 21 t.

Bazându-ne pe bogata experiență a domnului Cătălin Stoica, am preferat să oferim câteva sfaturi cititorilor noștri privind alegerea și funcționarea finisoarelor de asfalt și a cilindrilor compactori.


Cilindri compactori
Gama de cilindrii compactori cuprinde mai multe modele, care se aleg în funcție de aplicație, luându-se în considerare greutatea de operare, nivelul de vibrații, amplitudine și frecvență. Cilindrii compactori ABG-VOLVO au mai multe moduri de lucru în funcție de aplicație, material de compactat, de condițiile climatice etc.

Pentru a fi siguri de rezultatul final, adică pentru a nu obține un grad de compactare prea mare sau insuficient, modul de lucru se alege în funcție de indicațiile unui aparat special numit compactometru sau "CompAnalyzer" acest aparat ducând la organizarea eficientă a operatorului. Ecranul aparatului redă continuu progresul gradului de compactare. Din moment ce compactarea a atins nivelul maxim operatorul poate schimba banda prin aceasta eliminându-se compactarea care nu este necesară. "CompAnalyzer" poate detecta și punctele slabe din compactarea precedentă și va indică zonele unde trebuie insistat sau reparat. În concluzie "CompAnalyzer" oferă:

  • unitate completă de control cu ecran "easy to read"
  • înregistrarea poziției cilindrului, progresul compactării și nivelul de compactare dorit
  • rezultatul complet al compactării
  • printarea rezultatelor compactării în cabina operatorului printr-o mică imprimantă
  • posibilitatea arhivării rezultatelor pe PC.

Acesta calculează în fiecare moment gradul de compactare al solului, fiind însă oferit în dotările opționale: sunt puține companii românești care lucrează cu astfel de aparate pentru că "majoritatea operatorilor se bazează pe experiența lor pentru a determina gradul de compactare după felul cum reacționează cilindrul compactor în momentul supracompactării. Supracompactarea duce în primul rând la uzura prematură a echipamentului și apar probleme la calitatea lucrării, în ce privește subcompactare acest lucru se reflectă numai în calitatea suprafeței compactate. Chiar dacă sunt destul de puțin cerute "CompAnalyzer", este indicată achiziționarea acestor aparate pentru creșterea calității compactării și protecția cilindrului compactor.

Vorbind despre caracteristicile pieței din România, și în cazul cilindrilor compactori putem vorbi de o o situație aparte, situație care este întâlnită și la alte game de utilaje, aceea că totdeauna se caută utilajul care să fie bun la cât mai multe operațiuni. Și astfel apar destul de multe cereri de cilindri compactori care să fie utilizați și pentru lucrările pe pământ sol și la cele de asfalt ceea ce nu se recomandă niciodată.

Utilizarea universală a unui compactor este complet nerecomandată, deoarece în momentul utilizării unui cilindru de asfalt pentru pământ sau balast, compactarea și deplasarea cu cilindrul compactor devine greu de controlat, acesta patinând datorită rulourilor metalice. În plus, crește și gradul de uzură prematură al rulourilor metalice, nisipul și pietrișul fiind foarte abrazive și putând avaria în scurt timp ruloul. Din acest motiv pentru lucrările de compactare a pământului și balastului se recomandă cilindrii compactori ABG-VOLVO cu pneuri pe spate din gama SD cu greutăți cuprinse între 2.5 t și 21 t.

Alegerea celui mai bun echipament pentru fiecare operațiune se poate obține în urma consilierii asigurate de către echipa de vânzări de la IRCAT CO, care în funcție de lucrarea care trebuie efectuată, găsesc utilajul cel mai potrivit. Astfel, echipamentele pentru sol, recunoscute în primul rând după roțile pe spate și ruloul metalic din față, sunt la rândul lor împărțite, atât după greutate, de la 2 tone la 21 tone, cât și după cilindru față care poate fi rulou simplu, rulou tip "picior de oaie" sau rulou mixt la care se poate adăuga o "cochilie metalică- tip picior de oaie". În acest caz sunt trei variante de cilindri compactori: fix, numai cu picior de oaie, cu un rulou simplu, la care nu poate atașa acest dispozitiv, a treia variantă dispunând de un rulou la care se poate pune cochilia. Această cochilie, cunoscută și sub denumirea de picior de oaie, este un sistem care se folosește la pământurile mlăștinoase, nisipoase sau la "drum de la iarbă verde", cum spun drumarii, prima trecere care se face când se începe o lucrare de la zero se face cu un cilindru compactor pentru sol. În acest caz, atunci când pământul este mlăștinos sau afânat, este necesar un astfel de dispozitiv, pentru a se obține o compactare bună.

Sfaturile experților de la IRCAT CO sunt extrem de importante, atunci când se achiziționează un utilaj pentru un anumit tip de lucrări. Dl.Cătălin Stoica ne oferă un exemplu: "depinde de amploare, alegerea corectă a echipamentului pornește de la aplicație spre exemplu dacă face, dacă se dorește execuția unui drum de acces la o hală și constructorul vrea inclusiv să compacteze și terenul pentru hală, îi recomand un cilindru mai micuț de 2,5 tone, maxim 7 tone. Un drum de acces poate avea aproximativ 50 m o lungime mică, deci nu este o lucrare de anvergură mare plus hala poate acoperi cam 200 mp, așadar întreaga compactare se poate face cu un cilindru între 2.5 tone și 7 tone ceea ce duce la costuri mici de achiziție. Astfel, fiind mai mic ca și dimensiuni, el poate să intre și în hală pe lângă stâlpi ca să compacteze foarte bine. În schimb la lucrări mari, unde sunt drumuri care pornesc de la zero sau drumuri forestiere, etc, trebuiesc cilindri compactori de greutăți mai mari, pentru că aici sunt lungimi și straturi mari de compactat. Tot timpul plecăm de la aplicație și decidem împreună cu clientul exact ce echipament are nevoie, gama și modelul."

O altă situație deosebită, descrisă tot pe baza cerințelor unor clienți: utilizări speciale ale echipamentelor cilindrilor de greutăți mici, folosite la compactarea asfaltului de lângă margini, borduri și canale de scurgere. Această operațiune poate fi realizată și cu cele de dimensiuni mari datorită controlului electronic al direcției, cu care se poate merge foarte aproape. "Sunt unii constructori care vin într-adevăr și cu un rulou mai mic, lucrează pentru finisarea, ca să iasă perfect asfaltul în urma compactării cu un cilindru cu pneuri. Acesta are 4 pneuri pe spate și 4 pe față, și atunci efectiv suprafața compactată devine foarte netedă. Pentru o compactare de calitate este nevoie de utilizarea unui cilindrul mare de asfalt cu greutatea de 8,5 - 9,5 t recomandat ALEXANDER DD95, în caz că sunt borduri sau guri de canal se vine cu un cilindru mic de 2,5 tone, maxim 3 tone, plus un cilindru simplu pe pneuri care vine ultimul pentru finsare completă"

Pentru compactarea trotuarelor sunt modele speciale, mici, unde operatorul stă efectiv pe echipament și îl conduce. Sunt recomandate modele care au o lățime de lucru a tamburului de 900 mm și o greutate de 1.4 t, ideale în condițiile în care un trotuar are o lățime care pleacă cam de la 1 m, 1,20 m în sus. Mai este o variantă pe care o pot oferi, un model walkbehind. Acesta este un cilindru mic, care are o lățime de aprox 50 cm, 60 cm maxim, unde operatorul stă în spatele cilindrului și îl manevrează. Modelul are motor cu aprindere, vibrează la fel ca cele mari, au de asemenea rezervor de apă, doar că se manevrează foarte simplu și se pot strecura pe trotuare mai mici.

Modele cele mai solicitate sunt cilindrii mari de asfalt, de 9,5 tone, cu posibilitate de vibrare a cilindrului față și spate independent și simultan vibrații și pe față și pe spate, sau independent, și cu opțiunea de defazare a cilindrului față de cilindrul din spate, cu o lățime de compactare în jur de 3 m. "Este o opțiune simplă, pe joystick maneta de comandă a cilindrului cu posibilitatea comenzii pentru defazarea cilindrilor față-spate un buton ce defazează cilindrul față de cilindrul din spate. Astfel se lățește cu 1,20 cm aria lățimea de compactare. Avantajul este lucrul la drumurile comunale sau cele din oraș, care sunt în general cam de 2,5 - 3 m, fiind nevoie de o singură bandă de trecere." Modelul ABG - VOLVO ALEXANDER DD95, de 9,5 tone este cel mai folosit, la care se adaugă cel de 1,5 tone pentru trotuare, dar și cel de 2 tone, respectiv 2,5 tone până în 3 tone, care se folosesc la reparațiile mici ale drumurilor, la plombe, unde nu este rentabil utilizarea unui utilaj foarte mare. În segmentul cilindrilor de sol, cel mai cerute sunt cele de 12 - 16 tone.


Finisoare de asfalt
"Și în cazul cererii acestor echipamente se întâlnește situația utilajului bun la toate. În România drumarii încercă să lucreze cu echipamente hibride , cum este un buldoexcavator, care să le facă pe toate, și să încarce și să descarce și pentru lucrările din oraș și cele din afara orașului La finisoare recomandăm pe cele pe șenile. La alegerea finisoarelor începem, ca și în cazul cilindrilor compactori, de la aplicație, felul lucrării și spațiul de lucru. Finisorul cu sistemde rulare pe șenile cu grindă mare de la 2,5 la 5m cu extindere hidraulică este recomandat în general pentru aplicații în afara orașului și lucrări cu suprafețe de așternere mari, de asemenea pentru drumuri în pantă și lățimi mari de lucru, pentru situațiile în care trebuie făcuți peste 50 km de șosea. Atunci utilajul este transportat la șantier cu un trailer, efectuează lucrarea și apoi este din încărcat și mutat pe următorul șantier. La finisoarele ABG-VOLVO gama de lucru a grinzilor începe de la 1,5 m - 16 m cu încălzire electrică sau gaz.

Pentru oraș, pentru lucrări unde sunt porțiuni mici, se recomandă finisoarele cu sistem de rulare pe roti cu pneuri, pentru lucrări mici de așternere și reparații de drumuri unde deplasarea este primordială de la un punct de lucru la altul, de la străduță la străduță la sfârșitul lucrării utilajul deplasându-se la străduța următoare prin propriile mijloace pentru că are o viteză destul de mare și se conduce ușor. La noi în schimb se lucrează cu utilaje pe șenile și în oraș și în afară."

Echipamentele pentru antrenarea îmbrăcăminții rutiere pe roți cu pneuri în comparație cu cele pe șenile au avantajul manevrabilității și rapidității, deci sunt eficiente atunci când punctele de lucru se află la distanțe mari sau când se lucrează pe distanțe medii și mari.

Pe piața românească preponderent se achiziționează finisoare de asfalt pe șenile în proporție de 80%, cu grinzi încălzite electric și grinzi începând de la 1,5m-6,5m și foarte rar la 8m , de aici rezultă și faptul că se lucrează la drumuri cu lățimi mici .Pe viitorul apropiat sperăm că vor fi cereri pentru finisoare de asfalt cu lățimi mai mari de lucru 8m-16m pentru autostrăzi, șosele de centură și drumuri județene pe 4 benzi pentru că avem nevoie de astfel de lucrări pentru fluidizarea traficului.

Alte tipuri de finisoare solicitate sunt cele pentru oraș, finisoare de asfalt care au o grindă mică cu extensie hidraulică de la 1,5 m la 3 m, cu o lățime de gabarit foarte mică a echipamentului de bază și o mobilitate sporită. Trebuie spus însă că producătorul ABG Volvo oferă și echipamente mult mai mari, la care lungimea grinzii ajunge la 16 m, cu o extindere de la 3 m la 16 m. din punctul de vedere al gamelor, cele mai mici grinzi sunt cuprinse în segmentul de la 1,5 m la 3 m, urmând cele de la 2,5 m la 5 m și de la 3 m la 6 m extensie hidraulică, acestea având o extensie mecanică de până la 16 m.


Nu în ultimul rând, service-ul
Și cum astăzi orice ofertă de utilaje trebuie să fie însoțită de servicii de întreținere și service care să se ridice la calitatea echipamentelor, compania IRCAT CO se poate lăuda cu o bogată experiență acumulată în timp. Odată cu deschiderea oficială a companiei, în anul 2004 IRCAT CO a avut un departament aparte destinat activității de service mobil și întreținere pe tot teritoriul României, anul 2007 reprezentând momentul în care a fost lansat un departament special pentru utilajele ABG, datorită creșterii rapide a volumului de vânzări. În prezent, acest departament strict specializat pentru finisoare de asfalt și cilindri compactori cuprinde atât activitatea de vânzări cât și cea de service, având înglobată rețeaua de reprezentanțe și puncte de vânzări și service din Timișoara, Cluj, Constanța și Iași, fiind incluse aici și echipele de service mobil, alături de cele locale. Acordarea service-lui la cele două tipuri de echipamente echipamentele destinate construcției de drumuri necesită abordări diferite față de celelalte echipamente din construcții . Dacă în cazul cilindrilor compactori, întreținerea lor nu ridică probleme deosebite, în cazul finisoarelor, care asfaltează aproape toată ziua, echipele intră la revizii sau rezolvă problemele apărute în general pe timp de noapte când finisoarele nu lucrează sau ziua când nu au asfalt . La finisoare intervenția trebuie să fie foarte rapidă, pentru că altfel se blochează întregul ritm de lucru, inclusiv cel al stației de asfalt, al cărei producții poate fi afectată de lipsa unui finisor.

Finisoarele de asfalt datorită importanței acestora în cadrul fluxului tehnologic de producție așternere a covorului asfaltic trebuie să aibă parte de un service de cea mai bună calitate dacă spre exemplu un finisor de asfalt se strică în lucru și nu este remediată problema de către operator sau echipa de service nu intervine rapid atunci această problemă gravă duce la pierderi mari de material (camioanele de asfalt care așteaptă să descarce asfalt fierbinte), întărirea asfaltului în buncărul finisorului a benzilor transportoare etc de aici rezultând pierderi bănești importante. ABG VOLVO are patentat la toate finisoare sale de asfalt mai multe moduri de lucru de siguranță, de exemplu, dacă apare o defecțiune la panoul de comandă central și încă mai există asfalt în buncăr , există un al doilea panou de rezervă, mai mic, care coordonează direct comenzile simple, precum cele ale motorului cu grindă sau instalația de benzi transportoare. cum ar fi deplasare și direcție, acționarea grinzii, acționarea panourilor laterale ale buncărului, benzile transportoare și astfel echipamentului poate lucra sau debloca drumul până la intervenția echipei de service

Un alt amănunt foarte important din punctul de vedere al funcționalității unui finisor este controlul acestuia se face cu ajutorul a trei calculatoare: unul pentru motor, unul pentru generator și încălzire a grinzii și unul pentru partea hidraulică. Calculatoarele sunt interschimbabile și în cazul defectării calculatorului pentru motor sau pentru partea hidraulică se poate înlocui cu cel de la generator iar comanda generatorului și încălzirii grinzii făcându-se manual , ceea ce permite ca utilajul să nu rămână blocat în mijlocul drumului și sa așterne asfalt în continuare.

Service-ul, pentru echipamente de drumuri pentru așternere de îmbrăcăminte și întreținere rutieră, este nul fără operatori de utilaje care nu își însușesc cunoștințele necesare pentru exploatare corespunzătoare și întreținere zilnică.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI